|   15:07:40
דלג
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
בנט ולפיד. הגיעו לסוף הדרך? [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

אתנחתה, או סוף-הדרך

הבחירות החמישיות בדרך. עבור מספר דמויות בממשלה הנוכחית ובראשן בנט, שאלת השאלות היא אם בחירות אלה הן אתנחתה או סוף הדרך. פוטנציאלית ועניינית הוא בעיני הפוליטיקאי המתאים ביותר להוליך את ישראל בדרך המלך - דרך בה הולכים הכל בשירות הציבור והעם. לרשותו זמן קצר מאוד לעצב את דימויו ואת הארגון הפוליטי בראשו יעמוד בבחירות אלה מחדש - האם ישכיל?!
22/06/2022  |   רפי לאופרט   |   יומני בלוגרים   |   בחירות 2022   |   תגובות

האמת היא שהבעיה "שלי" עם בנט כיום היא שנחלש אמוני בו. התנהלותו בחודשים האחרונים הייתה בעייתית באשר לכוונותיו ארוכות-הטווח ונאמנותו לדרך הימין. למעשה, עיקר דרכו המשותפת בממשלה יוצאת דופן זו עם לפיד (שאיתו כזכור הבטיח לא לשבת באותה ממשלה) - רווייה סימני שאלה ונקודות חולשה אידאולוגיות. עוד ראוי להיאמר בתחילת הדברים, שאף שטיוטת המאמר נכתבה בטרם הודיע בנט על הכוונה לפזר את הממשלה, בעיקרם הם אקטואליים גם עכשיו.

בניגוד ל"בוטים" של נתניהו, איני סבור שאסור למדינאי או פוליטיקאי לשנות את דעתו, אבל אסור להם לשקר לבוחריהם!

זכורים לי היטב עמדותיו ודעותיו ועמדות חבריו למפלגה ערב סיבוב הבחירות הרביעי, שאחריו הוקמה הממשלה הנוכחית. הסכמתי אז שעדיפה ממשלה "חצי-מוגדרת" על "לא ממשלה". סברתי שכאשר השותף הבכיר בימין, נתניהו, אינו מוכן להתפשר על שום דבר ועם אף אחד ולהקים ממשלת ימין "מלא", "מלא" - עדיפה "ממשלת פשרה עם גבולות ציוניים ברורים" על בחירות חמישיות.

בארבעה מחזורי הבחירות שקדמו להקמת ממשלת בנט-לפיד, ננעל הציבור על חלוקה מגזרית קשיחה והסיכוי שישתחרר מנעילה זו תוך פרק זמן קצר לקראת מערכת בחירות חמישית, נראה קלוש ובלתי-ריאלי בעליל. בליכוד נבע הדבר מתחושת ה"בעלות" על השלטון במשך כ-12 שנות שלטון רצופות של נתניהו. אצל ש"ס והחרדים האשכנזים, נבע הדבר מתלות כלכלית שלהם בממשלה ומהבנה שנתניהו יודע ששלטונו תלוי בהם ומרצון לשמר מעמד זה ועוצמה זו בידם; לימים התברר שטעו והחל גם אצלם תהליך התפכחות. אם לתהליך זה תצטרף גם הגמשה ציונית פוליטית, תשתנה כליל המפה הפוליטית במדינת ישראל כבר בשנים הקרובות.

הואיל וכבר בסיבוב הרביעי היה ברור שרוב הציבור היהודי הוא ציוני וכי הציונים מחזיקים באופן יציב בדעה שארץ-ישראל שייכת לעם-ישראל על כל המשתמע מכך, חייבת גם ממשלת פשרה להתחשב במציאות זו וחרף היות הימין המובהק בה מיעוט מספרי, מעמדו הפוליטי חייב לשקף בפועל את המצב אצל רוב הציבור, וללא התחשבות בכך, תקלע גם ממשלה זו למשברים משילותיים. נראה שלא הכל במחנה "הפשרה" הבינו זאת והמשבר הנוכחי הוא תולדה של אי-הבנה זו.1 המשוואה הפוליטית פשוטה: ממשלת הפשרה נשענת על רוב זעום. גורמי הימין שבה אינם מונוליטיים. היפרדות שברים לא גדולים מהגוש העיקרי מפילים מיד גם את הממשלה או הופכים אותה לנכה. מכאן קרוב סוף הדרך כפי שראינו בפועל בהחלטת בנט-לפיד.

