|   15:07:40
דלג
  חיים רמון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

ככה יעשה לאיש אשר המלך-הפילוסוף חפץ ביקרו

לאחרונה נחשף כי נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אהרן ברק, לחץ על היועץ המשפטי לממשלה לחתור לעסקת טיעון עם בנימין נתניהו. חיים רמון מסביר מה היו שתי הסיבות העיקריות שהניעו את ברק ללחוץ על מנדלבליט להתקדם לעסקת טיעון
19/01/2022  |   חיים רמון   |   יומני בלוגרים   |   פרשות נתניהו   |   תגובות
אהרן ברק. "מורם מעם" [צילום: מתוך יוטיוב]

משא-ומתן קדחתני מתנהל בימים האחרונים בנוגע לעסקת טיעון בין בנימין נתניהו לבין התביעה הכללית בתיקי האלפים. ומסתבר כי השושבין של עסקה זו היה נשיא בית המשפט העליון לשעבר, פרופ' אהרן ברק. נתניהו פנה אל ברק בבקשה שייצור קשר עם היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, ושישכנע אותו לפעול בעניין עסקת טיעון, וברק נענה לבקשתו.

אפשר לתהות מדוע נשיא בית המשפט העליון לשעבר - אזרח פרטי מזה יותר מ-15 שנה - מצא לנכון לפנות ליועץ המשפטי לממשלה. לא זאת בלבד, על-פי העיתונאי ירון אברהם, ברק "לחץ" על מנדלבליט לחתור לעסקת טיעון עם נתניהו. סביר להניח שאם היה נחשף שאדם פרטי המקורב לנתניהו פנה ליועץ המשפטי לממשלה ו-"לחץ" עליו להגיע לעסקת טיעון עם ראש הממשלה לשעבר, אותו אדם כבר היה נמצא בחדר החקירות של להב 433. אבל המלך-הפילוסוף הוא, כמובן, מורם מעם ולו מותר הכל.

אבל מדוע ברק בכלל לחץ על מנדלבליט לחתור לעסקת טיעון?

ובכן, שוב מתגלה כי ברק הוא לא רק משפטן מחונן, אלא בראש ובראשונה פוליטיקאי-על (למעשה, בכל שנות המדינה לא היה פוליטיקאי ברמתו - אדם שהצליח לכונן חוקה באמרי פיו ולחולל הפיכה משטרית בדמותו שלו). כל מעריציו שעכשיו מטיחים בו עלבונות, לא מבינים עתה, ולא הבינו מעולם, את חוכמתו הפוליטית הרבה. חוכמה פוליטית זו היא שהניעה אותו ללחוץ על מנדלבליט להתקדם לעסקת טיעון וזאת בשל שתי סיבות עיקריות. על סיבות אלו אפשר ללמוד מדבריו של ברק עצמו.

ממגן המערכת למנפץ המערכת

"לא אכחיש שכאשר פניתי למנדלבליט חלפה בראשי כל העת תרומתו של בנימין נתניהו למדינה" סיפר ברק ל-ynet. האם ברק התכוון להסכמי השלום עם מדינות ערב, או שמא לפרויקט ההתחסנות או אולי לצמיחה הכלכלית בתקופת שלטונו של נתניהו? עם כל הכבוד להישגים אלו, יש דברים חשובים קצת יותר בעיניו של ברק. הלה הסביר שכוונתו הייתה "לא רק הישגיו הגדולים (של נתניהו) בכל השנים, אלא בעיקר, עד למשפטו, הוא היה מגדולי המגינים על מערכת המשפט הישראלית. תרומה זו לא אשכח לעד". וברק צודק. נתניהו לא העז לגעת במערכת המשפטית על כל מרכיביה - בית המשפט העליון, הפרקליטות והיועץ המשפטי לממשלה - ובלם כל שינוי שיכול היה לקצץ את כוחה עוד מ-2006 עת שימש כראש האופוזיציה וביתר שאת מאז החל את הקדנציה השנייה שלו בראשות הממשלה.

בראיון לתמר אלמוג, הרחיב ברק מעט אודות מהות "ההגנה" שנתן נתניהו למערכת המשפטית: "בשנים שאני הכרתי אותו, (נתניהו) היה מגן חשוב של מערכת בתי המשפט. כשהיה דיונים על הקמת בית משפט חוקתי נפרד מבית המשפט העליון, הוא התנגד לדבר הזה. הוא הגן על מערכת בתי המשפט. ואני מאוד מאוד כיבדתי אותו בשל כך". תרגום: נתניהו הגן על מפעל חייו של ברק - ההפיכה המשטרית שחולל מ-1993 ואילך - וסיכל את הניסיונות של הכנסת ושל הממשלה להחליש הכוח האנטי דמוקרטי של בית המשפט העליון.

