|   15:07:40
דלג
  יעקב קורי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

תכלית האדם - אחריות על חייו

אך האדם לא רק אחראי על גורלו ועל מידותיו אלה לא תכונות מולדות אלא נרכשות מתוך בחירה אתה מחליט אם להיות טוב או רע, חרוץ או עצלן, מנהיג או סוציופת
18/01/2022  |   יעקב קורי   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
הרמב"ם [צילום: חן לאופולד]

אין הרגשה טובה יותר מאשר לקבל חיזוקים לאורח ולתכלית חייך בימים טרופים אלה של קורונה וליקוי מאורות. את זה לא ניתן לקבל על-ידי צפיה בריאליטי של הישרדות ונולד לשיר ואפילו לא בצפיה בסדרות טורקיות בויוה או ניאו טורקיות בנטפליקס. מומלץ למלא את היום בשמיעת הרצאות מעצימות כמו במועדון טיקוטין, שם אני שומע השבוע הרצאות של רועי עלוני על מתיאוס פסיון של באך, של עודד ציון על שכל ואמונה אצל הרמב"ם, של נינו אבסדזה על סופרים רוסיים מתנגדי המשטר, של אורית וולף על באך וויואלדי פוגשים את יוון, של אפי זיו על פיסארו, של רז יצחקי על שנות האלפיים בג'אז. המהדרים עוד יכולים לשמוע בלאדינוקומוניטה הרצאה בלאדינו על נשות סלוניקי הסופרות והתופרות, וגם הרצאות של יד ושם על ועידת ונזה והרצאה נוספת על אהבה באושוויץ.

זאת התוכנית של שבוע זה למשל, כשאתה יושב לך בנוח בחדר העבודה המחומם, בלי להצטופף באדי הקורונה או להיחנק במסיכה במועדון ההרצאות הנפלא של מוזאון טיקוטין, שם ביליתי את הבקרים שלי עד הקורונה. אבל בעקבות המגיפה אני גם יכול לשמוע הרצאות מיד ושם בירושלים, של מועדונים אחרים, והשיא הוא בתוכניות שבועיות שבהן בימי ראשון בשעה שש בערב מתאספים 120 יודעי לאדינו מכל קצוות העולם לשמוע הרצאות מרתקות או רומנסות. רק בזום ניתן לאסוף כל כך הרבה אנשים מכל כך הרבה ארצות ולהחיות את שפת אימי. האמת היא, שהשבוע היינו אמורים לחגוג כל המשפחה בפארק תמנע את יום ההולדת ה-75 של אשתי שתחיה, כשאת ימי ההולדת הקודמים חגגנו בכפר בלום בסוף שבוע אופראי או בזכרון יעקב ונהריה עם טיולים משפחתיים.

הבוקר שמעתי הרצאה נפלאה של עודד ציון על הרמב"ם. כל יום והניחוח שלו, היום זה פילוסופיה. מה לי ולגדול הוגי הדיעות הדתיים של היהדות? מה המשותף לקנייבסקי ולי? מתברר שאני יכול להזדהות כמעט עם כל היסודות הפילוסופיים במשנתו של הרמב"ם שכידוע הושפע גם על-ידי הפילוסופים היווניים אותם היכרתי היטב והפילוסופים המוסלמים אותם כמעט ולא היכרתי. אז מה משותף בין אריסטו, המועתזילה והרמב"ם? קודם כל, כולם פעלו אצלנו בשכונה - באתונה, בקהיר ובבגדד, עם השפעות של פילוסופיות מישראל, ספרד ואיטליה. הם כולם עוסקים בדרך הביניים, שביל הזהב, שהוא גם היסוד של תורת האתיקה. הם עוסקים בתורת המידות ובהבחנה שהאדם אחראי על גורלו, לעומת האמונה האפיקורית שהכל אקראי ואסכולה אחרת באיסלאם שהכל מוכתב מראש.

הרמב"ם ממליץ לנו שליטה עצמית. לא להיות בעל חימה, נוח להכעיס, אך גם לא אדיש שאינו מרגיש. בדרך הביניים, והכי חשוב: "שלא יכעס אלא על דבר גדול שראוי לכעוס עליו". למי שלא מיישם אמת ניצחית זאת, כפי שאני משתדל ליישם משחר נעוריי, מומלץ ליישם אותה לאלתר ולשנות את חייכם. כמה פעמים אנשים מתעצבנים על שטויות, או כועסים על כל דבר, מקבלים התקפי לב. תדמית של "הרב הראשי" זה שרב תמיד, זה שמבזבז שעות להתווכח עם הוט, הארץ, בזק, להוריד את מחירי המנוי, חושב שכל בעלי המלאכה מסדרים אותו, שהבוס דופק אותו, שאשתו מנסה דווקא לבקר כל מה שהוא עושה, שהילדים לא שומעים בקולו. בקיצור אדם שנמצא במלחמת עולם של עצבים. אם אתה כבר כועס, אם אתה רב, שזה יהיה רק על נושאים חשובים ברומו של עולם.

