|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

הקורונה מונעת את החוש הבסיסי ביותר

רוצים לגעת לא רק במסכים

חוש המישוש הוא החשוב ביותר להישרדות האדם, והעדרו גורם לנזקים גופניים אקונומיסט יצא לבדוק כיצד מסתדרים בלעדיו בקורונה; התשובה: לא מסתדרים
24/02/21  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   מגיפת הקורונה   |   תגובות
מצב הקורונה בארה"ב, 22.2.21 / CBC News
להסתפק במה שיש [צילום: נג האן גואן, AP]

חלפו 11 חודשים מאז שמישהו חיבק את לארי. רואה החשבון בן ה-62 מתגורר לבדו בשיקגו ומאחר שיש לו בעיות לב, הוא נשאר בבית מאז הסגר במארס שעבר. האדם היחיד שנגע בו היה אחות, עטוית כפפות, שביצעה בדיקת דם. הקורונה היא תרגיל בהסתגלות למחסור בדברים רבים; המגע הוא אחד מהם ואף אחד החיוניים להישרדות האנושית, טוען אקונומיסט. חוש המישוש הוא הראשון שמפתח האדם והיחיד הנחוץ כדי שישרוד; בלעדיו אי-אפשר להרגיש לחץ, חום וכאב.

לאורך ההיסטוריה נמנע מקבוצות שונות המגע האנושי, אך הקורונה היא הפעם הראשונה בה חלקים נרחבים של האוכלוסייה נותרו ללא מגע פיזי ידידותי זמן כה רב. בני אדם זקוקים למגע כדי ליצור יחסים קרובים; ההומו ספיאנס יצר את הקבוצה כדי להגדיל את סיכוייו לשרוד. גירוי העור מעורר את החלקים במוח האחראים לעונג ומשחרר הורמונים מרגיעים וגורמי אושר. חשיבותו של המגע מתחילה ברגע הלידה, ומחקרים מראים שתינוקות המונחים מיד על אמותיהם מתפתחים טוב יותר. המגע משחרר קוריסטול – הורמון המיוצר בתגובה ללחץ ומקל על יצירת תאי הדם האחראים לתקיפת חיידקים ונגיפים, כולל אצל חולי סרטן ואיידס.

במקביל, העדר מגע גורם נזק. מחקרים מלמדים, כי הימנעות ממגע מובילה לשורה ארוכה של בעיות התפתחותיות אצל תינוקות. ילדים שאינם זוכים לחיבוק נוטים לאחר בפיתוח יכולות קוגניטיביות ועלולים להיות תוקפניים. העדר מגע רגיל בין בני אדם עלול ליצור "רעב לעור", והמחקרים הבודדים בנושא מלמדים שהוא מזיק ויש קשר בינו לבין בדידות, דיכאון, לחץ, מצבי רוח משתנים והפרעות התנהגותיות.

המגיפה החמירה זאת בצורה ניכרת, במיוחד במקומות בהם המגע הפיזי נפוץ. לעיתים יש לכך ביטוי בהיענות למגבלות. האיטלקים אומנם צייתו לעטיית המסיכות ולשמירת המרחק, אך מטפלת ברזילאית ויתרה על הניסיון לשכנע את מטופליה להמיר את הנשיקות בחיכוך מרפקים. לעומת זאת, תושבים בארצות מאופקות יותר מתקשים להבחין בהבדל. ליאונרד לים, איש היי-טק מסינגפור, לא פגש אף אחד מלבד אשתו והוריה מאז פברואר שעבר, אבל כלל אינו מרגיש שיש לו פחות מגע אנושי מאשר לפני שנה.

