|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
ווהאן. כאן זה התחיל [צילום: AP] סן פרנציסקו. כך זה יסתיים? [ג'ף צ'יו, AP]

שישה בשישי / סיכום ביניים ומבט לעתיד

ווהאן, 1.12.2019. הקורונה מתפרצת

השבוע לפני שנה התגלה מקרה הקורונה הראשון, ומאז עבר העולם - וישראל בתוכו - את אחת הטלטלות הקשות ביותר בתולדותיו כאשר יש בסיס לתקווה שבעוד שנה המגיפה במידה רבה תהיה מאחורינו, אפשר לנסות ולנתח את מה שקרה ולספק כמה תחזיות לעתיד
04/12/2020  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   מגיפת הקורונה   |   תגובות


מה קורה בארה"ב
חשיפה של ליקויים בסיסיים [סת' ווניג, AP]

האחריות לבריאות הציבור מבוזרת והממשל הפדרלי אינו יכול לעשות הרבה יותר מאשר להמליץ. החלטות על מסיכות, ריחוק חברתי, סגר, לימודים ועסקים מצויות ברמת המדינות ולעיתים ברמת הערים. התוצאה היא שיכולה להיות מדיניות הפוכה לחלוטין משני צידיו של גבול בלתי-נראה

בדיוק שנה אחרי גילויו של מקרה הקורונה הראשון, הנתון המדהים ביותר הוא ממדי המגיפה בארה"ב. קרוב ל-15 מיליון חולים, 280,000 מתים, 100,000 מאושפזים – והשבועות והחודשים הבאים יהיו קשים עוד יותר. המעצמה החזקה והעשירה ביותר בהיסטוריה רושמת נתונים גרועים משל מדינת עולם שלישי. עם 4% בלבד מאוכלוסיית העולם, האמריקנים הם 20% מכלל החולים ומכלל המתים. המדינה המספקת שליש מן התוצר העולמי עומדת בפני סכנה מוחשית של קריסת בתי החולים.

איך זה יכול להיות? התשובה היא, שהקורונה חושפת ליקויים בסיסיים בממשל ובחברה האמריקניים, אליהם התווספה התנהגותו הפושעת של דונלד טראמפ. האחריות לבריאות הציבור מבוזרת והממשל הפדרלי אינו יכול לעשות הרבה יותר מאשר להמליץ. החלטות על מסיכות, ריחוק חברתי, סגר, לימודים ועסקים מצויות ברמת המדינות ולעיתים ברמת הערים. התוצאה היא שיכולה להיות מדיניות הפוכה לחלוטין משני צידיו של גבול בלתי-נראה.

האמריקנים רגישים ביותר לזכויות היסוד שלהם, עד כדי קנאות חסרת פשרות. לכן טוענים רבים מהם, שמגבלות הקורונה פוגעות בחופש ההתכנסות, בחופש הדת ואפילו בחופש הביטוי. ברוח זו התקיימו הפגנות במדינות רבות והייתה הפרה מתריסה של ההנחיות. ולא מדובר בקומץ של קיצוניים: רק בשבוע שעבר ביטל בית המשפט העליון את המגבלות על מספר הנוכחים בבתי תפילה, בקובעו שהמגיפה אינה יכולה לדחוק את רגלי חופש הדת.

טראמפ החמיר בהרבה את המצב. ההתעלמות שלו מאזהרות יועציו בתחילת 2020, הבטחות השווא שלו, תרופות האליל שניסה לקדם ובעיקר סירובו העיקש לעטות מסיכה ולשמור על ריחוק חברתי – כל אלו הובילו לכך שעשרות מיליונים הלכו בעקבותיו. טראמפ הפך במפורש את הקורונה לנושא פוליטי, כאשר טען שהדמוקרטים והתקשורת מנפחים את ממדיה כדי לפגוע בסיכוייו בבחירות. התוצאה הייתה, שחלק ניכר מתומכי טראמפ מסרבים לקיים את ההנחיות, והתוצאה קטלנית. האם ארה"ב תצליח להתאושש מכל אלו? הרבה מאוד תלוי במנהיגותו של ג'ו ביידן.

