|   15:07:40
דלג
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין

האם בנט בדרך לכישלון צפוי מראש

בנט נמצא בנקודה ארכימדית בתהליך היסטורי של חילופי משמרות בפוליטיקה הישראלית. עליונות פוליטית של ה"ימין" היא מטרת-על לאומית. לאחר שיוזז נתניהו, לא תהיה עוד שום סיבה "לשמאל" ולאנטי-ציונים, לשתף פעולה עם "הימין" בכל מחיר; זו מלכודת דבש מסוכנת. הפתרון הנכון הוא עדיין ממשלת "ימין", ואם יזוז או יוזז נתניהו, הוא עדיין אפשרי
16/05/2021  |   רפי לאופרט   |   יומני בלוגרים   |   בחירות 2021   |   תגובות
[צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

הנסיבות זימנו לבנט מצב כמעט אידיאלי, בו האיש החזק במחנה "הימין", נתניהו, שהוא גם יריבו הפוליטי הראשי, נמצא במיצר ובמצוקה. אין סיכוי שהוא או מאן דהוא אחר במחנה "הימין", יכול היה להתמודד מול נתניהו על הבכורה בגוש, בימי זוהרו ולכפות עליו מהלכים יסודיים שהשלכותיהם ארוכות-טווח. לבנט1 זימנה המציאות שנתהוותה אחרי ארבע מערכות בחירות כושלות, שהאחרונה בהן מצביעה במפורש על עליונותו הפוליטית של גוש ה"ימין" (מעל 72 מנדטים), הזדמנות חד-פעמית.2 בנט נמצא בנקודה ארכימדית בתהליך היסטורי של חילופי משמרות בפוליטיקה הישראלית. במצב שנוצר אחרי שרה"מ נאלץ להחזיר את המנדט לנשיא, גדל הקושי לממש ולמצות את המהלך המתבקש של איחוד "הימין", אולם האפשרות עודנה קיימת. אם לא ישכיל בנט להוביל את הגוש לאיחוד פוליטי, ולו בשלבים, יהיה זה כשלונו הגדול בפוליטיקה הישראלית, שיבשר גם את סוף דרכו במסלול זה.

דומה שבנט "נקרע" בין שתי אובססיות, שלכאורה, אבל רק לכאורה, קיימת ביניהן סתירה: קבלת שרביט ראש הממשלה מצד אחד, וראורגניזציה בגוש "הימין", שתקַבע את עליונותו הפוליטית לאורך זמן מצד שני. בנט טרם הפנים שאין סתירה בין השתיים; זו אותה הגברת באותה אדרת - שתי פנים של אותה מטבע, שעיקרה עיצוב מערכות הפנים והממשל סביב הגישה הדמוקרטית-ליברלית של "הימין". להצלחה סימולטנית של שני המהלכים, חייב להתקיים התנאי של גימוד פוליטי של נתניהו, לפחות באופן זמני.3 בהתקיים התנאי, משלימים השנים זה את זה והופכים לאחד שהוא בר-ביצוע.

בכדי לפעול במרחב הפוליטי-ממלכתי כמוביל מובהק, חייב בנט לקבל לידיו את ראשות הממשלה. במקביל, בכדי לפעול במישור הפוליטי-מפלגתי, עליו להצטרף יחד עם סער ל"ליכוד", כחטיבה אורגנית אחת. מתוכו - מפלגת "ימין" מובהקת והמפלגה הגדולה בארץ -יוכל לפעול לצרוף גורמים נוספים, לרבות כאלה שפרשו מהמסגרת באשמת נתניהו או בגלל התנגדותם לו או לדרכו ד'היום.

עוצמת נתניהו ב"ליכוד" שואבת אנרגיות מהצלחתו רבת השנים לשמר את המפלגה בשלטון. חולשתו, מאידך-גיסא, נגזרת בעיקר מאופיו, מיכולותיו הירודות בניהול ענייני הפנים של המדינה ומהיסוסיו הממושכים מפני רביזיות חוקתיות, ממשליות וארגוניות חשובות במדינה ובמפלגה.4 מהלך שהיה מוכיח ש"הליכוד" יכול לשמר עליונות וליצור הגמוניה גם ללא נתניהו בראשו, היה מנטרל מהסיפור את מרכיב "האגדה" ומחזיר אותו אל חיק המציאות.

הצטרפות בנט וסער ל"ליכוד" ובעקבותיהם ר-הביליטציה לאחרים וטובים נוספים, הם מנוף חשוב לשינוי האווירה, מצב הרוח והנכונות להתגמש ולהתפתח ולראות "בימין" לא רק מכלול של מנגנונים לשימור השלטון בכל מחיר או לחלוקת טובות הנאה, אלא לריענון מהפכני לדמוקרטיה-הליברלית ולאידאולוגיה הכלכלית-חברתית בה דוגל "הימין".

