|   15:07:40
דלג
  חובב לויטס  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
[צילום: לע"מ]

יוני נתניהו ז"ל - דרכו של גיבור

עוזי דיין, פוליטיקאי, חבר כנסת, אלוף בצה"ל, וחברו הטוב של יוני נתניהו, בראיון לציון 75 שנה להולדתו של יוני נתניהו ז"ל
21/01/2021  |   חובב לויטס   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
עוזי דיין [צילום: פלאש 90]

לקראת ציון שנת ה-75 להולדתו של יוני נתניהו ז"ל, משתף אותנו חברו הטוב עוזי דיין בצדדים פחות ידועים על הגיבור שדמותו השפיעה רבות על דור שלם.

עד כמה קשה היה בשנות ה-60 לצעיר ממשפחה רוויזיוניסטית להשתלב באליטה של צה"ל שרובה הייתה מורכבת מבני קיבוצים ומושבים המזוהים עם מפא"י ומפ"ם?

ראשית קשה היה בשנות ה-50 וה-60 להתקבל ולהשתלב ביחידות המובחרות של צה"ל לכל אחד ובפרט לעולים חדשים, לעירונים, לחובשי כיפות וגם לכל מי שלא היה מההתיישבות העובדת. עם זאת, הדרך למצטיינים גם ממגזרים אחרים תמיד הייתה סלולה.

יוני גם לא היה לבד אלא אחד משלושה אחים ששירתו ביחידה, הראשון היה ביבי, יוני אחריו ובהמשך הצטרף עידו. הלכידות המשפחתית שלהם והתכונות והיכולות - אינטליגנטים, פרפקציוניסטים, משכילים ובעיקר חדורי שליחות - עזרו מאוד להשתלב ביחידה בה המצויינות הייתה ערך ותנאי.

כשאני חזרתי ליחידה בסוף שנות ה-70 כמפקד. שאלתי האם זה הגיוני שכמעט כולם כאן מההתיישבות העובדת, רובם קיבוצניקים. היה כבר אז ברור שבכל מגזר אנשים בוחרים לשלב את אלו שנראים כדומים להם ו"ממשיכי דרכם". פעלתי לשנות זאת והנה כי כן, היום היחידות המובחרות מאופיינות בצעירים מכלל שכבות החברה הישראלית ובהובלת "אליטה משרתת" חדשה - הציונות הדתית לאומית.

מדוע בעצם יוני נתניהו הסכים לאחר מלחמת יום כיפור להיות: שריונר לא פחות ולא יותר... ולוותר על קריירה אקדמית בחו"ל


התשובה לשאלה הזו מחייבת התייחסות בשני רבדים שונים - הציבורי והפרטי. יוני נתניהו הוא מייצג הדור הישראלי לאחר מלחמת יום הכיפורים. מפוכח, כואב, ועם רצון אדיר לשנות. כמוהו אלפים מבני אותו דור שאיבדנו חברים כה רבים במלחמה הקשה הזו. בדומה לרבים מבני דורנו היה גם יוני עסוק בניסיון למצוא תובנות בכדי ליישם את לקחי המלחמה ולשקם את צה"ל.

חצי מהרוגי מלחמת יום הכיפורים היו שריונרים ורבע היו קצינים בני גילנו. שדרת הפיקוד נפגעה קשות ואיש לא ידע לומר מה צופן יום. יוני היה אדם שלא הסתפק בעיסוק ב"מה זה עושה לי" אלא בעיקר ב"מה אני עושה עם זה" והיה חדור בתחושת שליחות והתנדבות וגם ראה בהסבה לשריון ובהשתלבות בחיל השריון אתגר אישי. המעשה שלו היוו השראה לרבים וגם לי שפסעתי במסלול דומה ויצאתי לפקד על גדוד וחטיבת שריון עשור מאוחר יותר.

אני חייב להבהיר - יוני אומנם למד בחו"ל ותמיד נע על הציר שבין הצבא לאקדמיה, על הציר שבין העולם המעשי לאינטלקטואלי, אבל בשום מקרה הוא לא תכנן קריירה אקדמית בחו"ל. הוא תמיד ראה במדינת ישראל את ביתו היחיד.

דעות פוליטיות, ימין שמאל, או שדברים אלו היו ממנו והלאה
יוני היה בבירור איש ימין. מבחינה מדינית, כלכלית וכו'. אבל היה ראשית כל ציוני. הבט, יוני לא היה מזוהה עם מפלגה אבל כן עם גישה אידיאולוגית ימנית. אבל היה בוגר מלחמה שעיצבה את נפשו וזהותו של דור שלם. היות שכך הייתה לו כמו לכולנו, ביקורת רבה על הממסד בשלל נושאים. בהיותו איש מעשה, עיקר הביקורת שלו התמקדה בהפקת לקחים צופים פני עתיד - סוגיות של שיקום צה"ל והחברה הישראלית.