קל לזלזל בחוש המישוש, מציין אקונומיסט. לחושי הראייה והשמיעה יש אומנויות שלמות המתבססות עליהם, ואילו שפים ויצרני בשמים פונים לחושי הטעם והריח. גם המדענים מזניחים את חוש המישוש: על כל מחקר העוסק בו, יש מאה העוסקים בראייה. במאה ה-19 התייחסו אינטלקטואלים אירופיים בבוז לחוש המישוש, אותו ראו כבלתי תרבותי וגס. איסורים על מגע רווחו בארצות רבות גם עמוק לתוך המאה ה-20. הפסיכולוג סידני ג'ורארד בחן בשנות ה-60 את התנהגותם של זוגות בבתי קפה: בפריז הם נגעו זה בזה 110 פעמים בשעה, ובפורטו-ריקו – 180; אבל בפלורידה היו רק שני מגעים, ובלונדון – בכלל לא.

בארה"ב שרר "רעב לעור" עוד לפני הקורונה. רק חמישית מן האמריקנים שנסקרו באפריל שעבר אמרו שהם נוגעים בילדיהם לעיתים קרובות, ומחוץ לבית המגע הפיזי הוצא אל מחוץ לחוק במקרים רבים – למשל בין מורים לתלמידים. תנועת MeToo גרמה להפחתה ניכרת של המגע הפיזי במקומות עבודה. במקביל, מספר המתגוררים לבדם במדינות העשירות זינק בעשורים האחרונים, ולכך נוספו כעת המסכים הדורשים מאיתנו להותיר מאחור את גופנו.

היו שניסו לתקן מצב זה עוד לפני הקורונה. דגוצ'י נוריקו היפנית מדריכה אימהות, אחיות ומורות בבתי ספר לסיעוד כיצד להגביר את האמון ההדדי באמצעות שילוב ידיים וחיבוקים. בארה"ב התקיימו בערים "מסיבות חיבוק", שמשתתפיהן קיוו שהחיבוקים עם זרים יפיגו את תחושת הבדידות שלהם. מדלן גויאזו ואדם ליפין הקימו בשנת 2015 את חברת Cuddlist המכשירה "מטפלי התכרבלות", והם מסבירים שהצורך במגע אנושי לא זוכה למענה בארה"ב בשל "ההיפר-מיניות" בה הוא נתפס. החברה יצרה קשר בין מטפלים לבין 50,000 לקוחות ברחבי העולם, ואחד מהם היה לארי משיקגו. כיום המגע הוא מקוון בלבד, וברור שהוא ממש לא אותו הדבר – אבל יותר טוב מאשר לא-כלום.

בעידן של העדר מגע פיזי, צריך להסתפק במה שיש. מכירות כסאות העיסוי בסין זינקו בשבוע השני של פברואר אשתקד ב-436% לעומת התקופה המקבילה ב-2019. אחרים פונים לטכנולוגיה. חברת CuteCircuit מכניסה לחולצות חיישנים שלדבריה נותנים תחושה של חיבוק; הפעילות באתר שלה עלתה פי 3.4 בין אפריל לדצמבר אשתקד. אחרי המשבר, צופה גויאזו, יהיה זינוק בביקוש לשירותיה. ככלות הכל, בני אדם צריכים לגעת בבני אדם ולא רק במסכים.

