|
קח לך עץ [צילום: צ'רלי רידל/AP]
|
|
|
|
|
את פרשת השבוע, פרשת "וַיִּגַּשׁ", אנחנו פוגשים בספר בראשית פרק מ"ד פסוק י"ח עד פרק מ"ז פסוק כ"ז. הפטרת השבוע היא מספר יחזקאל פרק ל"ז מפסוק ט"ו עד פסוק כ"ח. לאחר חזון העצמות היבשות המרגש והמרטיט את לבו של הקורא מפסוק א' עד פסוק י"ד מתחילה בפסוק ט"ו ההפטרה עם חזון העצים, הפטרת השבוע פורסת תמונה מרהיבה של שני עצים, שהיו בעבר לרוב עוינים זה לזה, ועתה הפכו לעץ אחד חסון ותמיר, שכל ענפיו ופרותיו חובקים אחדות ומיגור מוחלט של כל שלל תופעות העוינות והשנאה התהומית, שהיו מנת חלקו של העץ המאוחד עת בעברו היה לשני עצים.
יש קשר מעניין בין הנושא המרכזי בחזון העצים בהפטרת השבוע ובין הנושא המרכזי בפרשת השבוע. אני ממקד את המשותף במתן גט כריתות לשנאה העיוורת, לעוינות המילולית שגלשה לעוינות מדממת של פילוג מדיני.
בפרשת השבוע אנו עדים לאסון קשה מנשוא, שגרמה השנאה העיוורת במשפחת יעקב אבינו למעשה לכל בני המשפחה. מכל וכל השנאה העיוורת של כל האחים ליוסף אחיהן הצעיר גרמה אסון ליוסף עצמו, שכבר ראה לנגד עיניו את ידה הגרומה של המוות בבור כלא במדבר סיני ולאחר מכן בבור כלא במצרים רחוק מנופי מולדתו. זה מכאיב במיוחד, ששנאה בתוך המשפחה גלשה לתחומי משפחת אחד מאבות האומה שלנו - משפחת יעקב אבינו.
בפרשת השבוע מסולקת לחלוטין מסדר היום השנאה במישוריות החיים האישית. האחים, ששנאתם היא שמכרה את האח יוסף לסוחרים בבני אדם, עולים על דרך חיים חדשה, שיש בה נטילת אחריות שלהם על התוצאות ההרסניות. הם עולים על דרך האחדות והאחווה במישוריות החיים האישיים של משפחה מאוחדת, שסילקה מתחומי חייה את השנאה והמירה אותה ברעות כנה.
בהפטרת השבוע מסולקת לחלוטין מסדר היום השנאה במישוריות החיים הלאומית. השנאה היא שגרמה לפילוג המכאיב בשנת 930 לפני הספירה לשתי ממלכות - ממלכת ישראל וממלכת יהודה, ששנאתם הפגישה אותם במרחבי חיים מדממים עם מחירי חיים יקרים במלחמות ביניהן, הפטרת השבוע מבליטה את העלייה על דרך חיים חדשה הצפויה. הם יעלו על דרך האחדות והאחווה במישוריות החיים הלאומית של ממלכת ישראל המאוחדת, ויושם קץ לשלל התופעות של העוינות שהיו בתוך העם הישראלי בארץ ישראל מאז הפילוג המכאיב בשנת 930 לפני הספירה, והמשך היסטורי מכאיב של חורבן וגלות ממלכת ישראל בשנת 720 לפני הספירה וחורבן ממלכת יהודה בשנת 586 לפני הספירה.
פרשת השבוע מתמקדת בקריאה אלינו, שנפעל יום-יום לסילוק האיבה. האיבה היא מתכון להרס חיי משפחה ולהרס חיים אישיים גם של השונא כפי שבא לידי ביטוי בפרשת השבוע. שלל ההתרחשויות, שקדמו לכתוב בפרשת השבוע בספר בראשית, חברו יחד להרס מכאיב של החיים האישיים במשפחת יעקב. שלל ההתרחשויות, שקדמו לכתוב בהפטרת השבוע בספר יחזקאל, חברו יחד לתיאור ההרס המכאיב של חיים לאומיים בעם ישראל. הפטרת השבוע מתמקדת בקריאה אלינו, שנפעל יום-יום לסילוק האיבה מתוכנו. האיבה הפנימית והאיבה לאחר מהוות מתכון להרס החיים הלאומיים. שלל ההתרחשויות, שקדמו להפטרת השבוע בספר יחזקאל, חברו יחד להרס מכאיב של החיים הלאומיים של עמנו.
כמה חשוב, שאנחנו נאמץ לחיינו היום כאן במדינת ישראל את הפסוק מההפטרה - "וְאַתָּה בֶן אָדָם קַח-לְךָ עֵץ אֶחָד, וּכְתוֹב עָלָיו לִיהוּדָה וְלִבְנֵי יִשְׁרָאֵל. קֶַח לְךָ עֵץ אֶחָד וּכְתוֹב עָלָיו לְיוֹסֵף עֵץ אֶפְרַיִם ...וְקָרֵב אוֹתָם אֶחָד אֶל-אֶחָד לְעֵץ אֶחָד וְהָיוּ לַאֲחָדִים בְּיָדֶךָ" (יחזקאל פרק ל"ז, פסוקים - ט"ו, ט"ז).
מי ייתן ובימים, שמעל דוכן הכנסת עולה וגואה ההתלהמות המילולית הבוטה והמזוויעה בתכני השנאה חסרת המעצורים ומכסה את רחובותינו בצחנתה, נזכה לחוש את תחושת העץ האחד רווי ביטויים של אהבה ושל גילויי אנושיות ומוסריות, ומצליח לנהל דיאלוג חיים מכבד ומכובד עם כל העצים שסביבו.