|   15:07:40
דלג
  מנחם רהט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

חנוכה: הרצף היהודי והפרדוקס החרדי

חג חנוכה הוא היחיד שמאחד את כל מי שנמצא על הרצף היהודי האבסורד החרדי: הלל על נס הקמת המדינה הישראלית לפני אלפיים שנות, והתעלמות מנס המדינה הישראלית שמתחולל ב-120 השנים האחרונות לנגד עינינו
01/12/2021  |   מנחם רהט   |   יומני בלוגרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
נחגג על-ידי כולם [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

חג החנוכה הוא החג הכי הכי. הכי אחי. חג שעושה את כל ישראל אחים: "כְּשֶׁעָמְדָה מַלְכוּת יָוָן הָרְשָׁעָה עַל עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל". מכלל חגי ישראל, חנוכה הוא הכלל ישראלי. זהו החג היחיד מבין החגים ההיסטוריים - פסח, שבועות, סוכות, פורים - שמאזכר נסים שאירעו לישראל בארץ ישראל. כל שאר החגים מאזכרים ניסים שאירעו בחו"ל. אולי משום כך הוא מעורר, כנראה ברמת התת מודע, כל יהודי שהארץ הזו קרובה לליבו, לחגוג אותו בהידור רב.

חוגג אותו כל מי שעל הרצף היהודי, החל באתאיסטים גמורים, ועד אולטרא קנאים. אין לך התכנסות כלשהי באחד מלילי חנוכה, שאין בה טקס הדלקת נרות, או לפחות חנוכיה דולקת ברקע. יתרה מזו: חנוכה הוא הזמן היחיד שמשדרג את כל עם ישראל לדרגת מהדרין מן המהדרין. גם גדול הכופרים מדליק נרות לפי מספר ימי החג, כמצוות מהדרין מן המהדרין. כמאמר הנביא ישעיהו: "וְעַמֵּךְ כֻּלָּם צַדִּיקִים".

חג החנוכה הוא גם החג הכי ממלכתי. רק הוא מציין מלחמת עצמאות - דתית ומדינית, של עם ישראל, שאירעה בימי החשמונאים, שמלחמתם כוננה את מדינת ישראל החשמונאית, כאלפיים שנה לפני ייסודה של מדינת ישראל בת זמננו. וכבר לימדנו הרמב"ם שאנחנו מודים ומהללים בחנוכה, גם על נס העצמאות המדינית: "מלכי יוון גזרו גזירות על ישראל... עד שריחם עליהם אלוהי אבותינו והושיעם מידם והצילם וגברו בני חשמונאי הכהנים הגדולים והרגום והושיעו ישראל מידם... וחזרה מלכות לישראל יתר על מאתים שנה עד החורבן השני".

מלחמת החשמונאים החלה על-רקע גזירות הדת, אך השתדרגה לרמה המדינתית. מתתיהו ובניו לחמו נגד חילול המקדש והנסיון לכפות על עם ישראל פולחן אלילי, שאסר על המילה, שמירת שבת, קביעת לוח שנה יהודי עצמאי ועצם עבודת המקדש. אבל החשמונאים הבינו מהר מאוד שרק עצמאות מדינית מסוגלת לגבור על הגזירות.

בעיה אידאולוגית

בשנת 167 לפנה"ס, הוביל יהודה המכבי מלחמת גרילה זריזה וממזרית של מעטים מול הגייסות העצומים של היוונים, ובתום שלוש שנות אינתיפאדה יהודית, אוחזים החשמונאים בשלטון הלאומי בארץ ישראל. אבל אז משגרים היוונים למערכה גייס יווני טרי שמסכים להחזיר לעם ישראל רק את חרותו הדתית. החשמונאים דוחים בבוז את רעיון ביטול העצמאות היהודית ומחדשים את מלחמתם.

