|   15:07:40
דלג
  יבשם עזגד  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
לבד [צילום: דוד הראל]

הפרעה דו-קוטבית

בין פסגת הפחד של ה"לבד", לאימת ההיטמעות בהמון – על המטוטלת הדו-קוטבית שמאפיינת את חיי האדם, ועל הדרכים שאולי עשויות לסייע לנו להחזיק במקל משני קצותיו
02/05/2021  |   יבשם עזגד   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

"האיש האחרון בעולם ישב לבדו בחדר. לפתע נשמעה דפיקה בדלת". סיפור-בָּזָק זה (עשר מילים בסך-הכל), מאת פרדריק בראון, מזקק למקסימום את חרדתנו מכל מי, או מה, שמאיימים להפר את חומות ה"לבד" שלנו. אפשר גם להיזכר באימה ששטפה את רובינזון קרוזו, גיבור ספרו של דניאל דיפו, כשהבחין לראשונה בעקבותיו של אדם אחר, על חוף האי הבודד "שלו".

אבל מה אם לא נשמע דפיקה בדלת? אם לא נבחין בעקבות בחול? אם נינטש לבדנו בעולם זר, כפי שננטש מארק ואטני (מאט דיימון) בסרטו של רידלי סקוט "איש המאדים"? רק המחשבה על כך עלולה לשגר אותנו אל פסגת הפחד.

נראה שאנחנו נחרדים כאשר אנשים אחרים פורצים את חומות ה"לבד" שלנו, ואנו נשטפים אימה כאשר אנחנו נעזבים לנפשנו, ואיש אינו מעוניין להיות יחד איתנו. אפשר לתאר זאת כמעין הפרעה דו-קוטבית, כמטוטלת שמטלטלת את חיינו בין שני קטבים, בין ה"לבד" ל"יחד", בין הרצון להתמקד בקול הפנימי שלנו ולזקק אותו עד תומו לבין הרצון להיות שייכים לקבוצה. מהדורת 2021 של שנתון "שירת המדע" של מכון ויצמן למדע, בעריכת כותב שורות אלה, מתמקדת במאמצינו הבלתי-נלאים למצוא את שיווי-המשקל בין ה"יחד" ל"לבד".

עשרות כותבים, ובהם מדענים, אדריכלים, משוררים, סופרים, עיתונאים, חוקרי תרבות, היסטוריונים, רופאים, אמנים ואוצרים, מנסים, במסגרת "שירת המדע", להבהיר, לעצמם ולקוראים, מהם שורשיה של ההפרעה הדו-קוטבית בין "ביחד" ל"לבד" שכולנו חווינו – ועדיין חווים – במשבר הקורונה העולמי.

חדר נוף להתבודדות במכתש רמון [צילום: דן ברונפלד]

שיחזור ציורים של אדוארד הופר ברשתות החברתיות, חדר התבודדות בקצה המצוק, מעל למכתש רמון, ה"ביחד" של קבוצת הכדורגל של בנות הפועל ירושלים, מגמת ההימנעות מנישואין ומלידת ילדים ביפן ובמקומות נוספים, תחושת ה"לבד" של אוטיסט מאובחן, החיפוש אחר תרבויות ביקום, הדרך שבה המוזיקה מחברת בני-אדם זה לזה, יחסי עבודה והתאגדות עובדים, תחושת הבדידות של אסירים בכלא, ריקודי העם במעגל שיוצרים תחושה של ביחד – ונושאים נוספים, כלולים במהדורה, שבין הכותבים בה אפשר למנות את: אלי אליהו, בן גיתאי, שולמית אפפל, רוני סומק, לואיז גליק, רפי וייכרט, שגיא אזולאי, רחל חלפי, רונית שורק, ערן הדס, גיא און, רמי שלהבת, רות מרקוס, רינת פרימו, מיכל חזון, מרדכי גלילי, נילי דגן, ועוד.

