|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

דרושה תוכנית כלכלית לאומית כוללת

עדיפות לתעסוקה ביציאה מהקורונה

אם תוכנית החיסונים תתקדם כמתוכנן ולא יהיו הפתעות לרעה, המשק יצמח השנה בשיעור של 6.3%-4.6%; המטרה המרכזית צריכה להיות להוריד את האבטלה הרחבה ל-7%
23/01/2021  |   שמואל אבן   |   כתבות   |   מגיפת הקורונה   |   תגובות
"כמו מדינת עולם שלישי" [צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90]

ישראל פועלת כיום נגד הקורונה בשני מאמצים: חיסון האוכלוסייה וסגר כללי שלישי, שעלותו הישירה למשק נאמדת על-ידי בנק ישראל ב-3.5-3 מיליארד שקלים לשבוע. תהליך החיסונים, המהיר עד כה, מעורר תקווה לדעיכת המגפה, בטווח של מספר חודשים.

ברם, ניתן להתרשם שההכנות של המדינה, כדי להאיץ את התאוששות הכלכלית הצפויה, הן מוגבלות למדי. על כך מעידה העובדה שגם בראשית שנת 2021 אין לישראל תקציב סדור ותוכנית כלכלית כוללת. פני המדינה לקראת בחירות לכנסת במארס 2021, ולא ברור אם גם לאחריהן תושג יציבות פוליטית לטווח ארוך, החיונית לניהול יעיל של המשק.

תקציב 2021 בסך 419 מיליארד שקל הוא תקציב המשכי (כולל תוספות) לתקציב 2020. הוא קרוב בגודלו לתקציב מדינה סדור (426 מיליארד שקל), אילו היה מאושר תקציב סדור. עם זאת, תקציב 2021 כפוף לכללים החלים על תקציב המשכי ואינו מבוסס על ראייה כוללת ותכנון של כלל משרדי הממשלה. לפי דיווח של ועדת הכספים, התקציב הזמין לשנת 2021 במסגרת "התוכנית הכלכלית להתמודדות עם משבר הקורונה" עומד על 72.7 מיליארד שקל (52.3 מיליארד שקל תוספת לשנת 2021 ועודף בסך 20.4 מיליארד שקל משנת 2020). יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, אמר בסיכום הדיון בוועדה: "המדינה במצב קשה שאני לא זוכר כקדמותו מבחינה כלכלית. המצב שאנשים מאבדים את עבודתם ורעבים ללחם, אנחנו הולכים לבחירות נוספות ללא תקציב [סדור], כמו מדינת עולם שלישי".

לשים לב לתוצר ולאבטלה

למרות החומרה שיש ליחס לאי-יציבות המערכת הפוליטית, הגורם החשוב ביותר ליציאה מהמשבר הוא חיסון האוכלוסייה. כמו-כן, בסקטור הציבורי פועלים אנשי מקצוע ולסקטור הפרטי כוחות חזקים משלו. בהנחה של דעיכת המגפה בישראל, צפויה התאוששות, שאמורה לבוא לידי ביטוי לפחות בשני קריטריונים עיקריים, שאותם מודדת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה: צמיחת התוצר וירידה בשיעור האבטלה מכוח העבודה.

לפי אומדן בנק ישראל מ-4 בינואר, התוצר הישראלי, התכווץ בשנת 2020 ב-3.7% בהשוואה לתוצר בשנת 2019. לפי אומדן משרד האוצר מ-17 בינואר, התוצר התכווץ ב-3.3%. יש לציין שאומדנים אלו נמוכים מאומדנים קודמים שהציגו גופים אלה (התחזית שהציג בנק ישראל באוקטובר 2020 הייתה להתכווצות התוצר בשנת 2020 ב-6.5%-5%).

לפי תחזית בנק ישראל, בתרחיש של חיסון מהיר, התואם כיום את המצב בשטח, התוצר יצמח השנה ב-6.3% וב-5.8% בשנה הבאה; ואילו בתרחיש של חיסון איטי הצמיחה תהיה (בהתאמה) 3.5% ו-6%. לפי תחזית משרד האוצר, בתרחיש המרכזי התוצר יצמח השנה ב-4.6%. התרחיש הסביר פחות של תחזית האוצר (המשך תחלואה ברוב 2021) הוא שהצמיחה השנה תעמוד על 1.9% בלבד.

