|   15:07:40
דלג
  ארז כהן  

  ארז כהן  

  ארז כהן  
שמאי ומשפטן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

  ארז כהן  
חוקר, מרצה אוניברסיטת אריאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

הגדלת מכסת העובדים הזרים בבנייה - מעט מידי, מאוחר מידי

משבר הדיור שנגרם בעקבות עליית מחירי הדירות יצר לחץ ציבורי רב על ממשלת ישראל לייצר פתרונות לעצירה מידית של עליות המחירים. עם זאת, ניכר כי צעדי מדיניות רבים הם בבחינת "פתרונות קסם" קצרות רואי שאין בכוחם להשפיע לטווח הארוך ואף יוצרים עיוותים בשוק הדיור
27/10/2021  |   ארז כהן, ארז כהן, ארז כהן, ארז כהן   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
[צילום: AP]

נתוני מדד מחירי הדירות שפורסם לאחרונה מעידים על המשך עליית מחירי הדירות בישראל. מגמה זו הנה תוצאה של שילוב גורמי ביקוש והיצע בענף הנדל"ן המובילים יחד לעליית נקודת שיווי המשקל הבאה לידי ביטוי בעליית מחירים. אולם, בעוד בכל הקשור לריסון כוחות הביקוש - ידה של המדינה מוגבלת, אינה יעילה ואף אינה נחוצה, בכל הקשור להגדלת ההיצע - יש למדינה כוח השפעה רב. מעבר לקולות הקוראים לשחרור קרקעות, לפישוט ולהקלת הביורוקרטיה הקשורה בתהליכי התכנון, הבנייה והאכלוס, נשמעו בשנים האחרונות קולות נוספים, מצדם של הקבלנים, המשוועים לעובדים בענף הבנייה. שהרי גם אם ישוחררו קרקעות והליכי הבנייה יאיצו, לא ניתן יהיה להגדיל את היצע הדירות, אם קיים חוסר מובנה בעובדי הבנייה היכולים לממש את פוטנציאל הבנייה שייווצר.

המחסור בעובדי בנייה במשק הישראלי היווה חסם משמעותי בענף הנדל"ן הישראלי ותרם להיווצרות מציאות בה היצע עובדי הבנייה נמוך מהותית מהביקוש להם. מציאות שכזו הובילה להאטה בקצב הבנייה ואף לדחיית פרויקטים על-ידי היזמים ומכאן חשיבותה הרבה של המדיניות הציבורית לטיפול בכשל שוק זה. ענף הבנייה הישראלי היה אחד הענפים הראשונים בהם יושם עקרון העבודה העברית. כבר בשנות העשרים והשלושים של המאה הקודמת, טרם קום המדינה, עבדו בענף זה פועלים עבריים מקצועיים ומאורגנים. לאחר קום המדינה, הצטרפו אליהם גם עובדי בנייה ערבים ישראלים. בראשית שנות השבעים נפתח ענף הבנייה הישראלי לכוח עבודה פלשתיני זול ולא מאורגן, ובתוך כמה שנים השתנו פני הענף, והוא הפך להיות הענף המוביל בהעסקת עובדים פלשתינים משטחי יהודה, שומרון ועזה.

בדומה למה שהתרחש בענף החקלאות ובחלק ממקצועות השירותים והמלונאות, דחקו העובדים הפלשתינים את רגליהם של העובדים הישראלים מעבודות מסוימות בענף הבנייה ונוצרה תלות בהעסקתם הזולה. אירועי "האינתיפאדה הראשונה" שפרצה בשלהי שנת 1987, הובילו לשיבושים בתעסוקת העובדים הפלשתינים במשק הישראלי בכלל ובענף הבנייה בפרט. אולם, רק בשנות התשעים, בעקבות מלחמת המפרץ הראשונה, ובמקביל להתגברות פיגועי הטרור ברחבי ישראל, נרשם צמצום ממשי בהיקף התעסוקה של הפלשתינים בישראל. באותה התקופה היה שיעור הפלשתינים המועסקים בענף הבנייה משמעותי מאוד ולפיכך הצמצום בהיקף העסקתם בענף הבנייה שהייה שרוי באותה העת בתנופה בולטת, עודדה את הממשלה הישראלית לאפשר למעסיקים בענף לייבא לישראל עובדים זרים. ואכן בראשית שנות התשעים החלה מגמת התעסוקה בענף הבנייה הישראלי להשתנות כאשר כוח העבודה הפלשתיני הוחלף בהדרגה בכוח עבודה זר.

