בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
השואה, הבנת מקורותיה, הנצחת זכרונה ופעולותיו של יד ושם ● התקלות החמורות במאמרו של ד"ר חנן שי, המבוסס על שמועות ואנקדוטות במקום על עובדות
|
היכל השמות. ייחודיות ומסקנות [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
|
|
|
|
התקלה הערכית החמורה ביד ושם
|
חנן שי
|
מהדיון הציבורי בסוגיית מחליפו של מנהל יד ושם עולה שהשואה אינה מוצגת יותר במוסד כתופעה ייחודית וכמימוש הנורא ביותר של האנטישמיות, אלא כפשע נגד האנושות העלול לשוב ולהתרחש בכל חברה שערכיה אינם ליברלים, ובכלל זה ישראל. בכך משווק המוסד שנועד להנציח את זכר השואה וקורבנותיה את ערכי הליברליזם האירופי שסללו את הדרך לפשע שאין לו אח ורע בהיסטוריה העולמית
|
לרשימה המלאה
|
|
|
|
|
מזה קרוב לחצי מאה אני עוסק בחקר השואה. 39 שנים הרציתי על השואה באוניברסיטת בר-אילן. אני מכהן כראש מכון המחקר של יד ושם כבר שנים רבות. דומני שניתן לומר אפוא שאני מצוי במקצת בחקר השואה, סיבותיה, מאפייניה ומשמעותה. לכן, הוכיתי ממש בהלם ממאמרו של ד"ר חנן שי שיצא תחת חסותו של מרכז בס"א (שאני מכירו מאז ייסודו על-ידי עמיתי לסנאט האוניברסיטה, פרופ' אפרים ענבר). חקר הסיבות והנסיבות שהביאו לעליית הנאציזם ולשואה נמשך כבר עשרות שנים, נסמך על תיעוד והצביע על מגוון תהליכים ארוכי טווח שהתלכדו בנסיבות היסטוריות מסוימות. והנה, ד"ר שי מלמד אותנו בלא הנד עפעף שהיו "שתי סיבות מרכזיות". הסיבה הראשונה: "שבניגוד למהפכה המדעית שאבותיה המירו את הסיפורים והכזבים של ימי הביניים באמת אחת מוכחת לוגית ואמפירית ובמאמץ בלתי פוסק לחשיפתה, המהפכה הליברלית כפרה ועדיין כופרת בקיומה של אמת אחת". לא פחות ולא יותר. אבל האמת - כן: האמת! - היא שיסוד מרכזי בנאציזם היו תורת הגזע והמושגים "הבירור הטבעי" ו"הישרדות הטובים ביותר" שטבע צ'רלס דארווין, שיכלו לצמוח רק מהמחקר המדעי שטען לאמת של הטבע שתקף-כביכול גם לחברה האנושית, ואילו הליברליזם יציר הנאורות מחוללת המודרנה (שהאמינה ב"פרוגרס"), טענה שבתחומים השונים יש אמת של ממש; הערעור על קיומה של אמת בא דווקא מצד הפוסט-מודרניזם של מחצית המאה האחרונה. הסיבה השנייה, לפי שי, היא "מותו של המוסר התנ"כי. התנ"כ [כך!], שהוצמד על-ידי הנצרות לברית החדשה... [הייתה זאת ש]מנעה את השמדתם [של היהודים] זה למעלה מאלף שנים". אלא שהאמת היא, שהנצרות לגווניה הקתוליים, הפרוטסטנטיים והאחרים, הניחה את היסודות לשנאת ישראל והיהודים בתרבות האירופית - בשפה, במוזיקה, באמנות, בעולם הדימויים - שהיו לאבן פינה של האנטישמיות המודרנית (ה"מדעית"!), וזו הייתה לרכיב מרכזי בנאציזם. האנטישמיות המודרנית אומנם הסירה את המכשול האוגוסטיני הנוצרי של "אל תהרגם", אך לא ביטלה את מכלול היחס האנטי-יהודי שהתבסס בתרבות אלא הלבישה אותו בלבוש חדש - מדעי-כביכול דווקא. וכך, בהיפוך מוחלט של הבנת