|   15:07:40
דלג
  איתן קלינסקי  
משורר ומורה לתנ"ך
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין

הרהורים בעקבות פרשת "וישב" (ב')

הפרשה עמוסה בסיפורים, במסרים ובמסרים סמויים. בכל סיפור ועל כל מסר גלוי או סמוי ניתן להרחיב אני תוחם עצמי ב-ד' אמות של יריעה ספרותית אחת, שתחילתה בפרשה הקודמת פרשת "וישלח"
23/11/2021  |   איתן קלינסקי   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
מסרים רבים [צילום: דוד כהן, פלאש 90]

פרשת "וַיֵּשֵׁב" חובקת בחובה יריעות חיים, שכולנו חווים בחיי היום יום. אנחנו פוגשים בפרשה סיפור אהבת הורים - ילדים, סיפור העדפת בן אחד וקנאת האחר. מרגש סיפור החלום - האם זו פנטזיה או תאור מצב המשפיע ומנווט את חייו של החולם? בולט סיפור הלבנת פנים - בסיפור החובק את מה שעוברים תמר ויהודה, המעורר אותנו לשאול, האם זו דרך ראויה להתנהלות חברתית.

סיפור יוסף ואחיו - סיפור של הטרדה מינית מצד אישה ומולה מידת ריסון, איפוק ועידון של הגבר המאוים - יוסף. בעוד יהודה אחיו מול תמר מעד ולא גילה אותן מידות של ריסון, איפוק ועידון כמו זו של יוסף, אלא נתן דרור ליצריו בפגישה בדרך תמנתה עם כלתו, שהסירה בגדי אלמנותה והתחפשה לזונה-קְדֵשׁה. ולמרבה הצער, יהודה מעד כששכב עם כלתו שהתחפשה לזונה-קְדֵשָׁה, כי רק בדרך זו תשיג מיהודה את מה שהוא מסרב להעניק לה - את החופש.

הפרשה עמוסה בסיפורים, במסרים ובמסרים סמויים. בכל סיפור ועל כל מסר גלוי או סמוי ניתן להרחיב. אני תוחם עצמי ב-ד' אמות של יריעה ספרותית אחת, שתחילתה בפרשה הקודמת פרשת "וישלח". פרשה בה בני יעקוב פורעים בבני העיר שכם כנקמה על שבן עירם אנס את אחותם דינה. האחים רואים את ערך כבוד המשפחה העומד לנגד עיניהם, והוא שמכתיב להם לנקוט בפעולת נקם ודרכה לגאול את מה שנראה, לדעתם, כבוד המשפחה. בעורמה הם הרגו כל זכר בעיר שכם. נוסף על ההרג הם "בָּאוּ עַל הַחֲלָלִים וַיָּבוֹזוֹ אֶת הָעִיר... אֶת צֹאנָם, אֶת בְּקָרָם, אֶת חֲמוֹרֵיהֶם וְאֶת אֲשֶׁר בָּעִיר וַּבַאֲשֶׁר בַּשָּׁדֶה לָקְחוּ" (פרק ל"ד, פסוק כ"ח).

יעקב נוזף בבניו. נזיפת יעקב בבניו היא בבחינת צו מנחה לנו, בני יעקב, גם בימינו - אין מקום לנקם, אין מקום לכוחנות כאמצעים מנווטים ומכריעים מהלכים בחיינו. יש רק דרך אחת לְיַשֵּׁב מחלוקות והיא בדיבור ובמשא-ומתן ולא ביוזמות של מלחמות וביוזמות של יצירת מציאות חיים מדממת. לכן, לבניו ובמיוחד לאחראים הישירים, שמעון ולוי, יעקב אומר מיד לאחר פעולת העונשין הבלתי אחראית - "שִׁמְעוֹן וְלֵוִי עֲכַרְתֶּם אוֹתִי לְהַבְאִישֵׁנִי בְּיוֹשֵׁב הָאָרֶץ הַכְּנַעֲנִי..." (פרק ל"ד, פסוק ל') ועל הנזיפה הזאת הוא חוזר טרם מותו - "שִׁמְעוֹן וְלֵוִי כְּלֵי חָמָס מְכוֹרוֹתֵיהֶם ...כִּי בְּאַפָּם (בכעסם) הָרְגוּ אִישׁ... וּבִרְצוֹנָם עִקְּרוּ שׁוֹר..." (פרק מ"ט, פסוקים ה'-ו').

