|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
דוד מוסינזון, רעייתו ורדה ובנם אילון מוסינזון 1938 [צילום: באדיבות המשפחה]

ד"ר דוד מוסינזון - וטרינר העמק

מול התחנה המרכזית הישנה בעפולה נמצא "גן דוד מוסינזון" או בשמו הנוסף "כיכר דוד" על שמו של דוד מוסינזון, וטרינר תושב עפולה וחבר בארגון "ההגנה" שנהרג ב-1938 בימי מאורעות תרצ"ו-תרצ"ח
25/01/2022  |   אלי אלון   |   יומני בלוגרים   |   כתבות פרופיל   |   תגובות
ד"ר דוד מוסינזון [צילום: באדיבות המשפחה]

דוד מוסינזון, בנם של יפה (סוניה) וד"ר בן-ציון מוסינזון, נולד ב-1906 בברן בשוויץ. בהיותו בן שנה עלה לארץ ישראל עם משפחתו וזו השתקעה בתל אביב.

אביו, ד"ר בן ציון מוסינזון היה ממייסדי תל אביב, מחנך ומורה לתנ"ך, והיה מנהל גימנסיה הרצליה בשנים 1944-1912 ולאחר סיום תפקידו כמנהל הגימנסיה כיהן בתפקיד מנהל מחלקת החינוך של הוועד הלאומי (מקביל לשר החינוך במדינה שבדרך).

משפחת ד"ר בן-ציון ויפה מוסינזון נמנית עם 66 משפחות מייסדי "אחוזת בית" לימים תל אביב. ביתם ברח' השחר 12 פינת רחוב אחד העם היה צמוד לגימנסיה העברית "הרצליה". בשנת 1922 עבר הבית לרשות "אחד העם" ובית משפחת מוסינזון עבר לרח' אלנבי פינת טשרניחובסקי (לימים נודע כבית א.ב.ג.).

למד וטרנריה בגלאזגו
היה הרופא הווטרינרי הממשלתי הממונה על כל אזור עמק יזרעאל והגליל התחתון
▪ ▪ ▪

דוד מוסינזון למד בגימנסיה הרצליה בתל אביב והיה תלמיד מצטיין. היה פעיל ב"הצופים" וגם בארגון ההגנה. לאחר שנת שירות ולימודים בבית הספר החקלאי במקווה ישראל, יצא להולנד והחל להשתלם שם בטיפול בפרות. בהמשך למד רפואת בהמות - וטרינריה באוניברסיטה של גלזגו בסקוטלנד וקיבל תואר דוקטור ומומחה בווטרינריה.

בתקופת שהותו בסקוטלנד הכיר צעירה יהודייה בת גלאזגו, בשם ורדה (במקור רוז) והם נישאו בסקוטלנד. ב-1931 חזר ארצה. בתחילה עבד בתחנת הניסיונות ברחובות, ואחר כך עסק במקצועו בבנימינה ובראשון לציון וכן שימש כרופא ראשי בחברת "צער בעלי חיים" בירושלים. לבסוף השתקע בעפולה והיה הרופא הווטרינרי הממשלתי הממונה על כל אזור עמק יזרעאל והגליל התחתון.

בתפקיד זה היה ממונה גם על יישובי העמק שאלה היו בעיקר ישובים יהודים וגם על יישובי הגליל התחתון שהיו בעיקר ישובים ערבים. היה לו משרד מרפאה וטרינרית מטעם ממשלת המנדט גם בעפולה לתושבי העמק, וגם בנצרת לישובים הערביים בסביבה. משרדו של ד"ר מוסינזון בעפולה שכן סמוך למגדל המים בעיר צמוד למשרד מושל קצין המחוז (מטעם ממשלת המנדט הבריטי) שהיה אז אברהם ברגמן (לימים בירן) ושהיה חבר קרוב של דוד. אברהם בירן היה לימים ארכיאולוג נודע, חוקר תל-דן וחתן פרס ישראל (2002). נפטר בגיל 98 בשנת 2008.

בתפקידו כווטרינר גילה דוד גם ידע מקצועי יסודי וגם מסירות ונכונות להועיל ולסייע לכלל, יהודים וערבים כאחד. גם בעיצומם של ימי מאורעות הדמים שנפתחו בתרצ"ו (1936) המשיך לנסוע לכפרים הערביים ולהגיש עזרה לפלחים שאת שפתם ומנהיגיהם היטיב להכיר.

