|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
יעקב ינקו יעקובוביץ' מול הצריף במעברה [צילום: באדיבות המשפחה]

זוכרים את מעברת שימרון

מעברת העולים שימרון ששכנה בשיפוליו המערביים של תל שימרון, סמוך למושב נהלל, פעלה בין השנים 1958-1950 והייתה מראשונות המעברות בעמק היא מהמעברות הפחות ידועות ומוכרות בימים אלה הוצב סמוך למקום בו שכנה, שלט מורשת והנצחה, המספר את סיפורה של המעברה
05/08/2021  |   אלי אלון   |   יומני בלוגרים   |   תגובות


רקע להקמת המעברות

מיד לאחר קום מדינת ישראל, החל גל עליה גדול לארץ של אלפי עולים. תחילה יושבו במחנות עולים או במחנה מעבר. כשנמשך זרם העולים (כמיליון עולים עלו בעשור הראשון להקמת המדינה) והצפיפות במחנות העולים גברה, יזם לוי אשכול, שעמד אז בראש המחלקה להתיישבות של הסוכנות היהודית, הקמת "שיכוני עולים" ("שכונות עולים") ברחבי הארץ, שכונו מעברות.

המעברות הוקמו בעיקר בשולי ישובים ותיקים או בישובים ערבים נטושים. 80 אחוז מיושבי המעברות היו עולים מארצות ערב. בעוד במחנות העולים קיבלו העולים מזון ודיור ללא תשלום, דיירי המעברות נדרשו לדאוג לפרנסתם בעצמם. במאי 1950 הוקמה המעברה הראשונה בהרי ירושלים ותוך שנים ספורות הוקמו כ-100 מעברות ויותר בכל רחבי הארץ.

אחת ממעברות העולים הפחות ידועות ומוכרות לציבור הרחב היא מעברת שימרון ליד נהלל. לפניכם סיפורה.

מעברת שימרון - תעודת זהות
המעברה הכילה בעיקר פחונים, בדונים (מבנים דמויי צריף עשויים מבד) וצריפי עץ מועטים
▪ ▪ ▪

מעברת שימרון הוקמה בשנת 1950 על צלע גבעה בשיפוליו המערביים של תל שימרון, צפונית לכביש חיפה-נצרת. נקלטו בה עולים חדשים שהגיעו ארצה מצפון אפריקה, מרומניה ומפולין, מפרס, מעירק ומארצות נוספות. המעברה הכילה בעיקר פחונים, בדונים (מבנים דמויי צריף עשויים מבד) וצריפי עץ מועטים, שמוקמו על משטחי בטון. על-פי ההערכה, מס' הנפשות שהתגוררו במקום נע בין 400 ל-700.

המעברה פורקה בשנת 1958 ומרבית יוצאי המעברה עברו למגדל העמק ורמת ישי ויישבו אותם. בשטח המעברה נותרו שרידי משטחי הבטון שהיו רצפות הפחונים של המעברה.

עפר אבירן מספר על המעברה
כאן בשטח זה שכנה מעברת שימרון [צילום: אלי אלון]

היו מספר מקרים שמועצת אזור נהלל וקישון הפסיקה מתן שירותי נקיון ותברואה לתושבי המעברה
▪ ▪ ▪

המעברה שכנה במרחק כ-2 ק"מ צפונית למושב נהלל. ביקשתי מעפר אבירן, חבר מושב נהלל, חוקר ומתעד נהלל ויישובי העמק, שזוכר את המעברה עוד בנעוריו, לספר לי על המעברה והווי החיים בה. אבירן מספר כי מעברת שימרון הייתה מעברה די גדולה שהשתרעה למעשה מפאתיו המערביים של בית הקברות תל שימרון (נהלל) עד מעין עין סימונה.

במעברה היו כ-150 ביתנים מסוגים שונים (פחונים צריפים ועוד). השירותים היו מחוץ לבתים. לכל ארבעה ביתנים היה ברז מים בחוץ והמים הובאו בצינור מבאר (מעיין) לא רחוקה מהמעברה. לאורך תקופת קיומה של מעברת שימרון היו שעזבו ליישובי קבע ולשיכונים ובמקומם הגיעו למעברה אחרים. חלקם אנשים ממעברות אחרות.

