|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כרזה עם דמותו של קאסם סולימאני [צילום: נאסר נאסר/AP]
שנתיים לחיסולו של קאסם סולימאני

הנקמה בדרך?

קאסם סולימאני, מי שהוגדר על-ידי מנהיג אירן "השהיד החי", הפך לשם נרדף לייצוא המהפכה האירנית. חיסולו הוא ההישג הגדול ביותר של הנשיא האמריקני לשעבר דונלד טראמפ במלחמה בטרור וגם נקודת הסיום לדו-קיום האמריקני-אירני בעירק. האמריקנים מפנים כעת את כוחותיהם מעירק, מבלי שספגו את התגובה הראויה לחיסול מבחינתה של אירן. מה הייתה חשיבותו של קאסם סולימאני בשביל אירן? האם הנקמה אכן בדרך?
04/01/2022  |   ירון פרידמן   |   יומני בלוגרים   |   הגרעין האירני   |   תגובות
"הנקמה על קאסם סולימאני ממשיכה ולרוצחיו לא תהיה שלווה אף פעם" (דברי אמיר עלי חאג'י זאדה, מבכירי "משמרות המהפכה" האירניים, 1.1.2022)

קאסם סולימאני, האיש החשוב ביותר בהפעלת המיליציות האירניות במזרח התיכון, חוסל ע"י האמריקנים בדיוק לפני שנתיים ב-3 בינואר 2020 בשדה התעופה של בגדד ועמו אבו מהדי אל-מוהנדס, סגן מפקד המיליציות העירקיות "הגיוס העממי", שעמד מאחורי ההתקפות על השגרירות האמריקנית בבירת עירק. זו הייתה ללא ספק מכה קשה לאירן וההישג החשוב ביותר לממשל טראמפ במאבק בטרור מאז חיסול מנהיג דאעש אבו בכר אל-בגדדי.

חיסולו של סולימאני היה צעד יוצא דופן במאבק האמריקני נגד אירן. זו הפעם הראשונה שבאופן רשמי בה חיסלה ארה"ב בכיר אירני מאז המהפכה האיסלאמית ב-1979. אומנם חוסלו אישים אירנים, בהם מהנדסי גרעין, אך איש לא קיבל אחריות למותם.

הצעד של ארה"ב אפיין את מדיניותו התוקפנית והנחושה של הממשל הקודם בוושינגטון נגד אירן. מדיניות זו החלה עם הנסיגה מהסכם הגרעין ב-2015, המשיכה עם העיצומים הכלכליים חסרי התקדים על אירן ושלוחותיה, והסתיימה בחיסולו של הגנרל האירני האחראי על יישום האסטרטגיה של אירן במזרח התיכון. האמריקנים ידעו כי תהיה תגובה ופינו יום לפני החיסול את השגרירות בבגדד מחשש לתגובה והעבירו את עובדיה לארביל שבצפון עירק, בירת האוטונומיה הכורדית.

פרשנים בעולם הערבי כתבו כי מדובר בחציית קו אדום במאבק נגד אירן, אולם הקו האדום למעשה נחצה כבר בחודש ספטמבר 2019, כאשר אירן תקפה את מתקני הנפט של אראמקו במזרח סעודיה. בנוסף, במהלך 2019 נספרו כ-20 מתקפות על הכוחות האמריקניים בעירק. אבו מהדי אל-מוהנדס שחוסל יחס עם סולימאני תכנן חלק גדול מירי הטילים על השגרירות האמריקנית בבגדד.

קאסם סולימאני - אגדה באירן

קאסם סולימאני (חוסל בגיל 62) יליד כרמאן באירן הצטרף ל"משמרות המהפכה" ב-1980, השתתף במלחמת אירן-עירק (1988-1980) והתקדם בדרגות במהלכה. בשנות ה-90 צבר ניסיון כמפקד משמרות המהפכה במחוז כרמאן ליד אפגניסטן וגם עסק בהברחת סמים מהגבול. ב-1997 מונה למפקד כוח "קודס". הוא עמד בראש ועדת החקירה לחיסול עימאד מורנייה בדמשק ב-2008, בכיר המחבלים השיעים בעולם. המנהיג העליון של אירן עלי ח'מינאי העריץ את סולימאני וכינה אותו "השהיד החי", מאחר שסולימאני הסתכן רבות בנסיעות תכופות בין המיליציות שעליהן פיקד. ח'מינאי העלה אותו ב-2011 לדרגה המקבילה כמעט לרמטכ"ל האירני. סולימאני הפך בפועל למוציא לפועל של המדיניות האסטרטגית מחוץ לאירן בלבנון, בעירק ובאפגניסטן.

