|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
תחנת רכבת חיפה שנות ה-40 [צילום: זולטן קלוגר/לע"מ]

"שוד רכבת הכסף" ליד חדרה [1946]

ארגון האצ"ל ביצע כידוע שורה של פעולות שוד בנקים מוסדות ועוד כדי לממן פעילותו ומבצעיו אחד הנועזים שבהם נערך לפני 75 שנים ב-12 בינואר 1946 סמוך לחדרה, ובו תקף הארגון רכבת שהובילה כסף שנועד לתשלום משכורות לעובדי ממשלת המנדט לימים קיבל המבצע את הכינוי "שוד רכבת הכסף"
27/01/2021  |   אלי אלון   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
מתקנים קו רכבת בצפון - אילוסטרציה [צילום: זולטן קלוגר/לע"מ]

אי שם בתחילת שנות ה-40 נודע למפקדי האצ"ל, על רכבת היוצאת אחת לחודש מחיפה בצפון עד קנטרה שבמצריים בדרום ובה ארגזים ובהם מעטפות כסף בשטרות ובמטבעות המיועדים לתשלום משכורות למאות עובדי ממשלת המנדט שהיו פזורים ברחבי הארץ. כל עובד היה מקבל מעטפה ובה התשלום של משכורתו. הרכבת עוצרת בתחנות שלאורך תוואי המסילה והשלמים שברכבת מוסרים את מעטפות הכסף לעובדים או לנציגי העובדים. ארגזי הכסף הגיעו לתחנת הרכבת חיפה מאנגליה דרך הים - נמל חיפה, והיו מאובטחים על-ידי שוטרים וחיילים בריטים.

מעקב אחר "רכבת הכסף"

אנשי האצ"ל החלו במעקב אחר פעולתה של הרכבת והחליטו לא להתקיף את רכבת הכסף באופן ישיר, בגלל הסיכונים הכרוכים במבצע כזה, המחויב להיעשות באור יום, אלא לשדוד את ארגזי הכסף בשעות לילה, בעת שהם מאוחסנים באחד ממחסני תחנת הרכבת בחיפה טרם העלאתם לרכבת.

ב-1943 יצאו כמה מאנשי האצ"ל לפעולה שבה ניסו לשדוד את הכסף ממחסן בתחנה הרכבת בחיפה. הם הגיעו לאולם בו היה ממוקם המחסן, אולם הונסו על-ידי נוטר ערבי שהופקד בכניסה למחסן ועזבו-נמלטו מהמקום. פעולת השוד נכשלה.

באצ"ל לא זנחו את רעיון שוד כספי "רכבת הכסף". לאחר סיורים במסלול נסיעתה של הרכבת, ותצפיות הוחלט לארוב לרכבת ליד חדרה ולעצור את נסיעתה באמצעות הנחת מוקשים, שיונחו על הפסים טרם הגעתה. ולשדוד את הכסף מתוך הרכבת במהלך נסיעתה.

בינואר 1946 התקבל מידע באצ"ל מגורם פנימי ברכבת, ש"רכבת הכסף" תצא לדרכה מחיפה לכיוון דרום ביום שבת ה-12 בינואר 1946 בבוקר. עם קבלת המידע הוחלט על פעולת שוד רכבת זו. למפקד הפעולה מונה איש האצ"ל מנדל מלצקי. נבחרו כ-20 מאנשי האצ"ל לביצוע הפעולה ובהם נשים.

מקום ההשתלטות על הרכבת שנבחר היה מסילת הרכבת בין חדרה לגן שמואל, כ-3-2 ק"מ צפונית לתחנת הרכבת חדרה. ערב הפעולה ב-11 בינואר 1946 הוטמנו הונחו מוקשים ליד הפסים.

יום הפעולה

למחרת ביום שבת 12 בינואר 1946 בבוקר, יצא איתן לבני קצין המבצעים של האצ"ל ברכב לתחנת הרכבת חיפה. ברכב נהגה אישה כדי לא לעורר את חשדם של הבריטים וגם בשל העובדה כי השוטרים לרוב לא נהגו לערוך חיפושים אצל נשים. לא רחוק משער הכניסה לתחנה הרכבת חיפה הבחין בארגזים המונחים ליד רציף המסילה ובסבלים המעמיסים את ארגזי הכסף על הרכבת איתן רשם-זכר את מספר הקטר וסימני זיהויה הייחודיים של הרכבת כדי שהלוחמים יעצרו את הרכבת הנכונה ומיהר למקום הפעולה ליד חדרה שם הסתתרו ארבו לוחמי ולוחמות האצ"ל בסמוך למסילה ממתינים להגעת הרכבת.