מי ניהל את המעברה? המעברה הייתה בתחום שטחה המוניציפלי של מועצת אזור נהלל וקישון. ראש המועצה היה אז חיים ראם. המועצה היא שאמורה הייתה לספק שירותי נקיון, תברואה ושירותים מוניציפליים אחרים לתושבי המעברה. מעיון בעיתונות משנות ה-50 אני למד כי בשנתיים הראשונות לקיומה של המעברה ניהלה את המעברה הסוכנות היהודית מחוז צפון וכי ב-15 במאי 1953 העבירה הסוכנות את המעברה לרשות "עמידר".

היו מספר מקרים שמועצת אזור נהלל וקישון הפסיקה מתן שירותי נקיון ותברואה לתושבי המעברה על-רקע חילוקי דעות עם הסוכנות ועם עמידר בנושא מי אחראי לתקצב את השירותים הניתנים לתושבי המעברה. בעיתונות דאז הוגדרה המעברה כמוזנחת.

חלק מאנשי המעברה עובדים בנהלל

פרנסה
סדרן עבודה מטעם נהלל הפנה את האנשים האלה לעבוד במשקים בקטיף פרי של אשכוליות ועוד ובעבודות משק שונות נוספות. זה נתן לכמה גברים מהמעברה פרנסה.

אל מושב נהלל הגיעו בתחילת שנות ה-50 מנהלי המעברה ואנשי הסוכנות והסבירו לראשי המושב שעיקרון "עבודה עצמית" הוא מאוד חשוב, אבל אנשים במרחק שני ק"מ מהם שוהים במעברה ואין להם מה לאכול
▪ ▪ ▪

עופר אבירן מציין, כי הישוב אולי היחידי שבא לעזרת תושבי המעברה וממש נזעק לעזרתם, היה מושב נהלל. כידוע למושב עובדים ובמיוחד כמו נהלל היו מספר עקרונות ואחד מהם הוא עיקרון "עבודה עצמית" שקובע כי העבודה במשקים תיעשה על-ידי בני המשק, בני המשפחה ולא על-ידי פועלי חוץ - פועלים שכירים, וזאת כדי למנוע יצירת מעמד של בעלי משקים החיים על יגיעתם של אחרים.

אל מושב נהלל הגיעו בתחילת שנות ה-50 מנהלי המעברה ואנשי הסוכנות והסבירו לראשי המושב שעיקרון "עבודה עצמית" הוא מאוד חשוב, אבל אנשים במרחק שני ק"מ מהם שוהים במעברה ואין להם מה לאכול, ואז התקבלה החלטה פורמלית באסיפת המושב ובמועצת נהלל הקוראת למשקים להעסיק פועלים מתושבי המעברה שצריכים עבודה.

תחילה היה זה פעמיים בשבוע ואחר כך גברה תדירות מספר הימים בהם הועסקו אנשי המעברה בנהלל. תושבים במעברה היו יורדים מהתל לנהלל לסידור עבודה. סדרן עבודה מטעם נהלל (עופר אבירן מזכיר את שם הסדרן ישראל בוט) הפנה את האנשים האלה לעבוד במשקים בקטיף פרי של אשכוליות ועוד ובעבודות משק שונות נוספות. זה נתן לכמה גברים מהמעברה פרנסה. בנוסף לכך עבדו כמה מאנשי המעברה במשק הציבורי של נהלל.

אבירן מזכיר בעניין זה את תושב המעברה חביב פרץ ואת אחיו דוד פרץ שעבדו שניהם במחסן התערובת של נהלל במשך שנים רבות גם לאחר שעזבו את המעברה. עובד נוסף מהמעברה במשק הציבורי של נהלל היה יוסף חנונה שניהל את המחסן המרכזי של הבאת התוצרת החקלאית. חנונה עבד 50 שנה בנהלל והוא פנסיונר (גימלאי) של נהלל.

"מבצע קורת גג"
היו שם סצנות קורעות לב כי חלק מהילדים לא רצו לחזור. הם ראו מה זה לגור ב"בית רגיל", ראו את תנאי החיים של ילדים במושב וכו'
▪ ▪ ▪

תנאי החיים במעברה היו כידוע קשים. ובמיוחד היו קשים בימי חורף גשומים וקרים כאשר שטח המעברה הפך לשדה בוץ. חורף שנת 52-51 היה קשה מאד. ירדה כמות גדולה של גשמים. היה בוץ במעברה. היה קשה להחזיק את הילדים במעברה בתנאים כה קשים. מספר עפר אבירן: "במבצע "קורת גג" הורדו כ-25 ילדים מהמעברה לנהלל, פיזרו אותם בין המשפחות והמשפחות אירחו אותם בבתים. הם השתלבו בחברת הילדים.

