|   15:07:40
דלג
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
ליברמן. ארגן כיסוי לגרעון בדמות מחירי הקרקעות לבנייה [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]

על התנהלות כלכלית נורמטיבית (א')

הסוגיות שאליהן מתייחסים דברים אלה נגזרות בעיקר מאירועי-היסוד של השנתיים האחרונות: משבר פוליטי, הקורונה, מצב הביטחון ובעיקר ביטחון-הפנים והשלכותיהם. נראה שאנו ממהרים מדי לחזור לנורמות הישנות גם לאחר שנוכחנו בחסרונותיהן ובאי-התאמתן למציאות החדשה ולתהליכים משבריים שטרם נעלמו מחיינו; חבל
22/11/2021  |   רפי לאופרט   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

בימים האחרונים עיינתי בגיליון מעריב מ-11.11.2021, ולהפתעתי מצאתי בו אוסף של ידיעות, ציטוטים ורעיונות-נפל שהניעו אותי לסטות מה"נורמה" של כתיבת התייחסות מפורטת לנושא אחד ולהגיב בקצרה למספר נושאי מחלוקת אותם מצאתי בגיליון הנ"ל.

"ליברמן על יוקר המחיה..."- מצטט יהודה שרוני את ליברמן, "שר האוצר: יוקר המחיה בשוק הדיור מוסבר גם בעובדה שמאז חורבן בית ראשון לא נרשם טירוף כזה בתחום המשכנתאות...". ובהמשך חוזר הוא ומצטט שוב: "סוכנות המזון של האו"ם פרסמה ב-4 בנובמבר דוח המצביע על כך שהמזון בעולם התייקר השנה ב-30% ..."

ליברמן איננו תמים וגם עם-ישראל איננו נאיבי; מה הקשר בין הדברים?! - ממתי אנחנו קובעים את המחירים בישראל על-פי דוחות האו"ם או היקפי המשכנתאות? שהרי אם כך אנו מנהלים את כלכלת ישראל זו שערורייה שאין כדוגמתה והציבור מרומה באופן רצוף ע"י רשתות השיווק והתיווך, בעוד הממשלה נמה את "שנת-החורף". אולם, אם אכן הקריטריונים אחרים, מה עניין ההתייקרות הממוצעת בעולם על המחירים בישראל?!

סוד גלוי לכל הוא שמחירי הסחורות והמצרכים בישראל יקרים תמיד בעשרות אחוזים מאלה שבעולם, מבלי שיהיה לכך צידוק אובייקטיבי משום שמעולם לא הוכח קשר ישיר וחד-ערכי בין הדברים ו"היקש לוגי" בנוסח ליברמן, הוא "עבודה בעיניים" על הציבור. ההסברים לכך רבים ומגוונים וכמעט כולם בלתי רלוונטיים למעט זה שהסוחרים ובעיקר חברות הסחר הגדולות יכולים "להתפרע" בשוק הישראלי באין מפריע ועל כן הם עושים זאת בהתמדה. משרדי האוצר והכלכלה עוסקים בדרך פלא רק בנושאים הקלים - כאלה שאין צורך לנהל בהם מחקר מעמיק או מאבק חברתי-כלכלי אמיתי באשר לבעלי השררה הכלכלית בישראל - זו הסיבה העיקרית ליוקר המחיה המופרז.

