בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
|
רפורמה בערבון מוגבל [צילום: יאיר בן-צבי]
|
|
|
הרפורמה תוזיל את הנסיעות לתושבי אילת? תחשבו שוב
|
בניגוד להצגה של שרת התחבורה כאילו רפורמת דרך חדשה תביא הוזלה לאילתים, ניתוח שערך News1 מלמד כי רוב הנסיעות של התושבים דווקא יתייקרו ● לבאר שבע ולתל אביב המחיר יירד, אבל הנסיעות העירוניות והנסיעות לירושלים דווקא יעלו ● וגם: חוזים לא משתלמים שלא מתאימים להרגלי השימוש ● רשימה רביעית בסדרה
|
שרת התחבורה מרב מיכאלי בישרה לפני שבועות אחדים על החלת רפורמת "דרך שווה" להאחדת תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית גם על העיר אילת. היא כינתה את המהלך "בשורה של ממש", ואמרה כי "ישתלם לתושבות ותושבי אילת ולעשרות אלפי מבקריה לנסוע בתחבורה הציבורית". מיכאלי אף טענה כאילו היא זו שהנחתה להכניס את הרפורמה לעיר, למרות שאנשי המקצוע ב משרד התחבורה אומרים כי הכנסת העיר לרפורמה התקבלה בעקבות הערות הציבור שהגיעו למשרד מתושבי אילת. אלא שבניגוד לתמונה הוורודה שמנסה השרה לצייר באמצעות יחסי ציבור טובים, ניתוח שערך News1 מעלה כי בכל הקשור לאילת התמונה הפוכה, וברוב הנסיעות שעושים תושבי העיר דווקא תחול התייקרות. בחלק מסוגי הנסיעות בתוך מרחב אילת תחול התייקרות, ולא רק בנסיעה בודדת. כיום עולה נסיעה עירונית בין 3.20 שקלים (ברב-קו עם הנחת ערך צבור הצפויה להתבטל ברפורמה) ל-3.40 שקלים (בישומון), ולאחריה היא תעלה 4.70 - עלייה בין 38 ל-47 אחוזים. אומנם יתאפשר מעבר של 90 דקות בדומה למקומות אחרים בארץ, אך מדובר בהטבה שממילא הייתה אמורה להינתן אך המימוש שלה פחות ישים מאחר שיעילות הקווים בעיר אינה גבוהה ותושבים רבים מעדיפים ללכת ברגל מאשר להמתין לאוטובוס. מצד אחד, מספר נסיעות השירות שנתן משרד התחבורה לאילת גבוה יחסית לישובים דומים. מצד שני השימושים בפועל נמוכים יחסית - כרבע מהממוצע. הדבר עשוי ללמד על רשת קווים שנכון לתכנן מחדש באופן שיתאים לביקוש. מינוי חופשי יומי יתייקר משמעותית, מ-6.50 שקלים ל-10.70 שקלים - עלייה של 65%. לעומת זאת, מינוי חופשי חודשי, שכעת עולה בין 113 ל-209 שקלים (תלוי באופן התשלום), יירד ל-84.60 שקלים - מחיר המשקף את מחיר החופשי האזורי הנהוג ביתר ישובי הפריפריה, 99 שקלים בניכוי מע"מ. מדובר בהוזלה שנעה בין 25% ל-59.5%. אולם יוכלו ליהנות ממנה רק משתמשים "כבדים".
