|   15:07:40
דלג
  עודד ערן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין

קורא את המפה הגיאו-פוליטית של האיזור

עבדאללה מול אתגרים מבית ומחוץ

מלך ירדן מתמודד עם משבר כלכלי מתמשך ומעמיק, מנסה לשנות את המערכת הפוליטית, נתקל בתמיהות על עושרו - ובמקביל מנסה להדק את היחסים גם עם סוריה, גם עם מצרים וגם עם ישראל בירושלים צריכים לעקוב אחרי ההתפתחויות, כי גם התערערות שולית ביציבות הממלכה עלולה להיות בעלת השלכות משמעותיות
16/10/2021  |   עודד ערן   |   כתבות   |   העולם הערבי   |   תגובות
עבדאללה. נכסים ב-100 מיליון דולר [צילום: ז'אן-פרנסואה באדיה, AP]


המשבר הכלכלי המתמשך

דוח הבנק העולמי שהתפרסם ב-7 באוקטובר מצביע על החמרה במצבה הכלכלי של ירדן, שנובעת מירידה דרסטית בהכנסות מתיירות וממיסי ייבוא, מכך שהעברות הכספים דלות, ממחירי האנרגיה המרקיעים ומהצעדים הפיסקליים והמוניטריים שנקטה הממשלה. החוב הממשלתי ביחס לתוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) יגיע בסוף השנה ל-109% ובעוד שנתיים ל-115.2% - שיעור גבוה ומדאיג שעלול להקשות על ממשלת ירדן ללוות כספים.

בהקשר לעלייה שנרשמה בחודשים האחרונים במחירי האנרגיה חשוב להדגיש, כי ככל שזו תימשך, ואם הממשלה תמשיך לסבסד את מחיר האנרגיה ליצרנים ולאזרח הפשוט, יתפח משמעותית החוב הלאומי של ירדן. זאת ועוד: האבטלה גדלה בירדן ביותר מחמש נקודות האחוז בהשוואה ל-2020 והגיעה ל-25% (28% בקרב הנשים ו-48% בקרב הדור הצעיר).

כותבי הדוח מציינים, כי 40% מכוח העבודה הירדני מועסקים באופן לא מוסדר, ובין העובדים הזרים השיעור אף גבוה יותר. ההשלכות המצטברות של כל אלה הביאו את כותבי הדוח להביע דאגה מממדי העוני בירדן. עם זאת, כלכלני הבנק העולמי צופים צמיחה ריאלית של כלכלת ירדן השנה בשיעור של 1.9%, ועם השתפרות המצב הכלכלי הגלובלי בשנים הבאות - גידול של 2.3% בממוצע שנתי.

האם נשקפת סכנה למוסד המלוכה בירדן?

כשחשף המשטר הירדני במארס 2021 את הקשר שתכננו כביכול הנסיך חמזה, בנם של המלך חוסיין והמלכה נור, ואחיו למחצה של המלך עבדאללה השני, יחד עם באסם עודאללה, בכיר לשעבר בארמון, הוא נתן בעקיפין תימוכין לשמועות שלא הכל מתנהל על מי מנוחות במשפחה המלכותית, וכי גם 22 שנים אחרי שעבדאללה עלה לכס המלוכה - יש המערערים על זכאותו והתאמתו לתפקיד הרם. באוגוסט הועמד לדין חבר הפרלמנט לשעבר, אל-עג'ארמה, שהואשם באיום על חיי המלך בנאום פרוע ומסית שנשא לבוחריו, ובו גם נראה מנופף בחרבו. חבר פרלמנט אחר תפס את המושב בפרלמנט השמור לראש הממשלה וסירב בהתרסה לפנותו.

מסמכי פנדורה חשפו בחודש שעבר את השקעותיו של עבדאללה במקלטי מס. הפרשה לא הושתקה והארמון פרסם הסבר, ומיד לאחר מכן פסקו התייחסויות לנושא באמצעי התקשורת בירדן. ייתכן שמרבית הקוראים הירדנים לא הופתעו מעצם העובדה שהמלך הוא בעלים של נדל"ן, והיה זה סוד גלוי שגם למלך חוסיין היה רכוש מחוץ לירדן. ההפתעה היא אולי בכך שמדובר בנכסים ששווים הוערך ב-100 מיליון דולר. יש להניח, שבחדרי חדרים יש התמהים כיצד הגיע המלך לעושר בסדר גודל כזה, כאשר אזרחי הממלכה נאנקים תחת נטל המצוקה הכלכלית הממושכת.