הניסיון לעסוק במה הייתה זהותו הפוליטית של יוני אילו חי היום חוטא ב"ניכוס המתים", עיסוק מיותר ולא ישר בעיני ולא אצטרף אליו.

יוני חי בארה"ב בתקופת דור הפרחים. עולה מן המכתבים כי הייתה לתקופה זו השפעה עליו. בשנת 1976 הוא כותב: "אני נזכר בצעקה המטורפת והאומללה במחזה שראיתי מזמן - Stop the world! I want to get off!"

ראשית, יוני נתניהו היה בן אדם. עם כל המורכבות המתחייבת. הוא אומנם שירת ביחידה מובחרת עטורת מיתוסים ופיקד על מבצעים רבים, אבל כמו לכולנו היו לו קשיים, רגעי משבר, דילמות, אכזבות, כעסים ותסכולים.

יוני לא היה נער פרחים! אני שהייתי שכן של הזמרת ג'ואן באאז כשלמדתי בסטנפורד בסוף תקופת ילדי הפרחים, קובע זאת חד וחלק.

שנית שים לב למילים מטורפת ואומללה. זו ביקורת נוקבת ולא הערצה. יוני היה במהותו לוחם, מחנך ומגשים ...הוא מעולם לא חשב במושגים של לרדת אלא להתמודד... ואם כבר אם אנחנו רוצים לאפיין אותו במילים של שיר, יותר מתאים לו "אני ואתה נשנה את העולם".

שים לב, שהוא כותב לבני משפחתו ממש לאחר מלחמת יום הכיפורים את המילים: "אני חרד לגורלה של מדינת היהודים". הוא כותב את זה מתוך עוצמה ושליחות ולא מתוך רעד או תבוסתנות ואני מניח שכפתיח והסבר לעוד משימה שרצה לקחת על עצמו.

הבשורה העולה מהספר - מכתבי יוני? ברור שהייתה ליוני בכתיבת מכתביו גם הבנה שלמכתב יש גם ערך ההיסטורי. אביו פרופ' בנציון נתניהו היה היסטוריון בכל הכרתו והתנהגותו וממנו ירשו בניו את ההבנה שהמכתבים הם גם מסמך שיישאר אחריהם וחשוב לדייק ולבחור כל מילה נבחרה בקפידה. עבורי, המסר העיקרי של מכתבי יוני הוא: "הציונות תנצח וניצחון זה יושג במו ידינו".

הדמויות שהעריץ. משוררים, מנהיגים פוליטיים, אנשי תרבות

אנחנו לא היינו אנשים שמעריצים. כמוני כמוהו אנחנו אנשים שלומדים מאחרים, מעריכים את הקרובים לנו על מעשיהם. לא מעריצים! אביו של יוני בן ציון נתניהו היווה עבורו דמות מופת. יש לזכור שאביו היה דמות אידיאולוגית שנאבקה על מעמדה בממסד עויין וכל בניו גדלו שותפים למאבק זה.

כאיש גאה, מעולם לא שמעתי ממנו טרוניות על יחס הממסד לאביו, אבל הוא מאוד העריך את אביו ואת המאבק שלו על דעותיו ועל מעמדו בחברה הישראלית. בנוסף היה יוני מושפע מדמויות מההיסטוריה היהודית שהשפיעו על חיי האומה ובכלל זה גיבורי התנ"ך. למרות שלא היה אדם חובש כיפה, היו לו ידע תרבותי עצום גם בתרבות היהודית.

כדמות מהמאה העשרים, הרי אין ספק שזאב ז'בוטינסקי השפיע עליו רבות ולא רק בגלל קרבתו של אביו למנהיג זה, אלא גם לאור העומק והרבגוניות שבאישיותו של ז'בוטינסקי שעבור רבים היה ונשאר מנהיג אידיאולוגי ואיש מעש, סופר ומשורר, ודמות מעצבת תודעה. יוני אהב לקרוא שירה והיו לנו לא מעט שיחות בתחום זה.

דעתן שלא פחד לעמוד על שלו

בהחלט. והנה אתן לך דוגמא. מקים היחידה היה אברהם ארנן ז"ל. בתקופתו רוב פעילותה של היחידה התמקד בפעולות מודיעיניות. ארנן ייעד את היחידה בעיקר לפעולות אלו ולא נטה לשתף את הלוחמים בפעולות מבצעיות "רועשות" מתוך חשש לאיבוד חיי אדם ופגיעה במבצעים השקטים.

מולו התייצבו אנשים כמו יוני, אנוכי ואחרים בדעה שיש לאפשר ליחידה לבצע פעולות מבצעיות נוספות בדומה ליתר היחידות המובחרות בצה"ל. אליבא דה יוני ההשתתפות בפעולות לחימה היה בה כדי לחשל את הלוחמים ולבחון את האומץ שלהם בשדה הקרב.