סולימאני גם היה אחראי גם לאימונן וחימושן של מיליציות שיעיות בסוריה ובתימן. שמו הפך לשם נרדף לייצוא המהפכה האירנית, או מה שמכונה בעולם הערבי "הסהר השיעי" - המאמץ האירני להשתלט על כל המדינות שבהן יש קהילות שיעיות (עירק, סוריה, לבנון, בחריין ותימן).

הוא קיים קשרים גם עם חמאס והג'יהאד האיסלאמי בעזה (אף שאינם שיעים, הם נתמכים על-ידי אירן). שני הארגונים הללו היו הראשונים באזור להביע את צערם על החיסול, אפילו לפני הגינוי של חיזבאללה. סולימאני פיקד מ-2012 על המיליציות השיעיות שסייעו למשטר אסד במלחמת האזרחים בסוריה. הוא גם היה אחראי במידה רבה על ארגון ההתגייסות והלוחמה של המיליציות השיעיות בעירק "הריכוז העממי", שתמך צבאית בצבא העירקי במלחמה נגד דאעש בשנים 2017-2014. סולימאני גם התערב בפוליטיקה של עירק כאשר הורה למיליציות של "הגיוס העממי" לדכא באלימות את המחאה החברתית בעירק, שכוונה נגד הממשל הפרו-אירני בבגדד.

מותו של סולימאני היה ללא ספק סופה של אגדה מבחינתה של אירן וממלא מקומו אסמעאיל קאאני לא יכול להיכנס לנעליו. החיסול היווה גם את נקודת הסיום לדו-קיום האמריקני-אירני על אדמתה של עירק, מאז שלחמו באותו צד נגד דאעש. דו-הקיום העוין והמתוח נמשך כשנתיים, עד שסולימאני החליט כי הגיעה העת לסלק את החיילים האמריקנים על-ידי שורה של פיגועים. הנוכחות האמריקנית בעירק עיכבה את פרויקט "המעבר היבשתי" שעליו ניצח סולימאני ולא הספיק להשלימו - מעבר של לוחמים ונשק מאירן דרך עירק וסוריה ללבנון לחיזבאללה.

אירן איימה מאז החיסול בתגובה קשה ואכן ירתה טילים על בסיסים אמריקנים ליד שדה התעופה בארביל ("עין אל-אסד"), אך המשיכה לאיים כי הנקמה הגדולה בוא תבוא.

פרשנים בעולם הערבי מעריכים גם היום, שנתיים אחרי, כי לאירן אין ברירה אלא להגיב. כך כתב השבוע הפרשן הפלשתיני הוותיק עבד אל-בארי עטואן, עורך עיתון "ראי אל-יום". עטואן סבור כי חיסול סולימאני היה אבדה קשה ביותר לאירן, מאחר שנחשב לזרוע המבצעת של האסטרטגיה האירנית באזור. לטענת עטואן, סולימאני תרם לנסיגה האמריקנית מאפגניסטן ע"י תמיכה וחימוש של הטליבאן. עטואן כותב כי אירן תראה בנסיגה האמריקנית המתוכננת מעירק (כ-2,500 חיילים) סוג של נקמה על החיסול. הפרשן הלבנוני פייסל עבד א-סאתר הסביר בראיון לרשת RT בערבית כי השתיקה של ממשלת עירק בנושא חיסול סולימאני ואל-מוהנדס שהיה סגן יו"ר "הגיוס העממי" מעוררת תהיות. הדבר מרמז כי עירק מנסה בשנתיים האחרונות להשתחרר מהתלות באירן וכי המיליציות הפרו-אירניות במדינה הן נטל ואיום על יציבות המשטר.

נקמה באמצעות המיליציות?

פרשנים בעולם הערבי העריכו מאז החיסול כי התגובה תהיה של מי שנפגע ישירות - אירן והמיליציות בעירק. הערכה זו התבססה על ההנחה שחיזבאללה נשחק במלחמה בסוריה והוא מצוי במצב כלכלי קשה מאוד בשל העיצומים על אירן. בנוסף, חיזבאללה נתון לביקורת קשה בתוך לבנון ובמחאות החברתיות ישנם לא מעט מפגינים שיעים עניים. השעה לא מתאימה לחיזבאללה למלחמה. המיליציות השיעיות בעירק ובתימן איימו על ישראל בעבר, אך הן עסוקות במאבקים מקומיים, החות'ים נגד סעודיה וחיזבאללה העירקי נגד אנשיו של מוקתדא צדר.

ההצהרות בטהרן ממשיכות לדבר על נקמה, אך הסיכוי לכך נמוך. סקר שערך ערוץ RT בערבית עם אלפי משתתפים הראה שהרוב בעולם הערבי (80%) סבור כי לא תהיה נקמה. ההערכות כעת הן שההצהרות בטהרן נועדו לשמש קלף במו"מ בווינה על הגרעין. אירן כביכול "תוותר" על הנקמה בתמורה להישגים כלכליים ודיפלומטיים.

