|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
מתחם מעונות עובדים א בירושלים [צילום: אלי אלון]

"מעונות עובדים" בירושלים

לא פחות משלושה שיכוני "מעונות עובדים" נבנו בשנות השלושים בירושלים הידוע והמוכר שבהם הוא "מעונות עובדים א'" שנבנה בשנת 1933 ברחוב אבן שפרוט 16-14 בשכונת רחביה בהמשך נבנו בבירה עוד כמה שיכוני "מעונות עובדים"
01/12/2021  |   אלי אלון   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

במסגרת אירועי "בתים מבפנים" - סוף שבוע של בתים פתוחים בירושלים, נערך (19.11.21) סיור מרתק במתחם מעונות עובדים א' ברחוב אבן שפרוט 16-14 בשכונת רחביה בירושלים, בהדרכתה של ד"ר סיגל דוידי, אדריכלית והיסטוריונית של האדריכלות. הסיור היה בדגש אדריכלי והיסטורי. סיגל סיפרה למשתתפי הסיור על תולדות מפעל "מעונות עובדים" בכלל ועל "מעונות עובדים" של ירושלים בפרט. מבקש אני להביא רשמי מהסיור ולהוסיף ולהרחיב בעניין מעונות עובדים בירושלים.

בירושלים פעלו מספר "מעונות עובדים". הידוע והמוכר שבהם, הוא מעונות עובדים א' שנבנה בשנת 1933 ברחוב אבן שפרוט 16-14 בשכונת רחביה.

זמן קצר ביותר לאחר שנחנך מתחם מעונות עובדים א' נבנה, בתחילת שנת 1934 מתחם "מעונות עובדים" נוסף שנקרא בשם "מעונות עובדים ב'", אף הוא בשכונת רחביה - בין הרחובות: ברטנורא, ארלוזורוב ועזה. כמו-כן נבנה מתחם מעונות עובדים בשכונת קריית משה בין הרחובות: שד' הרצל, קריית משה, והרב צבי יהודה.

רעיון הדיור הקואופרטיבי הגיע לארץ מאירופה

רעיון הדיור הקואופרטיבי הגיע לארץ מאירופה, במיוחד מערים בגרמניה ובאוסטריה כמו ברלין פרנקפורט ווינה, שם הוקמו לאחר מלחמת העולם הראשונה מקבצים גדולים של דיור סוציאלי לפועלים, ובראשית שנות ה-30 החלה הסתדרות העובדים הכללית בא"י לבנות מעונות עובדים בתל אביב, בחיפה ועוד.

יצוין שעד שנות ה-30 לא הורגשה מצוקת דיור משמעותית בארץ. אחרי שנות ה-30 עם גבור העלייה לארץ, הביקוש לדיור גבר, היצע הדירות היה נמוך יחסית בהשוואה לביקוש והדבר הביא לעליית מחירי דיור והקשה על פועלים ועובדים רבים לרכוש או לחכור דירה משלהם. ההסתדרות ראתה בהשגת דיור לחבריה חלק ממכלול תפקידיה למען רווחתם, ויזמה-הקימה מפעל דיור "מעונות עובדים" עבור חבריה.

זה היה מין פתרון, מעין דיור עירוני, שמחקה קיבוץ. במרכז מתחם המעונות הייתה חצר ענקית משותפת ושם גדלו ושיחקו ביחד ילדי השיכון. בחלק מהמעונות היו גן ילדים, צרכנייה ושירותים ציבוריים נוספים. כך יכלו ההורים לעבוד והילדים היו מוגנים. בתל אביב הוקמו בשנות ה-30 לא פחות מ-8 מתחמי "מעונות עובדים". גם בחיפה נבנו כמה מעונות עובדים.

מעונות עובדים א' בירושלים

גם בירושלים נבנו "מעונות עובדים". שיכון מעונות עובדים הראשון שנבנה בעיר היה מעונות עובדים א' שנבנה בתחילת שנות ה-30 על-ידי אגודה שיתופית של קבוצת חברי הסתדרות מירושלים כשיכון עובדים המושתת על ערכים סוציאליסטים.

בשנת 1932, ביוזמת מועצת פועלי ירושלים, נערכה תחרות אדריכלית לתכנון מעונות עובדים א' בשכונת רחביה. בתחרות שנתנה עדיפות כהעדפה מתקנת לאדריכלים תושבי ירושלים, זכו זוג האדריכלים אברהם צ'רניאק וציפורה נוייפלד-צרניאק. בתי הדירות שתכננו היו לפרויקט הראשון, הגדול והחשוב בחייהם המקצועיים.