על-פי דיווחי העיתונות דאז, שהסתמכו על הודעות רשמיות של ממשלת המנדט, יצאה "רכבת הכסף" מחיפה, בסביבות השעה 8 בבוקר, ועליה ארגזים ובהם סכום של 50 אלף לא"י המיועדים לתשלום לעובדי ממשלת המנדט. הארגזים הונחו באחד הקרונות ואובטחו על-ידי אנשי משמר הרכבת שהורכב משוטר בריטי ו-5 שוטרים ערביים. כמו-כן היו ברכבת שני פקידי רכבת בריטיים (שלמים) שהיו אחראים על חלוקת הכסף לעובדים. בעיתונות דאז דווח כי עד להגעתה למקום הפעולה ליד תחנת חדרה עצרה הרכבת בתחנות קודמות וחילקה שם 15 אלף לא"י.

תיאור פעולת השוד

בסביבות השעה 10 בבוקר יום שבת 12 ביוני 1946 בעת שהרכבת התקרבה לתחנת רכבת חדרה, כ-3 ק"מ צפונית לתחנה, הפעילו אנשי האצ"ל שהסתתרו ארבו בסמוך למסילה את המוקשים. נשמע פיצוץ עז. ההתפוצצות גרמה לירידת הקטר מהפסים, הוא נטה לצידו והרכבת נעצרה. על-פי דיווח העיתונות דאז לוחמי האצ"ל הסתערו על הרכבת והתפתחו חילופי יריות בין אנשי משמר הרכבת לבין לוחמי האצ"ל. כעבור זמן קצר השתלטו לוחמי האצ"ל על מאבטחי הרכבת ועל השלמים ההמומים, הגיעו לקרון בו היו ארגזי הכסף נטלו את הארגזים ונמלטו עימם בריצה מטורפת לכיוון שדות שכונת נחליאל ליד חדרה השוכנת באזור, שם הוסתרו במחסן-מבנה בפאתי שכונת נחליאל.

הערכה היא כי הפעולה נמשכה כ-20 דקות. בהודעת ממשלת המנדט שפורסמה בעיתונות דאז, דווח כי באירוע נפצעו שניים מאנשי משמר הרכבת והם הועברו לבית החולים הממשלתי בחיפה וכי סכום הכסף שלל שוד הרכבת הסתכם ב-35 אלף לא"י, סכום עתק דאז.

חיפושים אחר מבצעי השוד

למקום השוד הגיעו כוחות צבא ומשטרה שהחלו בחקירה ובחיפושים בניסיון לאתר וללכוד את מבצעי השוד. הובא למקום כלב גישוש ועקבות מבצעי השוד הוליכו עד לכביש הראשי. כתוצאה מהתפוצצות ניזוק קו הרכבת והתעכבה תנועת הרכבות בין חיפה לחדרה. הנוסעים שעמדו לצאת ברכבת מחיפה למצריים (קנטרה) הוסעו ב"אוטומובילים" שהעמידה לרשותם הרכבת לתחנת חדרה ומשם יצאו לפנות ערב ברכבת למצרים. נמסר כי כל הלילה עבדו עובדי הרכבת לתיקון המסילה. כמה שעות לאחר פעולת השוד הוטל עוצר על שכונת נחליאל בחדרה.

העברת הכסף לתל אביב

דומה כי המידע על אודות רכבת הכסף לא סדור דיו. יש עדויות וגרסאות סותרות על מה שהתרחש והתחושה היא כי גם היום בחלוף 75 שנים מאז התרחש שוד רכבת ישנם פרטים על אודות השוד שלא ידועים או שלא פורסמו. כך למשל, בפרסומים שונים נאמר כי הפעולה הייתה "חלקה" ללא צורך בשימוש נשק וכי אנשי משמר הרכבת והשלמים היו המומים מהפיצוץ העז ולא גילו כל התנגדות. עיינתי בדיווחים על האירוע בעיתונות דאז ושם מדווח אחרת: על-פי הדיווח בעיתונות דאז לאחר הפעלת המוקש מתחת לקטר ירו לוחמי האצ"ל לכיוון הרכבת משני צדיה וכמה אנשי המשמר הרכבת נפצעו.

גם לגבי העברת הכסף, שלל השוד, לתל אביב יש מספר יש גרסאות. למשל, קיימת גרסה שאנשי האצ"ל נטלו את כספי השוד או לפחות חלקו והטמינו אותו מיד לאחר השוד בבורות שחפרו קודם לכן ויומיים לאחר השוד הגיעו לקחתו.

נמסר כי חלק ניכר מהכסף - שלל השוד - הועבר לתל אביב על-ידי נשים חברות האצ"ל כשהוא מוסתר מודבק מוצמד על גופן מתחת לבגדיהן מתוך הנחה שהבריטים לא יחפשו על גבי גופן. לא נמסר להיכן הועבר הכסף לתל אביב.