הקורונה לא קבעה ואינה קובעת מחירים. קובעים אותם כללי ההיצע והביקוש לצד שגיאות ניהול בטיפול במגיפה כמו גם מי שמנצלים לרעה את חולשת הדעת הממשלתית ואת הסחת הדעת הציבורית. היצע הקרקעות לבניה נשלט ע"י הממשלה והיא אינה עושה את המעט שביכולתה לעשות - וזאת להפסיק את הבנייה במרכז הארץ, בה הקרקע יקרה להחריד דבר המשליך על שוק הנדל"ן כולו. אין היא משחררת קרקעות לבנייה בגושי הפריפריה באיו"ש, בנגב ובצפון, ואינה משפרת את נהלי מתן האישורים לבנייה חדשה (תלוי אך ורק בה ובכנסת). אין היא מפצלת את פעילות הבנייה בין הקבלנים הישראלים (המתקשים להשיג ידיים עובדות ואינם מתורגלים בתפוקה נורמלית), לחברות קבלנות חיצוניות (בעיקר סיניות) שכושר ביצוען גבוה ב-200% ויותר מזה של החברות המקומיות. עקרון התחרות ועקרון ההיצע פועלים גם כאן בשילוב עם כללי המיסוי והביורוקרטיה. - די "לעבוד" על הציבור בעיניים.

נראה ששר האוצר אירגן לעצמו ללא תרועה רמה מקורות הכנסה לכיסוי הגרעון במאזן השוטף בדמות מחירי שערורייה של הקרקעות לבנייה שמשווקת המדינה במסגרת תרגילי הפרסום האחרונים. במקום שריבוי יחידות הבנייה החדשות יוריד את עלות הקרקע לדירות החדשות ויפצה על ההתייקרויות האחרות בכדי לאפשר לרבים לנצל את המדיניות החדשה, עולה מחיר הקרקע ב-50% - 90% מעל להערכת השווי של השמאים ועוד היד נטויה. זו התעללות באזרחים ועבודה בעיניים. על הממשלה כבעלת הקרקע לקבוע חסם עליון למחיר יחידות הקרקע, בהתייחס לאזור המדובר ולא להגדיל את הספסור בקרקעות בשת"פ עם הקבלנים. שהרי עליית מחירי הקרקע המשוחררת לבניה החסרה, ישפיעו על מחירי הדירות החדשות, קשו על האזרחים ועשויים ליקר גם את מחיריהן של דירות ישנות ואת מחירי השכירות בהן. זו ללא ספק מדיניות נואלת שלא לומר מאחזת עיניים.

נכון שפרוש הדבר הוא שעל הממשלה: לשנות את משטר גביית המיסים בענף הנדל"ן ובכלל המשק; עליה להשקיע בפיתוח תשתיות בפריפריה ובמעבר עסקים לאזורי הבנייה בהם מצויה רזרבת הקרקע העיקרית; עליה לתמרץ את חברות הנדל"ן, את חברות ההי-טק ואת הרשויות המקומיות להירתם למאמץ לאומי כולל באמצעות תנאי מיסוי נוחים ל-15-10 שנים; לא ניתן להתחרות בענפי הספורט המהירים ברגליים קשורות הגיע העת להבין ולהפנים זאת. תפקיד הממשלה הוא למשול: לתכנן, לנווט, לתקצב, להגדיר עדיפויות וליזום חקיקה מסייעת במסגרת יעדים לאומיים ידועים ומוסכמים ולמקסם את השפעתה בכל הכיוונים להגשמת יעדים אלה. עצם שינוי מרכז הכובד של הפעילות הכלכלית באמצעות תקציב המדינה ומדיניות המיסוי שלה, מבשר לכול על כוונה אמיתית; יצירת התפנית המחשבתית המובילה להגשמת יעדים אלה היא החלק המשלים. אנחנו כבר בפיגור מסוים, אבל עדיין לא מאוחר!!!

מר ליברמן, זו ההזדמנות לה חיכית שנים. אל תבזבז אותה לריק וחדל מניסיונות להונות את הציבור בסיפורי מעשיות חסרי שחר.

"התעשיינים מציעים להפחית את התשלומים לביטוח הלאומי..."


