בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
פרשת וירא ברוח המהר"ל מפראג
|
בפרק י"ב צירוף המילים "לֵךְ לְךָ" נועד למען בניית חיי אברהם אבינו במולדת החדשה. צירוף המילים "לך לך" בפרק כ"ב מנווט את אברהם לעבר מותם של החיים, לעבר הכמישה והכיליון של חיי בנו - להעלותו עולה בהר מוריה
|
אל תשלח ידך אל הנער [צילום: ציור של רמברנדט]
|
|
|
|
|
בפרשת השבוע אנחנו נפגשים עם אמירת הנכונות של אברהם "הִנֵּנִי" לנאמר לו: "קַח-נָא אֶת בִּנְךָ יְחִידְךָ אֲשֶׁר אָהַבְתָּ, אֶת יִצְחַק, וְלֵךְ לְךָ אֶל אֶרֶץ הַמּוֹרִיָּה וְהַעֲלֵהוּ שָׁם לְעוֹלָה" (כ"ב 1-2) הפעם לא לתכלית הנשגבה "לֵךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ... וְאֶעֱשֶׁה אוֹתְךָ לְגוֹי גָּדוֹל (י"ב 1-2). קשה לי לקבל את אמירת הנכונות "הִנֵּנִי" - לקדש את המוות מפי אבי האומה שלנו. אני מביע את צערי, לנוכח העובדה שאבי האומה ביטא את המילה "הִנֵּנִי" נכון לקטול חיים, אם זו הוראה אלוקית. אני מעריך את המבקשים להציג אברהם כמאמין אידיאלי, אך אני מתקשה לקבל מאמין אידיאלי, המוכן לקדש מוות ובמקרה הנוכחי - מות בנו. בפרק י"ב צירוף המילים "לֵךְ לְךָ" נועד למען בניית חיי אברהם אבינו במולדת החדשה. צירוף המילים "לֵךְ לְךָ" בפרק כ"ב מנווט את אברהם לעבר מותם של החיים, לעבר הכמישה והכיליון של חיי בנו - להעלותו עולה בהר מוריה. אין ספק שהסיפור בפרק כ"ב בפרשת "וירא" - סיפור "עקידת יצחק", הוא סיפור מכונן, שעיצב את התודעה היהודית של התמסרות טוטאלית לאל. זה סיפור שעיצב את תודעת הנכונות להקריב את היקר ביותר מכל שיש לנו ללא היסוס וללא ספק - להקריב את בנינו. הביטוי האולטימטיבי לאמונה טוטאלית באלוהים באה לידי ביטוי באמירת הנכונות של אברהם - "הִנֵּנִי". מתוך אי-יכולתי לקבל את הנכונות לקדושת המוות, מתוך אי-יכולתי לאמץ את האמירה "הִנֵּנִי" - המצביעה על נכונות של אב לעקוד חיי בן, אני מבקש ללכת בעקבות המהר"ל מפראג ב"דרך החיים" עמוד ע"ג, המציע לנו לקרוא את פרק כ"ב לא על-פי כללי הניקוד הטברייני, שחובר רק לפני יותר מאלף שנים (מדובר בניקוד שחובר במאה ה-11 בעיר טבריה על-ידי שני בעלי המסורה אהרון בן-משה בן אשר ומשה בן דוד בן נפתלי). המהר"ל מפראג מתייחס אל פסוק ט"ז בפרק כ"ב בספר בראשית "כִּי יַעַן עָשִׁיתָ אֶת הַדָּבָר הַזֶּּה וְלֹא חָשַׂכְתָּ אֶת-בִּנְךָ אֶת יְחִידְךָ. הוא מתמקד במילה חָשַׂכְתָּ ומבקש לא לקרוא עם שׂ שמאלית, כפי שנוקד בניקוד הטברייני, אלא עם שׁ ימנית. מכאן המילה חָשַׁכְתָּ ב-שׁ ימנית מקבלת את הפירוש שאלוהים מברך את אברהם שֶׁלֹּא הֶחֱשִׁיךְ את חייו - אלוהים מוקיר את אברהם על שלא העלה חושך מוות על חיי בנו יצחק. אלוהים מברך את אברהם על שהוא מקדש את החיים ולא את המוות. אלוהים מברכו על שהוא מקדש את חיי בנו יצחק על-ידי מניעת חשכת המוות. סיפור העקידה ללא הניקוד הטברייני מקבל משמעות חדשה - אלוהים מברך את אברהם המוסרי שלא גרם למותו של יצחק, כי אם היה הורגו היה נמנע אורו של יצחק מן האלוהים. מי ייתן וצוואה זו תלווה את חיינו גם ב-2019 - ואף נרחיבה - ולא נמנע אור מבנים יקרים, לא נמנע אור במלחמות אין קץ מבני אברהם - בני יצחק וישמעאל, כי אלוהים חפץ באורם של בניו ולא בחשכת חייהם. הפירוש השכיח לסיפור העקידה בקוראי את הכתוב על-פי הניקוד הטברייני הביא אותי לכתיבת שורות מחאה כואבות: יֵשׁ בְּלִבִּי כַּעַס עַל אֲבוֹתַי - עַל אָבִי אַבְרָהָם שֶׁעָקַד אֶת שְׁנֵי יְלָדָיו - יִצְחַק עַל פְּנֵי הָאֵשׁ אֶל מוּל פְּנֵי אֵימַת הַלֶּהָבָה, יִשְׁמָעֵאל עַל פְּנֵי הַמִּדְבָּר אֶל מוּל פְּנֵי הַצָּמָא וְנוֹתַרְנוּ עַד הַיּוֹם עִם אֵימַת הָעֲקֵדָה. אני מייחל לימים שלא יאמרו מלים כואבות: "כִּי נוֹתַרְנוּ עִם אֵימַת הָעֲקֵדָה", אלא נלך בדרכו המוסרית של אברהם אבינו, דרך אותה הוקיר אלוהי ישראל, המכבד את אברהם, שהקשיב לקול המוסרי שפעם בקרבו ולא החשׂיך את חיי בנו, לא זרע חושך. נקשיב לקול המוסרי הפועם בקרבנו ולא נקריב קורבנות אדם במלחמות חוזרות ונשנות.