התהליכים ההיסטוריים, מייחס שי את הולדת הנאציזם לליברליזם ומאדיר את הנצרות שהניחה תשתית מרכזית לאפשרות ביצועה של השואה (מה שגרם לחלק מהזרמים הנוצריים לצאת לאחר השואה למסע הכאה על חטא, שהוביל בקתוליות למסמך "נוסטרה אטטה" ב-1965, ובפלגים פרוטסטנטיים לתהליכי בירור פנימי אחרים). לכל זה מוסיף שי, כי "לכן ליברלים בכל מערב אירופה, ולא רק בגרמניה, היו שותפים בתעשיית השואה". אך האמת היא, שהשותפות בשואה, שהייתה קיימת בכל ארצות אירופה, הייתה חמורה במיוחד דווקא במזרח אירופה (ליטא, פולין, אוקראינה, סלובקיה, הונגריה, קרואטיה) שם נתנו מקומיים נוצרים (מכנסיות נוצריות שונות) יד ברציחות הלכה למעשה, ואף הצדיקו שותפות זאת בטענות נוצריות. על יסוד המצג המעוות הזה פונה שי להתקפה על יד ושם שהוא מייחס לו "בלבול ערכי נורא", לא פחות ולא יותר! לא שהוא מכיר את יד ושם או בדק את תוכניות החינוך הענפות שלו, את מחקרי מכון המחקר, את הפרסומים, את המוזאון, שבזכותם קנה לו המוסד מעמד סמכותי בעולם - לא ולא: את מתקפתו הוא מבסס על כך ש"מהדיון הציבורי בסוגיית מחליפו של מנהל [טעות - צ"ל: יו"ר ההנהלה] יד ושם עולה שהשואה אינה מוצגת יותר במוסד כתופעה ייחודית וכמימוש הנורא של האנטישמיות, אלא כפשע נגד האנושות העלול לשוב ולהתרחש בכל חברה שערכיה אינם ליברלים, ובכלל זה ישראל". האמת היא, שהטיעון המופרך הזה כלל איננו "עולה מהדיון הציבורי", אלא מדבריהם של שורת כותבים בעיתונות ובפלטפורמות אחרות אשר - ממש כמו שי - לא עשו כלל "שיעורי בית" של בדיקה ולימוד של פעולות של יד ושם, אלא נסמכו על שמועות ואנקדוטות. זה בלתי נסלח לגבי כל כותב אחראי, ודאי הוא שזה בלתי נסלח למי שמתבטא בחסות קורת גג אקדמית. במרכז כל פעולותיו של יד ושם עומדים ההיבטים היהודיים הספציפיים. אולם אין סתירה בין משמעויות יהודיות ומשמעויות כלל אנושיות של השואה. ההעמדה הבינארית היא חלק מרדידות אותו דיון ציבורי. לא בכדי יש כיום עיסוק עולמי רחב היקף בשואה: כיוון שהשואה בוצעה על-ידי בני אנוש - נאצים ושאינם נאצים; ומנגד עמדו בני אנוש - נוצרים וגם ליברלים רבים, נגזרים ממנה משמעויות התנהגותיות אנושיות ותרבותיות כלליות שיש ללמדם, לצד משמעויות פרטיקולריות של חברות שונות (לא-יהודיות) באירופה. לפיכך, ההבנה של ייחודיות הגורל היהודי והמסקנות הקולקטיביות שאפשר להסיק מכך, והבנת ההיבטים האנושיים האוניברסליים הנלמדים ממנה - חולשות חברתיות, סכנות פוליטיות, יכולות לפעול - אינם הפכים, אלא הבנות הכרוכות זו בזו. יד ושם מעולם לא החזיק בתפיסה בינארית, ודרכו בזיכרון השואה ובהנחלתו הוא המחקר המעמיק והבלתי מתפשר. אדרבה, מול זרמים מסוימים המנסים למעט במקומה של השואה, לצמצם את הקוצפטואליזציה שלה ולערער על ייחודה, יד ושם הוא כיום המוסד המוביל והמוכר הפועל לעגן את המודעות לחוסר תקדימיותה וייחודה. לסיום, הצטערתי ונחרדתי במיוחד שמביתי האקדמי יצא הקול הזה.
