|   15:07:40
דלג
  יורם אטינגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

מדיניות ארה"ב כלפי אירן

הימנעות משגיאות או חזרה עליהן <br>

ערב הפלת שלטון השאה, דיווח שגריר ארה"ב בטהרן, וויליאם סאליבן, שחומייני והצבא הם אנטי-קומוניסטים, "חומייני יהיה גנדי-אירני, והבחירות הצפויות באירן יביאו להקמת ממשל איסלאמי פרו-מערבי..."
25/01/2022  |   יורם אטינגר   |   יומני בלוגרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
אבראהים ראיסי [צילום: The State Duma, The Federal Assembly of The Russian Federation Press Service via AP]

עשרה ימים לפני הפלת שלטון השאה הפרסי, אמר נשיא ארה"ב, ג'ימי קארטר, בוועידת מנהיגי העולם באיי גוואדלופ שמשטר בראשות אייתולה חומייני "לא יפעל להפצת המהפיכה האיסלאמית מעבר לגבולות אירן... ויתמקד ברכישת טרקטורים ולא טנקים [חמאה ולא תותחים]..." ב-11 לינואר 1979, ששה ימים לפני הימלטות השאה מאירן, "העריך ה-CIA שחומייני יניח למקורביו המתונים, דוברי האנגלית ובוגרי אוניברסיטאות מערביות לנהל את השלטון החדש באירן..."

ערב הפלת שלטון השאה, דיווח שגריר ארה"ב בטהרן, וויליאם סאליבן, שחומייני והצבא הם אנטי-קומוניסטים, "חומייני יהיה גנדי-אירני, והבחירות הצפויות באירן יביאו להקמת ממשל איסלאמי פרו-מערבי...". חמישה חודשים לפני הפלת השאה, באוגוסט 1978, העריך ה-CIA שאירן אינה צפויה להיות מהפכנית, ואפילו לא טרום-מהפכנית".

האם מעצבי מדיניות ארה"ב למדו משגיאות העבר על-ידי הימנעות מהן או חזרה עליהן? מדיניות 1978 כלפי מהפיכת חומייני הייתה שגוייה מן היסוד, הוסיפה שמן למדורות המזרח התיכון, העניקה רוח גבית לטרור האיסלאמי ופגעה קשות בביטחון הלאומי וביטחון הפנים של ארה"ב. כתוצאה מכך, אירן הפכה ל"רפובליקה האיסלאמית של אירן". מ"השוטר האמריקני של המפרץ הפרסי" הפכה אירן למוקד עולמי של פעילות אנטי-אמריקנית מתאילאנד ומרכז אסיה, דרך המזרח התיכון ואפריקה עד דרום ומרכז אמריקה וגבול ארה"ב-מקסיקו.

למרות הבוננזה הדיפלומטית והכספית שהוענקה לאירן במסגרת הסכם הגרעין מ-2015, משטר האייתולות מתמיד בתפישת ארה"ב כ"שטן הגדול" ומשוכת העל בדרך למימוש מטרת העל: הכנעת התרבות המערבית - ובראשה ארה"ב - והשלטת האיסלאם השיעי על העולם.

משגים דרמטים של מדיניות ארה"ב ב-1978/79

ב-9 לנובמבר 1978 שלח שגריר ארה"ב בטהרן, וויליאם סאליבן, מברק לוושינגטון, ובו העריך שמשטר חומייני ישמור על אינטרס ארה"ב, וגורמים מתונים יובילו את הרפובליקה האיסלאמית, שתהייה תלויה בצבא שהוא פרו-אמריקני. חומייני יהיה המנצח הגדול, אך יהיה מהדורה אירנית של גנדי, ויקדם את אינטרס ארה"ב בגזרה הצפון-מערבית של המזרח התיכון.