הילדים היו במשך כ-3 חודשים בנהלל. אחר כך היו צריכים לחזור למעברה להורים שלהם. היו שם סצנות קורעות לב כי חלק מהילדים לא רצו לחזור. הם ראו מה זה לגור ב"בית רגיל", ראו את תנאי החיים של ילדים במושב וכו'. הם חזרו הביתה למעברה להורים שלהם.

בהמשך היה מבצע במסגרת מבצע ארצי ל"ביעור הבערות" (כיום נקרא תהיל"ה-השכלת מבוגרים). נשות נהלל התארגנו והיו עולות לתל (שימרון) ומלמדות את המבוגרים עברית. אבירן מציין כי בין הנשים הפעילות בתחום זה הייתה יהודית אלקנה ודבורה דיין, אימא של משה דיין.

סיפורם של ינקו יעקובוביץ ובנו אריק
הבן אריק יעקובוביץ, היה חבר מושב נהלל ושימש כסגן מנהל הפלחה של נהלל אוהב אדם ואדמה, כמו אביו
▪ ▪ ▪

בין אנשי המעברה היה יעקב ("ינקו") יעקובוביץ' שעלה מרומניה עם אמו והתגוררו במעברת שמרון. מספרת בתו של "ינקו" חיה זך-יעקובוביץ': "אבי ינקו עבד במשקים בנהלל, שם זיהו את אופיו המיוחד, חריצותו והידע שלו בחקלאות. ברבות השנים עבד בפלחה ולאחר מכן שימש כ-30 שנה כסגן מנהל המדגרה. ינקו התקבל להיות חבר במושב נהלל שם הקים משפחה עם מרים ונולדו להם בן ובת.

הבן אריק יעקובוביץ, היה חבר מושב נהלל ושימש כסגן מנהל הפלחה של נהלל. אוהב אדם ואדמה, כמו אביו. במלחמת של"ג, ביוני 1982 נהרג אריק מפגיעה ישירה בטנק שלו מאש כוחותינו בלבנון, שבוע לפני יום הולדתו ה-23. חבריו הקימו לזכרו אנדרטה בשדה הכותנה בנהלל שממנו יצא ישירות למלחמה.

סיפורה של שרה סרנצקי

שירותים בחוץ
בחורף היה קר, לא היה חימום, לא היה חשמל. השתמשנו בעששיות. לכל ארבע משפחות היו ברז ושירותים בחוץ. הכי גרוע היה לצאת בלילה לשירותים, קר, אין חשמל.

"כשאימי עמדה ללדת, אבא שלי הלך ברגל לנהלל ודפק על דלת של מישהו במושב שהייתה לו מכונית על-מנת שייקח אותה לבית חולים"
▪ ▪ ▪

שרה סרנצקי לבית נג'יאן התגוררה במעברת שימרון בין השנים 1956-1953. היא שלחה אלי את סיפור חייה ותיארה את הווי החיים במעברה. מספרת שרה: נולדתי בפרס ב-1951, עליתי עם הורי לארץ ב-1953 ולאחר שהות של כמה חודשים באוהלים במחנה העולים "שער העלייה" בחיפה עברנו למעברת שימרון שליד מושב נהלל שם קיבלנו צריף.

הצריף היה בערך בגודל של כ-20 מ"ר וכלל חדר אחד עם מטבח, מיטות סוכנות, ללא ארונות. המזרונים היו "עם קוצים", והשמיכות לא היו נעימות ומעקצצות ואחר כך נתקלתי באותן שמיכות בצבא. בחורף היה קר, לא היה חימום, לא היה חשמל. השתמשנו בעששיות. לכל ארבע משפחות היו ברז ושירותים בחוץ. הכי גרוע היה לצאת בלילה לשירותים, קר, אין חשמל. אוטובוס עבר פעם ביום על כביש חיפה נצרת והיינו הולכים ברגל לנהלל לקנות עופות וביצים.

מספרת שרה סרנצקי - במעברה נולדו להורי עוד שתי בנות ובן. באירן אבא היה סוחר בדים. כאן הוא עבד בחקלאות. הוא התחיל אצל אלוף מוסה פלד במושב נהלל, ואחר כך קיבל עבודה בקיבוץ רמת דוד במטעים.

לא היה בית ספר במעברה, לא הייתה מסגרת חינוכית מסודרת, היה רק גן רב גילאי, לא גן כמו היום. גם רוב האימהות היו בבית.