כניסתם של עשרות אלפי עובדים זרים לענף הבנייה הישראלי בראשית שנות התשעים, פגעה קשות בעובדים המקומיים בענף ועשרות אלפים מהם נפלטו ממנו והפכו מובטלים הנשענים על הקופה הציבורית לקבלת גמלאות אבטלה והבטחת הכנסה. מציאות זו חיזקה את תמיכתם של קובעי המדיניות בישראל בטענה בדבר המתאם ההפוך הקיים בין מספר העובדים הזרים הבניין לבין מספרם של העובדים הישראלים באותו ענף. לפיכך, באמצע אותו העשור גובשה בישראל מדיניות שמטרתה המוצהרת הייתה לצמצם באופן קיצוני את נוכחותם של העובדים הזרים, אולם מטרה זו לא הושגה כתוצאה מלחצים פוליטיים שונים. מציאות בה הועסקו בענף עובדים זרים רבים הובילה לירידת תנאי העסקה ורמת השכר בענף ולתופעות של ניצול, אפליה ואנטגוניזם כלפי העובדים הזרים.

בשנת 2005 גובשה רפורמה בנושא העסקת מהגרי עבודה אשר יושמה בענף הבנייה הישראלי. רפורמה זו ביטלה את הסדר התעסוקה המגביל שהונהג עד אז ואשר קשר את העובד הזר למעסיק מסוים ללא אפשרות לעבור ממעסיק אחד לאחר. ברפורמה נקבע כי במקום שמעסיקים יקבלו היתרים להעסיק עובדים זרים בענף הבניין באופן פרטני, ענף הבנייה יאופיין בהעסקה של עובדים זרים באמצעות קבלני כוח אדם מורשים אשר ישבצו את העובדים אצל מקבלי השירות (הקבלנים המעסיקים). במקביל, הרפורמה צמצמה משמעותית את מספר היתרי העבודה שהונפקו להעסקת עובדים זרים בענף הבנייה ופעלה גם לצמצום תופעת התעסוקה הבלתי חוקית ולעידוד מהגרי העבודה לעזוב את המדינה בתום חוזיהם.

החלטות מדיניות הקשורות לתעסוקת עובדים זרים בענף הבנייה התקבלו בזו אחר זו גם לאחר שנת 2005. החלטות אלו פעלו אף הן לצמצום מכסת העובדים הזרים בענף, אולם הן השתנו ונדחו משנה לשנה בעיקר מתוקף הטענה כי העובדים הזרים מרוכזים במספר מקצועות בהם יש מחסור. לבסוף הוחלט כי לא יינתנו אישורי כניסה נוספים לעובדי בניין זרים להוציא אלו שהנם בעלי מומחיות הנדרשת בענף.

משבר הדיור שנגרם בעקבות עליית מחירי הדירות יצר לחץ ציבורי רב על ממשלת ישראל לייצר פתרונות לעצירה מידית של עליות המחירים. עם זאת, ניכר כי צעדי מדיניות רבים הם בבחינת "פתרונות קסם" קצרות רואי שאין בכוחם להשפיע לטווח הארוך ואף יוצרים עיוותים בשוק הדיור.. מעורבות ממשלתית בלתי יעילה זו הובילה בדיעבד דווקא לצמצום מספר התחלות הבנייה, היות שהיא דיכאה את הביקושים לדירות בשוק החופשי, הרחיקה משקיעים מהשוק והפחיתה את תמריץ היזמים לבנות פרויקטים נוספים. עם זאת, מתוך הבנת הצרכים והכשלים הקיימים בענף פעלה המדינה בשנים האחרונות לשיפור תנאי העובדים בענף הבנייה ולהרחבת היקף תעסוקת הישראלים בענף זה. מדיניות זו פעלה בשני כיוונים: הגדלת השכר הממוצע בענף ושיפור תנאי הבטיחות, אולם למרות זאת עדיין היה ניכר חוסר רב בעובדי בנייה במשק הישראלי. לפיכך, חתמה ישראל בשנים האחרונות על מספר הסכמים להבאת עובדים זרים במטרה להגדיל את היצע העובדים בענף, אולם רובם נחלו כישלון (לרוב עקב תנאי העבודה הירודים וליקויי הבטיחות המאפיינים את ענף הבנייה הישראלי).

נראה כי ההחלטה שהתקבלה לאחרונה להגדלת מכסת העובדים הזרים בענף הבנייה גם אם היא בהחלט נחוצה, היא אינה מספקת על-מנת להגדיל באופן משמעותי את היצע הדירות למגורים ולמעשה נדרש לקדם במקביל מספר צעדי מדיניות יחד, אשר שיהיה בכוחם להגדיל את היצע העובדים בענף, להאיץ את קצב הבנייה, להגדיל את היצע הדירות ולהשפיע באופן ממשי על ירידת מחיריהם: ראשית, יש לשפר את תנאי הבטיחות בעבודה - על-מנת להסיר חסם ממשי לכניסת עובדים לענף הבנייה הישראלי ובכלל. שנית, לדאוג שיפור תנאי השכר אשר יכולה לבוא לידי ביטוי בסבסוד השכר אל מול המעסיקים על-מנת ליצור מציאות בה גובה השכר הממוצע בענף לא יפחת מהשכר הממוצע במשק. שלישית, לקדם שיפורי פריון וחדשנות בענף הבנייה כדרך להגדיל את תפוקת העובדים ולממש את מלוא פוטנציאל העסקה.