אסיפת מייסדים של מעונות עובדים א' התקיימה ב-1.1.1933 ובה נבחרו לוועד האגודה יוחנן בן זכאי, משה אלפרוביץ, יעקב מימון. חברים נוספים בוועד: יצחק שמעוני, יהודה שפירא, לוי שניידר.

פרויקט מעונות עובדים א' הוקם על מגרש בן כ-6 דונם שהיה שייך לקק"ל ברחוב אבן שפרוט 16-14 בשכונת רחביה בירושלים. בתחילה יועד המגרש להקמת "בית הפועלים" של הסתדרות פועלי ירושלים. לאחר שההסתדרות החליטה להקים את "בית הפועלים" במקום אחר, החליטה לייעד את המגרש ברחוב אבן שפרוט להקמת פרויקט "מעונות עובדים א'".

24 איש בלבד מתוך כלל הנרשמים, זכו בזכות לרכוש דירה בפרויקט שיכון "מעונות עובדים א'". 18 מהם היו פקידים ובעלי מקצועות חופשיים ו-6 פועלים. רבים מקרב 24 הזוכים עבדו במוסדות הלאומיים ממשלתיים ואחרים. 3 מהם, עבדו במחלקת עבודות ציבוריות של שלטונות המנדט, 2 עבדו ב"קרן היסוד" אחד עבד בגימנסיה העברית, אחד בנגריה, אחד בחברת חשמל, ואחד בתזמורת המשטרה.

עבודות בניית בתי שיכון "מעונות עובדים א'" בירושלים החלו בסביבות מרס 1933 ונמשכו פחות משנה. נבנו 6 בניינים דו-קומתיים 4 דירות בכל בניין. רוב הדירות היו בנות 3 חדרים ובנוסף כללו מרפסות וחדרי שימוש. שטח כל דירה הסתכם בסביבות 80-70 מ"ר. לכל דירה הייתה כניסה נפרדת הותקנו מדרגות חיצוניות המאפשרות כניסה נפרדת גם לדירות בקומות העליונות. המבנים נבנו בסגנון הבינלאומי והצטיינו בעיצוב ארכיטקטוני בגאומטריה מבנית קובייתית ישרת זווית. ציפוי המבנים נעשה בטיח ולא ב"אבן ירושלמית" וזאת למרות תקנה עירונית עוד מתחילת שנות המנדט המחייבת בניית או חיפוי אבן בניינים הנבנים בירושלים. ציפוי-חיפוי מבנה בטיח כידוע זול בהרבה מציפוי אבן, והוזיל מן הסתם את עלות הקמת המבנים. במרכז הייתה חצר ענקית משותפת לכלל דיירי השיכון ושם ושיחקו כל הילדים.

בנין במעונות עובדים א בירושלים [צילום: אלי אלון]

לפי המדווח בעיתונות דאז, עלות כל דירה ב"מעונות עובדים א'" הסתכמה בכ-390 לא"י (לירה ארץ ישראלית) האגודה המשותפת שהקימו רוכשי הדירות דאגה להלוואות נוחות לדיירים. כל רוכש-חוכר דירה שילם כ-100 לא"י תשלום ראשוני וקיבל הלוואה משמעותית עד כדי עשרות אחוזים מערך הדירה ובתנאי החזר נוחים מבנק "הלוואה וחיסכון" ירושלים, מבנק פועלים ומחברת הסנה.

חנוכת מעונות עובדים א'

בדצמבר 1933, נערך טקס חנוכת מעונות עובדים א. וכך מדווח בידיעה בעיתון דבר (25.12.1933) על האירוע: "בחגיגה השתתפו חברי הארגון (25) ומשפחותיהם, ב"כ מוסדות הסתדרות. מפעל מעונות העובדים המכילים 25 דירות ב-6 בתים (כנראה בהמשך נוסף דייר אחד או שנים ל-24 הדיירים חברי האגודה א.א) א. רבינוביץ' בירך בשם מועצת פועלי ירושלים. י. שחור בירך בשם "הלוואה וחיסכון" שהשתתפה בהלוואה לבניין המעונות, י. פונט בשם מרכז שכונות העובדים, מרגלית בשם בנק הפועלים וחברת הסנה שהשתתפו בהמצאת ההלוואה לבניין המעונות, ש. סברדלוב בשם המשרד הקבלני שביצע את עבודת הבניין... אחרי פרשת הברכות באו השירה וניתן ה"כיבוד".