המסר בדבריו של ברק ברור למדי - מי שפועל לחולל רפורמות במערכת המשפט או מנסה להסיג לאחור את ההפיכה הברקיסטית נגד הדמוקרטיה הישראלית, לא רק שנבוא איתו חשבון אלא גם נרדוף אותו עד חורמה. לעומת זאת, מי ש-"מגן" על מערכת המשפט הישראלית - כלומר, מונע כל רפורמה במערכת המשפטית ונותן לה להמשיך ולמשול במקום המוסדות הנבחרים - נגן עליו בחזרה. והרי זה חיזוק מפי הגבורה לכל מי שטוען כי הדיפ סטייט עשה סיכול ממוקד בנתניהו. ואי אפשר לטעון שזה רק ברק המדבר מרחשי ליבו, שכן היועץ המשפטי לממשלה התייעץ עימו במשך שבועות על עסקת הטיעון.

הכרת הטוב של ברק לנתניהו היא לא דבר חדש. ברק שב ושיבח את נתניהו לאורך השנים ולא בכדי. כאמור, נתניהו, וטעמיו עימו, מנע כל רפורמה משמעותית במערכת המשפטית. כך, למשל, בהעברת פסקת התגברות ובפיצול משרת היועץ המשפטי לממשלה. ואילו נתניהו זכה, במשך שנים, להנחות מפליגות מהיועץ המשפטי לממשלה ומהפרקליטות - כך, למשל, בפרשת ביבי טורס ובתיקים של שרה נתניהו.

אולם, לא לעולם חוסן. מתישהו החליטו בדרגים מסוימים בפרקליטות ובמשטרה שנתניהו מסכן את הדמוקרטיה והחלו לחפש אחריו כדי להפילו (כפי שעורכת הדין ליאורה גלאט-ברקוביץ' הדליפה מידע חסוי כדי לפגוע בסיכויי בחירתו של אריק שרון). לא בכדי נמנעו אותם גורמים לבקש אישור מהיועץ המשפטי לממשלה לפתוח בחקירה נגד ראש הממשלה, כפי שמחייב חוק יסוד הממשלה. ומכאן גם אותה האשמה תקדימית וחסרת בסיס של "היענות חריגה" כמתת שוחד כתב אישום על מרמה והפרת אמונים לא היה מספיק כדי לסכל את נתניהו וצריך היה האשמה כבדה יותר). היועץ המשפטי לממשלה שהיה ספקן בתחילה, השתכנע, עם הזמן, שנתניהו מסכן את הדמוקרטיה, ומכאן הדרך הייתה סלולה לכתבי אישום בתיקי האלפים.

ברגע שהחלה להתגבש בפרקליטות התפיסה כי יש להגיש כתבי אישום, ברק, כמובן, אימץ את עמדת המערכת. ברק אף "הסביר" למנדלבליט, ברמיזא הברורה לכל בר בי רב, כי אין לו ברירה אלא להגיש כתבי אישום - בשם ההגנה על מוסד היועץ המשפטי לממשלה: "כשהיועץ המשפטי לממשלה מחליט, הוא צריך לקחת בחשבון לא רק את ההשפעה של זה בציבור, אלא הוא גם לוקח בחשבון איך הדבר הזה ישפיע על המוסד של היועץ המשפטי. ואני זוכר את עצמי יושב ומקבל את ההחלטות, אני לא הולך לבייש את שמגר. ואני משוכנע שהוא (מנדלבליט) לא יבייש, לא את שמגר ולא אותי".

