|   15:07:40
דלג
  הרצל חקק  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
שרה שטרסבורג דיין [צילום: תפארת חקק]

כל משבריה וגליה

סקירה על ספרה של שרה שטרסברג דיין, "נהר הזרם: דפי חיי" כשקוראים את מסכת חייה, מבינים, שלא קל להחליף גולה במולדת שרה שטרסברג כותבת את חייה, כשמשל העץ הנעקר מלווה אותה דף אחר דף
21/11/2021  |   הרצל חקק   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

מי שקורא את ספרה האוטוביוגרפי של שרה שטרסברג-דיין "נגד הזרם: דפי חיי", חש תוך כדי קריאה שהוא נמצא על ספינה מיטלטלת על גלי ים סוערים. השם 'נגד הזרם' מיטיב לתאר את מסלול החיים המרתק של הכותבת - סיפור חיים שמבטא עלילה סוערת של גולה וגאולה. אם תרצו, זה לא רק הסיפור שלה, זה סיפור לאומי. סיפור של זהות.

שנות החיים בגולה, המאבק של היהודים לחיים שלמים בתוך חברה לא יהודית, שנות השואה, סכנת ההתבוללות שמאיימת על משפחתה וסערות נוספות, כל המכלול הזה מתואר ביד אמן. מתח עוצר נשימה, דף אחר דף. אתה אומר לעצמך, להיות יהודי בגולה - זה סיפור בלתי אפשרי.

סיום הספר נכתב בארץ ישראל, ומעניין לקרוא אותו כעין אקורד סיום. המחַברת נזכרת בסיום המחזה הראשון שכתבה, וחושבת לעצמה, שלעתים אדם כותב והעלילה שכתב היא משל על חייו: "משום-מה, אני נזכרת פתאום בסיום המחזה הראשון שכתבתי והצגתי.... לעיתים נדמה לי, שזהו מחזה כמעט נבואי, מעין פראבולה על חיי, על חיי המשפחה שלי ואולי, אף יותר, על חיי האדם בכלל, ועל שאיפתנו הבלתי ניתנת למימוש לגלות-להעניק משמעות לחיים. אני נזכרת בסיום המחזה, כשהדמות המרכזית, הפרופסור, מבולבל, ליבו קרוע מכל האסונות שפקדו אותו, את ביתו ואת משפחתו, שותל שוב במקומו את נפל גזע העץ שלו שנעקר, כורע לידו, מחבקו ואומר: "הכול בסדר, הכל בסדר".

החיים בגולה - ביוגרפיה של זהות יהודית

כשקוראים את מסכת חייה, מבינים, שלא קל להחליף גולה במולדת. שרה שטרסברג כותבת את חייה, כשמשל העץ הנעֱקר מלווה אותה דף אחר דף. החיים בגולה בתוך סביבה לא יהודית אכן נכתבים כיומן, כתיעוד, אבל דפי הספר משלבים בתוכם הרבה רגש, הרבה הגות. ניסיון להבין את משבר הזהות היהודית, הדרך לפתור את מקומו של העם היהודי בעולם.

כאשר אדם כותב את הביוגרפיה שלו, יש לו דרכים שונות לעצב את סיפור חייו. נורית גוברין כשכתבה את הביוגרפיה של אהרון מגד, העלתה בצורה תמציתית את המורכבות של כתיבת ביוגרפיה. בבואה לצייר לנו ביוגרפיה של אהרון מגד, היא שואלת את השאלות הנוקבות ביותר כבר בפתיחה: "האם הביוגרפיה היא 'סיפור חיים' שמספר הביוגרף וסביבו הוא טווה את מהלך חייו ויצירתו של מושא כתיבתו? אין ספק שעל-מנת שהביוגרפיה תהיה מושכת, מגובשת ומאורגנת, יש צורך לארגן את העובדות בהתאם ל'סיפור' שמספר הביוגרף". גוברין קובעת עמדה ברורה לגבי ההטיה שיש בכל ביוגרפיה:

"שני ביוגרפים של אותה אישיות יספרו 'סיפור חיים' שונה, וכל 'סיפור חיים' כזה מטבעו, שיש בו יותר משמץ של מלאכותיות. כל 'סיפור' מחייב התעלמות מעובדות מסוימות, שאינן עולות בקנה אחד עם 'הסיפור', ובאותה השעה מחייב הדגשת עובדות אחרות, המתאימות את עצמן 'לסיפור' ומדגישות אותו.