עוד היא מספרת: כשאימי עמדה ללדת, אבא שלי הלך ברגל לנהלל ודפק על דלת של מישהו במושב שהייתה לו מכונית על-מנת שייקח אותה לבית חולים. והוא לקח אותה לבית החולים.

למרות תנאי החיים הלא קלים זוכרת שרה סרנצקי (אז נג'יאן) את התקופה במעברה כתקופה יפה בחייה. ילדות של טבע. סביב המעברה היו כבשים ופרות ושדות. הנוף הנשקף מהמעברה היה של שלל צמחים ובהם עיריות, כלניות וזעתר, עצי שיטה לבנה, חרוב, ואורנים.

מעברת שימרון בעיתונות
משטחי בטון, שרידי מעברת שימרון [צילום: אלי אלון]

הרב זכריה כהן, דמות מיתולוגית בעמק, שימש גם כרב של מעברת שימרון
▪ ▪ ▪

עברתי על עיתוני שנות ה-50 ועיינתי בידיעות שהתפרסמו על מעברת שימרון. הן מועטות יחסית. ייתכן שבארכיוני המדינה ומוסדות התיישבותיים כמו הסוכנות היהודית מצויים חומרים רבים יותר על המעברה.

בעיתון הצפה (13 בדצמבר 1954) במדור נרשמו לנישואים אני קורא כי חנניה בן-משה בוזגלו ובח"ל, שניהם ממעברת שימרון, נרשמו לנישואים אצל הרב זכריה כהן רב מושב נהלל. הרב זכריה כהן, דמות מיתולוגית בעמק, שימש גם כרב של מעברת שימרון ומעיתוני התקופה אני למד כי הרב רשם-השיא מספר זוגות מהמעברה.

בעתון חרות (29 באוגוסט 1956) במדורו "משוט בעמק" סוקר ש.ליש את הנעשה בישוב יפעת בעמק ובאותה סקירה על יפעת מוסיף ש.ליש כהערת אגב את המשפטים הבאים: "מכערים רק את נופה של יפעת ואת רוחם של תושביה הצריפים האפורים של מעברת שימרון העומדים בעירומם מזה שנים בלי חתימת ירק על ידם".

בעיתון דבר (27.7.55) מדווחים על תוצאות הבחירות לכנסת השלישית שנערכו ב-26 ביולי 1955 בקלפי במעברת שימרון. ואלה התוצאות: א-מפלגת פועלי ארץ ישראל - 141 קולות, ב-חזית דתית לאומית - 31 קולות, ת"ו-מפלגת אחדות העבודה (טבנקין) - 25 קולות, ח- תנועת החרות (מנחם בגין) - 3 קולות, צ - 4 קולות, פ - 1 קול, גד-חזית דתית תורנית - 1 קול.

זוכרים ומנציחים את סיפרה של המעברה
שרידי בטון בשטח מעברת שימרון [צילום: אלי אלון]

בין המשתתפים בטקס חביב פרץ ויוסף חנונה כיום בני 90 ויותר שהתגוררו במעברה חביב פרץ ואנשים נוספים שהתגוררו במעברה סיפרו בפני באי הטקס על זיכרונותיהם מהמעברה
▪ ▪ ▪

ביום ה' (29.7.21) נערך ברחבת בית העלמין שימרון (נהלל) טקס הסרת הלוט משלט מורשת שהוצב סמוך לרחבת בית העלמין ליד המקום בו שכנה המעברה - שיפוליו המערביים של תל שימרון. בטקס השתתפו ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל אייל בצר, ראש עיריית מגדל העמק אלי ברדה, אורי בן ציוני מנהל מחוז הצפון במועצה לשימור אתרי מורשת, תושבי האזור ותושבים שהתגוררו במעברה או צאצאיהם ובני משפחותיהם.

בין המשתתפים בטקס חביב פרץ ויוסף חנונה כיום בני 90 ויותר שהתגוררו במעברה. חביב פרץ ואנשים נוספים שהתגוררו במעברה סיפרו בפני באי הטקס על זיכרונותיהם מהמעברה.

את הקמת והצבת שלט המורשת להנצחת מעברת שימרון יזמה "עמותת המעברות - מעקירה לתקומה" בראשות היו"ר בני אשר (איש סיירת מטכ"ל בעברו) שתפקידה להנכיח ולספר את סיפורן של המעברות.