יצירה מוסיקלית משותפת במרחב העירוני [אמיר שפילמן]

המלחין העכשווי אמיר שפילמן, בוחן את השאלה האם קבוצה מאוד גדולה של אנשים יכולה לפעול יחד, באחידות, תוך שימור העצמיות של כל אחד מחבריה? האם אפשר להנחיל ערכים חברתיים בקנה-מידה גדול באמצעות תהליכים אמנותיים? האם חשיבה מוסיקלית יכולה לעזור לנו להתגבר על אתגרים כאלה?

חדר נוף להתבודדות במכתש רמון [דן ברונפלד]

האדריכל בן גיתאי מספר על פרויקט "חדר נוף" שהקים על מצוקי מכתש רמון. "מדובר בקפסולת התבוננות", הוא אומר. "זהו מבנה סביבתי מינימלי המעוצב על התפר שבין ארכיטקטורה לאובייקט נופי. הוא ממוקם בנקודת התצפית המערבית על שפת המכתש האירוזי הגדול בעולם, מכתש רמון. המבנה הוא סוג של אב טיפוס שחושף את המבקר בו לראייה הטריטוריאלית, הגאולוגית-פיסית של המקום – סלעי הגיר, ומתחת להם אבני החול וכן שכבות אדמה עתיקות יומין. קיים שם גם הנוף הנפשי, המפעיל ומעלה אצל המתבונן זכרונות, מחשבות והרהורים על אירועים שאירעו בעבר – ומחשבות באשר לעתיד. בשעות היום מעניק המבנה לצופה המבקר בו מחסה מקרני השמש היוקדת, בלילה הוא מאפשר תצפית ברקיע זרוע הכוכבים".

הרב דוב ברקוביץ' מסתמך על כתבי הרב קוק ובוחן את הצורך של אדם להיות לבד: "אדם זקוק להתבודד עם עצמו. בשורש החיים האישיים קיימת תביעה של התהוות והתממשות, של מימוש ברכת החיים הסגולית, הנתונה כמציאות מהיסוד. מתוך כך, ה"עדיין לא" מהווה חלק מרכזי בחיים, והאדם תמיד נמצא במצב של מה שעוד לא קיים, אבל יכול להיות. אלא שכוחות בלתי-מודעים ובלתי-נשלטים, של חיפוש אחר כבוד, של צורכי שליטה והנכחת-יתר, כפייתיות יצרית ותשוקה, עלולים לחסום את תנועת ההתהוות והצמיחה. ההיטהרות של עוצמות יצריות השוטפת את הנפש בחיי התבודדות והתכנסות הופכת את ההוויה שבנפש לכלי להוצאת העצמיוּת מהכוח אל הפועל, לגילוי ברכת החיים כשהיא מזוככת ונוקבת".

פרופ' בני גיגר, ראש המחלקה לאימונולוגיה במכון ויצמן למדע, מספר על התהליכים שהובילו תאים חיים בודדים ליצור, יחד, אורגניזמים רב-תאיים: "על שלבי המעבר ב"סוציאליזציה התאית" אנחנו יודעים בעיקר הודות לחקר צורות חיים פשוטות יחסית, למשל ספוגים אשר הופיעו כבר בתקופת הקמבריון המאוחר, ושרדו עד ימינו. הספוגים משתייכים למערכת ביולוגית שבה אלפי מינים שונים, כולם שוכני מים. לספוגים אין מבנה גוף מוגדר, ואפשר לתאר אותם כמושבות רב-תאיות המכילות חרירים וחללים פנימיים רבים. בניגוד ליצורים החד-תאיים, שהיו כולם דומים זה לזה בצורתם ובתיפקודם, הספוגים בנויים ממספר לא גדול של סוגי תאים, שלכל אחד מהם מיקום, צורה, ותכונות שונות וייחודיות. למשל, נמצא בהם את תאי המעטפת החיצונית, תאים המרצפים את הנקבוביות ואת החללים הפנימיים של הספוג, תאים האחראים להזרמת מים ומכילים חלקיקי מזון, תאי רבייה, וכן תאי גזע רב-תכליתיים אשר יכולים להתמיין ולהפוך לכל אחד מסוגי התאים האלה, ואף להתחלק וליצור מושבה חדשה".