וברגע שהמערכת שאין לביישה החליטה להגיש כתבי אישום, הנאשם צריך לקבל את החלטתה בבחינת כזה ראה וקדש אליבא דברק. אולם, נתניהו החליט להילחם על חפותו ואף מתח ביקורת נוקבת על גורמי האכיפה. וזה, לדעתו של ברק, ניפוץ קדושתה של המערכת: "מרגע שהוגש נגדו כתב אישום על-ידי היועץ המשפטי לממשלה חל שינוי דרסטי - מהפך - בעמדתו. במקום מגן המערכת הוא הפך להיות מנפץ המערכת". זה שנתניהו לא ביצע שום פעולה משמעותית "נגד" המערכת המשפטית, ואפילו סיכל את קידומה של פסקת התגברות כפי שרצו שרי הממשלה, כל זה לא מספיק בעיני ברק. נתניהו העז לבקר את המערכת במילים קשות והגדיל ומינה שר משפטים לעומתי כמו אמיר אוחנה, וזה די והותר כדי לקבל את התואר של "מנפץ המערכת".

אבל עתה נתניהו מוכן לשוב ולכוף ראשו בפני המערכת המשפטית. ואם נתניהו מוכן לקבל עסקת טיעון, על המערכת המשפטית להסכים לכך כי זה מבסס את ניצחונה הלכה למעשה. וחשוב אף יותר, עסקת טיעון תראה לכל, ובייחוד לפוליטיקאים שחושבים, בחוצפתם כי רבה, על רפורמות במערכת המשפטית, שאיש לא יכול לנצח את המערכת - אפילו לא נתניהו הגדול. אז למען מטרה זאת אפשר לוותר על ההאשמה חסרת הבסיס בשוחד בתיק 4000, ואפשר לוותר לחלוטין על תיק 2000, ואפשר להסתפק בהרשעה ללא ענישה משמעותית, כל עוד יש קלון שמסלק את נתניהו מהחיים הפוליטיים ומנציח אל עליונות המערכת המשפטית על המערכת הפוליטית.

והרצון להגן על כוחה של המערכת המשפטית עומד גם בליבת הסיבה השנייה, והעיקרית, ללחץ שהפעיל ברק על מנדלבליט לחתור לעסקת טיעון.

האישור המוציא את העוקץ

"עמדתי היא שמן הראוי לאשר את עסקת הטיעון, משום שהאישור הזה מוציא את העוקץ מההריסה של מערכת בתי המשפט", הסביר ברק לתמר אלמוג. את ברק לא מעניינים האישומים, לא מעניינות הראיות, לא מעניין מהלך המשפט עד עתה - את עסקת טיעון יש לקבל רק כדי להגן על המורשת של ברק, על כל מרכיביה.

ברק הוסיף ופירט מדוע עסקת הטיעון כה חשובה: "משום שהטענה האומרת 'תפרו לי תיק', בא, בעצם, נתניהו בעצמו ואומר 'אני מודה שהאישום שניתן הוא אישום שאני אחראי עליו'. אני חושב שזה דבר כל כך חשוב, כל כך דרמטי, שהוא במשקלות הפנימיים של האיזונים, הוא ידו על העליונה". ברגע שיש עסקת טיעון, גם אם יפטרו אותו בעונש מגוחך ביחס לאישומים שהוגשו נגדו, הרי באקט ההודאה בפני בית המשפט, נתניהו לכאורה יצדיק בדיעבד את הגשת כתבי האישום נגדו.

יש להבין שברק חושש מאוד מזה שנתניהו ימשיך להילחם על חפותו בבית המשפט, בגלל ההשלכות השליליות שיכולות להיות לכך על מערכת המשפט. ולמה ברק מכוון? בשל הפרופיל הציבורי הגבוה של תיקי נתניהו, המשפט זוכה לתשומת לב ציבורית רבה מאוד, ובמהלכו נגלו רשויות האכיפה במערומיהן, אם בחוסר פעולה לפי דרישות החוק ואם בהפעלת אמצעים פסולים כדי להשיג את רצונן. יתרה מזאת, לפחות בתיק 4000 אפשר לומר שהתביעה לא ממש טרחה לבסס את האישום התקדימי בשוחד. פועל יוצא, אמון הציבור בפרקליטות הולך ומדרדר והתמשכות המשפט עלולה להביא להתעוררות ציבורית ופוליטית שתסכן את מורשת ההפיכה המשטרית של ברק.