פרופסור אלי כדורי מאוניברסיטת לונדון, שהיה היסטוריון-משנה-משחק של המזה"ת, הצביע על כשלים קריטים של מדיניות ארה"ב כלפי אירן: "השגריר סאליבן טען שחומייני והצבא יהיו אנטי-קומוניסטים... ושהבחירות יביאו לשלטון פרו-מערבי... הממסד המדיני והאקדמאי בארה"ב שר שירי הלל לחומייני... פרופסור ריצ'רד פאלק מאוניברסיטת פרינסטון טען שאנשי חומייני מחויבים למאבק בדיכוי... מאמינים בזכויות מיעוטים... נחושים לקדם צדק חברתי... יפגינו מתינות דתית... ויתרמו ליציבות האזור... מחלקת המדינה האמינה שחומייני יקים ממשלה מתונה ובחלקה חילונית, ויסתפק בתפקיד של אב-רוחני... עוזר מזכיר המדינה לענייני המזה"ת, הרולד סאנדרס רב-ההשפעה, טען שלא היו סימנים לעוינות משמעותית של חומייני ואנשיו כלפי ארה"ב... היועץ לביטחון לאומי, בז'ז'ינסקי, הודיע על נכונות ארה"ב להרחיב שיתופי פעולה ביטחוניים, מדיניים וכלכליים עם משטר חומייני... ביטוי לאי-הבנה עמוקה ושיטתית של חומייני וחזונו..."

חומייני הוליך את ארה"ב שולל באמצעות "תקייה"

המחלקה הפרסית של ה-BBC מתעדת את השימוש המושכל שעשה אייתוללה חומייני ב"תקייה" במגעיו עם ארה"ב ערב שובו לאירן (מ-16 שנות גלות בצרפת, עירק וטורקיה) והשתלטותו על המדינה. "תקייה" היא דפוס התנהגות דתית איסלאמית בת 1,400 שנים המאפשרת למוסלמים להוליך שולל יריבים ואויבים, כאשר מאזן הכוחות אינו מאפשר את הדברתם, על-ידי הסתרת כוונות ואמונה בעזרת אקרובטיקה לשונית, שאינה מחייבת, אלא מאפשרת לקדם מטרה/חזון.

חומייני הרעיף על הנשיא קארטר, ישירות ובאמצעות עוזריו, הבטחות חסרות שחר שהתאמו לתפישת העולם של הממסד המדיני והביטחוני בוושינגטון (גם היום), שלא הסתיר את כמיהתו, ואת האמונה ביכולתו, להפוך את אירן למדינה יציבה המאמצת ערכים ומוסדות מערביים כגון דו-קיום בשלום, סובלנות, זכויות אדם ודמוקרטיה.

המסרים של חומייני שכנעו את הממסד האמריקני שהרפובליקה האיסלאמית של אירן תהייה שותף נוח לארה"ב, כפי שמתעד מסמך ה-CIA מ-11 לינואר 1979, 20 יום לפני שחומייני נחת בנמל התעופה של טהרן. להערכת ה-CIA חומייני היה אמור להפקיד את התפקוד היומיומי של הרפובליקה האיסלאמית בידי מוחמד בהשטי המשכיל, דובר אנגלית וגרמנית, פרגמטי ולכאורה מתון.

ב-27 לינואר 1979, חמישה ימים לפני חזרתו לאירן, שלח חומייני מסר נוסף לקארטר ובו ביקש להבטיח העברת שלטון מסודרת ורגועה, באמצעות שכנוע הצבא (על-ידי ארה"ב) לקבל את מרות שלטון חומייני, ובכך להבטיח יציבות פנימית תוך הגנה על אינטרס ארה"ב ועל שלום אזרחי ארה"ב שנמצאו באירן. חומייני הוסיף שהרפובליקה האיסלאמית לא תפעל מחוץ לגבולות אירן, לא תייצא את המהפיכה האיסלאמית, לא תהייה "השוטר של המפרץ הפרסי", תתנהל תוך שמירה על כבוד האדם וקידום השלום ברחבי העולם.

חומייני הבהיר שהוא מכיר באינטרס האמריקני באירן, וארה"ב לא תפסיד בעלת ברית, מכיוון שהוא ידיד של ארה"ב, המעדיף לקיים שיתוף פעולה עם ארה"ב כדיי לבלום שאיפות של ברה"מ האתאיסטית ואנטי-דתית ושל בריטניה. חומייני התחייב לא לפגוע בצבא האירני הפרו-אמריקני, וביקש שארה"ב לא תפנה מאירן את מערכות הנשק המתוחכמות שסיפקה לאירן. אבל, ב-15 לפברואר 1979, שבועיים לאחר נחיתת חומייני בטהרן, הוצאו להורג ארבעה גנרלים פרו-אמריקנים על גג בית ספר תיכון בטהרן. כך התחיל מסע ארוך של הוצאות להורג וחיסול גורמים בכירים פרו-אמריקנים.