|
|
פרופ' (אמריטוס) דן מכמן מהמחלקה לתולדות ישראל ויהדות זמננו ע"ש ישראל וגולדה קושיצקי באוניברסיטת בר-אילן, מכהן כראש המכון הבינלאומי לחקר השואה ביד ושם.
|
|
תאריך:
|
06/01/2021
|
|
|
עודכן:
|
06/01/2021
|
|
פרופ' דן מכמן
|
+איש אינו רוצה להרוג אותי
|
18:09 06/01/21 | איתמר לוין | לרשימה המלאה |
ניצולת השואה טובי לוי כותבת בניו-יורק טיימס על אובדן הזדמנויות לספר את סיפורה בגלל הקורונה - ומדגישה את ההבדל העצום בין המגיפה לבין השואה (טיימס סקווייר, 1.1.21 [צילום: קרייג ראטל, AP])
|
|
מצב הקורונה בארה"ב, 5.1.21 / CBS
|
|
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
פלג א
|
8/01/21 13:00
|
|
2
|
|
חשדנית
|
8/01/21 14:26
|
|
החוקרים והמחקרים הנערכים במוסד וסביבותיו חשובים מאוד אך ראוי, לדעתי, שלוחם עתיר-זכויות, עז לב ובעל מצפון, יעמוד בראשו עצם העובדה שלוחם מעוטר יעמוד בראש מוסד המנציח גזע-עץ יהודי עצום ורחב-פארות שנכרת בידי ממלכת השטן יראה בראשו לוחם עברי
|
|
|
ביוני 1941 הגיע צלם של הורמאכט, זרוע היבשה של הצבא הגרמני, ותיעד את חיי היום-יום בגטו ורשה. בתמונות, שצולמו בשחור לבן ונצבעו באמצעות תוכנה ע"י יוסי בירן, נראים היהודים כשהם כחושים, צפופים ובתנאי עוני ודלות מחפירים לצד מפגעים תברואתיים קשים.
|
|
|
סֶדָה באסי-ילדיץ הייתה בנסיעת עבודה הרחק מביתה וקיבלה פקס מצמרר במלון בו שהתה: "חזירה טורקית מלוכלכת, אנחנו נשחט את הבת שלך". כעורכת דין גרמניה שהתמחתה בהגנה על פליטים טורקים, באסי-ילדיץ הייתה רגילה לאיומים – אבל זה, שהתקבל בשעת לילה מאוחרת באוגוסט 2018, היה שונה. הוא נחתם בראשי תיבות של קבוצת טרור ניאו-נאצית לשעבר וכלל את כתובתה – שהופיעה רק במאגר מידע ממשלתי. "ידעתי שאני צריכה להתייחס לזה ברצינות", אמרה לניו-יורק טיימס. "לכן, בפעם הראשונה, התקשרתי למשטרה". החקירה העלתה עד מהרה, כי מקור המידע היה במחשב משטרתי.
|
|
|
עשרה בטבת החל היום (25.12.20) הוא יום הקדיש הכללי לקורבנות השואה. מן הראוי לזכור גם את הקורבנות הרבים האחרים של המשטר הנאצי. אנו מתרחקים מעידן שלטונה של גרמניה הנאצית, המתאפיין בין השאר ברצח הביורוקרטי והמאורגן מטעם המדינה הגרמנית-הנאצית, שהתרחש בגרמניה עצמה ובמדינות אירופיות רבות. אך דווקא עם חלוף הזמן, אנחנו מתקרבים יותר ויותר להכרת תופעת הרוע הגרמני ושותפיו, תופעה שפקדה את האנושות במהלך המאה ה-20. מאה זו אמורה הייתה להתאפיין בקידמה, ברעיונות ליברליים, בדמוקרטיה, בפתיחות ובליברליזם - וההפך מזה קרה בשנים 1945-1933.
|
|
|
המזימה הנאצית להשמיד את יהדות אירופה לא התמקדה רק בצד הגופני, אלא גם בצד הרוחני: להפוך את היהודים ל"תת-אדם" ולשבור את התנגדותם יהודים בכל רחבי היבשת התנגדו למזימה זו והמשיכו בחיי יצירה ותרבות דוגמאות אחדות מני רבות לשמירה על חיי הדת בשנות השואה
|
|
|
|