|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
פריטי פאטל, שרת הפנים של בריטניה [צילום: ג'ון סופר/AP]

סוגרים את ברזי המימון של חמאס בחו"ל

החוק הבריטי אמור להחשיב בשבוע הבא את הזרוע המדינית של חמאס כארגון טרור, מה שיחסום את מקורותיה הכלכליים בבריטניה, כך יש לקוות. חשיפה בתקשורת הערבית מגלה את מקורותיה הכלכליים של חמאס בבריטניה בפרט ובאירופה בכלל. כיצד תשפיע סגירת הברזים הכלכליים של חמאס בלונדון על הארגון?
21/11/2021  |   ירון פרידמן   |   יומני בלוגרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
ירון פרידמן
תוניסיה: האם נפלה עוד מצודה של האחים המוסלמים

רשת אל-ערביה הסעודית חשפה השבוע פרטים חשובים על מקורות ההכנסה של חמאס באירופה ובעיקר בבריטניה, שבה שוכן ככל הנראה מרכז הפעילות של הארגון. הפרסום הופיע לפני ימים אחדים, מיד לאחר הצהרתה של פריטי פאטל, שרת הפנים של בריטניה, כי חמאס כולו הוא ארגון טרור, ללא הפרדה בין הזרוע המדינית והזרוע הצבאית. ב-2001 הכריזה בריטניה רק על עז א-דין אל-קסאם, הזרוע הצבאית, כארגון טרור.

מאמציה בעניין של רשת אל-ערביה נובעים ממדיניותה של הממלכה הסעודית בשנים האחרונות לנהל מלחמת חורמה נגד הארגון האיסלאמי, בשיתוף פעולה עם בעלות בריתה איחוד האמירויות, מצרים וירדן. לפי חשיפת ערוץ אל-ערביה, לחמאס יש פעילות כלכלית והשקעות רבות בבריטניה, חלקן בשיתוף מלא עם תנועת האחים המוסלמים וחלקן באופן עצמאי, המנוהלות על-ידי פעילי הארגון החיים בבריטניה.

להלן פרטי רשת מימון הטרור בלונדון:

החשיפה המדהימה כוללת שמות פעילים וגופים השייכים לתנועה, האחראים על גיוס תרומות מהמפרץ הפרסי, מארה"ב ומבריטניה והזרמתן לפעילי חמאס בעזה. שלושה גופים מרכזיים פועלים בלונדון:

ארגונים

  • "המזכירות הכללית והתקשורת" (בערבית: אל-אַמַאנה אל-עַאמה ואל-אִתִסַאלַאת) המופעלת בידי פעיל חמאס בשם חאפז עג'אג' אל-כרמי המקושר גם לאחים המוסלמים;
  • "מחלקת התכנון והמחקר" (קִסְם א-תַחְ'טִיט ואל-בַּחְס) ובראשה מחמד כאז'ם סואלחה, בכיר בחמאס מהמחלקה המדינית ומנהל המחלקה המשפטית של הארגון;
  • "מחלקת הביטחון" (קִסְם אל-אַמְן) בראשות מאהר ג'ואד סאלח, האחראי על מעקב אחרי יריבי הארגון וגם אחראי על ארגון ההשקעות, העברות הכספים והקמת חברות כלכליות האמורות לממן פעילות טרור.

ערוצי תקשורת

בנוסף לגופים אלה פועלת רשת תקשורת של האחים המוסלמים המארחת פעילי חמאס בבריטניה תחת השם "דו-שיח" (בערבית: חִוַּאר). מנהל הערוץ הוא פלשתיני בשם עזאם א-תמימי. חמאס מחזיק בבריטניה גם בנכסי נדל"ן המנוהלים על-ידי הפלשתיני עבד א-רחמן אבו דיה, איל הון המממן גם ערוצי תקשורת של האחים המוסלמים המשדרות באיסטנבול (טורקיה) ובהולנד.