כדורגל נערות [צילום: דור פזואלו]

הצלם דור פזואלו, מספר על מיזם שבו תיעד את תחושות ה"ביחד" וה"לבש" של בנות קבוצת הכדורגל לנערות של הפועל ירושלים: "כשהתחלתי את פרויקט הצילום הדוקומנטרי על שחקניות הנוער של הפועל קטמון ירושלים (שרכשה באחרונה את המותג 'הפועל ירושלים'), נסמכתי על זכרונותי כשחקן נוער ב'קוטב הנגדי', קבוצת בית"ר ירושלים. הרבה מהזיכרונות הם אומנם מקצועיים וקשורים למשחק עצמו, אך צפייה בשחקניות הנוער יצרה אצלי עניין דווקא בהיבטים החברתיים והמגדריים של הקבוצה. ומכאן צפו ועלו הזיכרונות החברתיים שלי כשחקן מאינטראקציות שהיו מהנות ומצחיקות, אך גם מצ׳ואיסטיות וכוחניות. בין היתר, רציתי לבדוק את ה'ביחד' אל מול ה"לבד" של שחקניות הנוער, ולהשוותם לחוויה שלי כשחקן כשהייתי בגילן".

לבד [צילום: דוד הראל]

פרופ' דוד הראל, סגן נשיאת האקדמיה הלאומית למדעים, תרם לפרויקט אחדים מתצלומיו שהוצגו באחרונה בתערוכת תצלומים בקרריית טבעון.

השנתון "שירת המדע" מנציח את זכרו של עֺפר לידר, מדען ומשורר שעסק במחקר מדעי חלוצי, ובמקביל הביע בשיריו תובנות מזוקקות, פרי התבוננות מדויקת בנפש האדם.

הוא נפתח ביצירותיהם של הזוכים בפרס היצירה הספרותית בין מדענים. השנה זכתה במקום הראשון הסטודנטית לרפואה (אוניברסיטת תל אביב) דניאל כהן, על סיפור קצר "בידוד הגנתי". במקום השני זכה הסטודנט לרפואה (הדסה) נעם גיליס, על סיפור קצר. במקום השלישי זכה פרופ' דורי דרדיקמן (חקר המוח), מהטכניון, על שיריו. בציונים לשבח זכו פרופ' ערן טאובר (מדעי החיים), אוניברסיטת חיפה (שירים); האדריכלית, והדוקטורנטית לאדריכלות, דפנה לוין (הטכניון), על סיפור קצר, וד"ר ורד סער (חינוך), על שירים.