מה קורה בישראל
נזק אדיר בחינוך [צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90]

משבר הקורונה הוא המחדל הגדול ביותר בתולדות ישראל. מהרגע בו היה ברור שמדובר במגיפה קטלנית וממושכת, המענה הממשלתי שוב איננו יכול להתגונן בנימוק (שהיה נכון לשעתו) שזהו אירוע גלובלי בלתי צפוי. מה שקורה בחודשים האחרונים איננו כוח עליון אלא אין-אונות ארצית לגמרי

גם אצלנו מלמדת הקורונה על חולאים בסיסיים, האמורים להיות מוכרים היטב לכל מי שעיניו בראשו. עם הגל הראשון התמודדנו בצורה טובה יחסית, משום שהוא בא במפתיע ואנחנו באמת טובים באלתורים. אבל אחר כך היה צורך בתכנון מפורט וארוך טווח – ובזה אנחנו אולי הכי גרועים בעולם. היה ברור שכל עוד אין חיסון, צפויים עוד גלים של המגיפה – מה שמחייב להכין את המערך הרפואי, בתי הספר, המגזר העסקי, הסיוע הממשלתי, התחבורה וכל היתר. כל זה לא נעשה.

קחו לדוגמה את בתי הספר. זוהי החוליה החיונית ביותר בשרשרת, לא רק משום שהיא זו המאפשרת לצאת לעבודה, אלא גם משום שהנזק באובדן ידע והרגלי למידה עלול להיות לשנים רבות. היו שישה חודשים להתכונן לשנת הלימודים תשפ"א: לדאוג למכשירי קצה ולחיבורי אינטרנט לתלמידים, להכשיר את המורים להוראה מרחוק, להתאים את תוכניות הלימודים. מה נעשה מכל זה? אפס בריבוע. למה? כי אנחנו ישראלים.

במקום תכנון של יסודות המדיניות עליהם ניתן יהיה לבנות מענה גמיש ומהיר, קיבלנו פוליטיקאים המנהלים מריבות פומביות וישיבות ממשלה המתקיימות בשידור חי בטוויטר. במקום מנהיגות אמינה ודוברת אמת, קיבלנו החלטות סותרות ומפלות, שליפות מן המותן ואובדן אמון מוחלט של הציבור. במקום להפנות 100% מתשומת הלב למאבק במגיפה ובהשלכותיה, קיבלנו שיקולים אישיים של ראש ממשלה המואשם בפלילים, רפיסות של ראש ממשלה חליפי, הפרה של הסכמים והתחייבויות, והתנצחויות מבישות על נושאים שוליים. וכל זה בא בנוסף לתרבות ה"יהיה בסדר", החפיפניקיות והזלזול בנהלים האופיינית לנו.

משבר הקורונה הוא המחדל הגדול ביותר בתולדות ישראל. מהרגע בו היה ברור שמדובר במגיפה קטלנית וממושכת, המענה הממשלתי שוב איננו יכול להתגונן בנימוק (שהיה נכון לשעתו) שזהו אירוע גלובלי בלתי צפוי. מה שקורה בחודשים האחרונים איננו כוח עליון אלא אין-אונות ארצית לגמרי. מה שקורה בחודשים האחרונים איננו רשלנות אלא פשיעה.

המענה הדמוקרטי
רק במדינה טוטליטרית [צילום: אנדי וונג, AP]

משטר דיכוי הוא משטר רצחני. זה טבוע בבסיסו. הוא אינו סובל ביקורת ולכן מחסל את המבקרים. הוא אינו סובל תחרות ולכן מחסל את המתחרים. אפילו בנושא הקורונה, הסינים השתיקו בשבועות הראשונים את הרופאים שהזהירו מפני האסון המתקרב. כך שמי שמקנא בסין, חייב לזכור שהדיקטטורה שלה אולי הצילה חיים בקורונה – אבל הורגת הרבה-הרבה יותר בני אדם על בסיס יום-יומי

אם נאמין לנתונים הרשמיים של סין, היא הדבירה את הקורונה. המדינה בה פרצה המגיפה, היא כיום אחת המדינות הירוקות ביותר בעולם. אז נכון שזהו "אם" משמעותי למדי כאשר עסקינן במדינה רודנית בה אין ביקורת ציבורית ותקשורת חופשית, אבל נראה שממדי הקורונה בסין אכן נמוכים משמעותית מאלו שבמדינות אחרות ובוודאי מאלו ששררו בה לפני פחות משנה.

