|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
פליטים סורים הנמלטים לעבר טורקיה [צילום: עיאט אלסייד/AP]
מלחמת האזרחים בסוריה

פשעים נגד האנושות - למי אכפת

יותר משבע שנות מלחמת אזרחים בסוריה, מיליוני פליטים, מיליוני הרוגים ופצועים, אין-ספור פשעים בוצעו בזמן המלחמה. אין כמעט משפטים על פשעים נגד האנושות. בית המשפט בהאג יצא לחופשה? היכן פושעי דאעש? מה עם פושעי המשטר הסורי? ואת מי בכל זאת מעמידים למשפט?
26/01/2022  |   ירון פרידמן   |   יומני בלוגרים   |   דאעש   |   תגובות

בשנים 2018-2017 התבשרנו על כמעט-סיומה של מלחמת האזרחים בסוריה, אחרי ההתערבות הרוסית. ב-2017 החלה המפלה של "המדינה האיסלאמית", מדינת הטרור המזרח-תיכונית הגדולה בהיסטוריה. אם נשווה את דאעש למפלצת הנאצית, הרי שבעלות הברית שיתפו פעולה באופן נדיר נגדה, כמו אז במלחמת העולם השנייה. קואליציה אמריקנית מצפון סוריה הפציצה את דאעש וכוחות כורדים הדפו על הקרקע באומץ (לוחמים ולוחמות) את "המדינה האיסלאמית" מרוב שטחי שליטתו בחסכה וצפון דיר א-זור, כולל א-רקה הבירה של דאעש.

במקביל, מדרום סוריה וממערבה שעטו כוחות הקואליציה הרוסית-אירנית עם חיילי המשטר הסורי והמיליציות השיעיות והדפו את דאעש מהמדבר הסורי ותדמור ודרום דיר א-זור. המפלצת הדאעשית נמחצה בין שני הכוחות משני עברי הפרת ובמקביל גם חוסל דאעש בעירק. אם נמשיך בהשוואה למלחמת העולם השנייה, צריך לשאול - מה עם גרסה מודרנית למשפטי נירנברג?

פושעי דאעש

בכל הקשור לפעילי דאעש הגברים, נראה כי כל הצדדים נקטו מדיניות פשוטה: אנשי דאעש לא שופטים אלא הורגים, ונראה כי זו נותרה המדיניות של האמריקנים והרוסים גם יחד עד היום. אומנם המנהיג אבו בכר אל-בגדדי חוסל ב-2017, אך רבים מהפושעים שביצעו את המעשים האפלים, כולל טבח באוכלוסיות שלמות, כגון האיזידים בסנג'אר, סחר בשפחות, צליבה, מעיכה, שריפה, סקילה ושאר התעללויות, עדיין מתחבאים במדבריות של דיר א-זור (סוריה) ונינוה (עירק).

הפשעים של דאעש כנראה היו פחותים מאלה של המשטר הסורי בהיקף הקורבנות, אך יותר מזעזעים, כי בוצעו לאור היום והועלו לרשתות החברתיות. הם שימשו כנשק תעמולתי שמטרתו לזרוע פחד בלב אויביהם. בתום המלחמה נותרה הכמות הגדולה ביותר של שבויים מהארגון בשטחי הכורדים בצפון-מזרח סוריה. רוב האסירים היו נשים וילדים, כי הגברים ברובם נהרגו ומעטים נמלטו. מחנה "אל-הול" לאסירי הארגון הוא בהחלט בושה וחרפה מכל בחינה. האסירים, כ-12 אלף במספר, מוחזקים בתנאים קשים. כצפוי, אין מדינה בעולם שמוכנה לקבל חזרה את מתנדבי דאעש (כ-4,000 מתוך האסירים) לשיקום ולשילוב מחדש בחברה, מחשש שיהוו סיכון ביטחוני. מעט חיילים כורדים משגיחים על המחנה ומאיימים כבר שנים לסגור אותו, בטענה המוצדקת שזו אינה אחריותם וכי אין להם תקציב להאכיל את בני משפחותיהם של הטרוריסטים. בהיעדר תוכנית לשיקום הילדים, מגדלות נשות דאעש במחנה מפלצות - את הדור הבא של הארגון, ממש מתחת לעיניהם הפקוחות של הכורדים ובידיעתם של האמריקנים.

המצב בעירק הפוך. זו אומנם המדינה היחידה שמינתה שופטים להעמיד לדין את פעילי דאעש, אך לפי כל הדיווחים, כל מי שחשוד בהשתייכות לארגון מוצא מיד להורג. למרבה הצער, בין המוצאים להורג גם מאות אזרחים חפים מפשע ממערב עירק וממזרח סוריה, שכל פשעם הוא שהם חיו תחת "המדינה האיסלאמית". רבים מאלה האחרונים אולצו בכוח לשרת את משטר האימים של דאעש, בהם רופאים, פקידים ועובדי מדינה. רבים מאותם אסירים אומללים עוברים עינויים קשים בדרך לגרדום, ולא זוכים למשפט צדק במונחים מערביים. בעירק, שבה שולטים השיעים (מאז מלחמת הפלת סדאם ב-2003), המשפטים למעשה אינם השלטת צדק, כי אם סוג של נקמה במיעוט הסוני.