האבטלה היא אחד הפרמטרים העיקריים שמשקפים את הקשר בין המצב הכלכלי לרווחת האוכלוסייה. בשנת 2019 מספר המועסקים עמד על 3.967 מיליון נפש ושיעור האבטלה על 3.8% בממוצע שנתי, זהו יעד שישראל צריכה לחתור לחזור אליו בטווח של שנתיים-שלוש. בשיא הסגר הראשון עמד שיעור האבטלה הרחבה (כולל חל"ת) על 34.4% ובשיא הסגר השני - על 23.5%. במחצית הראשונה של דצמבר 2020 שיעור האבטלה הרחבה נאמד על-ידי הלמ"ס ב-12.7% שהם 520,000 נפש (כולל מובטלים, חל"ת וכאלה שאינם במעגל העבודה לאחר שפוטרו או סגרו את העסק מאז מארס 2020). כעת, עם הסגר השלישי, חלה עלייה באבטלה הרחבה.

לא רק בגלל הקורונה

הפגיעה החמורה ביותר במשבר זה היא בתעסוקה בקרב העובדים בענפי התיירות, המסחר, הפנאי והבידור, אבטחה, וכן בעסקים קטנים, שסובלים במיוחד בשל הסגרים. במהלך 2020 נסגרו למעלה מ-70,000 עסקים קטנים. עתה יש לפעול כדי שלא יסגרו עסקים טובים ממש לפני שלב ההתאוששות. האבטלה תישאר ברמה גבוהה גם לאחר דעיכת המגפה. לפי תחזית בנק ישראל, בתרחיש של חיסון מהיר, שיעור האבטלה הרחבה יעמוד על 7.7% ברבעון האחרון של השנה.

הבעיות הצפויות בשוק העבודה אינן נוגעות רק למשבר הקורונה. במגזר החרדי, הגדל במהירות, דרוש שינוי עמוק בנכונות של גברים לרכוש השכלה רלוונטית לתעסוקה בענפים שבהם השכר גבוה מהממוצע ולהשתתף בכוח העבודה. על-פי דוח מבקר המדינה אשתקד, 84% מהבנים החרדים, תלמידים בגיל תיכון, בחרו בישיבות קטנות ולא למדו כלל מקצועות כמו מתמטיקה, אנגלית ומדעים. לפי המבקר, "בקרב התלמידים החרדים נוצרים פערי ידע עמוקים שיקשו עליהם, וישפיעו על פריון המשק בכללותו". זאת, בצד המגזר הערבי המאופיין בפריון עבודה נמוך ובשיעור השתתפות נמוך של נשים בכוח העבודה.

על אף הקושי שבמצב הפוליטי הנוכחי, עוצמת המשבר הכלכלי-חברתי והצורך להיחלץ ממנו מהר ככל האפשר, מחייבים תוכנית כלכלית לאומית כוללת של הממשלה, בשיתוף בין כל משרדי הממשלה, המגזר העסקי והרשויות המקומיות, שתנוהל ותיושם על-ידי מטה לאומי אופרטיבי, שיונחה על-ידי קבינט של הממשלה. התוכנית אמורה לכלול מגוון מאמצים, כגון:

יותר תעסוקה, פחות חל"ת

  • העלאת התעסוקה במשק. מאמצים בתחום זה קיימים, אך נדרש להרחיבם, לחזקם ולוודא את ביצועם ביעילות. למשל, בכוונת משרד העבודה והרווחה לספק השנה הכשרה מקצועית ל-30,000 עובדים, פי שלושה מאשר בשנים קודמות. בנוסף, המשרד הקים "מינהלת מעסיקים" בשיתוף עם המגזר העסקי והפורום הכלכלי-חברתי וההסתדרות. המינהלה תאסוף מידע על צורכי המשק לעובדים, תתאים מערך הכשרות מקצועיות למגמות הצפויות במשק ותשלב מעסיקים בהכשרות.

במהלך המשבר ניכר היתרון של מגזר הטכנולוגיה, שנפגע פחות ויש חברות שאף צמחו מאחר שהביקוש לטכנולוגיה דיגיטלית עלה. הצמיחה במגזר זה צפויה להמשך גם לאחר המשבר. לכן, בעדיפות ראשונה מתבקש להכשיר עובדים לעבודה במגזר הטכנולוגי ובחברות אחרות במשק הדורשות מעובדיהן אוריינות דיגיטלית גבוהה.

  • צמצום מודל החל"ת הנוכחי, המבטיח תשלום דמי אבטלה עד יוני 2021. בדצמבר 2020 החליט שר האוצר, ישראל כ"ץ, לפעול להארכת תקופת החל"ת בתשלום גם מעבר ליוני 2021, כל עוד שיעור האבטלה הרחבה לא יפחת מ-7.5%. הקושי הוא שמודל החל"ת אינו מעודד חזרה לעבודה, אצל חלק מהאנשים, על כן יש ליישם מודלים אחרים שיתגמלו חזרה לעבודה. למשח: הביטוח הלאומי החליט לעודד חזרה לעבודה באמצעות "מענק חזרה לעבודה" למי שיחזרו לעבוד עד 28 בפברואר 2021, למקרה שהשכר החדש יהיה נמוך יותר משכרם הקודם.