לפני שברק החל לכהן בתפקיד נשיא בית המשפט העליון, אמון הציבור במוסד זה היה גבוה ביותר. במהלך כהונתו, אמון הציבור בבית המשפט העליון הלך מדחי אל דחי והירידה באמון הציבור נמשכה גם בתקופת יורשיו. הוא חושש כי המשך הירידה באמון הציבור יביא, בסופו של דבר, לכך שפוליטיקאים המושפעים מזוטות כמו רצון העם, עלולים לבצע, רחמנא ליצלן, רפורמות במערכת המשפט ולסכן את מפעל חייו האנטי דמוקרטי. ואת הסיכון הזה, ברק לא מוכן לקחת. הוא חושב שאם תהיה עסקת טיעון במסגרתה נתניהו ילך לקנוסה, תנוטרל הסכנה העכשווית לפגיעה במורשתו. ואכן, נראה שגם הפעם ברק ישיג את רצונו, והשלטון "הנאור" של המשפטנים - מורשתו של המלך-הפילוסוף - יימשך על חשבון הדמוקרטיה והעם הריבון.

תאריך:  19/01/2022   |   עודכן:  19/01/2022
חיים רמון
+אין שוחד כי לא היה שוחד
14:48 19/01/22  |  רון בריימן   |   לרשימה המלאה
במציאות שנוצרה עם הופעת הגישושים לחתימת עסקת טיעון מסתבר שמנדלבליט לא יוכל עוד לטעון שהיה שוחד, כי האישום המרכזי בתיק 4000 היה כלא היה. אין ספק שקיום בחירות תחת עננה זו - עננת האישום בשוחד - השפיע על אופן ההצבעה של בוחרים רבים. במצב של תיקו, עננה זו הכריעה את תוצאות הבחירות. שוחד לא היה, אבל עיוות פוליטי היה גם היה
(נתניהו. ההתעקשות על הקלון - שערורייה [צילום: יוטיוב])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ככה יעשה לאיש אשר המלך-הפילוסוף חפץ ביקרו
תגובות  [ 12 ] מוצגות   [ 12 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
19/01/22 12:20
2
אורח
20/01/22 09:55
3
אורח
20/01/22 09:55
4
אלו שלא שוכחים 73
20/01/22 10:18
 
אלו שלא שוכחים 73
20/01/22 13:29
5
שואל
21/01/22 07:43
6
חרגול
21/01/22 20:02
7
טירה
22/01/22 00:11
8
סתם ישראלי
23/01/22 21:52
9
אקטואלי
25/01/22 18:39
10
Haim Mevin USA
27/01/22 21:06
11
מישה רבינוביץ
14/03/22 22:20
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  פרשות נתניהו
אי אפשר שלא להתפעל מהקמפיין שפתח ינון מגל בסיוע ארגון "בצלמו", למימון הגנתו המשפטית של בנימין נתניהו, בו נאספו ללא פרסום בתוך יומיים למעלה מ-3 מיליון ש"ח, אשר נתרמו על-ידי יותר מ-21 אלף תורמים. שאפו.
שבועיים לפני שמנדלבליט צולל לנבכי תהומות השיכחה, הוא עושה ניסיון מטורלל לחסל את הקריירה הפוליטית של נתניהו, כרגיל בגיבוי תקשורתי מסיבי, שהתחיל, איך לא, בהדלפה לבן כספית, מגדולי שונאי נתניהו.
תומכי ביבי אינם חדלים מלהציף אותי בנאצות. עווני הגדול הוא שאיני חדל למתוח ביקורת על בנימין נתניהו. אך גם אחיי גיבורי התהילה, מפגיני כל פינה בארץ ישראל, מציעים לי לחדול. הרי הוא כבר הובס וגורש מהבסטיליה בבלפור, ירושלים. גם לי נמאס מלעסוק בו. אך בכל יום שחולף אני מתחזק בדעתי כי אסור היה לנהוג כמו ג'נטלמנים במועדון פביאני באנגליה. ח"כ ביבי הוא נמר פוליטי פצוע תאב שלטון וסכנתו הפאלמנטרית תקפה גם תקפה.
07/10/2021  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
שר המשפטים, גדעון סער, הודיע (יום א', 3.10.21) כי הוא מסכים להקמת ועדת חקירה ממלכתית לבחינת פרשת הצוללות וכלי השיט.
03/10/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
חוזהו של רביב דרוקר בערוץ-13 יסתיים בקרוב. תוכנית "המקור" בעריכתו חשפה פרשיות חמורות בציבוריות הישראלית. זכור כמובן חלקו בחשיפת התנהלותו של בנימין נתניהו ובעיקר בפרשת הצוללות, שיום אחד, והוא לא רחוק, תניב ועדת חקירה ממלכתית. הוא ראוי להערכה רבה על פועלו העיתונאי המובהק.
27/09/2021  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il