פושעי המשטר הסורי

מרוב שהתמקדנו בזוועות המצולמות של דאעש, שכחנו שבמלחמת האזרחים המשטר הסורי היה אכזר באותה מידה, אם לא יותר. אולי כבר הספקנו לשכוח את בריוני ה"שביחה" שרצחו ואנסו אזרחים בהפגנות "האביב הערבי" ב-2011, את הנשק הכימי נגד אזרחים (השיא בהתקפת הע'וטה של דמשק באוגוסט 2013), השלכת חביות הנפץ על שכונות מגורים, התמונות הקשות ביותר לצפייה שהודלפו על-ידי סוהר בכלא הסורי המכונה "קייסר", שהביאו לעיני העולם את עינויי התופת שלא היו מביישים מחנה ריכוז נאצי.

לפני כשבועיים נראה אור באפלה, כאשר נתפסו בגרמניה שני קצינים לשעבר של משטר אסד, אנוור ארסלאן ועוזרו איאד ע'ריב, סדיסטים שעינו אסירים בדמשק במסגרת "סניף אל-ח'טיב", מנגנון מטיל האימה השייך לביטחון הפנים. לבית המשפט הגיעו עדים שניצלו מהתופת, אף הם פליטים סורים. על איאד נגזרו רק 4 שנות מאסר ועל אנוור מאסר עולם. אסיר נוסף שנתפס בגרמניה הוא רופא בשם עלא מוסא, שהתעלל באסירים בבית החולים של חומס, ממתין כעת למשפט. מספר עורכי דין בגרמניה, בהם עו"ד מישל שמאס, הפכו בשנים האחרונות ל"ציידי קצינים סורים", אם נקביל ל"ציידי נאצים".

הרוב מסתובבים חופשי

רוב פושעי המשטר זוכים להגנה מבעלות הברית שלהם, אירן ורוסיה. על כן, הם מעדיפים להישאר בסוריה בחסותו של הפושע המרכזי, הנשיא בשאר אל-אסד. פושעי המשטר שנתפסים באירופה הם בדרך כלל אנשי ביטחון שבשלב מסוים במלחמה הסתכסכו עם בכירי המשטר ונאלצו לברוח, תוך ניצול גל הפליטים הגדול לאירופה ובמיוחד לגרמניה.

משטר אסד נהנה מצמיחת דאעש. עצם המלחמה נגד "המדינה האיסלאמית" העמידה את המשטר הסורי כביכול בצד של ה"טובים" שנלחמים בטרור האיסלאמי. בתעמולה של המשטר הסורי, בניגוד לדאעש וא-נוסרה/"פתח א-שאם" הנשיא אסד מייצג את המשטר החילוני השפוי, מגנם של המיעוטים כביכול. אם בשנים הראשונות למלחמת האזרחים הפנו מדינות הליגה הערבית אצבע מאשימה לאסד, הרי שבשנים האחרונות גובר הריאל פוליטיק והאינטרסים האזוריים על שיקולי המוסר. עוד ועוד מדינות ערב מוכנות לצרף את סוריה לליגה הערבית ולסלוח למשטר אסד על פשעיו. לדוגמה, האמירויות פתחה שגרירות בדמשק, ומצרים וירדן נושאות ונותנות עם המשטר הסורי על הזרמת גז וחשמל דרכה ללבנון.

לרגע אף נדמה כי פושעי המשטר הסורי יוכלו בקרוב להירגע, לאור הפשרת יחסיהם עם "אחיהם הערבים". אך בהעדר משפט בדרג המדיני, עוברים גלגלי הצדק למסורת העממית. מיליוני נקמות דם מחכות לפושעים בקרב מיליוני בני העם הסורי (ברובם מקרב הרוב הסוני). הפתגם הערבי אומר: "הבדואי נקם את נקמתו אחרי חמישים שנה ואמר: מיהרתי"!

אמנם ארה"ב הטילה עיצומים כבדים על המשטר הסורי אחרי פרסום דוח קייסר, אך הן בהחלט אינן ממלאות את מקומם של בתי המשפט הבינלאומיים. בית דין פלילי לבדיקת פשעי מלחמת האזרחים בסוריה לא הוקם והדבר באמת תמוה. במחשבה שנייה, אולי לא במקרה לא התקיימו משפטי ראווה פומביים נגד פושעי דאעש. מי יודע מה היה נחשף באותם משפטים על המעורבים במימון ובסיוע לארגוני הטרור בסוריה - טורקיה? קטר? אירן? אולי מדינות מחוץ למזרח התיכון? אללה יודע.