זכות קיומה של ישראל נשענת על היותה, על-פי הגדרתה העצמית, מדינת הלאום של העם היהודי - עובדה שיש אפילו בישראל מי שביקש ועדיין מבקש לטשטשה.5 המשטר הדמוקרטי בישראל מכוון לנהל את המדינה כגוף ריבוני בכללי משחק דמוקרטיים, מבלי לאפשר לאויביה לנצל ואריאנט או פרשנות שלילית של השיטה, על-מנת לקעקע יסודות אלה. מנקודת ראות זו, עליונות פוליטית של ה"ימין" היא מטרת-על לאומית ואין מתאים מ"הימין" בראשות ה"ליכוד" ובשיתוף שאר הכוחות "בימין", לעמוד בראשה ולהובילה.

בנט על-פי השקפותיו המוצהרות ודרכו הפוליטית עד כה, עשוי להיות נדבך חשוב בעיצוב, שימור וקידום דרך זו. על כן, החמצת ההזדמנות על ידו מהווה נזק פוטנציאלי חמור לציבור הציוני בישראל ומכת-מוות פוליטית לבנט עצמו.

במהלכיהם האחרונים מתמקדים בנט וסער בהקמת ממשלת "אחדות לאומית", שאינה יכולה להיות כזו, אם ישמרו מרכיביה על עמדותיהם והשקפותיהם, שבחלקן הן אנטי-ציוניות. לפי שעה מובלים השנים בעיקר על-ידי קשיות עורפו של נתניהו מצד אחד, ו"שנאה עיוורת לביבי" מן הצד האחר; שתי הדרכים מכשילות ופסולות. באופן בו הם מתנהלים עתה, מטרת-העל המובהקת היחידה העולה ממהלכיהם היא "חיסול פוליטי של נתניהו". בכך הם אינם שונים כהוא-זה מה"שמאל" שב"שמאל". זו דרך חתחתים, ללא ערכים ברורים של "הימין", שאותם לא ניתן יהיה לממש ב"ממשלת אחדות קונגלומרטית-אנדרוגינית". גם אם תהיה הממשלה פריטטית ובראשה יעמוד בנט (או סער), לאחר שיוזז נתניהו, לא תהיה עוד שום סיבה ל"שמאל" ולאנטי-ציונים, לשתף עימם פעולה; חייבים לומר לזכות "השמאל" שהוא יודע כיצד למרר לשותפים שהפכו יריבים את החיים, ולהכשילם. אכזבה ב"ימין" מהתפתחות כזו שאין לבנט או סער דרך למונעה, תכה אנושות בגוש "הימין" ועשויה לחזור ולחולל נזקים בלתי הפיכים לישראל ולדרך "הימנית" בה. להערכתי, רבים מהשותפים לממשלת ה"אחדות" ב"מרכז" וב"שמאל" מבליגים כיום על "הקיפוח" הנאכף עליהם לטובת הקמת הממשלה, בזכות הציפיה למהפך הכולל "ביום שאחרי". - זו מלכודת דבש מסוכנת. המסלול הסֶמי-שמאלי בו נעים עתה שני המוסקטרים "מהימין", יסמנם ב"ימין" אם יקלעו ליום פקודה, ל"דראון", בדומה לשרון, אולמרט וקדימה ומי שהלכו עימם ואחריהם.

אינני ראשון להזהיר בעניין זה וזו גם איננה פעם ראשונה שאני מזהיר מפני חלטורות במסווה של אידאולוגיה; ראינו את ממשלת הקיפאון של נתניהו וגנץ רק לאחרונה. ההבדל בין השמות "ממשלת אחדות" ל"ממשלת חירום" הוא סמנטי בלבד. השקפה, יעדים ואישים, הם שקובעים את הדרך, ומו"מ של חודש או מספר חודשים, אינו משנה גרעיני השפעה אלה. על כן, צודק בנט כשהוא דורש זכות וטו, שליטה בכלי הניהול העיקריים והרחבת בסיס הממשלה והקואליציה ע"י כוחות נוספים מ"הימין" במועד מאוחר יותר, אם ירצו להצטרף אליה; זהו צמצום הסיכון אולם לא מניעתו. בסופו של יום המסה הפוליטית ההומוגנית -היא הקובעת. אין להאמין גם להבטחות, לפיהן יתאפקו הכל וישמרו על הבטחותיהם גם במחיר השלטון או הימנעות מניצול הזדמנות יוצאת דופן.