תאריך:  27/01/2021   |   עודכן:  27/01/2021
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"שוד רכבת הכסף" ליד חדרה [1946]
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לפני שנים אחדות פגשתי לראיון עיתונאי ארוך את פרופ' יהודה באואר, מחשובי חוקרי השואה בארץ ובעולם אשר היה מיוזמי יום הזיכרון הבינלאומי לשואה. בתום השיחה המרתקת והמעניינת שאלתי בנימוס את פרופ' באואר מדוע לא כתב לי דבר על ספר הילדים 'הנרות שרעדו', הראשון שפרסמתי כחלק מסדרת ספרים מעצבי זהות בנושא השואה בהלימה לילדים ונוער. פרופ' באואר הביט בי בעיניו השלוות ודפק לפתע על השולחן "ילד יהודי בשואה לא חיפש נרות שבת הוא חיפש לחם, לחם". אמר וקולו התקיף והסמכותי עדיין מהדהד בראשי. נזכרתי באירוע זה כאשר קראתי בהתרגשות את הפרסום החדש אודות האינטלקטואלים היהודים אשר בימי הסופה והסער העדיפו לסחור במזונם תמורת רכישת ספרים. קראתי את הפרסום הזה ותהיתי איזו עוצמה של טפיחה על השולחן היה טופח פרופ' באואר, נרות לשבת לא, ספרי הגות כן? הבנתי שלכל אחד הייתה שואה משלו, תקומה משלו, גבורה משלו, בחירה משלו.
בכנס שערכה השבוע דן אנד ברדסטריט לבכירי שוק ההון נאמר שההיי-טק הוא זה שהציל את הכלכלה הישראלית במשבר הקורונה ומנע התרסקות גדולה יותר. אפרת שגב מדן אנד ברדסטריט ציינה כסיבות העיקריות לכך את התרומה של ההיי-טק לייצוא, ואת העובדה שהענף נפגע בצורה מינורית ורוב החברות המשיכו לעבוד. זוהי, כמובן, בשורה טובה, אבל נכון יהיה לומר שהיא נכונה לשעתה. כלומר, לשנה שעברה, ואם הממשלה, על זרועותיה השונות, לא תתגייס כדי לאפשר להיי-טק להמשיך לעבוד, יש סיכוי שהחגיגה הזאת תיגמר וההיי-טק לא יוכל להחזיר את הכלכלה לפסים שמהם היא ירדה בגלל המשבר.
אני חוזר וקורא את שירו של אורי צבי גרינברג "חֲזוֹן גַּלְעֵד לְשִׁבְטֵי יִשְְׁרָאֵל" בעמ' קנ"פ בספר "רְחוֹבוֹת הַנָּהָר". צר לי מאוד לפגוש לקראת סיומו של השיר בעמ' קס"ה את השורות הבאות: "אֵין טְהוֹרִים-לַשִּׁלְטוֹן מִיְהוּדִים, אֵין יָפִים מֵהֶם בָּעוֹלָם". אודה, שהיה לי קשה לקרוא משפט זה, כשאני יודע, שהוא יצא מתחת לידיו של אחד מענקי השירה העברית. אני מבכה על נימת עליונית גזענית, שחקק המשורר בשירו, אני עומד בפני שורה נוספת שמכאיבה לי - "אֵין רְאוּיִים-מֵהֶם לָשֵׁאת עַל קָדְקֹד כֶּתֶר מַלְכוּת בָּעוֹלָם". כואב לי לקרוא שירה עברית המתכתבת עם "רְקִיעִים טְהוֹרִים נְטוּיִים לְמֶצַח הָאֻמָּה הַמְּטַהֶרֶת" ומאותה התכתבות מצהיר משורר אהוב הצהרה, שאסור לנו להשמיעה - "אֵין טְהוֹרִים לַשִּׁלְטוֹן מִיְהוּדִים" ומוסיף - "אֵין יָפִים מֵהֶם בָּעוֹלָם". זו הצהרה גזענית, שאין לה מקום בתרבות שלנו, וחובה להסתייג ממנה.
סכנת הפיצול בתנועת פתח הפכה לשיחת היום בשטחים, מאז שהכריז יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס על מועדי הבחירות לפרלמנט ולנשיאות החלו פעילים בכירים של פתח בגדה וברצועה להתארגן לקראת הבחירות, הבחירות יתקיימו בשלבים, תחילה יתקיימו הבחירות לפרלמנט ב-22 במאי ובחודש יולי יתקיימו הבחירות לנשיאות. נראה כי תנועת חמאס מתכוונת לוותר על השתתפות ישירה בבחירות בנשיאות והיא תריץ מועמד "עצמאי" שהיא תתמוך בו מאחרי הקלעים מחשש שייפסל ע"י ארה"ב וישראל.
כדבוקה אחת הם צעדו בקור המקפיא, מכורבלים במעיליהם ובצעיפיהם, באירועי יום השואה הבינלאומי במחנה אושוויץ על אדמת פולין - תחנתם האחרונה של מיליון ו-200 אלף בני אדם, רובם המכריע יהודים. משני צידיהם איגפו אותם אנשי המשמר נושאי דגלי ישראל. דוממים הם התקדמו מ"שער המוות" של מחנה בירקנאו, לאורך מסילת הברזל, מרחק של כמה מאות מטר, אל רחבת אנדרטת הזיכרון, אשר משני צידיה שרידי תעשיית המוות הנאצית.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il