|
|
|
מחירי הנסיעות הבודדות הבין-עירוניות יהיו גבוהים בהשוואה למחירים המשולמים כיום, כאשר עיקר ההתייקרות תחול על המשלמים באמצעות ישומונים. אולם במינויים, הכל תלוי בעיר היעד. נסיעה במינוי חופשי-יומי לבאר שבע תעלה 21% פחות ובחופשי חודשי 67% פחות. יצוין, כי התעריפים הכוללים נסיעה ברכבת בטווח עד באר שבע הם תיאורטיים בלבד מאחר שאין קו רכבת בין ערים אלה, וגם לא צפוי להיפתח בעתיד הקרוב. לנוסע שיבחר לנסוע לתל אביב באמצעות מינוי חופשי יומי התעריף יהיה 56% פחות מאשר היום, ולבעלי מינוי חופשי חודשי - 71.5% פחות. אולם כלל לא בטוח שמדובר שבהסדרים משתלמים. נסיעה לתל אביב וממנה נמשכת כ-5 שעות לכל כיוון, ונוסעים מעדיפים לבצע את נסיעת החזור ביום אחר. לכן כיום משמש את תושבי העיר הסדר ייחודי - כרטיס תלת יומי לתושבי אילת, הניתן לשימוש במשך 3 ימים מיום הרכישה. הכרטיס, בעלות של 100 ש"ח, מקנה נסיעה חופשית בתחום העיר, נסיעה בטבעת המרכזית בגוש-דן ונסיעה בכל קווי אילת-תל אביב. הסדר זה, שלא ידוע האם יבוטל, משתלם בהרבה הן מאשר הסדר המינוי היומי של הרפורמה והן מהמינוי החופשי, שהופך למשתלם רק אם נוסעים 12 ימים בחודש. בפועל, מעטים הם התושבים שיעשו בכך שימוש בשל הנסיעה המייגעת השמורה למקרי קיצון בהם לא ניתן לקבל שירותים או בנסיעות משפחתיות או לצרכים רפואיים שלא ניתן לקבל במרחב אילת. לעומת הנסיעות הבין-עירוניות לבאר שבע ולתל אביב, נסיעה לירושלים - שגם אליה מרבים תושבי אילת לנסוע - תעלה 22% יותר במינוי חופשי יומי ו-120% יותר בחופשי חודשי. כאשר פורסמה רפורמת דרך שווה, הזניחו ברשות הארצית לתחבורה ציבורית את אילת, רק הציעו לה חופשי חודשי ארצי במאות שקלים, למרות שזוהי העיר הכי פריפריאלית, החולקת גבול עם שלוש מדינות, ונפגעה קשות משינוי בהסדרי הטיסות ובהפחתת הטיסות.
|
|
תאריך:
|
06/05/2022
|
|
|
עודכן:
|
06/05/2022
|
|
עידן יוסף
|
הרפורמה תוזיל את הנסיעות לתושבי אילת? תחשבו שוב
|
|
חברת אגד תשלם 420,484 ש"ח בעקבות חיוב נוסעים ביתר. זאת, במסגרת הסדר פשרה בתובענה יצוגית שהוגשה נגדה, ולצורך פיצוי זכאים נוסעים שחויבו בתשלום באחד מקווי אגד בטבעת המרכזית של באזור ירושלים, עבור נסיעה אשר לפני תום 90 הדקות שבהן מתאפשר מעבר חופשי בין קווים, כאשר קודם לכן נסעו ברכבת הקלה, החל בינואר 2017 ועד סוף אגוסט 2020 או בנסיעות המשך באמצעי התחבורה הציבוריים האחרים, התקופה הרלוונטית מ-1 ביולי 2011 ועד סוף שנת 2019, למעט התקופה שבין 9.2.2015 ל-19.4.2015.
|
|
|
למעלה מ-300 אוטובוסים בתשלום מטעם משרד התחבורה ימתינו בל"ג בעומר עבור המגיעים למתחם ציון רשב"י במירון בהסעות הפרטיות וברכב הפרטי. המגיעים בהסעות הפרטיות יופנו לחניונים כחל (אוטבוסים פרטיים) ואליפלט (רכב פרטי), ויסעו משם בהסעה למירון כאשר בחזור תבוצע הנסיעה ממסוף 1א' לחניוני כחל ואליפלט.
|
|
|
רפורמת "דרך שווה" להאחדת תעריפי התחבורה הציבורית, שעליה חתמו השרים מרב מיכאלי ואביגדור ליברמן, מייקרת משמעותית את הנסיעה ברכבת ישראל. שיעור ההתייקרות בין המקטעים אינו אחיד. הפער המשתנה בין תעריף הנסיעה בין שימוש באוטובוסים בלבד לשימוש באוטובוסים בשילוב רכבות אינו ברור.
|
|
|
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית ב משרד התחבורה הנחתה את חברות התחבורה הציבורית, המפעילות את קווי האוטובוסים העירוניים והבין-עירוניים, להתקשר עם חברות קבלניות להפעלת השירות במהלך שלושת ימי עיד אל פיטר (4-2.4.22), חג שבמהלכו ייעדרו נהגים מוסלמים רבים, ושירות התחבורה הציבורית ידולל משמעותית - כ-20% (משרד התחבורה אינו לא מסר את הנתון המדויק).
|
|
|
חצי שנה לאחר שהביאה שרת התחבורה מרב מיכאלי להתפטרותו של ראש הרשות הארצית, יעקב נתניהו, נזכר משרד התחבורה שהתפקיד אינו מאויש, ופרסם באמצעות נציבות שירות המדינה פנייה לאיתור מועמדים למשרה הבכירה.
|
|
|
|