  • תמיכה בעסקים קטנים בתחום הפיננסי וסיוע בשיפור יכולותיהם בתחום הדיגיטלי. מנכ"ל פייסבוק ישראל, עדי סופר-תאני, אמרה בחודש שעבר, כי בישראל ישנם 540,000 עסקים קטנים המעסיקים 60% מהמגזר העסקי ותורמים 55% מהתוצר של המגזר העסקי, אבל רק ב-14% מהם יש פעילות דיגיטלית. משבר הקורונה מהווה מאיץ להתפשטות המדיום הדיגיטלי, באמצעותו יכולים עסקים בכל רחבי המדינה לצמוח ולהתפשט לאחר המשבר. על הממשלה והרשויות לסייע בקידום אמצעים, הדרכה, ותשתיות דיגיטליות לעסקים המתקשים לעבור שינוי זה.

לסיכום: התאוששות כלכלית-חברתית תלויה קודם כל בדעיכת המגפה. בהינתן התחסנות מהירה, התחזיות מצביעות על צמיחה של התוצר השנה בשיעור של 6.3%-4.6%. הדבר כמובן מותנה בכך שלא יהיו אירועים חריגים, כמו התפשטות מוטציה חסינה לחיסון. ישראל תושפע גם מהצמיחה במשק העולמי.

בתהליך היציאה מהמשבר, על הפחתת האבטלה לקבל עדיפות ראשונה משום שהיא בעלת השפעות חברתיות רחבות. יש לרכז מאמץ על-מנת להגיע לשיעור אבטלה רחבה הנמוך מ-7% לפני סוף שנת 2021. בתוך כך יש לנצל את ההזדמנויות כדי לפעול לפיתוח שוק העבודה לטווח הארוך, במטרה להעלות את שיעור התעסוקה מכוח העבודה ואת פריון העבודה, בעיקר בסקטור החרדי ובסקטור הערבי (המהווים יחד כשליש מאוכלוסיית המדינה), וכן בפריפריה. למאמץ זה, ההכרחי לצמיחה יציבה לטווח ארוך, נדרשים שינויים תרבותיים, שינויים תקציביים ושנים רבות.