עבאס (רע"ם) היטיב לקרוא את התמונה ומשום כך היה נכס לממשלה זו ולישראל בכלל אך חלק משותפיו ברע"ם שגו בדומה לשמאל הקיצוני שלנו והקדיחו את תבשיל כולנו.

על-פי האופן בו התפתח המשבר הממשלתי בשבועות האחרונים, ברור בדיעבד שרוב השחקנים בממשלת הפשרה היו סטטיסטים וההכרעות נפלו למעשה במוקד המוביל בנט ולפיד מזה ובשוליים הפוליטיים של החוגים הקיצוניים מימין ומשמאל מזה. מאכזב במיוחד היה סער שביקש לצאת מהמשבר במערכת המשפט ואכיפת החוק בשלום ובעצם לא תיקן שום דבר משמעותי ובכך גם קילקל בה רבות. מאחר שהציפיות היו לתיקו מהותי, דעתי היא שנכשל בתפקידו. מה שהביא אותו לסוף הדרך היו התפרים הרופפים בהם נתפרה שליטת ישראל באיו"ש ובתושבים היהודיים של חבל ארץ זה. על "תפירה" שלומיאלית זו לא הצליח להתגבר משום שהתחיל לטפל בה מאוחר מדי. ליברמן התאהב במשרד האוצר - משרד חזק במיוחד בישראל שאפשר שגם את מבנהו הגיע הזמן לבחון מחדש. הווטו של לפיד, ליברמן והשמאל נגד החרדים, החליש ממשלה זו עוד יותר וכלל ידוע הוא שאם הלוח עליו אתה מכה סדוק, ככל שיגדל מספר המכות ותגדל עוצמתן - תיקדם התפוררותו.

הערכתי כלפי ממשלת הפשרה היא מורכבת; ללא ספק היו בה שרים יעילים שבאו לעבוד ולקדם את השירות לציבור ועשו עבודה טובה בזמן קצר יחסית. אולם, וזו אולי המסקנה העיקרית, הכושי אינו הופך את עורו כשם שהנמר אינו מעלים את חברבורותיו. יש גבול לקיום בצוותא של כוחות מנוגדים בכפיפה אחת משום שהוא קיים גם בשיעור הפשרה ומשך זמן ההבלגה בו יכולים לדור בכפיפה קרובה גורמים מנוגדים בהשקפותיהם וברצונותיהם. הניסוי של ממשלת ה"פשרה" מעניין אולם אין לו משפט קיום לטווח ארוך בעולם הפוליטי.

לא במקרה פועלת הדמוקרטיה כפי שהיא פועלת: עליה לספק לציבור מנגנון מסודר לחילופי ממשל כך שדעת הציבור הדומיננטית תוביל בכל קדנציה את המדינה בכיוון הנראה לה תוך התחשבות בדעות האחרות הרווחות בציבור. ככל שהבדלי ההשקפות גדולים יותר וחילוקי הדעות עמוקים יותר כך גדל הקושי לניהול רציונלי של השותפות הלאומית בדרכי פשרה סבירות. פשרה איננה כניעה מוחלטת של צד אחד ואיננה זכות וטו מוחלטת של האחר. זו דרך המשקללת באמצעות המנגנון השלטוני את העוצמות היחסיות של קבוצות שונות על הבדלי ההשקפות שביניהן. לפיכך ככל שהציבור הומוגני יותר ולהשקפותיו היסודיות מכנה משותף רחב יותר כך גדול הסיכוי לקיום בצוותא ולחיים תקינים ושלווים.

מאז הקמתה, סובלת ישראל מפיצול בהשקפות-עולם, מחילופי משמרות בהנהגה בעלת אידאולוגיה דיכוטומית לקודמתה ומשינויים בהרכב האוכלוסייה שגדלה פי 10 ויותר מאז קבלת העצמאות ובמאזן הכוחות הפוליטי הנובע מכך. למעשה, עדיין נמשך המאבק על דרכה המדינית והכלכלית שהחל עוד לפני הכרזת העצמאות, בין היתר מפני שחילופי הגברי האידאולוגיים והמנהיגותיים טרם מצאו ביטוי בעיצוב החקיקה ודרכי הניהול של מערכות השלטון ובחוקה מסודרת. בכדי להימנע ממשברים טכניים-פוליטיים תכופים, עליה להכריע בהקדם בסוגיות היסוד החל מגבולות, עבור דרך המבנה השלטוני ומהות הדמוקרטיה בה וכלה במשמעות החיים בצוותא של אזרחים יהודיים ולא יהודיים. עליה להבין היטב מה משמעות ריבונות ומה נגזר ממנה.

