|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

שכחו בוויכוח על נתניהו: משך <br>העונש והמסלול החלופי לקלון

כל סוגיית הקלון תהיה רלוונטית רק אם נתניהו יישלח לעבודות שירות לתקופה של יותר משלושה חודשים אם לא יוטל קלון כעת, תוכשר הקרקע למתקפות פרועות ומסוכנות על בג"ץ בעוד שנים אחדות
16/01/2022  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   משפט נתניהו   |   תגובות
נתניהו ומנדלבליט יגלגלו לעמית? [צילום: יונתן זינדל ואוליביה פיטוסי, פלאש 90]

אפשר להבין מדוע בנימין נתניהו אינו מסכים (נכון לדיווחים האחרונים) לכך שכבר כעת ייקבע שבמעשיו דבק קלון, אם וכאשר יודה בשתי עבירות של מרמה והפרת אמונים. חז"ל קבעו את הכלל "ברי [ברור] ושמא - ברי עדיף"; אבל במקרה הנוכחי, מבחינת נתניהו, עדיפה האפשרות של קלון עתידי על פני הוודאות של קלון עכשווי. למה לו לדעת כבר עכשיו שהקריירה הפוליטית שלו הסתיימה, אם אפשר לדחות את ההכרעה בכמה שנים? יש בזה היגיון נקודתי, בנוסף לטבעו הדחייני של נתניהו.

כבר הבעתי כאן את העמדה, לפיה כל הסדר עם נתניהו חייב לכלול קלון, כדי למנוע ממנו לשוב לשלטון ולפצוח במסע נקם נגד המשטרה, הפרקליטות ואולי אפילו בתי המשפט. כאשר מביאים בחשבון את המסלול החוקי העתידי בשאלת הקלון, גישה זו רק מתחזקת. ונסביר.


שימו לב היטב ללשון החוק
מגבלה יותר מחמירה [צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90]

אם נתניהו יישלח לעבודות שירות, שבע השנים יתחילו מהמועד בו יסיים אותן. בהתחשב בכך שנתניהו הוא בן למעלה מ-72 ובכך ששבע שנים בפוליטיקה הן פרק זמן ארוך במיוחד, כמעט קרוב לוודאי שהטלת קלון כעת תסיים את הקריירה שלו. מכאן החשיבות העצומה של נקודה זו

תחילה נעמוד על נקודה שלא זכתה לתשומת לב בהתייחסויות הרבות לשאלת הקלון. שימו לב לסעיף 6(א) לחוק יסוד הכנסת, הקובע מי לא יוכל להיות מועמד לכנסת: "[מי] שנידון, בפסק דין סופי, לעונש מאסר בפועל לתקופה העולה על שלושה חודשים וביום הגשת רשימת המועמדים טרם עברו שבע שנים מהיום שגמר לרצות את עונש המאסר בפועל". אדם כזה יוכל להתמודד רק אם יו"ר ועדת הבחירות המרכזית יקבע שבמעשיו אין קלון. נזכיר, כי רק חבר כנסת יכול להיות ראש ממשלה.

עבודות שירות נחשבות למאסר בפועל, אשר מוחלף בעבודות אלו (מי שאינו יכול לבצע אותן או שאינו מבצע אותן כנדרש, נשלח לכלא). לכן, אם נתניהו יישלח לעבודות שירות – הסעיף יחול עליו. אבל, וזה חשוב מאוד, רק אם תקופת העבודות תהיה יותר משלושה חודשים. לא די בשלושה חודשים, כפי שנדון על-פי חלק מן הדיונים. שלושה חודשים ויום יחילו על נתניהו את החוק והמגבלה; שלושה חודשים – לא.

בסעיף המקביל בחוק יסוד הממשלה יש השמטה משמעותית: "לא יתמנה לשר מי שהורשע בעבירה ונידון לעונש מאסר וביום מינויו טרם עברו שבע שנים מהיום שגמר לרצות את עונש המאסר או מיום מתן פסק הדין, לפי המאוחר, אלא אם כן קבע יושב-ראש ועדת הבחירות המרכזית כי אין עם העבירה שבה הורשע, בנסיבות הענין, משום קלון".

כאן אין דרישה לשלושה חודשים; כל תקופה של מאסר או עבודות שירות פוסלת מועמדות לתפקיד שר במשך שבע שנים, אלא אם יו"ר ועדת הבחירות יקבע שלא היה קלון. הסיבה מובנת: כדי למנוע את זכות היסוד להיבחר, צריך נסיבות חמורות יותר. לכן, בהתאם לסעיף זה, גם עבודות שירות של יום אחד יחילו על נתניהו את החוק בנוגע לכהונה כשר מן המניין, להבדיל מתפקיד ראש הממשלה.