|
תאריך:
|
15/10/2021
|
|
|
עודכן:
|
15/10/2021
|
|
איתן קלינסקי
|
פרשת וירא ברוח המהר"ל מפראג
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
מגיב ותיק
|
15/10/21 09:38
|
|
|
|
מאחלת לך שבת שלום
|
15/10/21 14:04
|
|
|
|
gעמליה ה.
|
17/10/21 07:02
|
|
|
|
מגיב ותיק
|
17/10/21 09:32
|
|
2
|
|
שבת שלום לאיתןש
|
15/10/21 11:23
|
|
3
|
|
לאיתן היקר
|
15/10/21 14:15
|
|
4
|
|
ב.ל
|
15/10/21 18:06
|
|
|
|
מגיבה..
|
16/10/21 07:46
|
|
|
|
מגיב ותיק
|
16/10/21 11:05
|
|
|
|
למגיב הוותיק
|
16/10/21 17:42
|
|
|
|
מגיב ותיק
|
17/10/21 09:23
|
|
|
|
עמליה. ה.
|
17/10/21 07:41
|
|
|
|
בקשה למגיב ב.ל
|
16/10/21 15:10
|
|
|
|
מגיב ותיק
|
17/10/21 09:27
|
|
|
|
שבוע טוב ומבורך..
|
17/10/21 04:17
|
|
|
|
עמליה הראלי
|
17/10/21 07:26
|
|
5
|
|
לאיתן היקר..
|
16/10/21 07:33
|
|
6
|
|
עמליה הראל
|
17/10/21 06:42
|
|
7
|
|
עמליה ה.
|
17/10/21 06:52
|
|
8
|
|
מאחלת
|
17/10/21 10:45
|
|
צפיתי הלילה בתוכניתו של גיא זוהר ב"כאן", ערוץ-11. הוא הציג דו-קרב פרלמנטרי מרתק. ראש הממשלה נפתלי בנט אמר כי תחת הנהגתו לא בוטלו גופים כ"מגן ישראל" שהוקמו לסייע במאבק בקורונה, שלא כבעבר. אמירה די צמחונית. שר הבריאות דאז יולי אדלשטיין עלה נסער על דוכן הכנסת והטיח בבנט כי הוא שקרן. בעת כהונתו לא נסגרו גופים אלה.
|
|
|
תשמעו מעשייה חסידית, אבל אמיתית: יהודי חרדי אשר נטל על עצמו משימת חיים, לפעול בכל דרך להפסקת דיבורי החולין בבתי הכנסת, עלה גם הוא בל"ג בעומר האחרון לציון הרשב"י במירון, ולרוע מזלו היה בין נפגעי האסון הטראגי שגבה 45 קורבנות. כשנתגלה מוטל בשטח חסר הכרה, הוא סומן כמת והועבר למתחם ההרוגים. ברגע האחרון הבחין מישהו שה'מת' מגלה סימני חיים. הוא הוחש לבית החולים בצפת, עבר טיפול נמרץ וניצל בחסדי שמים.
|
|
|
רגע לפני שיקפצו המקטרגים, שדופי הדעת ושטופי המוח לאמור שכבר בכותרת יש משום הסתה, גזענות, קריאה לאלימות ו/או הפיכה - אבקש להרגיע. בדברים דלקמן יש ניתוח פשוט ושכלתני המכוון להבהיר מדוע המשטר הנוהג כאן בארצנו אינו האידיאלי, זה בלשון המעטה. הדברים נוגעים לשאלות יסודיות שכולן נוגעת בהקמת המדינה, זהותה ומאפייניה הלאומיים של המדינה, מיהו הריבון במדינה ואגב-כך גם מימוש צרכיה הביטחוניים של מדינת ישראל, היא הבית הלאומי לעם היהודי שהוקם כאן בארץ הקודש.
|
|
|
רק שמץ מהאימה שהטילו הנאצים על יהודי אירופה, נראה ונשמע בהצגה. ההצדעה במועל יד עם "הייל היטלר" הפכה למנטרה אצל כל הנכנעים והכובשים. אבל אז, קבוצת שחקנים משובחים שהיו מעלים ברפרטואר שלהם מחזות כמו "המלט" או הסוחר מוונציה, שקטעים מהם כלולים בהצגה זו, מחליטים להפר את מזימת המפקד הנאצי בפגישתו עם המרגל הגרמני המשמש פרופסור באנגליה.
|
|
|
יחיאל ויצמן יליד פינסק ברוסיה הלבנה, פעיל ציוני ואגרונום במקצועו, היה אחיו הצעיר של פרופסור חיים ויצמן, הנשיא הראשון. ב-1913 עלה לארץ ומונה לאחראי מטעם ממשלת המנדט על ייעור הרי הכרמל ועסק בגאולת קרקעות. בשנת 1920 נשא לאשה את אידה (יהודית), בת הרופא ד"ר גרשון יצחק קרישבסקי. הזוג הצעיר קבע את ביתו ברחוב מלצ'ט 4 בחיפה.
|
|
|
|