אם נדבר על תכונות האופי שלו, הרי שאפשר לומר שמדובר היה בלוחם פרפקציוניסט שהקפיד על כל פרט טרם יציאה למבצע ותחקיר מדוקדק בסיומו. השיחות שלו עם הסובבים ביחידה עסקו בעיקר בהשלכות המבצעיות והאתיות של המבצעים, וסוגיות של הכשרת וחינוך הלוחמים. היה לו גם חוש הומור עם חיוך כובש, חוש הומור מתוחכם.

אפילוג - יש כאלו הטוענים שהמיתוס נופח בגלל אינטרסים זרים

כל האמירות האלו הן שקריות, רעות לב ורצופות אינטרסים פוליטיים. עכשיו נשארו הזכרונות מיוני כמפקד, רע לנשק ודמות מופת!

תאריך:  21/01/2021   |   עודכן:  21/01/2021
חובב לויטס
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
יוני נתניהו ז"ל - דרכו של גיבור
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
zeny
21/01/21 08:58
2
טירה
24/01/21 13:54
3
חדש בממלכה
18/03/21 13:25
4
אייל מהצפון
18/03/21 13:49
5
ניסים חמוד
18/03/21 15:17
6
אבן יהודה
25/03/21 15:41
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אנתוני בלינקן, מזכיר המדינה האמריקני החדש בממשלו של ג'ו ביידן, אמר השבוע, בשימוע שנערך בקונגרס לקראת מינויו, דברים חשובים הקשורים למעמדה של ירושלים. הוא הודיע כי אין בכוונת הממשל הדמוקרטי של ביידן לשנות את החלטתו של הנשיא היוצא דונלד טראמפ וכי הוא ימשיך להכיר בירושלים כבירת ישראל, כפועל יוצא מכך, הוא אמר גם שהשגרירות האמריקנית תישאר בירושלים ולא תוחזר לתל אביב, שם ממשיך לפעול סניף של השגרירות.
שלא כדמוקרטיות אחרות שהסולידריות החברתית שלהן מבוססת על רעיון ה"אמנה החברתית" מבוססת הסולידריות בעם היהודי, ובכלל זה בדמוקרטיה היהודית, על "ברית היעוד" הייחודית לעם היהודי והחותרת להנחיל לאנושות את ערכי מוסר החרות והצדק ההומני שאברהם הביא לעולם לפני כ-4,000 שנה. לשם הנחלת מוסר זה נדרש "עם הסגולה" לשמש מופת של חיים מוסריים הגזורים מערכי תרבות אברהם ולהוות בכך "אור לגויים".
21/01/2021  |  חנן שי  |   יומני בלוגרים
הטיהור הגדול החל, ארה"ב נפלה. לא קומפלקס הקונגרס, כי אם שפיות דעתנו ועצם קיומנו כמדינה דמוקרטית עם זכויות כמותן לא קיימות בשום מקום אחר בעולם. פעם אנשים חלמו להגיע לארה"ב, ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות (בה כסף גדל על עצים ומתגלגל ברחובות הערים). גם היום אנשים רוצים להגיע לארה"ב, שכן במהרה בימינו הגבולות יפתחו, לכל דכפין יהיו זכויות ביטוח לאומי וביטוח רפואי ותעודה מזהה וכו׳, ארץ כל תושביה, ארץ אוכלת יושביה. ההבדל כמובן שפעם אנשים חלמו להיות אמריקנים. היום הם מגיעים נחושים בדעתם להשליט סדר חדש לפי ראות עיניהם, ולרוב אינם טורחים אפילו ללמוד או לדבר אנגלית.
20/01/2021  |  ארי בוסל  |   יומני בלוגרים
בימים הרחוקים ההם של רפובליקת ויימאר, כאשר גרמניה נראתה כערש התרבות אבל החלו לנבוט סממני האינפלציה שהסתיימה בנאציזם, שוטטו שני ענקי הספרות העברית חיים נחמן ביאליק וש"י עגנון ברחובות הומבורג. באותה עת נרשמו כבר פשיטות רגל של גרמנים, שנאלצו למכור את בתיהם בזול, ויהודים קפצו על המציאה וקנו. ביאליק נראה מודאג. הוא הסביר לעגנון הצעיר כי הדבר דומה לאדם (גרמני) שאש אחזה בפניו ושכנו (יהודי) הצביע על שפמו הבוער וביקש להצית ממנו את הסיגריה שלו.
20/01/2021  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
ככל שנוקפים הימים ומדינת ישראל מתקדמת במבצע החיסונים נגד הקורונה, הולכים ומתגברים הדיבורים על פתיחת המשק והחזרה לשגרה. ענף ההיי-טק יוצא מהמשבר באופן סביר ויתרה מזאת, פתיחת המשק תאיץ את הפעילות בו, כך לפחות לדברי גלעד רבינוביץ', מנכ"ל SQLink.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף יריב לוין מפגין צביעות
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il