על המדינה לפעול לעידוד מיזמי חדשנות טכנולוגיים שבכוחם לקדם תהליכי עבודה מבחינת כמות ואיכות כאחד. לצורך כך, יכולה המדינה באמצעות סוכנויותיה השונות לסבסד מיזמי מחקר ופיתוח שכאלה ואף להעניק מענקים כתנאי לפיתוחם ולשילובם בענף. ולבסוף, שיווק התעסוקה בענף הבנייה בקרב כוח האדם המקומי - וזאת על-ידי גיבוש דרכים לשיפור תדמיתו של הענף כענף חשוב ומוביל במשק, לממן קורסי הכשרה מקצועית הנדרשת בענף עבור חסרי תעסוקה ועבור אלה המבקשים שינוי תעסוקתי וכן לעודד צעירים לרכוש השכלה רלוונטית לתחום (כדוגמת: הנדסאי בניין) ולשווק אותו מולם. כך שבצד המשפט: "מוטב מאוחר מאשר אף פעם לא" יש לומר גם "מוטב מדיניות כוללת ויעילה על פני מדיניות חסרה וחלקית".

הכותב הוא חוקר מדיניות ציבורית, המחלקה ללימודי המזרח התיכון והחוג למדע המדינה, אוניברסיטת אריאל
תאריך:  27/10/2021   |   עודכן:  27/10/2021
ארז כהן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הגדלת מכסת העובדים הזרים בבנייה - מעט מידי, מאוחר מידי
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דָּוִד מֶלֶך יִשְׁרָאֵל חַי וְקַיָּם רַק בַּשִּׁירִים
אני בעד פתרון של שתי מדינות כמו האיחוד האירופי והמפלגה הדמוקרטית בארה"ב אבל מסיבות שונות לחלוטין (ראה, להלן). האיחוד האירופי והמפלגה הדמוקרטית בארה"ב אינם מכירים את העובדות ועל כן רבות מהמסקנות שלהם לגבי אופי הסכסוך והאחריות של ישראל לגבי הפלשתינים אינן נכונות.
על-רקע הגידול בשימוש במטבעות וירטואליים בכלכלה העולמית, עולה על הפרק סיכוני רגולציה ששיטת תשלום זו יצרה (בלוקצ'יין), בין היתר, לאור השכיחות השימוש של גורמים עבריינים באמצעי תשלום זה. בהתאם לכך, תעשיית המטבעות הווירטואליים, לרבות חברות טכנולוגיה, חלפני כספים, מנהלי מערכות, כורים (מטבעות), ספקי ארנקים וירטואליים ומשתמשים, ממלאים יותר ויותר תפקיד קריטי במניעה מאלה שהוטלו עליהם סנקציות בתחום המטבעות וירטואליים, וזאת כדי לא לאפשר להם להתחמק מהסנקציות ולערער בכך בעקיפין את מדיניות החוץ והאינטרסים הביטחוניים הלאומיים של ארה"ב.
27/10/2021  |  אלון קוחלני  |   יומני בלוגרים
ההכרזה של שר הביטחון בני גנץ להכריז על 6 ארגונים פלשתינים כארגוני טרור הינה החלטה נכונה המבוססת על עבודת מטה ביטחונית ומשפטית במערכת הביטחון, השב"כ וגורמים נוספים בנו תיק מודיעיני עשיר מאוד שכולל ראיות חותכות ובהן סרטונים, צילומים, קבלות, העברות בנקאיות ועדויות הקושרות לכאורה בין הארגונים האלה לבין ארגון החזית העממית לשחרור פלשתין. מהחומר המודיעיני עולה בבירור כי מדובר ב"ארגוני קש" שמציגים את עצמם כארגונים אזרחיים לכל דבר.
ישראל היא כבר כיום מדינה צפופה ביותר1 במיוחד במרכזה ובאזור החוף שלה בואכה רצועת עזה. קצב גידול הצפיפות באזורים אלה גבוה מאוד ולאור קצב גידול האוכלוסין בשנים האחרונות וההערכה שהוא עתיד להמשך ואולי לגדול בהשפעת גידול בעלייה בעליה בשני העשורים הבאים, תאלץ ישראל להעביר את מרכזי הכובד של הבינוי, התחבורה והפיתוח המשקי דרומה ובמידה לא מבוטלת גם מזרחה. אם תתממשנה תחזיות העלייה בגלל התגברות האנטישמיות בעולם והשינויים החברתיים בארה"ב,
27/10/2021  |  רפי לאופרט  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il