מותו בעמק בית שאן בעלות רכב על מוקש
מוסינזון פקח עיניו אך לא דיבר ומת תוך זמן קצר
▪ ▪ ▪

לצד עבודתו היה פעיל בענייני הביטחון וההתיישבות באזור. ביום רביעי 14.9.1938 יצא ד"ר דוד מוסינזון עם חיים שטורמן מעין חרוד ואהרון אטקין מגבע, מפעילי "ההגנה" באזור, בשליחות מוסדות ההתיישבות היהודית, לאתר מיקומם של ישובים חדשים באדמות קק"ל בעמק בית שאן. השלושה נסעו ברכב נהוג בידי קצין המחוז (מטעם המנדט הבריטי) אברהם ברגמן שהיה חברו של דוד מוסינזון. איתם ברכב היה גם שוטר בריטי בשם אדמונד. קצין המחוז ברגמן ואדמונד ישבו מלפנים ומאחור ישבו חיים שטורמן, דוד מוסינזון ואהרון אטקין.

בדרך מתל עמל לטירת צבי עלה רכבם על מוקש שהוסתר ליד חבית. היה זה בסביבות השעה 2 בצהריים. מיד לאחר מכן תקפו אנשי כנופיה ערבית ביריות מטווח קצר את הרכב שעלה על מוקש. רכב של נוטרים שהגיע למקום ירה לעבר אנשי הכנופיה והצליח לבסוף להניסם. הקצין ברגמן (בירן) שנהג ברכב ניצל בנס, השוטר אדמונד שישב לידו נפצע קשה. השלושה שישבו מאחור נהרגו.

אתקין נהרג במקום. מוסינזון עוד פקח עיניו אך לא דיבר ומת תוך זמן קצר וחיים שטורמן הועבר פצוע קשה לשדה נחום אך מת כעבור זמן קצר. אבל כבד ירד על העמק עם היודע דבר מותם של השלושה. כל אחד משלושת ההרוגים הועבר ליישובו. גופתו של חיים שטורמן הועברה לעין חרוד, אהרון אטקין לגבע ודוד מוסינזון הועבר לעפולה. לזכרם של השלושה נקרא לימים הגן הלאומי "גן השלושה" (הסחנה).

"וינגייט בן בית בבית דוד וורדה מוסינזון"
אימו ורדה סיפרה לו שווינגייט היה נחמד אבל מוזר קצת
▪ ▪ ▪

בנו של דוד מוסינזון, אילון מוסינזון, כיום גמלאי ובעברו מנהל בחברות הייטק, מספר לי כי אורד וינגייט הכיר את כל השלושה שנהרגו באסון המיקוש באופן אישי. אילון מספר: "אחרי שהשלושה נהרגו וינגיט לקח את זה מאוד קשה, הוא עשה פעולת תגמול והוא פגע בשבט שמשם יצאו הפורעים ששמו את המוקש ונהרגו 39 מהשבט הזה באותו לילה".

אילון מוסינזון מספר כי וינגייט היה אורח תדיר לארוחות ערב בבית הוריו דוד וורדה מוסינזון בעפולה. "בעמק לא ידעו אנשים הרבה אנגלית. מספר יודעי האנגלית בקיבוצים ובעמק באותם ימים היה מועט ובטח וינגייט לא מצא לו הרבה שפה משותפת עם אנשי העמק. בבית הורי ורדה ודוד השפה האנגלית הייתה שגורה כמובן וגם המנטליות אז הוא היה מתארח אצל הורי לארוחות ערב". אילון מספר כי אמו ורדה סיפרה לו שווינגייט היה נחמד אבל מוזר קצת. למרות הנימוסים האנגליים היה מסוגל לעזוב באמצע הארוחה ולהגיד שהוא "חייב לרוץ כי יש לו הרגשה שהפורעים הערבים יתקיפו הערב".

אילון מוסינזון מספר לי פרט מעניין שסיפרה לו אמו ורדה כאמור, היה לד"ר דוד מוסינזון משרד מרפאה וטרינרית מטעם ממשלת המנדט גם בעפולה לתושבי העמק וגם בנצרת לישובים הערביים בסביבה. "בנצרת היה עוזר מקומי לרופא שכאשר אבי נהרג זעק איך הרגו אותו! מי עוד ירוץ בין הכפרים להציל את הצאן והעופות ממחלות ומגיפות"? תוך זמן קצר הרגו את העוזר!

הספד מרגש של האב בהלווית בנו
משפחת בן-ציון ויפה מוסינזון, הילדים דוד, מרים ותמר [צילום: אתר עמותת משפחות מייסדות תל-אביב, באדיבות אילון מוסינזון]
"...אילו היינו צריכים להתחיל מחדש, אילו ידענו מראש מה יהיה בסופו, היינו עושים כך שנית..."
▪ ▪ ▪

דוד מוסינזון היה בן 32 במותו. גופתו הועברה ל"בית הפועלים" בעפולה שם ניצב מצדי הארון משמר כבוד של נוטרים וחבריו של דוד. אבל כבד ירד על עפולה ובעיתונות דאז מדווח כי סניף הפועל בעפולה הכריז עם היוודע דבר מותו של דוד, שהיה חבר בסניף, על שבוע אבל בו תושבת הפעילות בסניף ו"בתי הקפה בעיר הודיעו כי יבטלו הנגינה והריקודים במוצאי שבת".