הצוואה של יעקב אבינו למציאות חיינו, שחובה עלינו לא להיחפז לפתור את שלל הבעיות במערכות היחסים עם שכנינו במערכות צבאיות, אלא להקדיש את מירב המאמצים ביצירת אווירת הידברות ושלום. לי חשובה גם תגובת בני יעקב לעברו של האב יעקב הנוזף בהם על שנתנו דרור ליצר הנקם וטבחו ללא רחם בכל אזרחי הישוב הנמנים אל עם אחר. תשובתם היא שהמעשה הוא חיובי בהחלט, והם אינם מתחרטים וכלשון התורה הם נוזפים באבא - "וַיֹּאמְרוּ (ליעקב) הַכְּזוֹנָה יֵעָשֶׁה אֶת אֲחוֹתֵנוּ".

גילויי אלימות

בתשובת יעקב לבניו אנחנו פוגשים אב הנלחם בהיתר של הפעלת אלימות כדי לשמור על כבוד המשפחה. למרבה הצער, שמעון ולוי אינם בדעת יעקב. הם נחרצים בדעתם, שהם עשו מעשה חיובי והכרחי. צעקת יעקב נגד אלימות, שנקטו ניו נגד תושבי שכם, חייבת לחלחל להוויה החברתית במציאות חיינו היום.

גם בפרשה שלנו פרשת "וישב" מופיעה דמות נשית והיא תמר אשת ער. מצד אחד בתפיסה הגברית של יהודה היא נתפסת כדמות חלשה, שהכל מותר לעשות בגופה. מצד שני ניצבת מולנו דמות נשית חזקה, הנאבקת בכל הכלים העומדים לרשותה כדי לזכות במה שנראה לה חשוב - הזכות לקיים חיי משפחה.

תמר מתריסה במי שמונע ממנה את הזכות לנהל חיי משפחה כהבנתה. לשם כך היא מוכנה להלבין את פניו של אדם נשוא פנים, יהודה, אבי ער, בעלה שנפטר. היא מלבינה את פניו - פני גבר חזק, בעל יחוס ומעמד - על שנתן דרור ליצריו בחיק הטבע אצל אישה, שחשב כי מדובר בזונה. כי מדובר בגוף נשי, שהיא עבורו חפץ שהכל מותר לעשות בה, כולל פריקת יצרים באופן בהמי מבחיל. המעשה של יהודה כואב לקורא האוהב את ספר התנ"ך, כי המעשה שעשה יהודה לא היה מצופה ממי שאביו יעקב אמר עליו - "יְהוּדָה אַתָּה יוֹדוּךָ אַחֶיךָ... (פרק מ"ט, פסוק ח').

תמר אשת עֵר, עֵר זהו שמו של בעלה שנפטר, היא לא שתקה ולא הייתה מוכנה להשלים עם עלבון הכפייה הגברית - שייעד לה חיי אלמנות נצח - היא יוזמת, פועלת, נוקמת ומשיגה את יעדיה - והיעד הוא לזכות בחיי אימהות.

למרבה הצער, אנו עדים בתקופה האחרונה לגילויי אלימות מזוויעים נגד נשים, לכן יש משמעות רבה להתייחסותנו לדמות האישה הנאבקת על זכויותיה במציאות גברית נוקשה, החוסמת לה את כל נתיבי החיים ומצליחה במאבקה. מולה נמצאת דמות גברית חזקה שרואה באשה כחפץ, שמותר לעשות בה הכל, כולל לפרוק את יצריו - "וַיִּרְאֶה יְהוּדָה וַיַּחְשְׁבֶהָ לְזוֹנָה ..."(פרק ל"ח, פסוק ט"ו)

לצערי, גמגומי החרטה והצער של יהודה אינם משכנעים. מול גבר בעל מעמד ועוצמה חייבת החברה גם היום לפתח כלים, שימנעו את הפגיעה באישה. חובה שננכס את הערך "אֵשֶׁת חַיִל מִי יִמְצָא", ולא אשת חיל מי יפצע, מי יפגע, מי יאנוס ומי ירצח. מעל לכל חובה עלינו לנצור את הציוויים משתי הפרשות - פרשת "וישלח" ופרשת "וַיֵּשֵׁב" - (א')לא לאלימות! (ב') לא להפעיל אלימות כדרך להשגת יעדים מדיניים ופוליטיים! (ג') לא להפעיל אלימות כלפי אישה! (ד') לא להפעיל אלימות כדרך לשמור על כבוד המשפחה!