אם נתניהו יישלח לעבודות שירות, שבע השנים יתחילו מהמועד בו יסיים אותן. בהתחשב בכך שנתניהו הוא בן למעלה מ-72 ובכך ששבע שנים בפוליטיקה הן פרק זמן ארוך במיוחד, כמעט קרוב לוודאי שהטלת קלון כעת תסיים את הקריירה שלו. מכאן החשיבות העצומה של נקודה זו.

הן חוק יסוד הכנסת והן חוק יסוד הממשלה קובעים, כי אם בית המשפט פסק בעת גזירת הדין שבעבירות יש קלון, אין צורך בקביעה של יו"ר ועדת הבחירות המרכזית. שני החוקים אינם אומרים זאת, אבל נגד החלטת יו"ר ועדת הבחירות ניתן לעתור לבג"ץ, משום שמדובר ברשות מינהלית שהחלטותיה נתונות לביקורת שיפוטית.

הזעקות יהיו מסוכנות במיוחד מימין
לזרוק אליו תפוחי אדמה לוהטים [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

החלופה היחידה והברורה היא מתקפה פרועה על בית המשפט העליון ושופטיו בעוד שנה-שנתיים-שלוש. למנדלבליט יש חובה ואחריות גם כלפי מערכת המשפט בכלל ובית המשפט העליון בפרט. כל מי שעיניו בראשו – ומנדלבליט אינו עיוור או חרש, שוטה או קטן – יודע בדיוק מהו התסריט. את זה הוא חייב למנוע

כעת נעבור מן החוק אל המציאות. נניח שנתניהו יישלח לעבודות שירות לתקופה העולה על שלושה חודשים. אם בית המשפט יקבע שבמעשיו דבק קלון – הסיפור נגמר (או מיד אם זה חלק מן העסקה, או אחרי ערעור שמאוד סביר להניח שיידחה). אבל אם בית המשפט לא יקבע זאת, ההכרעה תעבור לידי יו"ר ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-25 – כיום שופט בית המשפט העליון, יצחק עמית. ולא משנה מה יחליט עמית – הנושא יובא לפתחו של בג"ץ בידי נתניהו או מתנגדיו.

עמית הוא אדם חכם במיוחד, שופט חרוץ מאוד, דעתן ושאינו מזוהה כשמרן לגמרי או ליברל לגמרי. זה לא ישנה לאף אחד מן הצדדים. יחליט (כצפוי ולפי הפסיקה הקיימת) שבעבירת מרמה והפרת אמונים יש קלון – יקומו עליו תומכי נתניהו ויצעקו שהוא שמאלני שמונע מן הציבור את המנהיג הרצוי עליו. יחליט (שלא כצפוי ואולי לאור הענישה הקלה הצפויה) שבמעשיו של נתניהו אין קלון – יקומו עליו מתנגדי נתניהו ויצעקו שבתור הנשיא המיועד של בית המשפט העליון, הוא מתחנף לימין ולשלטון.

קחו את כל זה ותכפילו פי עשר, ותקבלו את הזעקות אחרי פסיקתו של בית המשפט העליון בסוגיה. והן יהיו קולניות במיוחד, אלימות במיוחד ומסוכנות במיוחד אם השופטים יפסלו את נתניהו. "נאום השיכור" המחליא של דודו אמסלם נגד השופט דוד מינץ (דתי, שמרן, מינוי של איילת שקד, תומך עקרוני בצמצום זכות העמידה) יהיה בקושי רבע ציוץ לעומת מה שנשמע במקרה כזה. ה-D9 של מוטי יוגב יהפוך לגדוד טנקים.

זהו ה-win-win בו פועלים רבים מן הימין בשנים האחרונות, ושגם הפך להיות ברירת המחדל של ממשלות ישראל מול תפוחי אדמה לוהטים כמו גיוס החרדים: נזרוק את זה על בג"ץ. אם הוא יפסוק בעדנו – מה טוב. ואם הוא יפסוק נגדנו – נגיד שהשופטים משתלטים ושהם שמאלנים ושהם לא נותנים למשול ושהם מחוללים מהפכה ושחייבים לשנות את דרך בחירתם.

זה מה שיקרה אם לא ייקבע כאן ועכשיו – כפי שראוי לקבוע – שבמעשיו של נתניהו היה קלון. שכאשר ראש הממשלה מנהל מגעים נסתרים עם בעלים של אמצעי תקשורת, זהו קלון. שכאשר ראש הממשלה מקבל בסתר מתנות אישיות במאות אלפי שקלים, זהו קלון. זה מתבקש, אמר אהרן ברק שפנה מטעמו של נתניהו לאביחי מנדלבליט.