מלכודת נוספת קיימת בתהליך הרוטציה בראשות הממשלה. צריך להיות נאיבי מאוד בכדי להאמין ש"ברית אחים" בין בנט ללפיד תוכל לשרוד כל מבחן פוליטי פנימי או חיצוני. הרחקת נתניהו מראשות הממשלה תציב בפני שני החלקים של "ממשלת האחדות" אתגרים במישור הביטחוני והבינלאומי, הנוגעים לליבת האידאולוגיה המדינית-ציונית שלהם. את תחילתה של התפתחות זו אנו מגלים במהלכיה של ארה"ב מול אירן, של סעודיה מול אירן, של מצרים וירדן בניסיונן המשותף לשמר על-כנה את הבעיה הפלשתינית, של טורקיה בים התיכון, סוריה ועירק ושל החותים בתימן. ארה"ב טרם טבלה את "התרווד" הבעייתי של השמאל שלה בתבשיל המזרח תיכוני. כשתעשה זאת יהיה בכך מקום לדאגה...

אני משער שטראמפ מתעתד לרוץ לקדנציה נוספת ב-2024, או להריץ מישהו מטעמו ובדרכו. היכן תעמוד ישראל בוויכוח בין דמוקרטיות אנטי-ישראלית לרפובליקניות פרו-ישראלית בארה"ב?! - הבדחנים יאמרו בוודאי: באמצע... דהיינו: נחטוף משני הצדדים...

התקשורת המניפולטיבית, מנסה להקשות על מי שאינם לרוחה, באמצעות ציטוטים חוזרים של הבטחות שכביכול ניתנו על ידם לציבור והופרו. מבלי לבדוק בפינצטה, אני טוען שאין פוליטיקאי שנקי מכך, ולכן אין צדיקים מוחלטים בסדום של הפוליטיקה. השאלה האמיתית היא עד כמה חייבים היו להפר הבטחות ובאילו נושאים התפשרו. מבחן זה עומד כמובן גם לפני בנט סער ולפיד במו"מ הנוכחי. מבחינה זו, חשוב שפוליטיקאי שנאלץ להפר הבטחה, יקום ויסביר את מניעיו לציבור. הפרת הבטחה מעמידה אותו במבחן אמינות שרוב הציבור יודע שהוא מבחן בערבון מוגבל בפוליטיקה. הסבר מחזיר את הפוליטיקאי למבחן הנאמנות לעקרונות ולטיב השיפוט האישי והמוסרי - לדידי זהו מבחן חשוב יותר.

לאור כל מה שנאמר לעיל, נראה לי שהפתרון הנכון הוא עדיין ממשלת "ימין", אך בתנאי ברור שנתניהו עושה פשרות אישיות משמעותיות ובראש הממשלה עומד למשך שנתיים לפחות אדם אחר מגוש ה"ימין". רק אם באמת סוגר הוא את הדלת בתמיכת מפלגתו על אפשרות הקמתה של ממשלת "ימין", יש לבחון ממשלת "אחדות", וגם כאן רק בתנאי שיהיו בה כללים ומקדמי ביטחון שיאפשרו לרו"מ מיועד מ"הימין", לנהל את ממשלה כרוחו. אין להיכנס להרפתקאות פוליטיות מסוכנות במחיר של נזיד עדשים; אם אין התכנות טובה לנ"ל, יש ללכת לבחירות חדשות עם הכנה והיערכות מתאימות בכל מפלגות "הימין" להקמת ממשלת-"ימין" גדולה אחריהן.