גוברין קובעת: "כל ביוגרף ונקודת המבט המיוחדת לו... גם אוטוביוגרפיה שכותב היוצר תשתנה בהתאם לתקופות השונות של חייו שהיא נכתבת בהן". אנו עדים לדרך מיוחדת של שרה שטרסברג דין בכתיבת סיפור חייה. בארץ הולדתה זכתה להצלחות בענפי תרבות שונים. הכותבת נולדה במונטווידאו, אורוגווי, גדלה בארגנטינה ועלתה לארץ בשנת 1975. בארגנטינה סיימה תארים בכמה תחומים: הן בפילוסופיה כללית והן בתורת התיאטרון באוניברסיטה הלאומית של בואנוס איירס. שמה יצא למרחוק כיוצרת וכמרצה. היא לימדה פילוסופיה והדריכה את סנדתה המחזאים של אגודת הסופרים של ארגנטינה.

סיפור חיים נגד הזרם

היא יודעת לצייר את מסלול חייה כחתירה נגד הזרם, וכבר בפרק הראשון של ספרה, אנו עדים למחזה מאוד לא צפוי. הנסיבות בארגנטינה מסעירות, האב ממהר להוציא את התינוקת מחדר הלידה בטרם שחררו אותה: "נכנסתי לעולם בסערה, כך סיפרה לי אימי. זה קרה באמצע חודש יולי, באחד הימים הקרים והגשומים ביותר של החורף הקשה שפקד אז את מונטווידאו, עירי הקטנה. סערה קשה השתוללה בחוץ ונמשכה גם למחֳרת לידתי, לא רק בחוץ אלא גם בחדר היולדות בבית החולים פריירה רוסל (Pereira Rossell). זה קרה כשאחר הצוהריים התייצב שם אבי והתעקש לקחת את אימי ואותי הביתה בלי לחכות לאישור הרופאים".

ההתחלה הזאת אכן שגרתית, והיא הופכת להיות מעין תמרור שמכין אותנו לכל העלילה כולה: "זאת הייתה, אם-כן, כניסתי לעולם, בסערה ו"נגד הזרם" מבחינות רבות. אירוע זה היה, אולי, סימן לבאות בחיי, בצורה זו או אחרת, בהקשרים שונים ובתקופות שונות, והוא מהדהד עד עצם היום הזה, כאן, בירושלים". הרי לנו אקורד מסיים ואקורד פותח - אבל אנו הקוראים נסחפים בקרוסלה מיטלטלת מן הפתיחה ועד לסיום. כסופרת מיומנת, היא יודעת לשלב באוטוביוגרפיה של קטעים תיעודיים, פרקים מיומנים משפחתיים.

כך היא חושפת פרקים מסקרנים מיומנה של האם: "כשפותחים את היומן מצד שמאל, לקריאה בלועזית, רואים גלויה ובה רחובות עיירה. זו ללא ספק אפטא, כי היא דומה מאוד, לא זהה לגמרי, לשתי גלויות גדולות יותר שעליהן השם אופטוב-רילק, שאימא הדביקה בתחילת אלבום תמונות המשפחה הגדול שהתחילה לערוך כאן, בירושלים, אחרי שאבי נפטר באפריל 1983. בדף הראשון של היומן כתבה אימא בספרדית, בתאריך 12.10.1930, כשהייתה כבר במונטווידאו: "לזיכרון של כולם", ולמטה, באותו דף, מעין ציטוט משובש: "לא העושר הממלא ארגזים מחזיק אותנו בחיים".