תאריך:  24/02/21   |   עודכן:  24/02/21
איתמר לוין
+הממשלה אישרה את הסגר הלילי
00:11 25/02/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
הממשלה אישרה במשאל טלפוני את תקנות הסגר הלילי שייכנס לתוקפו מחר בשעה 20:30 בערב  ▪  מסיבה רבת משתתפים התקיימה הערב בשוק הכרמל בתל אביב
()
+קול דמי איך צועקים אלי מן האדמה
21:33 24/02/21  |  אפרים הלפרין   |   לרשימה המלאה
על ההבדל בין אלה שלא מחסנים את עצמם לבין אלה שגורמים לאחרים שלא להתחסן, וגורמים בסופו של דבר לסבל נוראי ולמוות ודאי של רבים
(מי אחראי? [צילום: ג'יי הונג, AP])
+נשקלת הארכת העוצר עד שני בבוקר
20:12 24/02/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
חשש מעריכת אירועי פורים המוניים בחצרות החסידויות הירושלמיות במוצאי שושן פורים שיחול ביום ראשון הקרוב  ▪  כחול לבן התנגדו להארכת העוצר ודרשו אכיפה הדוקה במקומות הנדרשים  ▪  בכירים במשרד הבריאות: לא שמענו על התוכנית לפתיחת המשק באפריל לפני מסיבת העיתונאים של נתניהו
(צפי להפרות נרחבות במגזר החרדי [צילום: גילי יערי, פלאש 90])
+חודש חיוב הבידוד במלוניות לנכנסים לישראל
18:56 24/02/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
ועדת החוקה של הכנסת אישרה את ההכרזה על חובת הבידוד במלוניות לחו"ל, אך קיצרה את תוקפה עד ליום שלישי הקרוב בשעה 12 בצהריים
([צילום: תומר נויברג, פלאש 90])
+נתניהו: היעד לפתיחת המשק - תחילת אפריל
18:47 24/02/21  |  איציק וולף
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, האשים את חדשות הכזב שהופצו ביחס לחיסונים בפער שקיים בין המתחסנים בפועל לבין היעד שיש להשיג. לדבריו, יש יותר ממיליון ישראלים שעדיין לא התחסנו נגד הקורונה ושלא קיבלו אפילו את מנת החיסון הראשונה.

"הנגיף הוא הגוף הזר התוקף את הגוף והחיסונים באים להגן על הגוף. החיסונים מצילים חיים ומאריכים חיים", אמר (יום ד', 24.2.21) במסיבת עיתונאים שערך יחד עם שר הבריאות, יולי אדלשטיין.

"בשבוע השני של מרס תהיה פתיחת חינוך מודרגת. באותו שבוע יהיה השלב השני של הדרכון הירוק. בסוף מרס נגמור לחסן את כל האוכלוסייה הבוגרת של ישראל. השלב החמישי יהיה בתחילת אפריל עם הפתיחה המוחלטת של המשק", ציין נתניהו.

שר הבריאות, יולי אדלשטיין, קרא לציבור להימנע מתהלוכות ועדליאדות ומפעילויות שעלולות להיות מוקדי הדבקות. לדבריו, הזיכרון הקולקטיבי שלנו עדיין חי וזוכר את אירועי הפורים בשנה שעברה ואת ההשפעה שלהם על ההדבקות ועל היקף התחלואה בקורונה בישראל.
("הנגיף הוא הגוף הזר התוקף את הגוף". נתניהו [צילום: מארק ישראל סלם, פלאש 90])
+צפו במפת המחסומים הצפויים בפורים
18:04 24/02/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
המחסומים יופעלו על-ידי שוטרי משטרת התנועה בין השעות 20:00 ועד לשעות הבוקר בכל יום (חמישי, שישי, שבת)  ▪  לצד המחסומים, יפעלו במהלך שעות הסגר מאות ניידות ושוטרים, בביצוע סריקות על כלל הצירים ברחבי הארץ, תוך חסימות מדלגות לאיתור אזרחים שלא יפעלו על-פי התקנות
[צילום: משטרת ישראל]
+העולם החדש של הדיוטי פרי
17:57 24/02/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
יותר מוצרי יוקרה, לאו-דווקא בנמלי התעופה ועם דגש ניכר על אסיה ובמיוחד סין - אלו השינויים המרכזיים במסחר הפטור ממס, מדווח אקונומיסט
(דיוטי פרי סגור בנתב"ג)
האי היינאן: סרט תדמית, 2018 / The Hainan Channel
+הערב: תדרוך פורים בצל הקורונה
16:05 24/02/21  |  עידן יוסף
ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הבריאות, שר הבט״פ, מפכ״ל המשטרה, מנכ״ל משרד הבריאות, פרויקטור הקורונה, ראש שירותי בריאות הציבור, מנכ״ל מד״א וראשי קופות החולים בישראל יקיימו הערב ב-18:30 תדרוך חשוב לציבור לקראת חג הפורים כחלק מהמאמץ למנוע התפרצות חוזרת של המגפה וידווחו על המשך צעדים להתמודדות עם הקורונה.