זו מסתיימת בניצחונם ובמינויו של שמעון, אחרון בני חשמונאי, לנשיא ממלכת יהודה העצמאית, שמשמיע בפני העולם את האידיאולוגיה הלאומית - לא הדתית! - הנודעת: "לא ארץ נָכריה לקחנו ולא ברכוש נָכרים מָשָלְנו כי אם נחלת אבותינו אשר בידי אויבינו בעת מן העתים בלא משפט נכבשה. ואנחנו, כאשר הייתה לנו עת, השיבונו את נחלת אבותינו".

ניצחון החשמונאים, שמאחד גם אלפיים שנה אחר דעיכתו את כל הנמצאים על הרצף היהודי, מעורר בעיה אידיאולוגית בציבור החרדי. כל החרדים, מהסאטמרים דרך החב"דניקים ועד הליטאים בעלי ה'השקאפע', מאוחדים באמירת הלל במשך שמונת ימי חנוכה, כמעשה הודיה על הקמת המדינה היהודית החשמונאית, אך נמנעים מלתרום לריבונו של עולם שתי דקות בשבוע לאמירת תפילת הודיה על ניסיו שהקימו את מדינת ישראל - המדינה היהודית הראשונה מאז מדינת החשמונאים (למעט תקופות קצרות במרד הגדול ומרד בר כוכבא). גם בזמננו טוב להודות לה' "על ניסיך ועל נפלאותיך"? - מה פתאום? זה לא בבית ספרנו.

איך חיים עם האבסורד הזה? התשובה הסטנדרטית היא, שניצחונם של החשמונאים היה דתי בלבד, על מזימות "להשכיחם תורתך ולהעבירם מחוקי רצונן", ולא לאומי. אלא שזוהי, במקרה הטוב, טענה דמגוגית מכחישת המציאות ומכחישת הרמב"ם, שקבע כי אמירת ההודיה היא גם על כך ש"חזרה מלכות לישראל יתר על מאתיים שנה".

התפיסה הציונית

הציבור האולטרא-אורתודוקסי בארץ ובעולם, שעויין את היוזמה הציונית להקמת מדינה יהודית בארץ ישראל, משתמש באמתלות שווא לנמק את עויינותו: המדינה הציונית 'עולה בחומה', פוגעת באיסור התגרות באומות, מחישה את קץ התלאות מבלי להמתין לימי המשיח. לא מתאים להם העקרון הציוני הבסיסי, שעל האומה ליטול גורלה בידי עצמה.

מזל שהחשמונאים לא נתנו דעתם על תואנות אלה. הם כן נטלו את גורלם בידיהם. הם כן עלו בחומה. הם לא חששו להתגרות באומות. האקטיביזם שלהם (ברוח הציונות המודרנית) מנוגד בתכלית לתפיסה הגלותית הפאסיבית, של שב ואל תעשה. הם כן האמינו שעל עם ישראל ליטול גורלו בידיו בעת צרה, ולא להמתין בחיבוק ידיים לבוא הנס. החשמונאים היו הרבה יותר קרובים לתפיסה הציונית מזו שאימצו החרדים. החשמונאים הוכיחו בעליל, שהקב"ה מחולל נסים ונפלאות - רק כשבני עמו עוזרים לעצמם. את העיקרון הזה למדנו כבר על שפת ים סוף, שם ננזף משה רבינו על התעסקותו בתפילה במקום לעשות מעשה: "מַה תִּצְעַק אֵלָי?! דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִסָּעוּ".

הפרדוקס החרדי מסתדר עם הלל והודיה על נס הקמת המדינה היהודית לפני למעלה מאלפיים שנה, אבל לא עם נס הקמת המדינה היהודית לפני 73 שנה. לזכות המתנכרים רק ייאמר, שנתקיים בהם מאמר חז"ל, שאין בעל הנס מכיר בניסו. ממש כמו בימי החשמונאים. הגמרא עצמה מעידה שרק "לשנה אחרת קבעום ועשאום ימים טובים בהלל והודאה". אז יש עוד סיכוי...