שרה שטרסבורג דיין עם הרצל ובלפור חקק [צילום: תפארת חקק]


מוטיבים מרתקים בסיפור החיים

אכן חוכמת החיים של האם מלווה אותה, ואנו עדים לה בשלבּים שונים של חייה. מוטיבים שונים נלקחים מאלבום התמונות והופכים להיות תמונות מפתח. כך, למשל, דמותו של אביה באלבום, כשהוא אוחז במקל. צורת המקל משתנה - ולאורך הסיפור אנו מנסים להבין, מה מסמל המקל, מדוע הוא מופיע בכל מקרה. לא נחשוף הכל בסקירה זו, אך הכותבת יודעת לשלב מוטיבים מן העבר כדי להאיר את מסלול חייה. התיעוד מרתק, ומדי פעם אנו מקבלים זווית אחרת:

"באלבום התמונות שלנו יש שתי תמונות של אבי בטומשוב עם המקל. בשתיהן אבי עלם צעיר מאוד, אולי עוד לפני שהתחיל להתגלח. באחת מהן רואים אותו כנער מתבגר יפה תואר שמחזיק את המקל מאחורי גבו בפוזה מלאכותית מאוד, פוזה של שחקן קולנוע". אבל יש גם הופעות אחרות למקל: "אבי מלווה בבחור מבוגר יותר שנראה כאילו הוא מציע לו סיגריה. אבי נשען כאן בידו האחת על המקל ובשנייה הוא מחזיק סיגריה, אולי הסיגריה הראשונה שלו? המקל נראה בתמונות הללו ארוך יותר מכפי שהוא נראה כעת".

כשאנו שבים לסיפור בהווה, הופך המקל לסמל של לפיד העובר מדור לדור: "המקל העבה והכבד של אבי, הספוג בחוויותיו ובהרפתקאותיו, נמצא כעת אצלי, כאן בגילה, על השולחן בסלון שלי, מוכן ומזומן, אולי, לקרב נוסף שעוד יגיע. מי יודע מה מצפה לנו כאן? כשאני מלטפת ברוך את ידיתו המחוספסת עם סימני הקרחת והסדק העמוק, אולי זכר למכה ששברה את ראשו של הבריון הפולני הצעיר בוארשה". כאן כבר יש רמז להיסטוריה המסתתרת מאחורי המסתורי...

לא רק יומן, לא רק אלבום - המחַברת נעזרת גם בפתקים, באביזרים ביתיים לאורך הדרך, וכן בגלויות ומכתבים: "בתוך תיק קטיפה קטן שצבעו ירוק זית דהוי, מצאתי אחרי מות אימי צרור גלויות ישנות מסוגים שונים. היו מהן שנשלחו בדואר ועליהן בולים חתומים והקדשות בגרמנית, פולנית, יידיש, עברית, אנגלית וספרדית. הן נשלחו ממקומות שונים בעולם על-ידי אנשים שכנראה היה להם קשר כלשהו לאימי או לאבי".

זהות יהודית בשנות השואה

מה פלא, שהחשיפה של תיעוד לאורך הביוגרפיה מקפיצה אותנו להתרחשויות מפתיעות. סיפור הזהות נחשף טיפין טיפין. סיפור החיים בגולה הולך ומגלה לנו תמונות של לבטים, מאבקים, ניסיונות להיאבק על הזהות. אל נשכח, שלסיפור החיים הסוער הזה נכנסות שנות השואה, ובאחד הרגעים של ההזדהות היהודית באירוע זיכרון, אנו נקלעים לעמדתו של אביה, הרצון להעביר מסר לגבי חוזקו של העם היהודי. האח לואיס אוחז כינור, העצבות שורה בכולם, וראו נא כיצד האב מעביר מסר של גאווה יהודית: "אחר-כך כולם התחילו לקום ממקומותיהם. הבנתי שהאירוע נגמר. הנרות על הבמה כמעט כבו. הסתכלתי על אימא וראיתי שהיא ממשיכה לשבת במקומה ובוכה".