זה עוד יותר חיוני כאשר מבינים, שהחלופה היחידה והברורה היא מתקפה פרועה על בית המשפט העליון ושופטיו בעוד שנה-שנתיים-שלוש. למנדלבליט יש חובה ואחריות גם כלפי מערכת המשפט בכלל ובית המשפט העליון בפרט. כל מי שעיניו בראשו – ומנדלבליט אינו עיוור או חרש, שוטה או קטן – יודע בדיוק מהו התסריט. את זה הוא חייב למנוע.

תאריך:  16/01/2022   |   עודכן:  16/01/2022
איתמר לוין
+"מימון ההמונים לנתניהו - עבירה על החוק"
22:25 16/01/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
במכתב התראה לעמותת מוסרי מזהיר עו"ד שחר בן-מאיר כי מימון ההמונים לטובת תשלום העונש במשפט מהווה עבירה פלילית, וכך גם מימון הוצאות המשפט עלול להוות סיוע לעבירה של מרמה והפרת אמונים  ▪  העמותה: הכסף שמור בנאמנות ולא יימס לפני קבלת אישור
עו"ד שחר בן מאיר [צילום: הדס פרוש, פלאש 90]
+משפחת נתניהו ועו"ד בן-צור דנו האם להסכים להסדר טיעון
21:38 16/01/22  |  עידן יוסף
בשכונת רמת חן ברמת גן נועדו ח"כ בנימין נתניהו, בני משפחתו, פרקליטיו ומקורבו נתן אשל בפגישה מכרעת אצל עו"ד בעז בן-צור בשאלה האם להסכים להסדר טיעון. מול הבית הפגינו כמה מאוהדי נתניהו בקריאה "שרה, אל תסכימי". בין אנשי נתניהו לפרקליטות קיימת חשדנות הדדית שעשויה לסכל עסקה.
שרה ובנימין נתניהו יוצאים מביתו של עו"ד בעז בן-צור [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]
+נתניהו לחברי הליכוד: אל תמהרו לתפור חליפות
20:21 16/01/22  |  עידן יוסף
יו"ר הליכוד בנימין נתניהו לחברי ליכוד: "עדיין לא קיבלתי החלטה סופית בנוגע לעסקה. הוא שוחח לראשונה עם חברי מפלגה על ההסדר המתגבש במהלך סוף השבוע, המסר של נתניהו לחברי המפלגה - אל תמהרו לתפור חליפות, אני עדיין כאן (כאן חדשות).
+בני משפחתו של נתניהו מתנגדים להסדר הטיעון
20:19 16/01/22  |  עידן יוסף
שרה נתניהו שינתה את עמדתה ומתנגדת להסדר טיעון. גם שני הבנים - יאיר ואבנר - מתנגדים (חדשות 12).
+יותר משני מיליון שקל גויסו למימון משפט נתניהו
16:48 16/01/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
בתוך שעות ספורות גויסו יותר מיליוני שקלים, מתוך יעד של 7 מיליון שקלים, בקמפיין גיוס המונים שהשיק ינון מגל למימון העלויות המשפטיות של תיקי נתניהו  ▪  התורמים התבקשו לעמוד בכללי החוק הקובע מגבלת תרומה של עד 5,000 שקל ממשפחה לפוליטיקאי
תרומות מ-18 שקל ועד 1,000 שקל ויותר [צילום: צילום מסך]
+הסכם טיעון טעון
14:44 16/01/22  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה
ח"כ ביבי חייב לומר בלשונו כי הוא מסכים ומודע לכך שיושת עליו קלון בבית המשפט המחוזי, וייגזרו עליו שישה חודשי עבודות שרות, בלי התחכמות
(נתניהו. [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90])
+לפעמים נתקלים באמת, וממשיכים הלאה. דנה ויס למשל
14:03 16/01/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
כתבת ערוץ 12 משווה בין קירשנבאום לנתניהו - תוך התעלמות מוחלטת מן העובדות במקרה של סגנית שר הפנים לשעבר  ▪  ויס קונה את הנרטיב של ליברמן, שיש לו אינטרס ברור
(219 שנות מאסר [צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90])
+זעקי ארץ אהובה
13:47 16/01/22  |  אביתר בן-צדף   |   לרשימה המלאה
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים  ▪  והפעם - נפילה, שערורייה, להתעמר ולהפקיר, בדרך לחוות החיות וזעקי, ארץ אהובה  ▪  "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)  ▪  הרבה בריאות, נחת ואושר  ▪  שבוע טוב וט"ו בשבט שמח
(ברק. האיש הכי חשוב [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90])
+הסדר טיעון ( נאום דמיוני)
12:02 16/01/22  |  דוד ארגז   |   לרשימה המלאה
אחרי שבוע של שמועות והדלפות לא מבוססות, כינס הערב ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו מסיבת עיתונאים ואלו היו דבריו
(נתניהו.מתלבט [צילום: יוטיוב])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שכחו בוויכוח על נתניהו: משך העונש והמסלול החלופי לקלון
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ה.א
16/01/22 09:41
2
"חוק"
16/01/22 10:05
3
באום
16/01/22 11:20
 