הכותב הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  23/01/2021   |   עודכן:  23/01/2021
שמואל אבן
+מסתמן: נתב"ג ייסגר עד תחילת חודש מרס
23:37 23/01/21  |  עידן יוסף
הממשלה מחר תודיע על סגירת נתב״ג למשך שבועיים. אבל ההחלטה האמיתית המתגבשת היא על סגירתו למשך חמישה(!) שבועות לפחות, עד 1.3 ויתכן שגם אחרי. תחילה יוכרז על שבועיים - ויוארך בהמשך (כאן חדשות).
+הממשלה תתכנס לאשר תקנות לסגירת השמיים
22:44 23/01/21  |  
הממשלה תתכנס מחר לאשר את תקנות סגירת השמיים ל-14 יום. יורשו רק טיסות עם מקרים חריגים (הלוויות, דיפלומטים, עובדים זרים). יאושרו גם טיסות מטען (חדשות 12).
+האדמו"ר מוויז'ניץ הורה לפתוח את כל תלמודי התורה
22:37 23/01/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
הרב ישראל הגר קורא לפתיחה נרחבת של מוסדות החינוך החרדיים בכל רחבי הארץ אך אוסר על התגרות בשוטרים  ▪  המשטרה: "נאכוף התקהלויות אסורות במוסדות חינוך"
(הרב ישראל הגר [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90])
+אזהרת אמ"ן: חשש מפני התפרצות זן ישראלי
21:58 23/01/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
הגורם לכך עשוי להיות מבצע החיסונים, במקביל להתפרצות  ▪  בעקבות התפשטות המוטציות: נתניהו ידרוש לסגור מיד את נתב"ג ושרת התחבורה תומכת בסגירת השמיים לשבועיים  ▪  לפי המתווה המסתמן, מי שירצה לצאת לחו"ל לכל יעד שהוא, יחויב לעבור ועדת חריגים, גם לאחר תום הסגר  ▪  תלמידי כיתות י"א-י"ב החלו להתחסן
החלו חיסונים בבני נוער [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]
נתב"ג. היערכות לסגירה [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]
+במשרד הבריאות מעוניין לעקוב אחר השבים מחו"ל
20:38 23/01/21  |  
סגירת השמיים: במשרד הבריאות מעוניינים לחייב במעקב את הנוסעים לחו"ל, לנוכח העובדה ש-70% מהחוזרים מפרים בידוד. בשל בעיות משפטיות, יהיה קשה מאוד ליישם (חדשות 12).
+המוטציה הבריטית התגלתה ב-6 מתוך 7 הרות
20:19 23/01/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
מדובר בתוצאות של ניתוח 10 דגימות, שהגיעו למעבדה המרכזית לנגיפים  ▪  משרד הבריאות: "כל אישה הרה שמעוניינת יכולה להתחסן"  ▪  דוח פנימי: תשע נשים הרות שנדבקו בקורונה מאושפזות במצב קשה
מתחם חיסונים [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]
אחות נותנת חיסון [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+דיווח: המשטרה סיכמה עם מנהלי ישיבות שלא תאכוף תקנות
19:23 23/01/21  |  עידן יוסף
המשטרה סיכמה עם מנהלי ישיבות בבני ברק כי לא תאכוף את התקנות שנועדו למנוע הדבקה בקורונה בישיבות כל עוד תלמידיהן לא יפגעו בשוטרים - כך אמרו מנהלי הישיבות בעיר להארץ. לפי מקורות, הסיכום הושג כבר בספטמבר, בתחילת הסגר השני, לאחר כמה מקרים שבהם שוטרים הגיעו לאכוף את התקנות בעיר ותלמידי ישיבה השליכו עליהם אבנים ומזון.
+100 אנשי המשמר הלאומי בהשבעת ביידן נדבקו בקורונה
19:06 23/01/21  |  
יותר ממאה אנשי המשמר הלאומי שהוצבו בוושינגטון בהשבעתו של הנשיא ביידן אובחנו כחולים בקורונה - מתוך 25 אלף שאיבטחו את האירוע.
+מת אביו של יו"ר זק"א יהודה משי-זהב
18:31 23/01/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
מוות שלישי במשפחה כתוצאה מקורונה בחודש - ההורים ובנם  ▪  יהודה משי-זהב: ""ריבונו של עולם אני יודע שאתה מעמיד אותנו בניסיון, ניסיון קשה וכואב. אוי, כמה כואבבבב"
([צילום: באדיבות המשפחה])
+שיעור הבדיקות החיוביות - 8.8%
18:23 23/01/21  |  עידן יוסף
‏משרד הבריאות: 7,316 נדבקים חדשים בקורונה ביממה האחרונה, שיעור החיוביים מסך הבדיקות - 8.8%.
+דתל"ש בום עקב המגפה
18:18 23/01/21  |  אפרים הלפרין   |   לרשימה המלאה
בייבי בום הוא מצב של הגברת הילודה עקב אירוע שאירע תשעה חודשים קודם לכן, דתל"ש בום תהיה תופעת נטישה המונית של העולם החרדי עקב התנהגותו בימים אלה
([צילום: יוסי אלוני/פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עדיפות לתעסוקה ביציאה מהקורונה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מגיפת הקורונה
הוועד האולימפי הבינלאומי (IOC) וממשלת יפן מכחישים את הדיוחים על ביטול אפשרי של אולימפיאדת טוקיו, וחזרו את מחויבותם לארח את האולימפיאדה בחודש יולי השנה.
23/01/2021  |  מירב ארד  |   חדשות
המוטציה הברזילאית של נגיף הקורונה אותרה לראשונה בגרמניה. כך דיווחו (יום ו', 22.1.21) הרשויות בגרמניה. חולה ממחוז במערב גרמניה נמצא חיובי לגרסה הברזילאית, לאחר שהגיע ביום חמישי האחרון בטיסה מברזיל שנחתה בשדה התעופה העמוס של פרנקפורט.
23/01/2021  |  מירב ארד  |   חדשות
מנכ״ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, אימץ את החלטת וועדת התיעדוף לחסן תלמידים בגיל 16 עד 18. ההחלטה כולל חיסון של תלמידי כיתות י"ב גם אם עברו את גיל 18.
22/01/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
המובטל החדש צועק תנו לחיות בכבוד במדינה, אל תשברו את מטה לחמי. הילד שעבר לגור בתוך המחשב צועק, תחזירו את המורה שלא ויתרה לי ועליי. הכלה שדחתה בפעם הרביעית את חתונתה צועקת תנו לחגוג בגדול ובהנאה. הזמר השר בקולי קולות במקלחת צועק, תנו לי את הקהל ומחיאות הכפיים הקצובות.
נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, חתם (יום ה', 21.1.21) על 12 צווים נשיאותיים למאבק בקורונה ופרסם תוכנית פעולה בת 200 עמודים שהכין צוותו בחודשים האחרונים. זהו שינוי של 180 מעלות ממדיניותו של ממשל טראמפ, הן במעורבות הניכרת של הממשל הפדרלי והן בהתבססות המוחלטת על חוות דעתם של רופאים ומדענים.
21/01/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il