סין עשתה זאת תוך שימוש באמצעים שרק מדינה טוטליטרית יכולה להפעיל: סגרים הדוקים וממושכים על מוקדי המגיפה, פיתוח מהיר של חיסון ללא עמידה בנהלים המקובלים ומניעת כל דיון ציבורי על הצעדים והמגבלות. לכאורה, ההתנהלות מול הקורונה מספקת לנשיא שי ג'ינפינג ולחבריו אמצעי משמעותי במהלך האסטרטגי החשוב ביותר שלהם: לשכנע כמה שיותר מדינות שהמודל הסיני מציב חלופה ראויה ואף עדיפה למודל הדמוקרטי. עובדה, הם יאמרו: תראו כיצד אנחנו התמודדנו ותראו איך העולם המערבי מתמודד.

במבט נקודתי, יש משהו בטיעון הסיני. הקושי של המדינות הדמוקרטיות במאבק מול הקורונה נובע במידה רבה מערכי היסוד שלהן, המקדשים את זכויות הפרט. איש לא יעלה על דעתו להכניס ערים שלמות לעוצר כמעט מוחלט למשך שבועות ארוכים, ואיש לא יעלה על דעתו למנוע מן התקשורת והציבור להתווכח על הדרכים הנכונות להילחם בנגיף. סין מוכנה לעשות זאת, וככל הנראה בכך הצילה את חייהם של מאות אלפים ואולי מיליונים. האם קדושת חיי האדם אינה מלמדת שהיא צודקת?

התשובה היא לא ב-א' רבתי. אסור לנתק את ההתנהלות הסינית מול הקורונה מן ההתנהלות הקבועה שלה. משטר דיכוי הוא משטר רצחני. זה טבוע בבסיסו. הוא אינו סובל ביקורת ולכן מחסל את המבקרים. הוא אינו סובל תחרות ולכן מחסל את המתחרים. אפילו בנושא הקורונה, הסינים השתיקו בשבועות הראשונים את הרופאים שהזהירו מפני האסון המתקרב. כך שמי שמקנא בסין, חייב לזכור שהדיקטטורה שלה אולי הצילה חיים בקורונה – אבל הורגת הרבה-הרבה יותר בני אדם על בסיס יום-יומי.

הגלובליזציה
ניסוי לחיסון בדרום אפריקה [צילום: ג'רום דיליי, AP]

עוד רעיון בסיסי המוצא את עצמו במגננה בימי הקורונה הוא הגלובליזציה. אלמלא המעבר ההמוני של סחורות ובני אדם, טוענים מתנגדיה, הנגיף היה נשאר בסין או לכל היותר עובר הלאה ומתפשט בממדים צנועים בהרבה. אלמלא התלות ההדדית של שווקים ומדינות אלו באלו, הם ממשיכים, ההשלכות הכלכליות היו פחות חמורות, במיוחד במדינות התלויות בייבוא וייצוא של סחורות, שירותים ואנשים.

גם כאן, לכאורה העובדות בשטח תומכות בדברים. הדוגמה הבולטת ביותר היא האיחוד האירופי. אחרי עשרות שנים של דיבורים על "ארצות הברית של אירופה", ביטול מכסים, פתיחת גבולות, מטבע אחיד ותוכניות לפיקוד צבאי משותף – בא נגיף מיקרוסקופי וכהרף עין סגר את הגבולות, חידד את המתחים ואיים לשתק את המנגנון המשותף ל-27 המדינות. בריטניה יכלה לאשר במהירות את החיסון של פייזר בלי לחכות למכונה הביורוקרטית כבדת-התנועה של בריסל, רק משום שהשכילה לפרוש מן האיחוד.