ההתעלמות מניסי זמננו, מקורה מן הסתם בתחלואי הגלות. כמאמר החכם: יותר משקשה להוציא את ישראל מהגלות קשה להוציא את הגלות מישראל. חרפת הגלות האיומה דוחקת בתועים יראי שמיים, שבשמונת ימי החנוכה נושאים תפילות הודיה על הקמת מדינה יהודית לפני אלפיים שנה, אך מסרבים להכיר בניסי הקמתה וקיומה של המדינה היהודית בת זמננו, המתרחשים לנגד עינינו ממש.

תאריך:  01/12/2021   |   עודכן:  01/12/2021
מנחם רהט
+מאי חנוכה - חג הקנאות
09:06 02/12/21  |  אביתר בן-צדף   |   לרשימה המלאה
לחנוכה - חג האורים - יש משמעות רוחנית ויש משמעות צבאית  ▪  רבותינו העדיפו את המשמעות הדתית - נס פך השמן - על פני המשמעות של ניצחון הכוח היהודי  ▪  מרד החשמונאים היה מרד של קנאים, שדבקו במסורת אבותיהם, וסירבו להשתנות, להיות "מודרנים"  ▪  חנוכה כעת בציבור החילוני הוא חג גבורת המקבים, חג האור וחג הסופגניות, ומעוקר מסמליותו היהודית
(משמעות רוחנית [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90])
+חידון התנ"ך הארצי למבוגרים בשידור חי מירושלים
18:00 01/12/21  |  

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חנוכה: הרצף היהודי והפרדוקס החרדי
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רון אדיר
2/12/21 14:45
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  חגים ומועדים
בתמונה: אנשים צועדים לצד חומת העיר העתיקה בירושלים המוארת בנרות חנוכה לכבוד החג.
01/12/2021  |  יפעת גדות  |   תמונות מיוחדות
במעמד מרגש מאין כמותו הדליק השבוע נשיא המדינה חיים הרצוג נר ראשון של חנוכה במערת המכפלה שבעיר האבות חברון. מעמד הדלקת הנר הראשון במקום הזה על-ידי נשיא המדינה היה מרגש, מרומם ומעצים מאין כמוהו וכאשר מצרפים לעצם בחירת הנשיא להיות כאן ביום הזה את הדברים החשובים אותם בחר להשמיע כאן בחברון ליד ציוני קברי האבות - הרי שבאירוע מכונן מדובר, לא פחות!
01/12/2021  |  בעז שפירא  |   יומני בלוגרים
בתמונה: איסה אניס קסייה, לבוש כסנטה קלאוס מתבונן בכנרת, במהלך אירוע לקראת חג המולד.
30/11/2021  |  יפעת גדות  |   תמונות מיוחדות
עוצמת פער ערכית ומכאיבה קיימת בין קריאתו של מתתיהו החשמונאי בשנת 166 לפני הספירה, המוכרת לנו מספר מקבים ב' פס' כ"ז: "כָּל הַמְּקַנֵּא לַתּוֹרָה... יֵלֵך אַחֲרַי" ובין שלל תופעות במישורים החברתיים הקיימים בחברה הישראלית גם בימי חג החנוכה, שהוא חג האור, בשנות הָאַלְפַּיִם לספירה.
אמנם חודש נובמבר איננו חודש של חגים אצלנו, אולם הוא בהחלט רווי מועדים חשובים בתולדות עם ישראל, ביניהם ה-2 בנובמבר, יום הצהרת בלפור ב-1917, ה-4 בו, יום רצח רבין ב-1995, הלילה בין ה-9 ל-10 1938, ליל הבדולח בו נשרפו בתי כנסת ונשדדו חנויות בעלות יהודית בגרמניה הנאצית, וכמובן ה-29, כ"ט בנובמבר 1947, יום בו התקבלה באו"ם ההחלטה על הקמת מדינת ישראל.
29/11/2021  |  עמית דובקין  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il