האדריכלית ד"ר סיגל דוידי שחקרה תולדות שיכון מעונות עובדים א' בירושלים, מספרת כי התנהלו בו חיי חברה ותרבות משותפים, סוג של קיבוץ קטן. הייתה שם באופן כללי מערכת יחסים טובה בין השכנים. ותיקי השיכון מספרים כי הייתה שם אחווה ועזרה הדדית. הדיירים חגגו בחגים באירועים משותפים. בסוכות למשל, הוקמה סוכה משותפת בחצר המשותפת של הדיירים. כשנערכו אירועים ושמחות משפחתיות של דיירי "מעונות א'" השתתפו בהם רבים מדיירי השיכון.

את ענייני מעונות עובדים א' בירושלים ניהל ועד אגודה שנבחר באספה שנתית בהשתתפות דיירי המעונות -חברי האגודה. כך למשל אני קורא בעיתונות דאז כי ב-28.10.44 נערכה האספה הכללית השנתית של דיירי חברי מעונות עובדים א' ונבחרו לוועד: בן ציון מזרחי, יעקב מימון, לוי מרגולין.

מותו של ברל באחת מדירות המעונות בירושלים

בין המתגוררים במעונות עובדים א' היו מספר דמויות ידועות בירושלים ובניהם המהנדס יהודה שפירא מראשוני המהנדסים בארץ, אביהן של אשת קול ישראל המיתולוגית רות שפירא ושל אשת החינוך צפורה שר. על שמו רחוב יהודה בירושלים. בין המתגוררים בשיכון מעונות עובדים א' זוג האדריכלים אברהם צ'רניאק וציפורה נויפלד-צ'רניאק, שתכננו את מתחם ובתי מעונות עובדים א'. בביתם, כך מספרים לי, התמוטט ומת ברל כצנלסון במוצאי שבת 12 באוגוסט 1944.

ברל שחלה במחלת לב הגיע בהמלצת רופאיו להתגורר בירושלים לתקופת מה, ומשך מספר ימים התגוררו הוא ורעייתו לאה מירון בביתם של אברהם וציפורה צרניאק בשיכון מעונות עובדים א'. בעיתון דבר נכתב בדיווח על מותו של ברל כי במהלך השבת נפגש לשיחות ופגישות עם ראשי מוסדות שהתגוררו ברחביה. "במוצאי שבת בשעה 8:45 בערב אחרי ארוחת הערב נכנס לחדר האמבטיה ומיד נשמע קולו קורא לעזרה "לא טוב לי" כשנכנסה אשתו לאה מירון לחדר האמבטיה היא מצאה אותו במצב ללא הכרה מיד הובהלו רופאים טריינין, מרגלית, רחמילביץ שקבעו שלקה בשטף דם במוחו ונאלצו לקבוע מותו.

"מעונות עובדים ב'"

זמן קצר לאחר הקמת מעונות עובדים א'. נערכה ביום ג' 12 בספטמבר 1933 אסיפת היסוד של "מעונות עובדים ב'". עיתון דבר שמדווח על כך מציין כי לוועד מעונות עובדים ב' נבחרו: הח' אורלנד, לוי, פרידמן. הנאספים התחייבו כל אחד להכניס תוך שבוע 25 לא"י לשם התקשרות על שטח קרקע מסוים. הוועד ביקש מהחברים שלא נכחו בישיבה למלא החלטותיה ולהכניס את הסכום לקופת המלווה של ההסתדרות ע"ח מעונות העובדים ב'". אורלנד שנבחר לוועד הוא ככל הנראה המשורר יעקב אורלנד או מישהו ממשפחתו.

הביקוש למעונות עובדים ב' היה גבוה והרשמה לפרויקט הסתיימה זמן לא רב אחרי שהחלה. רבים שנרשמו נותרו מחוץ לרשימת המצטרפים.

מתחם מעונות עובדים ב' נבנה אף הוא בשכונת רחביה והשתרע על מגרש בין הרחובות ברטנורא, ארלוזורוב ועזה. המגרש נרכש מחברת הכשרת הישוב אשר רכשה אותו מהכנסייה היוונית-אורתודוקסית. בתי מעונות ב' נבנו על-ידי "סולל ובונה" לקבוצת פקידים מבין עובדי הסוכנות היהודית וההסתדרות. לתכנון המתחם נבחר האדריכל דבקוצינסקי "גם במעונות עובדים ב' בדומה למעונות עובדים א' נעשה שימוש בחצר פנימית משותפת לרווחת כל הדיירים.