אבל גם כאן מחויב מבט הרבה יותר רחב ומעמיק. בלי הגלובליזציה לא היו חיסונים, ודאי שלא במהירות השיא בה הם הגיעו. החיסון של פייזר מיוצר בשיתוף פעולה בין חברה אמריקנית לחברה גרמנית והוא ייוצר ברחבי העולם. החיסון של אסטרהזנקה הוא פיתוח בריטי וייצור שווייצרי. ציוד מגן נשלח מקצה העולם לקצהו. מידע רפואי חיוני עובר במהירות האור מסין לקנדה, ממקסיקו לאוסטרליה, מפינלנד לקניה. העולם חלה ביחד ויתאושש רק ביחד. אין דרך אחרת.

החיסונים
פריצת דרך בחיסון לסרטן? [צילום: ג'ף צ'יו, AP]

כאמור, הפיתוח המדהים של החיסונים לא היה יכול להיעשות בלא שיתוף פעולה חוצה גבולות ויבשות. ובכלל, אנחנו עוד עשויים לגלות שהקורונה מהווה פריצת דרך בהדברת מחלות קשות בהרבה ובראשן הסרטן. לא אני אומר את זה, אלא ביל גייטס שאיננו רק אחד האנשים העשירים, החכמים והנדיבים בעולם, אלא גם מי שהפך בשנים האחרונות למומחה מן השורה הראשונה בתחום הבריאות.

החיסונים שבדרך לאישור ורוב אלו שבשלבי פיתוח מתקדמים מבוססים על טכנולוגיה חדישה הקרויה RNA. בעוד כל החיסונים הקיימים משתמשים בחיידק/נגיף מוחלש או מומת, החיסונים לקורונה משתמשים בפיסות מן הגנום שלו. זה אומר, שהגוף מפתח נוגדנים לא לנגיף הספציפי אלא לגנום שלו – מה שמגדיל את הסיכוי שהוא יידע להתמודד גם עם מוטציות שלו. גייטס אומר, שמזה שנים נעשים נסיונות להשתמש בטכנולוגיית ה-RNA כדי לפתח חיסון נגד הסרטן, אבל המחקר נעשה באיטיות מדעית מקובלת ועד כה לא הוכח שהטכנולוגיה הזאת פועלת.

הקורונה שינתה את התמונה בצורה דרמטית. פיתוח החיסונים נעשה במהירות שיא – תוך פחות משנה מאז זיהוי הנגיף – והוא מוכיח שה-RNA ישימה, יעילה ובטוחה. אלפי חוקרים בכל העולם השקיעו את כל יכולתם, נסיונם ומשאביהם בפיתוח החיסון לקורונה, הם החליפו ביניהם מידע בלא להמתין להליך המסורבל של פרסומים מדעיים, ויתרו על אגו ויוקרה (ואולי גם על כסף), נהנו מתקציבים כמעט בלתי מוגבלים וקיבלו אישורים רגולטוריים בלא סחבת מיותרת. זה כמובן אינו אומר שכך צריך לפתח גם חיסונים ותרופות בשעת שגרה, אבל זה כן אומר שבהחלט אפשר וצריך לחשוב על יישום דרכים ונהלים שהופעלו בקורונה גם מול מחלות אחרות.

חיי היום-יום
אפשר גם עם 100 איש [יונתן זינדל, פלאש 90]

מצד אחד, עבודה מהבית חוסכת עלויות למעסיק ולעובד, מצמצמת נסיעות מזהמות ומאפשרת גמישות מירבית. מצד שני, עבודה מהבית מקטינה את יכולת הפיקוח, מונעת יחסים אישיים, מפחיתה את היזמות ופתרון הבעיות, עלולה לפגוע בתפוקה ומשבשת את האיזון בין הקריירה לחיים הפרטיים. רוב ההערכות מדברות על שילוב כלשהו בין עבודה מן המשרד לבין עבודה מהבית

מאחר שהמגיפה טרם הסתיימה, מוקדם להעריך מה יהיו ההשלכות ארוכות הטווח שלה, מעבר לצורך לשקם את הכלכלות המקומיות והעולמיות וכמובן מעבר לטרגדיות האישיות של משפחות הנפטרים. מה שכן ניתן לשער במידה גבוהה של סבירות הוא, שלאירוע כה מטלטל יהיו השפעות גם על חיי היום-יום שלנו, ובכמה כיוונים.