הממסד האמריקני התמקד ביחסו של חומייני לקומוניזם וברה"מ, ולא במשקלו הדומיננטי של האיסלאם בעיצוב התרבות, החזון והמדיניות של הרפובליקה האיסלאמית באירן.

בינואר 1980 חגג חומייני את יום השנה הראשון לרפובליקה האיסלאמית כאשר הוא החזיק 63 בני ערובה אמריקנים, כתוצאה מהשתלטות על שגרירות ארה"ב בטהרן, והכריז: "ארה"ב חסרת-אונים; אירן נלחמת באימפריאליזם האמריקני ברחבי העולם, ותייצא את המהפיכה האיסלאמית לכל מדינה". מ"תקייה" ערבה לאוזן האמריקנית, חומייני עבר לקעקוע מעמדו של "השטן האמריקני הגדול".

האם מעצבי-מדיניות בארה"ב למדו משגיאות העבר?

קאסרא עראבי מ"מכון טוני בלייר לשינוי גלובלי", מומחה לאירן ואיסלאם שיעי, טוען שמשקל היסודות האיסלאמים של הרפובליקה האיסלאמית דומיננטי היום כפי שהיה ב-1979: "מעצבי מדיניות מערביים מתעלמים בשיטתיות מעוצמת האידיאולוגיה של המהפיכה האיסלאמית. תפישת העולם הרודנית של חומייני וממשיכיו מביאה לשלטון דיכוי, עוינות למערב, אלימות ואי יציבות, ושדה קטל בעירק, סוריה, תימן ולבנון, ומתאילנד ובולגריה ועד ארגנטינה... הטינה כלפי ארה"ב התעצמה עם השנים, והיא טעונה יותר בתקופת אייתוללה חמנאי מאשר הייתה בתקופת אייתוללה חומייני... חוקת הרפובליקה האיסלאמית מקדשת את ייצוא מהפיכת 1979...

"העוינות השורשית כלפי ארה"ב לא הוקהתה על-ידי הסכם הגרעין מ-2015... שלטון האייתולות מאמין במלחמת תרבויות בלתי-נמנעת בין האיסלאם למערב, ומשוכנע שערכי המערב מנוגדים לאיסלאם... הוא רואה בארה"ב את מנהיגת הדיכוי וחוסר הצדק בעולם, 'השטן הגדול', האויבת המהותית ביותר של האיסלאם, השואפת להשתלט על העולם המוסלמי... מאז הסכם הגרעין ב-2015 הגבירה אירן את פעילות הטרור והחתרנות. מ-2011 השקיעה אירן בסוריה כ-30 מיליארד דולרים, ובשנים האחרונות כ-6 מיליארד לשנה... מ-1979 אירן מטפחת שיתופי עפולה עם ארגוני טרור שיעים, כולל חיזבאללה בלבנון, חאשד אל-שעבי בעירק, החות'ים בתימן וארגונים דומים בסוריה...

"לפי דוקטרינת חומייני, ישראל אינה לגיטימית, מדכאת ופורעת-חוק, והוקמה בלב העולם המוסלמי כדי לשמש כלי בידי המערב, ובמיוחד ארה"ב, לקידום השתלטותם על המוסלמים... "האיסלאם הסוני והשיעי מאמינים במלחמת תרבויות מול המערב, בשלטון איסלאמי עולמי כפתרון לבעיות העולם המוסלמי, וביעד אסטרטגי של הקמת ישות איסלאמית עולמית המבוססת על חוקי השריעה... "דו-קיום בשלום בין 'בית האיסלאם' לבין 'בית הכופרים' הוא בלתי-אפשרי [הפסקת-אש זמנית, 'הודנה', אפשרית]. 'בית האיסלאם' נמצא במלחמה מתמדת, ג'יהאד, נגד 'בית הכופרים'....

"אירן מעודדת כל מוסלמי להתקומם נגד משטרים מוסלמים מושחתים ופרו-מערביים, ובמיוחד נגד המשטר הסעודי, המכונה על-ידי אירן כ'בלתי-לגיטימי' ו'משומד', המחלל את המסגד הגדול במכה...." 40 שנים לאחר המהפיכה ומנהיגי אירן ממשיכים לפעול בנחישות למימוש עקרונות אלו, וליצא את המהפיכה האיסלאמית, תוך כדי ליבוי אלימות ואי-יציבות ברחבי האזור ובעולם...."

