|
רכב אוטונומי [צילום: סת ווניג/AP]
|
|
|
|
|
למגיפת הקורונה ישנם גם אי-אילו היבטים חיוביים. אחד מהם, בצדק, הינו קידום התשתית התחבורתי המואץ שאותו חשים כולנו בכבישים, בתשתית הרכבת הקלה, בקידום תכנון המטרו ובמיוחד בקידום נת"צים, נתיבים מיוחדים לתחבורה ציבורית, וכן מסלולי אופניים מיוחדים.
דא עקא, דווקא הקורונה גרמה לאי אילו תהיות באשר למידת השימוש בתחבורה ציבורית, לפחות בעתיד הנראה לעין, זאת כתוצאה מהחשש של לא מעט נוסעים, שמא ההצטופפות באוטובוסים וברכבות תהווה בסופו של דבר למדגרת הדבקות המונית מחודשת בנגיף הקטלני.
פרדוקס זה מעלה מחדש, בפעם המי יודע מה, את השאלה מדוע לא מקדמים אצלנו סוף-סוף את מהפיכת הרכב האוטונומי ומדוע ממשיכים להתעקש על השקעות אדירות של עשרות מיליארדים ב"תחבורת האתמול", זאת במקום להשקיע את אותם סכומים נכבדים ב"תחבורת המחר".
ראשית דבר, הרכב האוטונומי הינו הפתרון האולטימטיבי לקורונה ולשאר מרעין בישין. הנסיעה בו תהיה אינדיבידואלית לחלוטין. נוסע אחד בודד שיזמין בלחיצת סלולר את הרכב, או בני זוג או משפחה, אבל לא יהיו לו כל השלכות הקשורות להדבקות, המאפיינת כל רכב ציבוריים.
שנית, מעבר ליתרון הרפואי פרופר, יהיו לו כמובן שלל יתרונות מן ההיבט הסביבתי, כולל הקטנה אופטימלית של מפגעי רעש, זיהום אוויר ומטרדים נוספים, כלומר הרכב האוטונומי לא יהיה רק אמצעי תחבורתי per se, אלא גם, ובעיקר, שינוי מהותי בהרגלי החיים ובתפיסת בריאות הפרט, המשפחה והציבור בכלל.
שלישית, מעבר ליתרונו הישיר של הרכב האוטונומי, הוא יוריד מהכבישים מאות אלפי, ואולי אף מיליוני מכוניות שצורכות כמות אדירה של דלק וסולר, מה שכמובן יתרום לחסכון כלכלי עצום למשק הישראלי.
רביעית, החסכון יתבטא כמובן גם בקיצור משמעותי של הפקקים המתארכים והולכים, מה שלא רק יקצר יוממות (סמני נסיעה לעבודה וחזרה) אלא יאפשר למיליוני ישראלים גמישות מירבית בבחירת מקום המגורים, גם אם הוא ממוקם רחוק יחסית ממקום העבודה.
חמישית, המכונית האוטונומית, גם תוכל לתרום בקיצוץ התקציבים המיותרים המושקעים גם בעצם ימים אלה סלילת עוד ועוד כבישים וגם תוכל להיות אמצעי תחבורה נמשלים לתחבורה הציבורית העתידית, זאת ללא צורך בהשקעת מיליארדים נוספים בהנגשה ובחניוני ענק, כפי שקורה כיום, בעידן המכוניות צורכות הדלק.
שישית, נקודה שברך כלל לא מתייחסים אליה: בשונה מהמכונית בת ימינו, המצריכה ממון רב לרכישתה ולאחזקתה השוטפת, קל וחומר מאות אלפי משפחות המחזיקות שתי מכוניות לפחות, המכונית האוטונומית תוכל להיות מונגשת לכולם(!), לא תצריך רישיון מיוחד כי התפעול שלה יהיה פשוט באמצעות מתג שכל סבתא תוכל ללחוץ עליו.
יתרה מכך: המכונית האוטונומית תייתר במקרים רבים את הצורך לרכוש מכונית וההוצאה השוטפת עליה תהיה על בסיס כמות הזמנת הנסיעות. כלומר, למשק בית ממוצע במדינת ישראל ייחסך ממון רב, הן על רכישת הרכב, והן על הוצאות ביטוח דלק וכו'.
שביעית, ועל בטיחות דיברנו: ברור, על-פי כל הסטטיסטיקות האפשריות, כי המכונית האוטונומית תקטין למינימום את התאונות, גם כן חסכון משמעותי ביותר בחיי אדם, בנפגעים ובהוצאות בכלל למשק הישראלי. על כן, דווקא היום, בעת הקורונה, זה הזמן הנכון למכונית אוטונומית.