רעיון "גאוני" בשירות הציבור מצאתי בכתבה אחרת של שרוני, המצטט מפי ד"ר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים, את הדברים הבאים: "לנוכח משבר הדולר... כיוון שאין עובדים (חסרים - ר. ל.) השכר עולה, ואני כתעשיין איני יכול לעצור זאת. אבל המדינה גובה על סמך השכר את תשלומי הביטוח הלאומי. הצענו להוריד לפרק זמן של שנה את ההפרשות...". ובכן, שוב "גיבור" על חלשים. יורידו את ההפרשות לביטוח לאומי ויחסכו בכך הוצאות לתעשיינים. אבל ד"ר תומר שוכח לציין ולא במקרה שדמי הביטוח הלאומי מממנים את הקרנות התומכות בבעלי היכולות הנמוכות במשק או את בני הדור השלישי, ואז - מה יהיה דינם? האם הוא מצפה שהממשלה תכניס ידה לכיס ותפצה אותם, ובינתיים יתחילו התעשיינים להרוויח והכל יבוא לכאורה על מקומו בשלום? התעשיינים לא יפסידו עכשיו וירוויחו אחר-כך והציבור ישלם עכשיו בהקטנת זכויות ואחר-כך בהעלאת מחירים, ושוב בא גואל לישראל - האמנם?!

נראה שיו"ר התעשיינים מצא לעצמו "בנק חירום" אצל העובדים והוא ממנה את הממשלה להיות גו(נ)בת-ההכנסות מהציבור עבורו, כמובן ללא הסכמת הציבור; והוא מסתפק בכך שהפך פופולרי בקרב מי שמינה אותו לתפקיד?! האם התעשיינים מתכוונים לפצות את העובדים על הניכוי המוצע, שהרי עליו מבוססים התנאים הסוציאליים הבסיסיים שלהם?! - סתם היו"ר ולא פרש...

יו"ר התעשיינים תולה את קולר הבעיות במחסור בעובדים. אם כך, כיצד הוא מתכוון לטפל בסוגיה זו? או שמא אין הוא מתכוון לטפל בה כלל?! אם תיפול הממשלה בפח שהציע לה, יוכל לטעון שהכשרת העובדים היא באחריות הממשלה, משמע מתקציב המדינה, כלומר שוב מכיסם של העובדים או על חשבון שיפור תנאיהם. קפיטליזם חזירי - נשאר קפיטליזם חזירי. כל מי שעוקב אחר תמונת האבטלה בישראל מבין שזו מציאות נזילה שמקורה בשינויים בהרגלי העבודה, בחלוקה בין עבודה מהבית לזו במקום עבודה מסודר, במעברים מתחומי-עיסוק נמוכי-שכר לעתירי-שכר. מה תרומת התעשיינים לתהליך זה ומדוע צריכה הממשלה להיות תמיד "הביטוח הלאומי" שלהם לימי צרה באמצעות נישול העובדים מזכויותיהם?! אילו הציע לעובדים, למשל, מניות או השתתפות ברווחים לאחר התאוששות התעשיה, אפשר היה לשקול את "ההימור". אולם יודע המציע שהחיים אינם "מפליגים" תמיד על מי מנוחות! כיצד - כנציגם של האנשים המתוחכמים ביותר במשק - יקח על עצמו סיכון "וודאי"?! חכמי התעשיה בוודאי לא יודו שהם מציעים שוב להמר בזכויות העובדים, כי לא בנו לעצמם רשת ביטחון כחלק מחשבון הקיימות של התעשיה; ברוב חוצפה וללא שום נקיפות מצפון הם מוכנים להניח לזולתם, בטיעוני סרק, לחלצם שוב מבוצו של יום סגריר.

בשום אופן אין להתיר הטלת נטל המחסור בעובדים על הציבור שנפגע בעצמו ישירות מהשפעות הקורונה ולהניח לו לפתור את בעיות התעשיינים. את מאבקם מול הממשלה צריכים התעשיינים לנהל במישור היחסים ההדדיים בינם לבינה, ולא על גב הציבור והעובדים השכירים. אולי כדאי שילמדו משהו ממאבקו של ח"כ קארה (ראה להלן) עבור ה"עצמאיים הקטנים" ונזקיהם בימי המגיפה, ויערכו בהתאם?