1. השאלה הבסיסית עודנה בתוקף, אעל-פי שבינתיים, מאחר שפרסום הדברים השתהה מסיבות טכניות, נכנסנו לסבב העימות מול חמאס בשיתוף חוגים פורעים של ערביי ישראל. העימות טרם הסתיים ולפיכך מוקדם להעריכו בשאלה האם הוא מבשר שינוי או מהלך נוסף בשרשרת מהלכי העימות חסרי התכלית מהעשור האחרון. עימות זה ביתר שאת את השאלה הנוקבת: האם ועד כמה יכולות מפלגות ערביות (במקרה דנן, "רע"ם בראשות עבאס) להיות שותפות-אמת לממשלה ישראלית שמשרתת בראש וראשונה את צרכיה של מדינת-ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. שאלה זו מצטרפת לשאלות האחרות העולות במאמר זה, אבל ברמה של ספק, אולי ספק חמור, אבל עדיין לא כמסקנה חלוטה.
2. הזדמנות זו מושפעת הפעם מעט מאוד מהעובדה שהישגו בבחירות -- 7 מנדטים – אינו מצדיק לכאורה תביעה לראשות ממשלה. הגורם המסייע כיום הוא מספר המערכות שלא הביאו להקמת קואליציה וממשלה באשמת נתניהו, והצרוף יוצא הדופן לפיו רק לשתי מפלגות, "הליכוד" ו"יש עתיד", מספר מנדטים דו-ספרתי; והן נמצאות משני עברי המתרס האידאולוגי-פוליטי בישראל.
3. ההתנגדות בציבור לנתניהו מקשה על ניצול מלוא פוטנציאל השינוי הקיים עתה בישראל בהשפעת גורמים שונים, ובכללם חוויות משבר הקורונה, התפוררות המשילות והמשמעת הציבורית בתחומים רבים ושונים, המשבר הכלכלי ואי-הוודאות האסטרטגית לנוכח שינוי מדיניות ממשל ביידן במזרח התיכון.
4. ברור שנטל המשפט המתנהל נגדו אינו מטיב את מצבו. אולם עצם העובדה שציבור גדול מאוד אינו מאפשר להחליפו אלא בהליך דמוקרטי או משפטי סדור ולא במסע צלב תקשורתי-משפטי, ממקדת את תשומת הלב בסיבות-האמת.
5. למעשה כל מי שאינו ציוני, מתנגד לציונות או מנסה לחסלה כך או אחרת, הוא אויב מובהק של מדינת ישראל.

תאריך:  16/05/2021   |   עודכן:  16/05/2021
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האם בנט בדרך לכישלון צפוי מראש
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2021
השבוע האחרון העמיד את כולנו מול מציאות מבהילה. ביטחונית, משטרתית, חברתית ופוליטית. כמו רכבת דוהרת שאיבדה בלמים, ישראל שעטה ללא שליטה לעימות חריף עם חמאס, להתפרעויות משוגעות ברחובות ישראל, לחוסר אונים בין הממ"ד הסגור - לרחוב הפרוע. וממש ממול, באותה מהירות חסרת שליטה, התקרבה "רכבת השינוי". בהתעלמות טוטאלית מהמצב, ולפרקים זה הרגיש כמו דווקא אחד גדול.
15/05/2021  |  יעקב ברדוגו  |   יומני בלוגרים
מכובדי,
14/05/2021  |  איתמר לוין  |   כתבות
למרות שאפסו סיכוייו להקים ממשלה, אומר יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד בהצהרה לתקשורת כי אין בכוונתו להעביר את המנדט לכנסת. "בנט טועה, שינוי לא עושים כשנוח. אין לי שום כוונות לוותר - אמשיך להפוך כל אבן כדי להקים ממשלה. כשייגמר המבצע, צריך ממשלה אחרת", אמר.
13/05/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
יו"ר ימינה ח"כ נפתלי בנט הודיע (יום ה', 13.5.21) כי ממשלת השינוי יורדת מן הפרק. לדבריו, "נוכח מצב החירום בערים המעורבות, ממשלת שינוי בהרכב המתוכנן [עם מפלגות השמאל] לא תוכל להתמודד. דרוש כוח, הכנסת צבא ומעצרים. דברים שאי אפשר לעשות כשנשענים על מנסור עבאס".
13/05/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
יו"ר רע"ם מנסור עבאס הודיע (יום ה', 12.5.21) כי בשל המצב הוא החליט להפסיק את המגעים להרכבת הממשלה. "זה לא הזמן", אמר עבאס בראיון בגל"צ.
13/05/2021  |  מירב ארד  |   חדשות
רשימות נוספות   /   בחירות 2021  
בנט ולפיד דורשים להאיץ המו"מ  /  עידן יוסף
עבאס: להמשיך להפגין באופן חוקי  /  עידן יוסף
בנט ולפיד חידשו את השיחות  /  מירב ארד
זהירות, סינדרום נתניהו  /  רפי לאופרט
"ימינה" - לשמאל שור   /  צ'לו רוזנברג
מזכות הבחירה לזכות הבחילה  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
מאיר חוטקובסקי
מאיר חוטקובסקי
94% מהקשישים התכוננו מראש לשעת החירום והצטיידו עם רשימת טלפונים של קרובי משפחה, תרופות וכסף מזומן
[צילום: יח"צ, הרבלייף]
סוזן בוורמן
חמישה צירופי מזון מומלצים לתזונה נכונה    הוספת מעט שומן בריא מאבוקדו או שמן זית לסלט תעזור לכם לספוג את הקרוטנואידים שמצויים בחסה רומית, גזר ועגבנייה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il