קופות

בנוסף, לחמאס קופה בלונדון לאיסוף תרומות למען תמיכה בסוגיה הפלשתינית לכאורה, הנקראת "הצלת פלשתין" (אר'אסת פלשתין) באנגלית: INTERPAL. למעשה חלק גדול מתקציבה מופנה למימון טרור של חמאס והאחים המוסלמים - פעילות עליה אחראי פעיל הארגון יוסף סלאח מוסטפא.

בשאר אירופה

ארגוני צדקה לכאורה של חמאס שחשפה אל-ערביה באירופה כוללים שתי קופות בצרפת - "ועדת הצדקה לתמיכה בפלשתין" (א-לַגְ'נַה אל-חַ'ייְרִיַה לִמֻנַאסַרַת פלשתין) "קופת אל-אקצה" בצרפת עם סניפים בהולנד, בבלגיה ובדנמרק. בנוסף פועלים "שיבולי אל-אקצה" (סנאבל אל-אקצה) בשוודיה, "המסע הלילי" (אל-אסרא) בהולנד ועוד שתי קופות בשוויץ, המכונות ASP (L'Association Suisse-Palestine) ו-SHS. קופה נוספת פועלת באיטליה ABSPP (Associazione Benefica di Solidarieta con Popolo Palestinese) ואחרת באוסטריה ששמה לא צוין ברשת. בעולם הערבי הקופה הידועה ביותר של חמאס היא "קואליציית הצדקה" (איתלאף אל-ח'ייר) בלבנון הנתמכת ישירות על-ידי אירן.

אל-ערביה מסכם את המאמר בכך שבעוד שבבריטניה גורלם של הגופים הללו להיסגר, בשאר אירופה עדיין אין עליהם פיקוח הדוק וחלקן נפתחות אחרי הקפאתן בידי השלטונות תחת שמות אחרים. כדאי לשים לב לעובדה שמשרדי הרשת הסעודית נמצאים בלונדון, מה שמסביר את הידע המפורט שהצליחו לאסוף.

חנק כלכלי-מדיני לחמאס והאחים המוסלמים

נזכיר כי חמאס הוקם ב-1987 כסניף של האחים המוסלמים בשטחים. לונדון אינה רק מרכזה של התקשורת הערבית באירופה, אלא גם המרכז החשוב ביותר של תנועת האחים המוסלמים מחוץ למזרח התיכון. על כן הצעדים נגד חמאס בממלכה המאוחדת יפגעו בהכרח גם באחים המוסלמים. כעת הצפי הוא שכל פעילויות חמאס בבריטניה יוקפאו ופעילות בחסות הארגון תוכל להוביל למאסר של עד 14 שנים.

החוק נגד חמאס בבריטניה מצטרף לגל של קשיים אליהם נקלע ארגון האחים המוסלמים בשנים האחרונות. התנועה המתקיימת כבר 93 שנה נוסדה כתנועת רפורמה חינוכית בעולם המוסלמי, והפכה למדגרה של טרור איסלאמיסטי. התנועה סובלת כעת מריק מנהיגותי משמעותי, מאז שהמנהיג הוותיק והכריזמטי השיח' יוסף אל-קרדאוי מנסיכות קטאר פרש מהארגון בשל גילו המתקדם (94). מה שמחמיר את המצב הוא הסכסוך בין שני מנהיגיה הראשיים של התנועה - אבראהים מוניר מנהיג האחים בלונדון ומחמוד חוסיין המנהיג באיסטנבול.

מדינות ערב ניסו לחסל את פעילי התנועה לפני מספר שנים. סוריה ערכה טבח אכזרי באחים בעיר חמה ב-1982, מדינות המפרץ גרשו את פעילי התנועה בשנות ה-90 אחרי שתמכו בפלישת סדאם חוסיין לכווית. בעשור הקודם, לאור עליית האיסלאם הפוליטי במהפכות הערביות, הוצאו האחים המוסלמים מחוץ לחוק בסעודיה, האמירויות ומצרים (2013). לפני כשנה הוצאה התנועה מחוץ לחוק אפילו בירדן, בה זכתה לייצוג בפרלמנט עשרות שנים.