תפקידן של הממשלות הבאות יהיה לעסוק בנושאים אלה באינטנסיביות, לקדמם ולגבשם. השאלה איננה כיצד חוזרים לאחור, ל"ימים הטובים ההם", אלא כיצד מתקדמים אך אין שופכים את התינוק עם המים. לשם כך יש לוותר על מאבקי-הווה ולהתמקד במהות העתיד - לשקול ולהכריע. שום תרגיל אינטלקטואלי זמני ב"מדעי המדינה" או ב"משפט ציבורי" אינו שקול להכרעות הדרושות לשם עיצוב העתיד הלאומי.

לפני כשבועיים פירסם בנט איגרת ארוכה לציבור הציוני השקט (הפסיבי) ובה קרא לתמוך בממשלת ה"פשרה" ובדרכה על-רקע הזעזועים והפרישות שפקדו אותה. איגרת זו שיקפה לטעמי כשל בהבנת המציאות. ממשלת "הפשרה" לא נוצרה בכדי לפתור את בעיות היסוד של ישראל אלא כדי לקיים מצב בלתי-רצוי של מלחמת מחצית העם התומכת בנתניהו במחצית המתנגדת לו,2 ובדרך גם לטפל בגחמות אישיות של פוליטיקאים ואנשי שררה אחרים. ממשלת הפשרה קיבלה שמות רבים ומשום שנשענה על רוב "סימלי" הוגדרה גם כממשלת "סימן השאלה הגדול". אפשר שבין מוביליה הייתה הבנה טובה אנה מועדות פניהם אולם בעיני ציבור גדול וגם בעיני הייתה זו ממשלת "סימן השאלה". הטעות הגדולה באיגרת זו היא שלא עסקה בעתיד אלא בעבר: ביצועי הממשלה ולא תוכניותיה. על בנט למצוא את הזמן והדרך לתקן שגיאה זו במערכת הבחירות הקרובה. שנה היא פרק זמן קצר מדי למדידת ביצועים. היו תחומים שהתקדמו יפה אך רבים אחרים דשדשו במקום. התמונה שהתקבלה בשבועות האחרונים הייתה שהימין מדבר ולא עושה ולעיתים קרובות גם מחבל בעשייה כשהשמאל מתריס בשאלות המחלוקת, אבל מפחד לפעול פן יפגע בסיכויי הישרדותו בשלטון. בודדים בשתי הקצוות "העיזו והצליחו"; לא לאלה ממתין הציבור מממשלת שינוי ובשורה.

כשהודיע ראש הממשלה אמש על פרוק הקואליציה והתפזרות הממשלה הדגש בדבריו לציבור הושם על העברת שלטון מסודרת - פרט חשוב ללא ספק. אך שוב לא שמענו לאן מועדות פניו ופני הממשלה בה הוא עדיין חבר בכיר. החלטתו של בנט היא החלטה אמיצה ונכונה. במצב הנוכחי אין משפט קיום לממשלת שוליים - לא כזו שבראשה עומד הוא או לפיד ולא כזו שבראשה עומד נתניהו; חשוב שגם הבוטים של ה"ליכוד" יבינו זאת.

סביר להניח שהבחירות החמישיות יביאו לשינוי במאזן הכוחות האלקטוראלי. הבחירות הרביעיות כשלו בכך על כי רבים נותרו בבית או נסעו לחו"ל... אפשר כי סברו שהבחירות הרביעיות תהיינה דומות לשלישיות בגלל התנהלותו של נתניהו וסרבו להשתתף במשחק. מוטב ל"ליכוד" ולנתניהו להפנים שסיכויי חזרתם לתמונה הפעם אינה תוצאה של ביצועיהם המופלגים באופוזיציה אלא מפני שהציבור הבין שממשלה אנדרוגינית מיצתה את דרכה. עתה המבחן הוא "מבחן האופק" - מה עושים ומי יופקד על העשייה הראשית.