גבורה וענווה

לא פעם מגרדות לי האצבעות לכתוב כתבה על כל מיני נושאים ש"מעצבנים" אותי ואני מתאפק וממקד את הביקורת שלי רק על הנושאים החשובים - פתרונות לתחלואי הקפיטליזם, חזון חדש למדינת ישראל, מציאת מתאם בין שגשוג כמותי וערכי לבין אתיקה ברמת מדינות, הנחלת אתיקה לבעלי מניות מיעוט, וגם בנושאי תרבות אני מתמקד בניתוח המיטב של הסיפרות, האמנות והמוזיקה באירופה בתקופה הרומנטית, הראיליסטית והמודרנית. כך, אני מקדיש את רוב זמני לשמיעת הרצאות בנושאים ברומו של עולם, קריאת ספרות מופת, צפיה בסרטים בעלי מסר ייחודי, מחזות קלאסיים ומודרניים, אופרות כבדות ואם כבר אופרטות אז של אופנבאך, מופעי מיטב הזמרים. צריך להתמקד בעיקר כקרן לייזר, גם בהנאה, אך גם בביקורת, כי אחרת מרוב עצים לא תראה את היער ותתבדר.

הרמב"ם ממשיך וממליץ על דרך הביניים כאריסטו במידות של זהירות, נדיבות (לא להיות פזרן או קמצן), גבורה (בין פחדנות להתרברבות), ענווה (בין גאווה לשפלות רוח), לא להיות רודף ממון אך גם לא עצל. הרמב"ם מאמין שצריך ללמוד אך גם לעבוד. הוא היה רב אך גם רופא, להבדיל מחסידי בעלז וחניכי קנייבסקי. אני זוכר כמה כתבות עשו על הרופא החרדי שלמד בטכניון, ואם כבר יש רופאים חרדים הם בוודאי אמריקנים שם הם לא יכולים להתבטל בלימוד תורה בלבד. איפה החרדים המהנדסים, הטייסים, קציני המשטרה וצה"ל? אם כי יש ניצוצות של השתלבות בתחום ההייטק, בעיקר אצל נשים חרדיות. ציון רואה הקבלה בין תורת הרמב"ם לסטואה, שליטה עצמית, מידתיות, מתוך עוצמה פנימית, התעלמות מהדברים החולפים כמו "כח, כבוד, כסף", התמקדות בניצחי.

אך האדם לא רק אחראי על גורלו ועל מידותיו. אלה לא תכונות מולדות אלא נרכשות מתוך בחירה. אתה מחליט אם להיות טוב או רע, חרוץ או עצלן, מנהיג או סוציופת. וזאת נקודה חשובה מאוד בתורתו של הרמב"ם אך גם אצל אריסטו - אל תסתפק רק בשיפור עצמי על-פי "פירמידת מסלו", מסיפוק הצרכים הבסיסיים ועד הגשמה עצמית. תחתור להשפיע על החברה, לשפר את פני החברה, כרופא, כמנהיג, כמורה. אל תיתן לאחרים לשלוט בך, אך תנסה להשפיע לחיוב על אחרים. זהו עיקרון שמנחה אותי, בעיקר בחצי היובל האחרון שבו התחלתי לעסוק באתיקה, לכתוב ספרים, פוסטים ומאמרים, ובעיקר לחקור את הנושאים לעומק, להרצות על כך בפורומים שונים, והכי חשוב - להנחיל את התורה והחזון בעשרות קורסים במשך עשור במספר אוניברסיטאות לאלפי סטודנטים.

הרמב"ם פתוח ולא מסתגר, כמו הרבנים ה"כופרים" של ימינו שבורים בחוכמת העולם ועוסקים רק בלימוד תורה ותלמוד. הוא גורס כי את האמת יש ללמוד מכל מקור, מהפגנים, הנוצרים והמוסלמים. האלוהים שלו הוא לא מנהל חשבונות שמתגמל אנשים על מעשים טובים ומעניש את הרשעים. זה טוב לקרוא בתהילים מדי בוקר בשביל לקבל עידוד אל מול עוולות העולם, אך עמוק בתוככי ליבי אני מאמין כמו הרמב"ם שאם אני עושה טוב זה אך ורק מתוך הכרה פנימית שכך צריך להיות, מתוך רצון להשתפר ולשפר אחרים, ולא כי אני מצפה בעקבות מעשיי לקבל פרס ישראל, לזכות בלוטו, או להיות מולטימיליונר. שכר של מצווה מצווה ולא פוקד עוון אבות על בנים. מה שקובע זו המידתיות, שביל הזהב בין הרבה מצוות למעט עוונות, עוונות שלא יכולים להימחק ביום כיפור אלא בריבוי מצוות.