מתח מעוררות גם הרפורמות שמבקש המלך לאמץ בשיטת הבחירות לפרלמנט הירדני. מזה שנים שעבדאללה חותר לערוך רפורמות במבנה ובתפקוד של המפלגות, במגמה לצמצמן ולהפכן לממלכתיות יותר. ביוני האחרון הוא מינה את סמיר רפעאי, ראש הממשלה לשעבר, בראש ועדה שתמליץ על שינויים בכיוון זה.

מסקנות הוועדה הוגשו למלך בתחילת אוקטובר. ההמלצה העיקרית היא חיזוק הרשימות הארציות ביחס לאלו שמתרכזות בענייני מחוז בחירה יחיד. לפי ההמלצות, ירדן תחולק ל-18 מחוזות והמחוז ה-19 יהיה ירדן כולה, שיוקצו לו 41 מושבים בפרלמנט שימנה 138 נציגים. המלצות אחרות נוגעות לחיזוק הייצוג של נשים ושל הדור הצעיר. תיקונים מוצעים, ביניהם הגבלת חסינות חברי הפרלמנט למעצר אך לא נגד משפט, עשויים להיראות כמכוונים להצרת כוחו של הפרלמנט, אף כי מקריאת מה שפורסם עד כה נראה, שהוועדה לא הגישה המלצות שכוונתן לשנות את יחסי הכוחות בין הארמון והפרלמנט.

עצם הקמת הוועדה והדיווחים על אודות דיוניה עוררו דאגה בקרב השבטים הבדואיים, שהם בסיס התמיכה של המשטר ההאשמי. אלה חוששים ששינוים בשיטה יחלישו את כוחם הפרלמנטרי, הנשען על חלוקת מושבים בפרלמנט המפלה לטובה את מחוזותיהם בהשוואה למספר המושבים מהערים הגדולות, שבהן יש רוב לאזרחים ממוצא פלשתיני. אם בהמשך טיפולו של המלך בהמלצות הוועדה יתעוררו התנגדויות, במיוחד מצד השבטים, הוא ייאלץ להעניק להן משקל עקב מורת רוחם מחוסר תשומת הלב שהפגין הארמון לתחושתם אשר לענייניהם ומקומם בהיררכיה השלטונית.

תפנית בגישה האזורית

יחסי המלך עבדאללה עם הממשל האמריקני, וליתר דיוק עם הנשיא דונלד טראמפ, הידרדרו לשפל שהזכיר את השפל שאירע ב-1990/91 בעקבות תמיכת המלך חוסיין בסדאם חוסיין אחרי הפלישה העירקית לכוויית. "עסקת המאה" – התוכנית שגיבש ממשל טראמפ לפתרון הסכסוך הישראלי-פלשתיני - שבמסגרתה ישראל הייתה אמורה להמשיך לשלוט אחרי כינון הסדר הקבע בשליש משטח יהודה ושומרון ועל כל ירושלים, לא הותירה למלך ברירה אלא להתעמת חזיתית עם הנשיא האמריקני. העימות החריף ב-2020, עם החתימה בבית הלבן על "הסכמי אברהם", שהותירו את ירדן (והפלשתינים) כמעט בודדים במערכה נגד תוכנית טראמפ.

יתר על כן: יש להניח שגם המלך עבדאללה קרא את המפה הגיאו-אסטרטגית של האזור ואת כוונתה של וושינגטון, שנגלתה עוד בשנותיו הראשונות של ממשל ברק אובמה, למקד את המאמץ המדיני-ביטחוני-כלכלי האמריקני באזור ההינדו-פסיפי, והוא החל ליצור אלטרנטיבות, ולו חלקיות. יחסיו העכורים של המלך עם ראש ממשלת ישראל הקודם, בנימין נתניהו, והמתיחות בין ירדן לישראל בשורת נושאים פסלו חשיבה בדבר התארגנות אזורית שירדן וישראל יהיו שותפות לה. מאידך-גיסא, שינויים שהתחוללו לאחרונה בעירק – בחירת ממשלה המאופיינת בעצמאות גוברת מאירן - וכן הקרבה המדינית והגאוגרפית, יצרו בסיס לשותפות מדינית/כלכלית מצרית-ירדנית-עירקית, שאולי תתקשה להניב פירות כלכלים משמעותיים אבל תקנה לירדן מעמד של שחקן אזורי.