אומר בני אשר שגדל בעצמו כילד במעברה (כורדאני ב') ושם העביר את שנותיו הראשונות: "הממסד לא הכיר בסיפורם של תושבי המעברות, אבל היו שם דברים טובים ואנשים מוצלחים שישבו והקימו את הארץ. אני נדהם מכך שהאתוס שלהם לא נשזר בסיפורה ההירואי של הקמת המדינה. תקופת המעברות לוטה בערפל ואני רוצה לשפוך אור בנושא, שאנשים יספרו את סיפוריה. מדובר בעשר שנים משמעותיות בחיי מדינת ישראל".

תאריך:  05/08/2021   |   עודכן:  05/08/2021
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השבוע עטפתי בחיבוק גדול את בני, נשקתי על לחיו וקינחתי בחיבוק אוהב נוסף. זה קרה רגע אחרי תום הקריאה השלישית של עוד מאמר 'למדני, מעמיק ויסודי' העוסק בטרנד החדש, עולם בלי ילדים. בעולם הטרנדים הפרוגרסיביים, המתעצם מיום ליום, הוצבה כעת מטרת דילול הילודה כחלק ממהלך מחויב מציאות לשמירה על העולם מצפיפות וסוגיות איכות הסביבה.
הממשלה הצליחה להעביר בהחלטת-לילה אישור ממשלתי לתקציב מדינה דו-שנתי לשנים 2021-22. בהתחשב בעובדה שבשלוש השנים האחרונות התנהלה המדינה ללא חוק תקציב מאושר, מדובר לכאורה בהישג ובתיקון מהותי של המציאות הניהולית על-פיה מתנהלת מדינת-ישראל. מאחר שתקציב המדינה הוא הכרזת-כוונות על תוכניות הממשלה והקצאת משאבים להוצאתה לפועל, לכאורה יש כאן שיפור מהותי במצב. לכאורה כן, אולם בפועל לא.
05/08/2021  |  רפי לאופרט  |   יומני בלוגרים

05/08/2021  |  אברהם הללי  |   יומני בלוגרים
הדרך לשיפור הרווחה של הציבור בישראל, ובעיקר של החלשים, עוברת דרך הגדלת הפריון והורדת יוקר המחיה, ואם רוצים יותר רווחה, אז תושבי מדינת ישראל צריכים להתפרנס מתרומה לרווחה ולא מגזל רווחה. פרנסה שנובעת מאיסור תחרות היא גזל רווחה מהציבור.
05/08/2021  |  עומר מואב  |   יומני בלוגרים
מתכנס לו הפרלמנט מתי שמתחשק לנו. לפעמים ביום ששי (בהרכב מלא) ולפעמים בימי השבוע, יושבים ומפטפטים. ישבנו, כרגיל, ועסקנו בעניינים של יום יום. כלומר, פוליטיקה. יוריק התרגז וטען: "אי אפשר בלי הממשלה והכנסת וכל התרגילים של הפוליטיקאים"?... אז היוזם, שהוא גם יזם, השתיק אותנו: "כולם מדברים על דירות. כחלון, כשהיה שר אוצר העלה את הנושא על סדר היום ועכשיו אושר התקציב ושוב עלה הנושא על סדר היום. ועכשיו, לכאורה תמה התמ"א. אבל הנושא מעסיק רבים. - "על מי אתה מדבר? על בעלי דירה או שתיים, שמשמשים אותם להשכרה"? - "דווקא על תמ"א, שקיים מאוד בהרבה ערים בארץ והרבה מאוד אנשים, גם משקיעים, תקועים בעניין זה.
05/08/2021  |  יאיר דקל  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
צמיחתו של גאון צבאי: היינץ גודריאן; התרבות הצבאית הפרוסית; פיתוח ה"בליץ קריג" בצבא גרמניה בין שתי מלחמות העולם; חשיבות השילוב בין תיאוריה ופרקטיקה; איך יחיא סינוואר הָמַם את ישראל;...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
תמונתם של הנייה ואשתו מבית-החולים בדוחא מבטאת היטב את הרוח החמאסית    מוות עדיף על החיים, במיוחד כשהוא למען מטרה "קדושה", כמצווה באמנת החמאס - השמדת היהודים
דן מרגלית
דן מרגלית
גלנט הבטיח שוויון    גלנט איים על ביבי בווטו על חוק גיוס שהוא בלוף    באנו לעודד אותו להתמיד    אילו יצא אלינו היה נתקל במאות שהם קהל אוהד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il