למחרת מותו של דוד מוסינזון, ביום חמישי 15 בספטמבר בשעה 10 בבוקר, יצא הארון מעפולה לתל אביב והונח באולם הגימנסיה הרצליה בתל אביב. שם ספד לו מחנכו בגימנסיה ד"ר חיים הררי. מאולם הגימנסיה יצא מסע ההלוויה דרך הרחובות אחד העם, מונטפיורי ונחמני לבית הכנסת הגדול ברחוב אלנבי תל אביב שם נשא דברי הספד הרב הראשי של העיר הרב עוזיאל. קהל רב הלך אחר ארונו ובהם נכבדי וראשי הישוב יצחק בן צבי, יהושע חנקין, יוסף שפרינצק. דוד מוסינזון נקבר בחלקת ההגנה וההעפלה של בית הקברות בנחלת יצחק.

בדברי ההספד ליד הקבר הפתוח אמר אביו בין השאר (ואני מצטט מאתר ההנצחה "ונזכור את כולם" שליד משרד הביטחון): "זכית לכך כי על במותיך נפלת, בני. מילאת חובתך בשקט ובאמונה... חינכנו אותך ברוח נאמנות ובהקרבה לעם. עתה החזרנו אותך לאדמה. כל אשר היה לנו, חלק גדול מחיינו ונשמתנו, הנחנו בקבר זה. אילו היינו צריכים להתחיל מחדש, אילו ידענו מראש מה יהיה בסופו, היינו עושים כך שנית כי זוהי הדרך האמיתית".

בנו של דוד מוסינזון אילון מוסינזון אומר לי "בקשר להספד אכן הקשר בין ד"ר בן ציון מוסינזון לאבי היה קשר חזק מאד, וסבי נשבר לגמרי לאחר מותו של אבי, אבל בהלוויה בניגוד להלוויות כיום שבוכים ומתלוננים הוא אמר בהספד אילו ידענו מה יהיה גורלך לא הינו מחנכים אותך אחרת. אני חושב שזה משפט חזק מאד", אומר אילון.

האב ביקש להיקבר על יד בנו

אביו של דוד מוסינזון ד"ר בן ציון מוסינזון היה קשור מאוד לבנו דוד והכאב על מותו ליווה אותו עד מותו 1942 בגיל 64. אובדן בנו, דוד, שבו היה גאה ועמו היה לו קשר מיוחד, היה מכה קשה לבן ציון ומשפחתו. בצוואתו ביקש ד"ר בן ציון מוסינזון, להיקבר ליד קבר בנו האהוב דוד. וכך נעשה. האב נקבר בבית הקברות בנחלת יצחק מול חלקת חללי ה"הגנה" שם נטמן בנו. רעייתו של בן ציון יפה מוסינזון לבית פלדמן נפטרה ב-1960 ונטמנה ליד בעלה בנחלת יצחק.

במותו הותיר ד"ר דוד מוסינזון רעיה ורדה (רוז) מוסינזון וילד בן תשעה חודשים אילון שמו. לאחר מות אביו אילון גדל והתחנך בתל אביב ולמד בגימנסיה הרצליה בה למד אביו ואותה ניהל שנים רבות סבו. אילון הוא בוגר הטכניון. עבד וניהל חברות הייטק, בעיקר בתחום האלקטרואופטיקה. כיום הוא גמלאי. בנו של אילון הוא ד"ר דוד מוסינזון ונקרא על שם סבו.

אלמנתו של ד"ר דוד מוסינזון ורדה רוז מוסינזון בוגרת האקדמיה המלכותית למוזיקה בלונדון. לימדה, לאחר מות דוד, אנגלית בגימנסיה הרצליה בת"א. נפטרה בשנת 2000 ונקברה, לבקשתה, בנחלת יצחק בצמוד לחלקת חללי ההגנה, שם קבור דוד.

ככר-גן על שמו

בספטמבר 1940 במלאת שנתיים למותו של דוד מוסינזון, החליטה מועצת עפולה להביע הוקרתה לדוד מוסינזון שהיה בשנותיו האחרונות תושב עפולה, על פעלו למען עפולה והעמק והחליטה לקרוא את הרחבה בה שוכן כיום הגן על שמו בשם "רחבת דוד". לימים שינה המקום שמו ונקרא כיום "כיכר דוד" או גן דוד מוסינזון.