כך גם צריך לבחון את שיתוף הפעולה הנרקם בעת הזו בין מצרים, ירדן, סוריה ולבנון, שבמרכזו אספקת חשמל וגז טבעי לסוריה ולבנון. באוקטובר נפתח מעבר הגבול בין ירדן לסוריה והתקיימו מפגשים כלכליים בין המדינות - הן בדרג ממשלתי והן של הסקטור הפרטי. אחרי הכנה בין ראשי מערכת הביטחון של שתיהן התקיימה שיחת טלפון בין עבדאללה לנשיא סוריה, בשאר אסד, המסמלת יותר מכל את התפנית בגישת המלך למשטר בדמשק. ימים מספר אחרי שיחה זו קיימו שרי החוץ של ירדן ושל אירן שיחת טלפון, אחרי שנים של נתק, וגם שיחה זו המחישה את התפנית המתגבשת במדיניותה האזורית של רבת עמון. שתי השיחות צריכות לעורר דאגה בישראל.

אפשר להעריך כי כרבים אחרים, עבדאללה הסכין עם מציאות שבה המשטר הסורי ואסד נשארים על-כנם וכי במוקדם או במאוחר יתחיל תהליך שיקום הדרגתי גם בסוריה וגם בלבנון, שיימצא לו מימון לפחות חלקי. במצב כזה, גם לירדן יש עניין כלכלי ומדיני להשתלב. בה בעת, סביר שגם המלך ער לנוכחותה של אירן בסוריה ולשליטתה בחלקים ממנה. אומנם יש בשיתוף פעולה עם סוריה מעין תעודת ביטוח נגד פעילות חתרנית אירנית בירדן, הגם שהנחה כזו יכולה להתברר כאשליה מסוכנת. בין היתר, לא ברורים רצונו וגם יכולתו של משטר אסד לעצור את שטפון מבריחי הסמים המיוצרים בסוריה לירדן, כמעט מדי לילה.

מכל מקום, יש להניח שהמשטר הירדני עדכן את ממשל ארצות הברית על אודות המהלכים הצפויים ולא נתקל בתגובה שלילית. לכאורה, גם לישראל אין סיבה לראות את המהלכים האלה באור שלילי, למעט המטען ההיסטורי של מספר מהלכים אסטרטגיים שגויים שנקט המשטר בירדן – התקשרות עם מדינות ערביות אחרות, שהסתיימה בנזק משמעותי לירדן. לו היה מתקיים בין ישראל לירדן דיאלוג אסטרטגי מקיף, היה זה הפורום המתאים לדיון מעמיק בהשלכות של שינוי הקו הירדני מול סוריה.

נקודת המבט הישראלית

נקודת אור מפרספקטיבה ישראלית היא הסכם המים שנחתם ב-12 באוקטובר עם ירדן, שלפיו זו תקנה 50 מיליון מטרים מעוקבים בשנה עם אופציה לשנתיים נוספות, מסיר אבן נגף ומעניק תקווה להמשך שיתוף הפעולה בנושאי תשתיות בין שתי המדינות.

ולסיכום: יש מקום לדאגה בישראל מהמתרחש בירדן, אבל לא לבהלה. התופעות המתרחשות בירדן מדאיגות משום שגם להתערערות שולית ביציבות הממלכה עלולות להיות השלכות על המאזן היומיומי של היחסים בין המדינות ועל זה שבטווח ארוך יותר. הדו-שיח הבילטרלי בדרג הבכיר ביותר בישראל ובירדן, שהתחדש אחרי הקמת הממשלה בראשות נפתלי בנט, מחייב המשך וטיפוח, כדי שגם סוגיות רגישות יוכלו להידון בו במירב הפתיחות. כן מוצע לשקול הקמת פורום מדיני-ביטחוני טרילטרלי מצרי-ירדני–ישראלי, שבו ניתן יהיה לדון בהשלכות האזוריות של נושאים שבהם יש לשלוש המדינות עניין ישיר. ההתפתחויות האזוריות מצדיקות ומאפשרות יוזמות כאלו ודומות להן.