תאריך:  26/01/2022   |   עודכן:  26/01/2022
ירון פרידמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פשעים נגד האנושות - למי אכפת
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  דאעש
הכוחות הכורדיים המופקדים על בתי כלא בצפון-מזרח סוריה, בהם מוחזקים 10,000 בני אדם שעל-פי הנטען היו קשורים לדאעש, משחררים אסירים תמורת תשלום – חשף השבוע העיתון הבריטי גארדיאן. מסמכים שבידי העיתון מעלים, כי ניתן לרכוש את השחרור תמורת 8,000 דולר. כחלק מן העסקה, המשוחררים חותמים על התחייבות שלא להצטרף לארגון מזוין כלשהו ולעזוב את האיזורים בצפון סוריה ומזרחה שבשליטת "הכוחות הסוריים החופשיים" שבהנהגת הכורדים. לא ידוע כמה אסירים כבר קנו בדרך זו את חרותם. בשלושה בתי כלא העולים על גדותיהם מוחזקים 8,000 סורים ועירקים ו-2,000 זרים המואשמים בחברות בדאעש.
24/11/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
מלחמתו של עארף מוחמד נגד דאעש הסתיימה לפני חודשים אחדים, כאשר יחידת לוחמי הטליבאן אליה השתייך נפלה למארב בצפון אפגניסטן. הוא נפצע, לא יכול היה ללכת ובוודאי שלא להילחם. אבל מבחינת הטליבאן, המלחמה נגד דאעש רק החלה – מדווח ניו-יורק טיימס בכתבה נרחבת. חודשיים לאחר שהטליבאן השתלט על המדינה, השלוחה המקומית של דאעש מבצעת מתקפות ומעוררת דאגה במערב מפני שובו של הארגון שבשעתו הציב סכנה בינלאומית.
07/11/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בפיגוע עוצמתי בשדה התעופה הבינלאומי בקאבול ב-26 באוגוסט 2021 נהרגו 13 חיילים אמריקנים וכ-170 אפגנים, מתוכם כ-30 לוחמי טליבאן. הפיגוע מצביע שוב על יכולותיו המבצעיות הגבוהות של דאעש אף בתקופת שפל של הארגון, אך לא פחות מזה על הקו האידיאולוגי הנוקשה והעקבי שהוא מפגין מאז היווסדו נגד "הכופרים" באשר הם.
מחנה אל-הול (2.4 קמ"ר) במחוז אל-חסכה שבצפון-מזרח סוריה מכיל כמעט 60 אלף אסירים, פליטים עירקים וסורים, כעשרת אלפים מהם מארגון דאעש, רובם נשים וילדים. האתר הקרוב לגבול עירק שימש בשנות ה-90 מחנה פליטים לעירקים שנמלטו ממלחמת המפרץ ואח"כ מהפלישה האמריקנית לעירק ב-2003. בתקופת מלחמת האזרחים בסוריה, הפך המחנה שנשלט בידי הכורדים למחנה מעצר לשבויי דאעש, ארגון שנגדו נלחמו "כוחות סוריה הדמוקרטית" הכורדיים בחסות ארה"ב ובסיוע חיל-האוויר האמריקני.
10/07/2021  |  ירון פרידמן  |   יומני בלוגרים
שנתיים לאחר תבוסתו בעירק ובסוריה ולאחר חיסול מנהיגו, אבו בכר אל-בגדדי, ארגון דאעש קם לתחייה באפריקה ויוצר בריתות עם ארגונים מקומיים. רבים מאותם ארגונים קשורים אליו בצורה רופפת בלבד, אך בשנה האחרונה הגיעה האלימות מצד ארגונים מוסלמיים קיצוניים ביבשת לשיא (עלייה של 43% לעומת 2019), ודאעש משתמש בהצלחות אלו כדי ליצור תדמית של עוצמה ולהעניק השראה לתומכיו בעולם – כותב ניו-יורק טיימס.
09/04/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
רשימות נוספות   /   דאעש  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   מלחמה בסוריה  /  מי ומי  
שמונה מסוקים, לוחמי "דלתא", כלבים ומפציצים  /  איתמר לוין
"אל-בגדדי מת כמו כלב, צועק ובוכה"  /  איתמר לוין
בכיר בפנטגון: מנהיג דאעש חוסל  /  איתמר לוין
דאעש מרים ראשו בחצי-האי סיני  /  יורם שוייצר, תומר נווה
מסע הג'יהאד של המדינה האסלמית בעידן מגפת הקורונה  /  גלית טרומן צינמן
הסלמת הטרור של דאעש בצפון סיני  /  יוני בן-מנחם
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il