למשל: שוק העבודה. בין מומחים בעולם קיימת מחלוקת בשאלה עד כמה העבודה מרחוק תישאר נפוצה גם אחרי הקורונה. ברור שיש מקצועות בהם היא בלתי אפשרית, אבל גם לא מעט בהם היא בהחלט אופציה. מצד אחד, עבודה מהבית חוסכת עלויות למעסיק ולעובד, מצמצמת נסיעות מזהמות ומאפשרת גמישות מירבית. מצד שני, עבודה מהבית מקטינה את יכולת הפיקוח, מונעת יחסים אישיים, מפחיתה את היזמות ופתרון הבעיות, עלולה לפגוע בתפוקה ומשבשת את האיזון בין הקריירה לחיים הפרטיים. רוב ההערכות מדברות על שילוב כלשהו בין עבודה מן המשרד לבין עבודה מהבית.

דוגמה נוספת: אירועים משפחתיים. הקורונה אילצה אותנו לגלות, אולי להפתעתם של רבים, שאפשר לקיים חתונות גם עם 100 אורחים ושחגיגת בת-מצווה לא חייבת להיות הפקה הוליוודית. כמעט כל מי שאני מדבר איתו, אומר שזו יכולה להיות תוצאה חיובית של המגיפה: חזרה לאירועים צנועים, בהם המארחים והאורחים באמת שמחים זה בזה, וכאשר את יתרת ההוצאה אפשר לחסוך או לתת לחתני השמחה.

נקודה נוספת: הצריכה. פתאום מתברר, שהדברים החשובים באמת שאנחנו קונים הם אוכל, תרופות, בגדים, ציוד לבית וצורכי לימוד. רוב הדברים האחרים הם מה שמכונה באנגלית nice to have. ברור שנעים מאוד לצאת לחופשות ולנסוע לחו"ל, להחליף ריהוט ולהגדיל את הטלוויזיה, להצטייד באייפון 12 ולהקליד על מחשב מקינטוש. אבל כל זה ממש לא חיוני, ואם אין ברירה - אפשר לוותר. כאשר אנחנו מגלים שהדבר החשוב ביותר הוא החיים והבריאות, הפרופורציות משתנות – וזה לגמרי לא רע.

תאריך:  04/12/2020   |   עודכן:  04/12/2020
איתמר לוין
+מספר החיסונים שישראל תקבל ממודרנה ישולש
15:11 04/12/20  |  עידן יוסף
בהנחיית ראש הממשלה נתניהו ושר הבריאות אדלשטיין משרד הבריאות חתם עם חברת מודרנה על הסכם להכפלה פי-שלושה של כמות החיסונים שהחברה תספק לישראל בשנת 2021, מכמות של שני מיליון חיסונים לכמות של שישה מיליון חיסונים שיספיקו לשלושה מיליון אזרחים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אני שמח לבשר שחתמנו היום עם חברת מודרנה על אספקה של שישה מיליון חיסונים עבורכם, אזרחי ישראל. זה פי שלושה ממספר החיסונים בחוזה המקורי עם מודרנה. זה נותן לנו תקווה. אנחנו רואים את האור בקצה המנהרה. עד אז אנחנו צריכים לשמור על הכללים. המשימה שלנו היא להביא חיסונים, המשימה שלכם - לשמור על הכללים. אם נעשה את זה - אנחנו הולכים לנצח. יחד ננצח את הקורונה".