לפני כמה חודשים פיזר נשיא תוניסיה קייס סועייד את הפרלמנט שבראשו עמדה תנועת א-נַהְדַה (התחייה) המסונפת לאחים. למרות שהעיתונות הערבית הכתירה צעד זה כחיסולה של "המצודה האחרונה" של האחים המוסלמים בעולם הערבי, נותרו פעילי האחים וגם חמאס בנסיכות קטאר [ראו משמאל].

בנוסף לעולם הערבי, נותרה טורקיה כמדינה המובילה את התמיכה בתנועה במזרח התיכון. אולם מאמצי ההתקרבות של טורקיה וקטאר למצרים ולסעודיה בשנה האחרונה מעמידים בסכנה את התמיכה הזו.

אט-אט נסגרים כל הערוצים המדיניים והכלכליים של חמאס. כארגון המסונף לאחים המוסלמים, סובל חמאס מעיצומים ומצעדים חמורים ברוב מדינות ערב. אם בעבר זכו האחים המוסלמים לסיוע ממדינות הנפט במפרץ הפרסי, כיום הם תלויים לחלוטין בנסיכות קטאר. גם התקציב החלופי מאירן פחת משמעותית בשל המשבר הכלכלי והעיצומים של המערב על משטרו של ח'מנאי. לאור המצב הזה, יש להניח כי ההכנסות המגיעות מאירופה לחמאס בעזה משמשות עורק כלכלי קריטי להישרדות הארגון. אם החוק הבריטי יאושר בפרלמנט, והסיכויים לכך טובים, זו תהיה מכה קשה לתנועה האיסלאמית בכלל ולחמאס בפרט.

המניע לחקיקה

ערוץ אל-ג'זירה הקטארי כצפוי הביע הסתייגות מהחוק הבריטי. פרשנים ואישים ערבים שהתראיינו לערוץ בנושא, הביעו חשש כי החוק לא יפגע רק בחמאס, אלא גם יהפוך את הסיוע לעם הפלשתיני בעזה בכללותו למעשה פלילי ויזיק בסופו של דבר לנזקקים ברצועה ואף יעניק פרס ל"כובש הציוני", כלשונם. באל-ג'זירה אף פירשו את צעדה של שרת הפנים כניסיון לגייס את השדולה הציונית בבריטניה למען הבחירות העתידיות בממלכה, אם וכאשר תציג השרה את מועמדתה לראשות הממשלה.

לאמיתו של דבר, המניעים של בריטניה קשורים ישירות למכת הטרור האיסלאמי במדינה. מדובר בצעד הנתמך על-ידי הציבור הבריטי, שהזדעזע מניסיון הפיגוע של איסלאמיסט שנשא פצצה בליברפול לפני כמה ימים, ומהרצח המזעזע של חבר הפרלמנט דיוויד איימס בכנסייה בדרום מזרח בריטניה בידי איסלאמיסט לפני כחודש. לא מן הנמנע, כי הצעדים נגד חמאס ננקטים גם ברקע המו"מ בנושא הגרעין האירני והמאבק שמנהל המערב נגד זרועות הטרור הנתמכים בידי אירן.