+חובת הבידוד לחוזרים מחו"ל - באמצעות צמיד דיגיטלי
15:21 24/02/21  |  מירב ארד
מתוך רצון להסדיר חלופות בידוד יעילות יותר לבאים לארץ ומתוך כוונה לצמצם את הפגיעה בזכויות הפרט, סיכמו שר הבריאות יואל (יולי) אדלשטיין ויו"ר ועדת החוקה ח"כ יעקב אשר, כי לצד הארכת הבידוד במלוניות לתקופה מוגבלת, יוחל בפיילוט מיידי לפיקוח על בידוד ביתי באמצעות צמיד דיגיטלי, כשבמקביל תקודם חקיקה מיידית בשבוע הקרוב שתאפשר גם את הרחבת הפיילוט וגם את הפעלתן של חלופות פיקוח נוספות שייתרו את הצורך במלוניות הבידוד.
+סופית: מידע על לא-מחוסנים יועבר לרשויות
13:32 24/02/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית: פקודת העם תוקנה כך שתאפשר העברת מידע לרשויות המקומיות, למשרד החינוך ולגורמים במשרד הרווחה על אנשים שלא התחסנו  ▪  ח"כ חיים כץ: "עד היום הממשלה לא נקטה צעדים קשים ולכן אנחנו עם 5,605 מתים. אם היינו נוהגים אחרת לא היינו מגיעים למספרים האלה"
חיים כץ. הציג את הצעת החוק [צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]
+flying safe: החזר כספי מלא במקרה חיובי לקורונה
13:04 24/02/21  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
החזר כספי מלא יינתן גם במקרה שיעד החופשה יהפוך מירוק לאדום עם חובת בידוד בעת ההגעה, או שיוטל סגר מלא בישראל כולל נתב"ג  ▪  הביטול יתאפשר עד 48 שעות לפני הטיס
(בדיקת קורונה [צילום: רחים חאטיב/פלאש 90])
+סכנה, שדה מוקשים מילולי
10:48 24/02/21  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה
אין לי שום בעיה עם ההחלטה של סטרשנוב (למנוע לזות שפתיים: התחסנתי פעמיים מזמן)  ▪  אני מניח כמעט בוודאות שהוא צודק  ▪  אך אני יודע מספרי ההיסטוריה כי כך יוצאת הדיקטטורה לדרך
(סטרשנוב. אחראי [צילום: בוצ'צ'ו])
+משרד הבריאות: שיעור החיוביים - 6.1%
10:41 24/02/21  |  מירב ארד
משרד הבריאות מעדכן (יום ג') כי 4,395 בני אדם אובחנו ביממה האחרונה בנגיף הקורונה. עוד עולה כי בבתי החולים מאושפזים 1,266 חולי קורונה, בהם 795 במצב קשה ו-259 מונשמים. אתמול נערכו 74,164 בדיקות, שיעור החיוביים עומד על 6.1%. עד כה מתו מהנגיף 5,648 ישראלים.
+ציון נכשל לאזרחי ישראל ולתקשורת בקורונה
09:44 24/02/21  |  עודד טירה   |   לרשימה המלאה
אילו עם ישראל היא ממושמע ואילו התקשורת הייתה מסייעת ליצר תודעה רצינית של צורך בעטיית מסיכות ושמירה על ריחוק חברתי, לא הייתה מראיינת באורח מגמתי רופאים מהסוג של יורם לס וגם לא הייתה מראיינת פוליטיקאים טיפשים וחסרי אחריות, היינו חוסכים 5000 מתים
(פרופ' יורם לס [צילום מסך, קשת 12])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מגיפת הקורונה
לקראת פתיחת עונת התיירות וכדי לעודד את התייר הישראלי לשריין חבילות נופש לקיץ כבר מהיום, בשטיח המעופף החליטו להשיק (יום ד', 24.2.21) שירות חדש בתוספת תשלום סמלי, אשר יאפשר לקבל החזר מלא של מחיר החופשה במקרה של תוצאה חיובית לנגיף הקורונה או כניסה לבידוד בהוראת משרד הבריאות. הייחודיות בשירות היא שכל אדם שנכלל בהזמנה ושילם על השירות יוכל לקבל החזר כספי מלא על החופשה אם אחד מהמזמינים נמצא חיובי או נדרש לבידוד. מחיר השירות הינו 20 דולר לאדם במעמד ההזמנה.