עובד 1
16/01/22 13:41
 
באום
16/01/22 15:25
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משפט נתניהו
נשיא בית המשפט העליון בדימוס, אהרן ברק, סבור, כי יש לחתום על הסדר טיעון עם בנימין נתניהו ושעל הסדר זה לכלול קביעה שמעשיו מהווים קלון. זוהי דרישה "מתבקשת מאליה", אומר ברק (מוצ"ש, 15.1.22). משמעותה של קביעה כזו היא, שנתניהו לא יוכל להתמודד לכנסת ולהתמנות לשר בשבע השנים הקרובות, ולמעשה - סיום הקריירה הפוליטית שלו.
15/01/2022  |  איתמר לוין  |   חדשות
דבר המו"מ המתקיים בין היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לבין באי-כוחו של הנאשם בנימין נתניהו, עורכי הדין בועז בן-צור ועמית חדד, הקפיץ רבים, משני הצדדים, משל מדובר באירוע חריג. מקורביו של נתניהו, ובהם פוליטיקאים ועיתונאים שתמכו בו בגלוי, הופתעו לרעה מנכונותו להודות בעבירה כל-שהיא, ולו בהסדר טיעון, אחרי שבמשך שנים הכחיש את הטענות וההאשמות נגדו - "לא היה כלום ואין כלום"; פרקליטים בכירים שעסקו בתיקי נתניהו, וכן פוליטיקאים ועיתונאים שדחקו ביועמ"ש להעמיד את נתניהו לדין בגין עבירות חמורות, הופתעו מנכונותו של היועמ"ש לסגת מעבירות השוחד שייחס לנתניהו. עבירות השוחד שיוחסו לנתניהו ליבו את האש נגדו, והם ששימשו ככלי בידי יריביו הפוליטיים כדי לפגוע במעמדו וביוקרתו בארבע מערכות בחירות.
15/01/2022  |  יואב יצחק  |   יומני בלוגרים
תראו אבסורד: בישראל יש - כראוי למדינת חוק דמוקרטית - חוקים המגדירים בפרטי פרטים כיצד לעצור חשוד, כיצד לערוך חיפוש, כיצד להעביר חומרי חקירה, כיצד לנהל משפט, כיצד להכריע את הדין, כיצד לגזור את העונש. אבל אין בישראל אפילו שורה אחת בחוק המדברת על האופן בו נערכים הסדרי טיעון, למרות שכך מסתיימים 85%-90% מהתיקים. אז חיפוש שאין ברוב התיקים - מוסדר בחוק; אבל הצורה בה נחרץ גורלו של הנאשם כמעט בכל התיקים - איננה מוסדרת.
14/01/2022  |  איתמר לוין  |   כתבות
1. משפט נתניהו, תמונת מצב. נזכיר: מדובר בפאזל בן 1,000 חלקים ללא תמונה מנחה (לפי התביעה זהו מגדל אייפל, לפי ההגנה זהו ים המלח), בו הוצבו עד כה 30 פיסות בחלקים שונים של התמונה. לכן, כל הערכה היא חלקית ביותר ובעלת סיכוי גבוה לטעויות. ואחרי זה אפשר לומר, שסניגוריו של נתניהו הולכים על ספק סביר בתיק 4000: איך אפשר לומר שנתניהו קיבל טובות הנאה בדמות הסיקור באתר וואלה, כאשר לא נבדקו הסיקור הכולל שלו באתר, הסיקור של פוליטיקאים אחרים בו והסיקור שלו באמצעי תקשורת אחרים. זהו קו הגנה בעל סיכוי להצליח.
13/01/2022  |  איתמר לוין  |   כתבות
בן כספית פרסם (קראתי ב-N-12) ידיעה חשובה כי בנימין נתניהו ניהל בחשאי משא-ומתן לעסקת טיעון, אבל המגע נכשל והופסק כי ביבי סירב שיוטל עליו קלון. ראוי לנתח מה הוא קלון. אני מבינו כך: יש לו שתי רמות. האחת מעשית מאוד, מי שהוטל עליו קלון אינו יכול לעסוק למשך שנים רבות בעסקי ציבור והוא מוגבל מלחדור לצמרת העשייה הכלכלית. אריה דרעי המתין זמן רב עד שחזר לכנסת.
13/01/2022  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il