הכותבת מנסה לתאר את תגובתה למראה אביה: "ופתאום ראיתי אותך, אבא, מתקרב אלינו, ולואיס ובידו נרתיק הכינור אחריך. עמדת מול אימא ואמרת לה ביידיש, כעוס מאוד, בקול נמוך: "די כבר. תפסיקי. יהודים לא בוכים. לא עוד"! ואחר-כך יצאת בלי לחכות לנו, קולך רעד, מעולם לא שמעתי אותך מדבר כך. וראיתי גם שידיך היו מכווצות ומאוגרפות, ומעולם לא ראיתי אותן כך. ואז גם לואיס התקרב, גם הוא עמד רגע מול אימא, מחקה אותך, כפי שהיה רגיל לעשות תמיד, ואמר לה בספרדית: "יהודים לא בוכים, אימא, לא עוד", ויצא אחריך, גם הוא במבט כועס. ואני לא הבנתי. אימא התכווצה במקומה, מיררה בבכייה, כיסתה את פניה בידיה, ואני חיבקתי אותה, ליטפתי את ידיה הרטובות מדמעות ובכיתי יחד איתה, בלי להבין".

מחזאית לאור הזרקורים

שרה שטרסברג מגוללת סיפור של קריירה מטאורית בשדה היצירה, בעיקר בשדה המחזאות. זה מתחיל במחזה ראשון, וממשיך הלאה להישגים שזוכים בפרסים ספרותיים. "המחזה שלי, "יום הולדת שמח, אמנדה", קיבל ציון לשבח מטעם מנהל התרבות של בואנוס איירס בשנת 1964, והועלה על במה בשנת 1965 על-ידי קבוצת מילאגרוס דה לה וגה (MILAGROS DE LA VEGA) בתיאטרון אודיטוריום של מאר דל פלאטא MAR DEL PLATA)) בכיכובה של השחקנית המפורסמת הזאת".

אבל כל זה רק התחלה. אנו עדים להישגי-שיא למחזות שלה. אין זה אומר, שהיא מוותרת על ניסיונותיה להבין את הזהות היהודית, לחפש פתרונות למצבו של העם היהודי. היא זוכה לתהילה בעקבות מאמרה הפילוסופי הראשון על תפיסתי את היהדות: "דמות האדם והאידיאל האנושי ביהדות", המאמר הופך להיות שיחת היום בסימפוזיון בנושא: "תפיסת האדם ביהדות", שנערך בבואנוס איירס בשנת 1968.

מעבר לכתיבה מאמרי מחקר שזוכים להערכה רבה, היא פורצת לשורה הראשונה עם המחזה 'סוקרטס'. עבודתה כמחזאית צוברת תאוצה. "סוקרטס" שודר ברדיו הלאומי בתוכנית המפורסמת "לאס דוס קאראטולאס 'Las dos carátulas' וזכה להצלחה גדולה.

המחזה שלה "סוקרטס" מגיע לקו הגמר של התחרות השנתית של אגודת הסופרים הארגנטינאית (SADE), ומגיע למקום הראשון. הוא קיבל את "אות הכבוד" לשנת 1971. כעבור זמן-מה, באותה שנה, הספר קיבל גם את "פרס העידוד" של "איגוד אנשי הספרות" על שם מ.א. דה לברדן. כל זה מגיע לפרשה מצמררת. בברצלונה מוצג המחזה שלה תחת שם של מחזאי אחר. אנו עדים למאבק לא קל, והמחזה בברצלונה יורד מיד מן הבמה.

פרקי חייה משלבים הישגים יצירתיים בצד מחשבה וכתיבה בנושא הזהות היהודית. שנת 1973 היא שנה גורלית. מלחמת יום כיפור מחדדת את השאלה בנושא קיומו של העם היהודי, ומכאן מתפתחת הביוגרפיה לכיוון של הכרעה. פרקי הלבטים והביקור בארץ הם מרגשים במיוחד.

קיום יהודי - הכרעה בין אפשרויות

המחברת בצומת הכרעה בין אפשרויות: "הצורך לבחור בין הזהויות שלי, היהודית והדרום-אמריקנית, פרושו היה לבחור בין מאבקים שונים, מתוך ידיעה ברורה שבשני הצדדים היו מטרות נעלות, אבל בצד היהודי מדובר היה בסכנה שאיימה על המשך קיומם של העם, התרבות והמדינה, והסכנה הזאת הייתה מיידית".