שר הבריאות יולי אדלשטיין: "זו בשורה נהדרת לאזרחי ישראל ולכלכלת ישראל. לא יהיה אזרח שירצה להתחסן ולא תהיה לנו אפשרות לספק לו את החיסון. צוותים מקצועיים התחילו בעבודה מאומצת על אופן חלוקת החיסונים. אבל עד שכולנו נהיה מחוסנים ייקח עוד מספר חודשים וחובה על כולנו להקפיד על ההנחיות ולא להיכנס לשאננות".
+אמ"ן ממליץ: לבטל חלק מההקלות שאושרו
13:31 04/12/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה: המחיר האפשרי של העלייה בתחלואה - בשיעור הגידול הנוכחי, על כל יומיים נוספים שבהם יישמר קצב ההדבקה הקיים, יידרש יום של סגר מלא כדי להשיב את המצב לקדמותו  ▪  יו"ר ועדת החוקה מבקש לתת עדיפות בחיסון למורים ומרצים ולקיים סקר סרולוגי נרחב
([צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90])
+קפריסין: כניסת תיירים - מחודש מרס
13:12 04/12/20  |  עידן יוסף
‏ממשלת קפריסין אישרה: מה-1.3 תיירים יוכלו להיכנס ללא הצגת בדיקת קורונה שלילית, אם יציגו אישור שחוסנו.
+שיעור הבדיקות החיוביות עדיין גבוה - 2.3%
08:57 04/12/20  |  עידן יוסף
משרד הבריאות: 1,434 מאומתים חדשים אתמול (ה') מתוך 64,787 תוצאות בדיקות שהתקבלו - 2.3% מהן הבדיקות חיוביות, שיעור גבוה. נכון לשעה זו יש 287 חולים שמצבם מוגדר קשה מהם 101 מונשמים. 2,891 מתו מפרוץ המגפה.
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ווהאן, 1.12.2019. הקורונה מתפרצת
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מגיפת הקורונה
הנה שאלה עתידית לחידוני טריוויה, מציע "The World in 2021" של אקונומיסט: באיזו שנה נערכה אולימפיאדת 2020 בטוקיו? התשובה קלה – 2021. ומה לגבי אקספו 2020 בדובאי? התשובה 2021 תקבל נקודה, אבל גם 2022 – האירוע מתוכנן לחודשים אוקטובר-מארס. ומה לגבי מיס אמריקה? זה כבר הרבה יותר קשה. התשובה הנכונה היא דצמבר 2019; התחרות של 2021 היא זו שבוטלה.
03/12/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
שר החינוך, יואב גלנט הודיע (יום ה',3.12.20) על ביטול מקצוע בגרות חיצוני נוסף, כך שמספר מקצועות הבגרות החיצוניים יצומצם מ-6 מקצועות ל-5 מקצועות. זאת לאחר שטרם פתיחת שנת הלימודים תשפ״א קבע השר גלנט על צמצום מ-8 ל-6 מקצועות חיצוניים.
03/12/2020  |  מירב ארד  |   חדשות
לאיזה עולם הזוי אני מכינים אותם היום? עולם שכאילו נכתב בידי סופרי מדע בידיוני. עולם בו אין חברות מגיל הפעוטון והגן, אין חיבוקים בימים המעטים שהגן נפתח, אין צהרונים שהילדים התרגלו אליהם. הילדים הקטנים המשועממים אינם יכולים ללכת להצגות בחג המתקרב ובא, חג החנוכה שבו כל ההצגות והתוכניות מיועדות לילדים וקורצים לכיסי ההורים.
03/12/2020  |  רות רזניק  |   יומני בלוגרים
מספר מאומתי הקורונה החדשים היומי עלה אתמול לראשונה מעל לרף 1,500 בני אדם. על-פי הנתונים שפרסם (יום ה', 3.12.20) משרד הבריאות, אותרו אתמול 1,523 מאומתי קורונה חדשים בבדיקות שבוצעו. זהו הנתון הגבוה ביותר שנרשם בישראל מאז 14 באוקטובר.
03/12/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
השאלה הברורה של כל מי ששומע על ההתקדמות בפיתוח החיסונים לקורונה היא: מתי אני אוכל לקבל את החיסון? ניו-יורק טיימס מנסה לשרטט את לוח הזמנים לגבי ארה"ב, תוך ציון העובדה שקיימים עדיין סימני שאלה רבים.
03/12/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il