מהדורות של "שירת המדע" להורדה
תאריך:  02/05/2021   |   עודכן:  02/05/2021
יבשם עזגד
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חלפו רק שעות ספורות מהאירוע במירון ואולפני הטלוויזיה כבר הפכו לבתי משפט שדה. בראש הטריבונל ניצבו עיתונאים פרשנים ומגישים שדרשו וקיבלו לידיהם את ראשיהם של הנאשמים. אנשים שמעולם לא עשו שום דבר משמעותי בחייהם חוץ מלהקריא מטלפרינטר, עטו את גלימת החוקר/שופט/תליין, חקרו חקירה צולבת את בכירי המשטרה ודרשו מהם ומהדרג המדיני להתוודות להתנצל או להתפטר. ריח הדם שעלה מן האולפנים והצהובונים הלהיט את הרוחות, הסתלסל ונישא אל מפקדת סלאח-א-דין שם היועמ"ש הורה שהחקירה תיערך על-ידי מח"ש, כרמז דק מן הדקים שהאשמה צריכה ליפול על המשטרה. בין רגע נשלפו מהארכיונים עוד ועוד מסמכים, עדויות וראיות. סכינים חדות נשלפו מנדנן והונפו באיום מול צווארם החשוף של הנאשמים והנידונים. עוד לא יבש הדם, עוד לא החלו בדיקה או חקירה ופסק הדין כבר נחתם באולפנים ושדרת הפיקוד של המשטרה הועמדה מול כיתת יורים וירטואלית.
02/05/2021  |  דוד ארגז  |   יומני בלוגרים
45 גופות. 45 משפחות אבלות. 45 קורבנות של תרבות הסמוך הידוע לנו לשמצה. דמם של 45 גופות על ידיהם של אלה האחראים על ביטחונם של אזרחי ישראל. שוב ושוב מראות נוראיים המזכירים את האסונות האחרים שנחתו על אזרחי ישראל כתוצאה מהפקרתם בידיהם של חדלי אישים, חדלי מעש, מקבלי משכורות עתק שאינם עושם כלום כדי למלא את תפקידם. 45 קורבנות של הקומבינות המלוכלכות של מקורבים ומקורבי מקורבים שאינם דואגים למחר כי הפוליטיקאים הבכירים דואגים להם. 45 קורבנות המזכירים לכולנו עד כמה הריקבון במוסדות המדינה הגיע לממדים מפלצתיים. ואין מי שיושיע, אין מי שיציל את אזרחי ישראל מאותם גורמים המביאים את המדינה לפשיטת רגל, ליגון ולסבל שלא יתוארו. ורוב אזרחי ישראל עומדים מנגד ומשלימים עם המצב במקום לעלות על בריקדות!
על-פי ראיון עם המורה הוותיק למוזיקה היה מורה ומחנך בבתי הספר היסודיים: "צאלים", "נטעים", "מענית" ו"ניצנים" ומשנת 1970, כמורה בבית הספר התיכון מקיף א', בו שימש שנים רבות סגן מנהל ומרכז חינוך חברתי והקים את המגמה למוזיקה נמנה עם מקימי הקונסרבטוריון העירוני בבאר-שבע
02/05/2021  |  חנינא פורת  |   יומני בלוגרים
ככל שנוקפים הימים, הולכים ונעשים מוחשיים נזקי הפילוג בימין. מנהיגי ימין שחברו לגוש הרל"ב (רק-לא-ביבי) עומדים להקים עבור השמאל את ממשלת אוסלו 2, שבמקום ריפוי - תחזיר את הקרעים הישנים בעם. אבל כל זה לא פוטר גם את נתניהו והליכוד מהאחריות לשיקום המחנה הלאומי - ולחיבורו מחדש.
02/05/2021  |  יעקב ברדוגו  |   יומני בלוגרים
כמות הדיווחים, הניחושים, הדיבורים, הדיונים, ההשערות, הפעלולים ורעשי הרקע, נמצאת כבר מזמן בנקודת רתיחה ובשבוע האחרון העצימה מאוד.1 אינני רואה או שומע שמהומת אלוהים חסרת-שחר זו, מקדמת אותנו כהוא-זה לפתרון טוב כלומר לממשלה שתכהן לפחות שלוש שנים, תפעל ביעילות לפחות בנושאי היסוד החשובים ותביא אותנו לבחירות הבאות עם תובנות משופרות לגבי מי מייצג באמת את העם היושב בציון ומי מתאים להוליכו בדרך שתענה על מירב ציפיותיו.
02/05/2021  |  רפי לאופרט  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
השופט ליאור גלברד שם לב לכל פרט בדיוני חדלות פרעון, גם כאשר יש הסכמות בין הצדדים, ודוחה בקשה חסרת בסיס לקיים דיון בדלתיים סגורות. חבל שהוא אינו מקפיד על עמידה בזמנים וכך נוצר על הב...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
אלון קוחלני
אלון קוחלני
חוק חדש של ה-EU יחייב קציני הציות בחברות העושות שימוש ב-AI ולנהל סיכוני ציות העולים מרגולציה זו (The Artificial Intelligence Act)
חלי ממן
חלי ממן
במהלך הארוחה רצוי שהשתייה תהיה דלת קלוריות - לדוגמא: מים עם קוביות קרח, עלי מנטה ופלחי לימון בכד שקוף    בנוסף לערכם הבריאותי הם יהיו גם קישוט צבעוני לשולחן החג
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
מצער, שכבר מעל לחצי שנה שכחו השרים בממשלת ישראל את המחויבות הגדולה שיש לנו כעם יהודי למימוש המצווה של פדיון שבויים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il