|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
לוחמי טליבאן בקאבול [צילום: בראנט ארמנז', AP]
חודש לאחר נפילת קאבול בידי הטליבאן

המשולש הסבוך: הטליבאן, אל-קאעידה ודאעש

Foreign Affairs מנתח: הטליבאן ואל-קאעידה שומרים על יחסים קרובים, אך השליטים החדשים מרסנים את הטרוריסטים כדי שלא לפגוע במאמציהם לזכות בהכרה בינלאומית דאעש טוען שהטליבאן פועל בשיתוף פעולה עם ארה"ב, אך יתקשה להרחיב את התמיכה בו סכנת הטרור מאפגניסטן עודנה קיימת, אם כי שני הארגונים יתקשו לממש אותה
20/09/21  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   מלחמה באפגניסטן   |   תגובות

השתלטותו המהירה של הטליבאן על אפגניסטן עוררה חששות שמא המדינה תהפוך שוב למקלט לטרוריסטים איסלמיסטים. החששות הללו מוצדקים, אך שני הארגונים העיקריים הנאבקים על השפעה במדינה – אל-קאעידה ודאעש – מתמודדים עם מכשולים רציניים בדרכם לכך, כותב קול בונזל מאוניברסיטת סטנפורד במאמר מקיף ב-Foreign Affairs.

ארגונים אלו חלוקים בצורה מרה בנוגע לתפקיד שעל אפגניסטן למלא בזירת הג'יהאד העולמי. מבחינת אל-קאעידה, נצחונו של הטליבאן הוא מילוי הבטחת האל להעניק למאמינים ניצחון על הכופרים. מבחינת דאעש, כלל לא מדובר בניצחון אלא בהוכחה נוספת לנכונותו של הטליבאן לשתף פעולה עם ארה"ב.

מאז עלייתו של דאעש ב-2013, שאף אל-קאעידה למצב את עצמו כמתון והפרגמטי שבין השניים. הוא אינו ממהר להכריז על מוסלמים אחרים ככופרים, ויותר חשוב לו לפנות לדעת הקהל בעולם המוסלמי. הוא גם העמיק את קשריו הקרובים עם הטליבאן, אשר תחילתם בימי אוסמה בן-לאדן בשנת 1996; יורשו, איימן אל-זוואהירי, הדגיש עוד יותר את הנאמנות לטליבאן. אל-קאעידה מציגה את אפגניסטן כמקום מושבה של החליפוּת המצופה, ואת מנהיג הטליבאן – בתור חליף-למחצה. זאת, בניגוד להכרזת דאעש על החליפות שלו ב-2014, לצד הכרזה על כך שיתר ארגוני הג'יהאד – כולל אל-קאעידה – שוב אינם לגיטימיים.

קשרים אלו, הכוללים גם ארגונים המסונפים לאל-קאעידה, עומדים בסתירה להסכם דוחא בין ארה"ב לבין הטליבאן מפברואר 2020, בו התחייב הארגון להפסיק את תמיכתו באל-קאעידה ולנהל שיחות שלום עם ממשלת אפגניסטן. למעשה, הטליבאן לא התחייב לנתק את קשריו עם אל-קאעידה, אלא רק לא לארח אותו או לתמוך בו בצורה אחרת, כמו גם שלא לאפשר להשתמש באפגניסטן לצורך "איום על בטחונן של ארה"ב ובעלות בריתה". אבל מנהיגי אל-קאעידה לא נעלבו מן ההסכם; הם בירכו עליו, הגדירו אותו כ"ניצחון היסטורי גדול" וקראו למוסלמים ברחבי העולם ללכת בעקבות הג'יהאד של הטליבאן.

דאעש מצידו האשים את הטליבאן בסטייה מן הדרך הדתית הטהורה, הימנעות מאכיפת השריעה כלשונה, התגברות של הלאומנות, הפגנת סובלנות כלפי השיעים ויצירת קשרים עם מדינות כופרות ובראשן קטר. דאעש הכריז על הקמת חליפות במחוז חורסאן – השם ההיסטורי של רוב אפגניסטן המודרנית. מאז נמצאים שני הארגונים במלחמה, ומדי פעם אף סיפקה ארה"ב בפועל סיוע אווירי לטליבאן. את ההסכם אשתקד ראה דאעש כהוכחה נוספת לסטיית הטליבאן וטען שמדובר בקנוניה נגדו מצד ארה"ב והטליבאן.