נראה לי שזו הזדמנות להבריא את המשק ע"י שילוב פתרון בעיות התעסוקה, עם פיזור האוכלוסייה: - הוצאת חלק מהעסקים באזורי המרכז החסרים כוח עבודה והעברתם לפריפריה. הממשלה תעודד מהלך כזה באמצעות הענקת קרקעות להקמת מפעלים חדשים, תמיכה בפיתוח האזורי ובהעברת עובדים ותמיכה באמצעות סיבסוד הרשויות המקומיות תמורת הפחתת מיסי הארנונה למשך 5- 10 שנים (ואף יותר) - כפי שמתבקש משיקולי הביטחון הלאומי שלנו. מהסקטור האינטליגנטי של התעשיינים, אני מצפה לחשיבה יוצרת מתקדמת יותר מאשר חריש חוזר על גב העובדים.

תאריך:  22/11/2021   |   עודכן:  22/11/2021
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
על התנהלות כלכלית נורמטיבית (א')
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בריטניה הנחיתה מכה מדינית ומורלית קשה ומפתיעה על ארגון חמאס כאשר שרת הפנים של בריטניה פריטי פאטל הודיעה כי החליטה להכריז על חמאס כארגון טרור וכי ההחלטה תועבר בימים הקרובים כהצעת חוק לאישור הפרלמנט, היא אמורה להיכנס לתוקף ב-26 בחודש. הפיגוע בעיר העתיקה בירושלים אתמול שבו רצח מחבל, פעיל בכיר בזרוע המדינית של חמאס, אזרח ישראלי ביריות ופצע 4 אזרחים אחרים רק חיזק את צדקת ההחלטה של שרת הפנים של בריטניה להכריז על חמאס כארגון טרור.
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים והפעם - עדות המשורר, גם הוא קודם, הנמכת פרופיל, טיהור השרץ, הצליח ובדיחה "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג) הרבה בריאות, נחת ואושר
כהרגלי בקודש ובשל קיומם של מלעיזים וחורשי רעה המתנפלים על כל כותרת על-מנת לסלף את כוונת מנסחה אקדים ואומר: אין בכותרת ו/או בדברים שייכתבו כאן כדי להסית מאן דהוא לפעול חלילה נגד מרב מיכאלי, ובוודאי שאין בדברים קריאה לנקיטת פעולות כלשהן, נגדה או נגד כל מי שאוחז בדעותיה המשובשות בתכלית השיבוש.
22/11/2021  |  בעז שפירא  |   יומני בלוגרים
הקואליציה הנוכחית הכריזה שהיא ממשלת שינוי ואכן הראתה בראשית דרכה שהיא ממשלת שינוי ואלטרנטיבה לממשלות הימין-חרדים של נתניהו. צירוף החרדים יסתום את הגולל על הסיכוי לרפורמות שהממשלה כבר החלה בהן בתחום הכשרות, הדיינים ועוד... החרדים מעוניינים להצטרף מסיבה אחת פשוטה: תקציבים. צירוף החרדים פירושו סוף לממשלת שינוי וחזרה למדיניות התיקצוב של החרדים, תופעה שחלק ניכר מציבור הבוחרים של המפלגות המרכיבות את ממשלת השינוי מתנגד לו.
המועצה הבריטית לדיווח כספי (ה-FRC), הפועלת כדי להבטיח שקיפות ויושרה בעסקים, הרגולטור שמאסדר את תחום הביקורת בחברות ציבוריות בממלכה המאוחדת, פרסמה ב-15.11.2021 הנחיה חדשה1 המיועדת לחברות רואי חשבון המספקים שירותי ביקורת וכן לבעלי עניין בתחום זה.
21/11/2021  |  אלון קוחלני  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il