השורה התחתונה

האם יש התאמה בין התנהלותו העיקבית של משטר האייתולות לבין מדיניות ארה"ב הגורסת שמחווה כספית ודיפלומטית נאותה, הכוללת מיליארדי דולרים והכרה במעמדה האזורי והעולמי הבכיר של אירן, עשויה לשכנע את האייתולות לנהל מו"מ אמין, לדבוק בדו-קיום בשלום ולזנוח את חזונם הפנאטי והמגלומני בן 1,400 שנים? האם ארה"ב מכירה במציאות האירנית האלימה מאז 1979 - כולל החוקה, מערכת החינוך, הסתה במסגדים ובעצרות-עם, חתרנות וטרור - הממחישה את ההשפעה ההרסנית של החלטת וושינגטון לשלול את האפשרויות של פעולה צבאית נגד אירן והחלפת השלטון בטהרן?

האם מעצבי מדיניות ארה"ב נמנעים מ-או חוזרים על - שגיאות גורליות שנעשו על-ידי קודמיהם בתפקיד ב-1978/79? האם מעצבי מדיניות ארה"ב נופלים שוב ברשת ה"תקייה", תוך הקרבת המציאות על מזבח תפישת עולם מערבית המנותקת ממציאות המזרח התיכון? האם מעצבי מדיניות ארה"ב ממשיכים להמעיט במשקל הדומיננטי של האיסלאם בעיצוב התרבות המדינית של מדינות ערביות ומוסלמיות, בכלל, ובעיצוב החזון והמדיניות של הרפובליקה האיסלאמית באירן, בפרט, והאיום שחזון זה מהווה על ארה"ב והעולם? לפי פתגם אמריקני: עבדת עלי פעם אחת - תתבייש לך; עבדת עלי פעמיים - הבושה שלי!

תאריך:  25/01/2022   |   עודכן:  25/01/2022
יורם אטינגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הימנעות משגיאות או חזרה עליהן
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
איחוד האמירויות יירטה במהלך הלילה (יום ב', 24.1.22) שני טילים בליסטיים שירו כוחות חות'יים. על-פי דיווח שמסר משרד ההגנה האמירתי, לא היו נפגעים במתקפת הטילים.
24/01/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
ארגוני הטרור הפלשתינים שמרו על שתיקה בשבוע שעבר לאחר ההתקפה הקשה של המורדים החות'ים בתימן, באמצעות טילים בליסטיים ומל"טים מדויקים, על המתקנים הכלכליים של אבו דאבי.
במסגרת תחקור בסנאט האמריקני על נסיגת כוחות ארצות הברית מאפגניסטן, הודו בכירי הפנטגון – שר ההגנה, ראש המטות המשולבים ומפקד CENTCOM - כי טעו בכך שהתבססו על הערכה אופטימית לגבי השלכות הפינוי.
22/01/2022  |  אודי דקל  |   כתבות
לפני כמה ימים חזרה מסוריה משלחת תנועת פתח בראשות מזכ"ל התנועה ג'בריל רג'וב, במהלך הביקור נפגשו חברי המשלחת עם שר החוץ הסורי פייצל אלמקדאד ומסרו לו איגרת מיו"ר הרש"פ מחמוד עבאס. גיבריל רג'וב הרעיף במהלך הביקור שבחים על סוריה ונשיאה בשאר אסד על תפקידה בעולם הערבי, " אין בית שלא מתנוססים בו תמונות בשאר אסד והדגל הסורי" התחנף רג'וב למארחיו והודיע כי יו"ר הרש"פ יבקר בקרוב בסוריה.
במערכת המודיעין הישראלית מנתחים את התקפת המל"טים המדויקים שביצעו המורדים החות'ים בתימן ב-17 בינואר על אזור התעשיה אלמוספה ועל שדה התעופה הבינלאומי באבו דאבי. מדובר במבצע צבאי מתוכנן היטב שהמורדים החות'ים קוראים לו "סופת תימן" ומתגאים בו. בהתקפה נהרגו 3 בני אדם ו-6 נפצעו ועלו באש 3 מיכליות דלק, בתגובה תקפו מטוסי הקואליציה בראשות סעודיה מטרות של החות'ים בתימן, החות'ים הודיעו כי בהתקפה הזו נהרגו בצנעא 12 בני אדם ובהם נשים וילדים.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il