אמיר עלי חאג'י זאדה, מבכירי "משמרות המהפכה" שאיים בראשית השנה האזרחית לנקום במבצעי החיסול, הוסיף בראיון לסוכנות הידיעות האירנית, כי הנקמה לא תסתיים עד ליציאת הכוחות האמריקנים מהאזור. כעת, כאשר מתפנים החיילים האמריקנים מעירק, למי מכוון האיום? האם לשארית היועצים שיישארו לסייע לצבא העירקי? או לבסיסים עם כמה מאות חיילים אמריקנים במזרח סוריה ובצפונה? או שלמעשה הכוונה היא למדינת ישראל, בה רואה אירן ישות קולוניאליסטית המייצגת את האימפריאליזם האמריקני? אם כך הדבר, הרי שהאיומים לנקום את חיסול סולימאני חסרי משמעות ומצטרפים לאיום התמידי של המשטר בטהרן להשמיד את ישראל שכבר התרגלנו אליו מזמן.

תאריך:  04/01/2022   |   עודכן:  04/01/2022
ירון פרידמן
+בנט שוחח עם ראש ממשלת בריטניה על הסכם הגרעין
16:48 04/01/22  |  איציק וולף
ראש הממשלה, נפתלי בנט, שוחח עם ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג׳ונסון, על סוגיית הגרעין האירני ועל המאבק בזן אומיקרון של נגיף הקורונה.

בהודעה שנמסרה (יום ג', 4.1.22) מלשכתו של בנט נמסר כי השניים שוחחו על שורת נושאים משותפים בין המדינות, בדגש על סוגיית הגרעין האירני וכן סוגיות אזוריות ברקע שיחות וינה.

"המנהיגים דיברו על חשיבות המשך התיאום בין המדינות להשגת המטרות המשותפות", נמסר בהודעה. עוד נמסר כי בנט וג׳ונסון שוחחו על ההתמודדות עם נגיף הקורונה במדינותיהם, בדגש על ניהול גל האומיקרון ומאמץ החיסונים ככלי מוביל לצליחתו.
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
ועדת החוץ הביטחון שמעה (יום ב', 3.1.22) את סקירתו של ראש המטה לביטחון לאומי, הד"ר איל חולתא. בפתח הדיון החסוי נשא יו"ר הוועדה דברים פתוחים לתקשורת.
03/01/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
מרוב שהתרגלנו לכך שאירן הפכה להיות אויב מר, מסוכן מאין כמוהו לישראל, כמעט איננו נותנים את הדעת לשאלה המתמצת במילה אחת: למה? ישאל כל בר-דעת את עצמו, על מה ולמה אירן כה עוינת את ישראל, עד כדי כך שהיא מאיימת בהשמדתה? מה פשר האיומים וההיערכות שלה להכות בנו? והרי עד 1969 ישראל אפילו נחשבה לבעלת ברית לאירן המלוכנית.
מערכת הביטחון עדכנה את הערכותיה ועל-פי הערכת המודיעין הנוכחית יידרשו לאירן בין שישה לשמונה שבועות בלבד להגיע לכמות חומר גרעיני בקיע המספקת לייצור פצצה גרעינית.
29/12/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
הסבב השביעי של שיחות הגרעין החל לפני כחודש, אחרי הפסקה ממושכת של כחמישה חודשים. עדיין אין פריצת דרך, וכעת - אחרי כישלונו - מתחיל הסבב השמיני. האירנים דורשים כתנאי לחידוש ההסכם את הסרת כל הסנקציות והתחייבות לא לבטל את ההסכם בעתיד. המערב מתמקד בהפסקת העשרת האורניום ובעולם הערבי מעוניינים בעיקר בהפסקת התמיכה האירנית במיליציות. הסבלנות של ארה"ב ואירופה מול האירנים עלולה לפקוע ב-2022 אם לא תחול התקדמות. מה יותר גרוע לישראל, עם הסכם או בלעדיו?
29/12/2021  |  ירון פרידמן  |   יומני בלוגרים
בווינה החל הסבב השמיני של שיחות הגרעין בצל התמונה המתבהרת כי הנשיא ביידן אינו מעוניין בתקיפה צבאית אמריקנית או ישראלית של מתקני הגרעין באירן, הוא רוצה פתרון דיפלומטי שימנע מאירן להשיג נשק גרעיני, זה לא עומד לקרות בתקופה הקרובה והמדיניות הרופסת שלו רק מחזקת את אירן ומקרבת אותה לפצצה הגרעינית. הנשיא ביידן חייב לשנות את האסטרטגיה שלו ולנקוט קו נוקשה שכולל גם את הנחת האופציה הצבאית על השולחן.
28/12/2021  |  יוני בן-מנחם  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il