הבניה החלה בתחילת שנת 1934 הוקמו מספר מבנים בני 4 דירות בכל דירה 3 חדרים וחדרי שימוש. 36 רוכשי הדירות הקימו אגודה בשם "אגודת מעונות עובדים ב'" שנרשמה כאגודה קואופרטיבית ועסקה בארגון הקמת השיכון החדש בהסדרת הלוואות ועוד.

מיכה שולוב שהתגורר וגדל במעונות עובדים ב' בירושלים מספר לי כי האווירה בזמנו בשיכון הייתה "של פעם". אווירה משפחתית כמו בקיבוץ. הוא מספר כי בין התושבים הידועים שהתגוררו בשכונה היו יוסף שפרינצק לימים יו"ר הכנסת, ח"כ והשר ויקטור שם טוב.

מתחם מעונות עובדים בקריית משה

מתחם מעונות עובדים נוסף שהוקם בירושלים היה בקריית משה, ומצוי בין הרחובות: שד' הרצל, קריית משה, שד' המאירי, והרב צבי יהודה. בהמשך נבנו בירושלים עוד כמה מקבצי שיכוני דיור קואופרטיבי לעובדים של גופים ומוסדות כהנה וכהנה, אבל לרוב הם נבלעו בשכונות. לעומת זאת מעונות עובדים א' וב' בשכונת רחביה שומרים עד היום במידה רבה על צביונם החזותי ונותרו המבנים המקוריים.

הגינה המשותפת של מעונות עובדים [צילום: אלי אלון]
תאריך:  01/12/2021   |   עודכן:  01/12/2021
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הדיון שנערך השבוע (יום ב') בוועדת הכלכלה בנושא אי-הגעתו של ההיי-טק לפריפריה האיר באור נגוהות את אחד המחדלים החמורים ביותר של ממשלות ישראל לדורותיהן - עד כדי כך. מדובר במחדל ברמות החברתית, הכלכלית, התכנונית ועוד.
ספרו של חאלד חוסייני "אלף שמשות זוהרות" מרשים עוד יותר בהפקת תיאטרון גשר מהצגה קודמת ומצליחה על-פי ספרו של חוסייני - רודף העפיפונים. הטרגדיה של העם האפגני שטוף הדמים עולה בביצוע קאסט של אייקוני תיאטרון כמו דורון תבורי והלנה ירלובה, ושלל שחקנים צעירים שלבטח יזרחו על הבמות וישדרגו את התיאטרון העברי עוד ועוד. מה שגורם להצלחת ההצגה בבימויו של נועם שמואל, הוא תרגומו של רועי חן למחזה שכתבה אורסולה רני סרמה, המעניק לסיפור הדרמטי את הקשר הנוקב בין המאורעות המתגלים בו לפרטיהם האכזריים, לבין המתרחש בעולם כולו ומנץ גם אצלנו: השילוב של כל תנועות האיסלאם בשמותיהם השונים עם היעד המוצהר שלהן לכיבוש האיסלאמי של העולם.
יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס נפגש בשבוע שעבר בסוצ'י עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לפגישה שמטרתה להניע את התהליך המדיני ולחדש את המו"מ בין הפלשתינים לישראל על בסיס עקרון שתי המדינות.
בכ"ד בכסלו הדלקנו נר ראשון של חנוכה. אנחנו מאירים שמונה ימים את בתינו באור החנוכייה. באווירה הקודרת של ימי הקורונה, שכבר קטלה בארצנו חיי אנשים ושיבשה קשות את מערכות חיינו, יש נחמה רבה באור החנוכיה בבתינו. מן הראוי שבימי אור החנוכיה ניתן דעתנו לשלל ההתרחשויות שפקדו את ארצנו עד שהגענו למעמד המרגש ב-כ"ד בכסלו בשנת 164 לפנה"ס.
שיחות הגרעין עם אירן שהתחדשו אמש בווינה נמצאות בבעיה ממשית לאחר ביקורו של ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית רפאל גרוסי בטהרן. גרוסי ביקר לפני כמה ימים בטהרן וחזר בידיים ריקות, הוא דיווח כי לא הצליח להגיע להבנות עם שלטונות אירן על תוכנית הפיקוח על אתרי הגרעין במדינה, אירן מתנהלת בתחכום רב מול המעצמות ומלחיצה את הנשיא ביידן ובמיוחד את ישראל. שיחות הגרעין בווינה של המעצמות עם אירן התחדשו לאחר הפסקה של חמישה חודשים שבמהלכם נבחר נשיא חדש לאירן, אברהים ראיסי שמו, מהזרם הרפורמיסטי ומקורבו של המנהיג העליון עלי ח'מינאי.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il