אנו מגיעים לסיפור ההתאקלמות בארץ, ונשאר רק לקוות שמחזותיה ימשיכו להצליח כאן. הקריירה שלה מעידה על כושר יצירה הן בשדה המחקר הפילוסופי, הן הציור, ובעיקר בשדה המחזאות. לא קל לעבור מארץ לארץ, ושרה שטרסברג מעידה על עצמה, שהיא קורצה מחומרים חזקים. המשברים לא ירפו את ידיה. לנו כיוצרים יש תקווה שהתרומה של שרה שטרסברג תוסיף להעשיר את חיינו, לחשוף את זהותינו.

ספרה של שרה שטרסברג דיין, "נגד הזֶרם: דפי חיי", הוצאת 'פיוטית', 2021, 352 עמודים.
תאריך:  21/11/2021   |   עודכן:  22/11/2021
הרצל חקק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כל משבריה וגליה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
איתן.
23/11/21 19:48
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יש בעל בית חדש לערביי ישראל, קוראים לו מנסור עבאס. יש בעל בית חדש שמועצת השורא היא האורים ותומים שלו, שהאחים המוסלמים המנודים בעולם הערבי בפרט ובעולם בכלל, הם בסיסו האידאולוגי. יש בעל בית חדש לערביי ישראל. סגן ראש הפלג הדרומי של התנועה האיסלאמית העסוק בג'יהאד אזרחי בלבד.
למרות האשליות, המלחמה הקרה חזרה, והיא מתנהלת בעוצמה רבה בשתי חזיתות, לפחות: ארצות-הברית ובעלות בריתה באירופה מול רוסיה וארצות-הברית ובעלות בריתה באוקינוס השקט מול סין. מול מנהיגות רופסת בלשון המעטה בוושינגטון מצליחות סין ורוסיה להשיג הישגים על חשבון האמריקנים ובעלי-בריתם. כרגע רותח גבול רוסיה אוקראינה ובאוקיינוס השקט.
במרכזו של "הדיבוק" סיפור הפרת הבטחת נישואים וכניסת רוחו של הבחור, החתן המיועד, במקור, אל גופה של כלתו. "צא, דיבוק, צא", הייתה לקריאה בשימוש הציבור, המצוטטת מהמחזה, בו נערך טקס מיסטי יהודי, של גירוש דיבוק. במרכז "גרסת הבמאי", העדכנית, עומדת החברה המעמדית שלנו, קפיטליסטית, בה השליטים הם בעלי ההון והתאווה, והממסד הדתי, המרחיב שליטתו באמצעות כפיה דתית ושימוש נרחב בטקסים קבועים. להקת השחקנים המצוינת נדרשת רבות לפעולה מתואמת המדגישה את הציות הנדרש והפעולה האוטומטית. אלה רומסים את האדם, כבודו וחירותו. הדיבוק, הדרוס, המוכה, החבול, המנוצל, יוצא למלחמה במנצל, בכובש, ברומס, ברוצח, בשגרה, במנהגים, במנהיגים.
21/11/2021  |  רמי בליטנטל  |   יומני בלוגרים
ספר חדש על אירועי ביזה ברכוש ערבי בשנים 1949-1947 73 שנה לכיבוש/שחרור באר שבע ו"לקשר השתיקה"
21/11/2021  |  חנינא פורת  |   יומני בלוגרים
"בכל רע יש טוב" אומר הפתגם והדברים נכונים גם למגיפת הקורונה. המגיפה העולמית טלטלה את עולם הלימודים שמטבעו שמרני למדי. מוסדות הלימודים, שבמשך שנים ארוכות קידשו את צורת הלימוד הפרונטאלית המסורתית, מצאו את עצמם מחויבים ליצור פלטפורמת לימודים המאפשרת לימודים מרחוק. השינוי, שדרש הסתגלות רבה ומהירה, הן של המערכת המקצועית והן של הסטודנטים, הפתיע בסופו של דבר לטובה.
21/11/2021  |  מירי חיון  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il