הסתכלות מנוגדת על נצחון הטליבאן
נשים קונות בדים לבגדים בשוק בקאבול [צילום: פליפה דאנה, AP]

לאחר שחגג את הסכם דוחא, אל-קאעידה שתק במשך שנה וחצי לגבי המתרחש באפגניסטן. הטליבאן ביקש ממנו להגביל את פעולותיו ואת הדיבורים על הקשרים בין שני הארגונים עד להשלמת הנסיגה האמריקנית. ואכן, רק ב-31 באוגוסט – עם סיום הנסיגה – פרסם הארגון הודעה בה בירך את הטליבאן על "נצחונו ההיסטורי". לדבריו, ההתרחשויות באפגניסטן מוכיחות שהדרך הנכונה להתמודד עם מדינות כופרות היא הג'יהאד ולא פשרה או השלמה. על-פי ההודעה, השלב הבא יהיה שחרור המוסלמים משליטת הכופרים (כולל בישראל); הארגון לא דיבר על המשך המלחמה נגד המערב.

מבחינת דאעש, האמירה שהטליבאן ניצח היא מעוררת גיחוך. לדעתו, מה שבאמת אירע הוא שארה"ב מסרה מרצונה את השליטה לידי הטליבאן, שהפך ללקוח שלה. לדברי דאעש, כיבוש קאבול ב-15 באוגוסט היה תוצאה טבעית של הסכם דוחא ולא של קריסת הצבא האפגני. מדובר רק ב"העברה שלווה של השלטון מכובש אחד למשנהו", טען. הטליבאן הבטיח שפיגועי 9/11 לא יישנו, ולכן ארה"ב החזירה אותו לשלטון ומסרה לו את קאבול בלא אף ירייה.

האמת מצויה איפשהו באמצע, סבור בונזל. הטליבאן רוצה גם לשמר את קשריו עם אל-קאעידה וגם לזכות בהכרה בינלאומית כשליט החוקי של אפגניסטן. באופן כללי, הטליבאן אינו שותף ליעדים הבינלאומיים של אל-קאעידה אלא מתמקד באפגניסטן – אם כי אין לשכוח את הקשרים הארוכים והעמוקים בין שני הארגונים. הטליבאן סירב לנטוש את אל-קאעידה, גם במחיר גבוה. שני הארגונים נלחמו יחד נגד ארה"ב במשך 20 שנה ויצרו קשרי דם, לצד קשרי נישואין בין אנשיהם. הטליבאן גם אינו רוצה לקומם נגדו את הגורמים הקיצוניים ביותר באל-קאעידה, בראשות שר הפנים החדש, סיראג'ודין הקאני.

לצד זאת, יש לטליבאן אינטרס חזק בריסונו של אל-קאעידה, במיוחד כאשר הוא שואף לזכות בהכרה בינלאומית. ייתכן בהחלט שהטליבאן יעניק לאל-קאעידה סיוע כספי ויתמוך בפעילותו, ובה בעת ימנע ממנו לבצע מתקפות. בתרחיש הזה, אפגניסטן תשוב ותהפוך לחוף מבטחים עבור אל-קאעידה – אך הטליבאן יאסור עליו לבצע פעילות התקפית.

הצלחתם רחוקה מלהיות בלתי נמנעת
קבצנית בשוק בקאבול [צילום: בראנט ארמנז', AP]

לטליבאן עצמו עוד יש דרך ארוכה לשקם את עצמו. הבעיות מתחילות בצמרת, שכן הנהגתו הבכירה חוסלה או נמלטה בשנים האחרונות, ועל-פי רוב ההערכות - אל-זוואהירי חולה מאוד ולא ברור מהי תוחלת חייו. יורשו המיועד, סייף אל-עאדל, חי באירן קרוב ל-20 שנה, שם הוא יכול לנוע בתוך המדינה אך מנוע מלצאת ממנה. עובדה זו יוצרת בעיה קשה לאל-קאעידה, שאנשיו רואים את אירן השיעית כאויב דתי ופוליטי. גם אל-עאדל עצמו יתקשה להנהיג את הארגון מאירן, הוא ינסה מן הסתם לשוב לאפגניסטן, אך לא בטוח האם טהרן תאפשר זאת.

בעיה נוספת של אל-קאעידה היא העדר פיקוד ושליטה על הארגונים המסונפים אליו. אל-קאעידה פועל כיום כארגון מבוזר של רשתות עצמאיות, מצפון אפריקה ועד דרום אסיה, שהאינטרסים שלהן מקומיים בעיקרם ואין הם שותפים לשאיפות הגלובליות של ארגון-הגג. יש הרואים מבנה זה כיתרון, אך בהעדר הנהגה מרכזית חזקה – הרשת נמצאת בסכנה של התפוררות. בשנת 2013 לא הצליח אל-זוואהירי למנוע את פרישת הפלג העירקי ואת הפיכתו לדאעש; שלוש שנים לאחר מכן פרש הפלג הסורי והקים את ג'בהת אל-נוסרה.