הרמב"ם מתעב את האסטרולוגיה, הנומרולוגיה, מחשבי קיצים למיניהם, כי הוא מאמין שגורלו של אדם בידיו ולא בידי הכוכבים. הגדולה של הרמב"ם היא בזאת שהוא פולימאת, עוסק בתחומי ידע רבים, איש רנסנס, הרבה לפני הרנסנס. הוא מאמין שלכל אדם יש פוטנציאל גדול שהוא יכול לממש אותו (מסוגלות) ולהגיע למדרגה העליונה של נפש האדם או לשקוע בתאוות הבהמיות. כל זאת מתוך אמונה לשמה ולא תלויה בדבר. בעולם יש סדר שמיימי, יש תכלית, הכל לא אקראי, ולכן לכל אדם יש יכולת לשנות לטובה. תכלית האדם היא לפיכך - אחריות על חייו. זהו העיקרון שהנחה את הרמב"ם, את אריסטו, את אמיל זולא, את טולסטוי, את איבסן, את משה רבנו, את כל ענקי הרוח ההומניסטים. אני, העני ממעש, מנסה ללכת על-פי תורתם ולתרום את תרומתי הצנועה לשיפור איכות החיים!

תאריך:  18/01/2022   |   עודכן:  18/01/2022
יעקב קורי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תכלית האדם - אחריות על חייו
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משלחות הפלגים הפלשתינים החלו להגיע לאלג'יר על-פי הזמנת נשיא אלג'יריה עבד אלמג'יד טאבון, כדי להשתתף בהתיעצויות בניסיון לחידוש הדיאלוג ביניהם והגעה להסכם פיוס לאומי. את הרעיון לנסות ולגשר בין הפלגים הפלשתינים העלה נשיא אלג'יריה בעת ביקורו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס באלג'יר לפני יותר מחודש, מחמוד עבאס הסכים ליוזמה ומייד לאחר מכן הודיע מנהיג חמאס אסמעיל הניה על הסכמת תנועתו ליוזמה האלג'יראית.
יש בקירבנו מאות אלפי אנשים הסבורים שהם חיים עדיין בבעלז, בשטעטעל, מתלבשים כמו אז, מדברים כמו אז, לומדים על-פי אותה תוכנית לימודים מלפני 200 שנה, משועבדים לאותם צאצאי הרבנים, חיים בגיטאות ובעוני כאז, מדירים נשים כאז, אוכלים כאז, בלי טלוויזיה וסמרטפון כאז, רק בהבדל אחד - הם לא צריכים לעבוד יותר לפרנסתם כאז, כי המדינה דואגת למחסורם. יש פסיכולוגים שיאמרו שהם סובלים מדלוזיה, מחשבות שווא, מחשבות מקובעות, דוגמה, אילוזיה, הלוסינציה. אך אני אומר שהם שפויים ואנשי כבוד ואנחנו מטורפים ופריירים.
18/01/2022  |  יעקב קורי  |   יומני בלוגרים
ט"ו בשבט שחל היום הוא ראש השנה לאילנות, אבל מאז 1949 הוא גם יום הולדתה של כנסת ישראל. ביום זה כונסה לראשונה הכנסת הראשונה, ומאז נהוג לציין יום זה בכנסת בחגיגיות, כיאה למי שחוגג יום הולדת. ואיך חוגגים? מאחדים בין ט"ו בשבט המקורי לבין טו בשבט של בית המחוקקים - בנטיעות עצים על-ידי חברי הכנסת. אני זוכר מבצע נטיעות כאלה, כשהייתי תקופת-מה אחד מנבחרי העם. את הנטיעות אז, בשנת 1996, עשינו ביער הכנסת במורדות הר הצופים. אני מקווה שהעץ שנטעתי עודנו נטוע, מקומו מובטח לו בלי בחירות ובלי פריימריז. כנסת באה וכנסת הולכת, ממשלה נופלת וממשלה אחרת קמה, והעצים שנשתלו לפני חצי יובל שנים, ככל הנראה צמחו והעמיקו את אחיזתם בקרקע ארצנו.
איני יודע לנקוט עמדה בין הנהלת משרד הבריאות לבין הפרופסור עידית מטות מ"איכילוב". זה ויכוח מקצועי על דרכי ההתמודדות עם הקורונה. הוא חריף. שני הצדדים מאמינים בדרכם הסותרת ונאבקים להנחילה. זה לשבחם. מעיד שאיכפת להם.
17/01/2022  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
היום נחצה ללא ספק קו אדום נוסף במלחמה בתימן: מיליציית החות'ים השיעית הנתמכת ע"י אירן יורה כבר שנים טילים ומל"טים על דרום סעודיה וכעת גם איחוד האמירויות הפך למטרה. בשעות הבוקר נטל דובר החות'ים יחיא סריע אחריות ל"פעולה יוצאת דופן בעומקה של האמירויות". שר התקשורת של החות'ים דיפאללה א-שאמי הכריז כי "הירי על האמירויות נועד לשמש לקח למדינונת הקטנה (כך בזלזול)". לפי ערוץ אל-מיאדין הפגיעות היו באזור המסחרי של אל-מספח, החשוב ביותר באבו דאבי מבחינה כלכלית. מקורות בתקשורת הערבית אישרו כי מאזור זה מיתמר עשן וכי נפגעו מתקני נפט במקום. בנוסף דווחו מקורות אמירתים מקומיים על פגיעה קלה יותר באזור שדה התעופה הבינלאומי של אבו דאבי. דווח על שלושה הרוגים, כולם עובדים זרים.
17/01/2022  |  ירון פרידמן  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il