הכותב הוא מהמכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  16/10/2021   |   עודכן:  16/10/2021
עודד ערן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עבדאללה מול אתגרים מבית ומחוץ
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יהודה אלידע
16/10/21 13:55
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
קרבות תוך שימוש בירי חי מתנהלים (יום ה', 14.10.21) ברחובות לבנון בזמן הפגנה נגד השופט העומד בראש ועדת החקירה של האסון בנמל ביירות. בהפגנה השתתפו פעילי ותומכי המפלגות השיעיות חיזבאללה ואמל. על-פי דיווחים בסוכנויות הידיעות לפחות שני בני אדם נהרגו ו-5 נוספים נפצעו.
14/10/2021  |  מירב ארד  |   חדשות
מחוות של ארה"ב וישראל לטרור איסלאמי/ערבי/פלשתיני, והסרת האופציה הצבאית על-ידי ארה"ב משולחן המו"מ עם משטר הטרור האירני, נתפסים כחולשה בעיני טרוריסטים, יריבים ובעלי-ברית של ארה"ב. מדיניות זאת מתעלמת מ, או ממעיטה במשקל, תיעוד אובייקטיבי של 1,400 שנות התנהלות הטרור האיסלאמי, ומתבססת על הערכה ספקולטיבית של התנהלותו העתידית.
12/10/2021  |  יורם אטינגר  |   יומני בלוגרים
סוכנות הידיעות של חמאס "שיהאב" טוענת בדיווח מפורט שפירסמה ברשתות החברתיות ב-10 באוקטובר, כי ראש המודיעין הכללי הפלשתיני יצר משבר ביחסי המודיעין בין הרש"פ לבין טורקיה, דבר שחייב את התערבותם של הנשיא ארדואן ושל יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס. בדיווח נטען כי הנשיא ארדואן נועד ב-10 ביולי עם יו"ר הרש"פ ומחה על פעילות המודיעין הפלשתיני בטורקיה.
לבנון כוננה ממשלה חדשה, שהרכבה אושר בפרלמנט ב-20 בספטמבר לאחר עיכוב של למעלה משנה, שבמהלכה, תחת ממשלת מעבר כושלת ומשותקת, החריפו המצוקה והעדר המשילות במדינה המצויה בפשיטת רגל. זאת, לאחר כשנתיים של קריסה מתמידה ומהירה, בעקבותיה המצב הכלכלי והחברתי בלבנון הגיע לשפל המדרגה, כאשר יותר משני שלישים מהתושבים נמצאים מתחת לקו העוני. תנאי החיים שלהם הפכו לבלתי נסבלים נוכח המחסור החמור בחשמל, מזון, תרופות וטיפול רפואי ומוצרי צריכה בסיסיים.
09/10/2021  |  אורנה מזרחי  |   כתבות
ירדן מתקרבת מחדש לסוריה, בשבוע שעבר ביקרה משלחת של הממשלה הסורית בירדן ודנה עם ראש הממשלה הירדני בשר אלח'סאונה ושריו בנושאי כלכלה, סחר חוץ, חקלאות ומים. סוכנות הידיעות הרשמית של ירדן "פטרה" דיווחה כי נשיא סוריה בשאר אסד התקשר למלך עבדאללה השני בתחילת השבוע, שיחת טלפון ראשונה מסוגה מאז החל המשבר עם סוריה מאז פרצה מלחמת האזרחים במדינה ב-2011.
07/10/2021  |  יוני בן-מנחם  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
במקרה שלנו התמונה המדומיינת הפוכה: ישראל היא האריה, המותקף משום-מה על-ידי עדר זברות מתייהרות    היוכלו החיות המפוספסות, עטויות כפיות וסרטים ירוקים למצחם ללביא הבודד?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il