24/02/2021  |  מירב ארד  |   חדשות
השופט בדימוס אמנון סטרשנוב, אדם אחראי, קיבל סמכויות משר הבריאות ושלל לצמיתות את רשיונו של ד"ר אריה אבני לעסוק ברפואה. סטרשנוב למד ומצא כי הנ"ל מכחיש קורונה כה קיצוני שמסכן את בריאות הציבור. אני סומך על סטרשנוב, ובכל זאת שולל מכל וכל את ההיתר הניתן לו (כנראה כחוק) לשלול מדוקטור לרפואה את רישיונו.
24/02/2021  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
אזרחי ישראל יכלו לחסל את הקורונה בשלושת השבועות הראשונים אילו כולם עטו מסיכות, אילו שמרו על ריחוק חברתי ועל ניקיון אישי. הם לא עשו זאת ולממשלה לא נותר אלא לתכנן מהלכים משניים כמו סגרים, בדיקות, סגירת נמל התעופה וכד'. התקשורת שהיא הכלי העיקרי שבאמצעותה מתקשרת המנהיגות עם העם, בהנחיות בעת המשבר, יצרה בלבול. היא הגחיכה את הנחיות לעטות מסיכות, היא הפרה את ההנחיות בעצמה ועדיין עושה זאת באולפנים ובתוכניות. היא מזערה את חשיבות החיסונים ורק לאחרונה שינתה מעט את טעמה. אולי בגלל שלאחרונה צעירים רבים חלו בקורונה וזה החל ל"דגדג" להם. מישהו אמר לי בתחילת המגיפה כי "עדיף שכמה זקנים ימותו ושנתניהו יפול". היום הוא מדבר אחרת. הוא אומר לי שהוא רץ להתחסן כי צעירים נדבקים קשה במחלה ושגם מכחישי הקורונה, כוכבי הטלוויזיה והרדיו, פרופסור לס ופרידמן רצו להתחסן . אותם לס ופרידמן שצחקקו על עטית המסכות ועל החיסונים לצעירים.
24/02/2021  |  עודד טירה  |   יומני בלוגרים
ועדת השרים להתמודדות עם נגיף הקורונה אישרה הבוקר את חובת הבידוד לשבים לארץ מכל מדינות העולם במלוניות מטעם המדינה עד ליום שלישי ה-9.3.21.
24/02/2021  |  מירב ארד  |   חדשות
אושר בממשלה פה אחד: סגר לילי בפורים בין השעות 20:30 בערב ל-05:00 בבוקר בימים חמישי, שישי ומוצאי שבת. כל השרים אישרו את ההצעה למעט שר התרבות והספורט, חילי טרופר, שנמנע.
23/02/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
במקרה שלנו התמונה המדומיינת הפוכה: ישראל היא האריה, המותקף משום-מה על-ידי עדר זברות מתייהרות    היוכלו החיות המפוספסות, עטויות כפיות וסרטים ירוקים למצחם ללביא הבודד?
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
הפינוי הגדול בתולדות המדינה [צילום: דוד כהן, פלאש 90]
אריאל היימן, אלון ברקמן
פינוי מאות אלפי תושבים מגבולות הדרום והצפון מאפשר להפיק מספר לקחים למקרה הבא - בין אם הסיבה תהיה ביטחונית ובין אם היא תהיה בשל אסון טבע
[צילום: יח"צ, הרבלייף]
סוזן בוורמן
חמישה צירופי מזון מומלצים לתזונה נכונה    הוספת מעט שומן בריא מאבוקדו או שמן זית לסלט תעזור לכם לספוג את הקרוטנואידים שמצויים בחסה רומית, גזר ועגבנייה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il