למרבה האירוניה, דווקא דאעש עשוי לצאת נשכר משלטון הטליבאן – צופה בונזל. דאעש-אפגניסטן ספג מפלות כבדות ואינו שולט כיום בשטח כלשהו, אבל יש לו חזון ברור של הקמת חליפוּת. הוא יכול להציג את עצמו כחלופה ג'יהדאיסטית קיצונית לטליבאן, ולתקוף את הנכונות הנטענת של הטליבאן למודרניזציה ופשרה. המתקפה של דאעש על נמל התעופה בקאבול בסוף אוגוסט, נועדה לא רק לפגוע בארה"ב, אלא גם לאותת לתומכיו הקיצוניים של הטליבאן שהארגון התרכך. דאעש ייצא נשכר גם מן הנסיגה האמריקנית, שכן הכוח האווירי האמריקני מילא תפקיד מפתח בדחיקתו ממאחזיו במדינה.

למרות כל זה, התמיכה האפגנית בדאעש היא קטנה – בין היתר בשל זיהויו עם התנועה הסָלַפית, קבוצה סונית קיצונית המהווה מיעוט באפגניסטן. רוב השטחים שהיו בעבר בידי הארגון, היו אלה שבהם הסָלָפים פופולריים בצורה בלתי רגילה. דאעש עשוי לזכות בתמיכתם של כמה מן היותר קיצוניים שבתומכי הטליבאן, אבל יתקשה להרחיב מעבר לכך את בסיס התמיכה בו.

בונזל מסכם: הן אל-קאעידה והן דאעש יתקשו לבסס מחדש את עצמם באפגניסטן. חזרתו של הטליבאן מהווה הזדמנות פז לאל-קאעידה, אך הוא אינו במצב מיטבי לנצל אותה. דאעש יבקש למלא את תפקיד ה"מקלקל", אך יתקשה להשיג תמיכה דומה לזו של הטליבאן במונחי כוח אדם ומשאבים. ארה"ב תמשיך לנסות לצמצם את כוחם של שני הארגונים במתקפות מן האוויר, והטליבאן עשוי לסייע לה כאשר מדובר בדאעש. כל זה אינו מפחית את הסכנה שמהווים השניים לאפגניסטן, לשכנותיה ולעולם. ארה"ב ובעלות בריתה חייבות לעמוד על המשמר מפניהם, אבל הצלחתם רחוקה מלהיות תוצאה בלתי נמנעת.

תאריך:  20/09/21   |   עודכן:  20/09/21
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המשולש הסבוך: הטליבאן, אל-קאעידה ודאעש
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמה באפגניסטן
ללא קל היה לשכנע את זבולון סימן טוב, היהודי האחרון שנותר באפגניסטן, לצאת מהמדינה שנכבשה בידי ארגון הטרור טליבאן, אך בסוף השבוע האחרון יצא מבצע החילוץ שבמהלכו הוברח למדינה שכנה.
08/09/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
האישה מעולם לא ראתה אנשי טליבאן. כאמנית ולשעבר בעלת השפעה במדיה החברתית המתגוררת בקאבול, היא העבירה את רוב חייה הבוגרים בחוגים הליברליים בבירת אפגניסטן. נפילת העיר בידי הטליבאן מילאה אותה אימה. היא העבירה ימים שלמים נעולה בדירתה, חוששת מנקישה בדלת וחיסול מהיר. כאשר זה לא קרה, היא יצאה. מחוץ לבניין ניצבו אנשי טליבאן. היא קפאה, אך הופעתה: "הם התנהגו בכבוד". האישה והלוחמים החליפו ברכות. "זה גרם לי לחשוב: אולי האנשים הללו אינם מה שחשבתי", סיפרה לוושינגטון פוסט.
03/09/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
סיומן של "מלחמות המתנהלות לנצח" היה הבטחת בחירות גם של ג'ו ביידן וגם של דונלד טראמפ. למרות שביידן יישם אותה בנוגע לאפגניסטן, אמריקנים רבים הזדעזעו למראה הנסיגה ובמיוחד בשל הפיגוע בקאבול בו נרצחו לפחות 180 בני אדם, מתוכם 13 חיילים אמריקנים. ביידן רוצה עד מאוד לעבור לפרק הבא של נשיאותו; זה לא יהיה פשוט, מציין אקונומיסט.
02/09/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
"לא הייתה לי כוונה להאריך לנצח את המלחמה הזאת ולא הייתה לי כוונה להאריך לנצח את היציאה", אמר אמש (יום ג', 31.8.21) הנשיא ג'ו ביידן עם יציאת אחרון החיילים האמריקנים מאפגניסטן. אבל מעבר לתשלום מס שפתיים להרחבת הסיוע ההומניטרי למדינה, ביידן לא אמר דבר על בריחתם ההולכת וגוברת של מיליוני אפגנים החיים כעת תחת שלטון הטליבאן, כותב אישאן ת'רור, בעל טור בכיר בוושינגטון פוסט.
01/09/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, הצהיר כי ארצות הברית תרדוף את האחראים לפיגוע בנמל התעופה בקאבול. "לא נשכח ולא נסלח ונרדוף אתכם עד לקצה כדור-הארץ", אמר (יום ג', 31.8.21) בהצהרה בבית הלבן לציון סיום הנסיגה האמריקנית מקאבול.
31/08/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il