תאריך:  25/01/2022   |   עודכן:  25/01/2022
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ד"ר דוד מוסינזון - וטרינר העמק
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
וינטר הניה
26/01/22 16:29
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פפאיה היא צמח הגדל לאורך כל השנה. אומנם מוצאה מאמריקה התיכונה אך כיום מגדלים אותה בארצות הטרופיות בכל כדור-הארץ. למעשה היא אינה עץ כי אם צמח עשבוני וגובהו עשוי להגיע ל-8 מטרים בקירוב.
25/01/2022  |  מריה סוידאן  |   יומני בלוגרים
הממשלה היפהפייה שעם ישראל התברך בה, ממשלת הריפוי, האיחוי, השינוי, התקווה והאור הגדול, ממשלת ועדות החקירה, ממשלת כל אזרחיה, ממשלת כל מיסיה, כל איכויותיה, ממשלת השלום והשלווה. הממשלה הזו שבאה לעבוד כי ישראל לפני הכל, היא הממשלה מהמנופחות שהיו אי-פעם במדינת ישראל, ממשלת כל שריה, כל שריה בלי תיקיה, כל סגנני שריה, כל מינוייה, כל משפחותיה, כל פנסיותיה הצבאיות, כל הבטחותיה הכתובות על הקרח, ממשלת הפרת כל התחייבותיה, ממשלת כל הונאותיה.
לפני כמה ימים פירסמתי פוסט בפייסבוק המובא בחלקו להלן: "מי שחובב היסטוריה והפקת לקחים לגבי ההווה, מומלץ לו לראות את הסרט המעולה שמציג נטפליקס עם תרגום עברי: MUNICH THE EDGE OF WAR. כל אחד שיעשה את ההקבלות הנראות לו - לגבי משבר אוקראינה, לגבי תהליך אוסלו, החשיבות של כוח הרצון, הלהיטות להאמין באג'נדה של שלום בכל מחיר, הסירוב לקרוא את הכתובת על הקיר, הטיפשות של מנהיגים, חוסר העכבות של מנהיגים דיקטטוריים מתוחכמים, לעומת המגבלות של מנהיגים דמוקרטים, אופי חלש לעומת נחישות מוצקה, מקומה של התקשורת, המקום של היועצים בגיבוש מדיניות, החוכמה שבדיעבד כשכולם חכמים אך לא חיו אז, העייפות ממלחמות וטרור, חוסר הרצון להילחם בשביל אחרים, הצביעות של מנהיגים, המניפולטיביות, והמזל הגדול שהיה לנו שלמרות שיש כמעט זהות בתכונות האופי של היטלר וערפאת, ישראל הצליחה להתעשת רגע אחד לפני הנפילה לתהום.
25/01/2022  |  יעקב קורי  |   יומני בלוגרים
בואו נקרא את תיאור הפעילות של חברת המימד החמישי: "החברה פיתחה מערכת שנועדה לנתח כמויות גדולות של נתונים ומידע גולמיים, הנאספים בין השאר על-ידי גופי ביון ואכיפת חוק. סוגי מידע אלה כללו בין היתר הודעות טקסט, שיחות טלפון, צילומי וידאו, מיילים, מידע מעמדות ביקורת דרכונים, מאתרי קניות של כרטיסי טיסה, שימוש בכרטיסי אשראי, משלוחים ורשומות ברשתות חברתיות. המערכת עשתה שימוש בטכניקות של בינה מלאכותית כדי לנתח את המידע במטרה לאתר התארגנויות טרור ופשיעה".
מי המועמדים לעמוד בראש ועדת החקירה הממלכתית לבחינת פרשת הצוללות? בהנחה שנשיאת העליון אסתר חיות תפנה בראש ובראשונה אל עמיתיה בדימוס, ובסינון המבוסס על דימוי המועמדים בעיני הציבור1, הרי לפי הערכתי המאגר הראשוני מורכב מארבעה לפי סדר הא"ב: אשר גרוניס, מנחם (מני) מזוז, מרים נאור, איילה פרוקצ'ה. למזוז יש יתרון קל, שהוא היחיד בין הארבעה שכיהן גם כיועץ משפטי לממשלה. אין ידיעה אם מי מהם מעוניין במינוי.
25/01/2022  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
הממשלה של בנימין נתניהו, שכבר 14 חודשים יורקת בפרצוף של כל מי שאיננו שייך למחנה שלה, עושה זאת כעת ביתר שאת בכל כיוון אפשרי - ומעמידה את המדינה בסכנה קיומית
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il