תאריך:  21/11/2021   |   עודכן:  21/11/2021
ירון פרידמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סוגרים את ברזי המימון של חמאס בחו"ל
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
סעודיה יזמה ניתוק מוחלט של קשריה עם לבנון בעקבות פרסום מ-25 באוקטובר של ביקורת על מלחמתה בחות'ים בתימן מצד שר ההסברה הלבנוני, ג'ורג' קרדאחי. האחרון הוא נוצרי-מרוני, החבר בממשלה החדשה בראשות נג'יב מיקאתי שהורכבה רק לפני כחודשיים, לאחר עיכוב של למעלה משנה מאז התפטרות הממשלה הקודמת בעקבות הפיצוץ בנמל ביירות (אוגוסט 2020). הוא מייצג את המפלג הנוצרית הקטנה "אל-מרדה", הנכללת במחנה של חיזבאללה, אמל והמפלגה הנוצרית הגדולה "הזרם הפטריוטי הלאומי" (מחנה 8 במרס). מדובר בעיתונאי ואיש תקשורת ותיק (יליד 1950), המוכר מאוד בעולם הערבי. דבריו נאמרו במסגרת ראיון שהוקלט באוגוסט, בטרם התמנה לשר (אמצע ספטמבר).
אלמלא התמונות של בני משפחת המלוכה, המבקרים בעיר אבהה עלולים לשכוח שהם בסעודיה: עצים ירוקים מכסים הרים בגובה של 3,000 מטר בלא אף דיונת חול נראית לעין, חקלאים מגדלים תבואה ודבורים בעמקים, להקות של בבונים מסתובבות לצידי הדרכים ולעיתים גונבים תיקים מהמבקרים. סעודים נמלטים מפני החום מזה שנים אל העיר, 870 ק"מ דרומית-מערבית לריאד, ובקרוב גם זרים יוכלו ליהנות ממנה. קרן ההשקעות הממשלתית הקציבה 2.9 מיליארד דולר לבניית 2,700 חדרי מלון בעיר, עשרות אטרקציות תיירותיות ותשתיות סביב אבהה. המתכננים מקווים להגיע בסוף העשור ל-2 מיליון תיירים בשנה.
16/11/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
עבדאללה מלך ירדן בן ה-60 החל בהכשרת בנו יורש העצר, חוסיין בן עבדאללה בן ה-27 להיות יורשו בתפקיד המלך הבא של ירדן, בשבוע שעבר העניק המלך עבדאללה, המשמש גם בתפקיד המפקד העליון של הכוחות המזויינים של הממלכה ההאשמית, דרגת סרן לבנו חוסיין והשבוע הוא שיגר אותו לשליחותו המדינית הראשונה במצרים שם הוא נועד עם הנשיא א-סיסי וביקר גם במכון הדתי אל-אזהר ובכנסיה הקופטית בקהיר.
"שום דבר איננו קבוע יותר מהזמני", אומר פתגם צרפתי ידוע, וזה יהיה נכון גם אם יחליפו את סדר המילים, כלומר שגם הקבוע כביכל איננו חסין בפני שינויים, ובפרט כשמדובר במזרח התיכון. ולפעמים זה פחות המצב שמשתנה אלא ההערכות והפרשנויות לגביו, בין שמאינטרסים ובין שמחוסר הבנה. דוגמה בולטת הן הפרשנויות לגבי יחסי העולם הערבי הסוני, או חלק ממנו, עם אירן.
15/11/2021  |  זלמן שובל  |   יומני בלוגרים
בירדן גוברת הדאגה לגורלו של הנסיך חמזה, אחיו למחצה על עבדאללה מלך ירדן אשר מאז ה-11 באפריל נעלם לגמרי מהעין הציבורית בממלכה ההאשמית, על-פי גורמים ירדנים, הוא נתון במעצר בית ובבידוד בשמירה הדוקה של גורמי המודיעין הירדני מחשש שייזום עוד מהלך כדי להפיל מהשלטון את המלך עבדאללה.
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי  
ימינה מקימה מטה מוניציפלי  /  מירב ארד
הפיכה בסודן: 5 חברי ממשלה נעצרו  /  איציק וולף
נסראללה: יש לנו 100,000 לוחמים  /  איציק וולף
החשוד אומר: "קחו אותי"  /  שאול מנשה
סכנת הכאוס הביטחוני בעירק  /  יוני בן-מנחם
ראש ממשלת עירק על הכוונת של אירן?  /  ירון פרידמן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il