תאריך:  23/11/2021   |   עודכן:  23/11/2021
איתן קלינסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הרהורים בעקבות פרשת "וישב" (ב')
תגובות  [ 12 ] מוצגות   [ 12 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בןקר טוב
23/11/21 10:09
2
בןקר טוב
23/11/21 10:09
3
בוקר טוב
23/11/21 10:14
4
צוהרים טובים
23/11/21 15:36
5
מדוע זה קשה
23/11/21 17:26
6
מדוע זה קשה
23/11/21 17:26
7
למגיב שמואל בוקי.
23/11/21 20:39
 
שמואל בוקי סניגור
24/11/21 06:14
 
עיה..
24/11/21 10:54
8
מדוע כל כך קשה
25/11/21 08:10
9
שבת שלום ומבורכת
26/11/21 17:35
10
יאיר4
27/11/21 18:41
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
האנטישמיות הגואה בעולם כולו ובפולין בפרט, אינה מציאות חדשה כי אם מציאות הקיימת באופן קבוע עם עליות ומורדות. מצעד השנאה האנטישמי הבזוי בעיר קאליש בפולין וקריאות 'מוות ליהודים' תוך שריפת כתב זכויות מ-1264, סמל להגנה על זכויות יהודים בפולין, היה מהמצעדים הבזויים והנאלחים של הנאצים החדשים-ישנים בפולין.
כפי שזה קורה לעתים כשיש לך פוסט בהמתנה, בייחוד כשהוא נושא שתמיד ניתן לפרסום ואם חסר נושא יותר אקטואלי שולחים את העתודה-הפוסט לבלוג. ובזה נגמר העניין. אבל קורה וצצה איזו התפתחות שהופכת אותו לחם יותר. אז אצלי הוא אומנם לא נחשב לסקופ אבל יש בו תבלין ואני אוהב ה"סטייק" מתובלן טוב. היום בצהריים הודיע לי חברי, שלמה ארד, איש ירושלים, עיתונאי ואיש טלוויזיה בכיר בעבר, כי המשמר של שרות הביטחון הכללי - השב"כ, שהופקד על "מצודת בלפור" אינו נראה יותר. אומנם המחסום האוטומטי עדיין קיים, אבל הולכי רגל יכולים לעבור באין מפריע. הללויה.
23/11/2021  |  צבי גיל  |   יומני בלוגרים
עדותו של ניר חפץ היא סיפור התביעה כולה. לא, לא רק המבחן הגדול שלה, אלא השלב שבו סימני השאלה הקשים מתחילים לרחף מעל לראשיה, והספקות מתחילים לכרסם ביסודות שעליהם העמידה הפרקליטות את כתב התביעה הזה.
23/11/2021  |  יעקב ברדוגו  |   יומני בלוגרים
מדי שנה אנו מעלים יום זיכרון זה, לזכרן של נשים שנרצחו בביתן או במקומות עבודתן או בדרכן להחזיר את ילדיהן מגן הילדים. רוב הנשים הנרצחות, נרצחו בידי בני זוגן. השנה נחשפנו גם למספר מקרים לפן הנוסף של רצח אימהות בידי בניהן.
23/11/2021  |  רות רזניק  |   יומני בלוגרים
אני ממליץ בחום לצפות בסרט "המסע" (2016) המשודר עכשיו ב-יס על הסכם השלום בצפון אירלנד בין קתולים לפרוטסטנטים בהובלת מנהיגי שני הצדדים מרטין מקגינס ויאן פייזלי, בהתאמה ובתמיכת בריטניה בהנהגת טוני בליר וראש ממשלת אירלנד. המשא-ומתן התנהל בסקוטלנד וידוע כהסכם סנט אנדרוז (2006). הסרט מתמקד בשיחות שניהלו לראשונה במסע שערכו 2 המנהיגים של צפון אירלנד שנקלעו במכונית אחת בדרך לשדה התעופה.
23/11/2021  |  יעקב קורי  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
ממשלת נתניהו מובילה אותנו למציאות מכאיבה, כששורה ארוכה של מדינות באירופה ובאמריקה מגנות בחריפות רבה את מדיניותה של ישראל ואף נוקטות בימים אלו בשלל צעדים מעשיים הפוגעים בכלכלה של מד...
חמאס חותר לשמור על שליטה בפועל [צילום: דובר צה"ל]
פרופ' קובי מיכאל
הרשות הפלשתינית לא תוכל לשלוט ברצועה בשל השחיתות והחולשה שלה, וברור שחמאס איננו אופציה    ישראל תצטרך לשלוט בשטח עד שניתן יהיה להכניס כוח זר בשילוב גורמים מקומיים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il