מבחינת המדינה והציבור השאלה אם פסק הזמן החמישי הוא אתנחתה או סוף-הדרך לגבי השחקנים הראשיים והאנרכיה הפנימית - היא שאלה קרדינלית.

הערות

1. גם כאשר כלפי חוץ התירוצים הנשמעים סביב המשברים האישיים אינם מפרשים באופן חד-משמעי את הסיבות לשבר, בריאה בין השיטין מראה זאת בעליל.
2. אין זה משנה לצורך הדיון העקרוני ממה נובעת כל אחת מהגישות הנוגדות – תפיסה פוליטית, אישית, אידאולוגית או קוניוקטורלית.

תאריך:  22/06/2022   |   עודכן:  22/06/2022
רפי לאופרט
+מרצ הדיחה את רינאווי זועבי מוועדת הכספים
19:00 22/06/22  |  עידן יוסף
‏סיעת מרצ הודיעה לח"כ ג'ידא רינאוי-זועבי כי ח"כ מוסי רז יחליף אותה בוועדת הכספים: "ההודעה נשלחה לזועבי מאחר שמהיום הכנסת נכנסת לתקופה רגישה של בחירות וממשלת מעבר, ובהמשך להודעתה של זועבי שאין בכוונתה להתמודד" (כאן חדשות).
+באופוזיציה מנסים לקדם בחירה ישירה לראשות הממשלה
18:43 22/06/22  |  עידן יוסף
באופוזיציה מנסים לקדם מהלך להעלאת הצעת החוק של חברי הכנסת שלמה קרעי וישראל אייכלר לבחירה ישירה של ראש הממשלה ללא התפזרות הכנסת (בן כספית).
גפני הציע לגנץ ולסער לתמוך בחוק זה, אך כרגע הם מסרבים (ישראל היום).
+התקדמות במגעים: חוק הנאשם לא יעלה הלילה
18:19 22/06/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
שידור חי מערוץ כנסת
הקואליציה הנחתה את חברי הכנסת מטעמה להערך ל"לילה לבן", למרות שראש הממשלה וכמה ח"כים בימינה לא יצביעו בעד, אך הסכמות מול האופוזיציה ימנעו העלאת חוק הנאשם הלילה  ▪  שקד: אסכים לשבת בממשלה חלופית תחת נתניהו  ▪  רינאווי זועבי מנסה לטרפד את חוק הקנביס של השכל
סער ותומא סלימאן. המשותפת צפויה לתמוך [צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]
+גפני פועל למניעת בחירות: "נחזור לאותו מקום שאנחנו בו עכשיו"
17:21 22/06/22  |  עידן יוסף
ח"כ משה גפני: "בניגוד לאחרים אני עובד גם בימים אלה כדי שלא נלך לבחירות. הסקרים לא מורידים או מוסיפים (ליהדות התורה) מנדטים, אם כן תוספת של מנדט אחד. זו מציאות שאני יכול לבוא ואנשים לא יחשדו בי שאני מפחד מבחירות. בחירות עולות הרבה מאוד כסף ומהוות עצירה של המערכת הכלכלית. אחרי ארבע מערכות בחירות שזה דבר נורא, וקיים סיכוי כי לאחר כל ההשמצות, נחזור לאותו מקום שאנחנו בו עכשיו.

בכינוס אלי הורביץ לכלכלה וחברה הוסיף גפני: "לכן, עמדתי שצריך להגיע להסכמה, אני אומר את זה לחבריי באופוזיציה וגם לידידיי בקואליציה, צריך לשבת ביחד ולהגיע להסכמות".
+למה ה"עציצים" לא מתפטרים
16:27 22/06/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
אם יתפטרו הח"כים הנורווגים, המצב לא ייפתר, שהרי במקומם ייכנסו לכנסת הבאים אחריהם ברשימה. אבל גם התפטרות השרים אינה יכולה לפתור את המצב הסבוך
יסמין פרידמן סאקס, מהח"כים הנורווגים [צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]
+חוק ההצבעה להתפזרות הכנסת עבר בקריאה טרומית
11:36 22/06/22  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
החוק אושר ברוב של 110 תומכים, ללא מתנגדים  ▪  ועדת הכנסת בראשות ח"כ ניר אורבך תתכנס להכנת ההצעה לקריאה ראשונה  ▪  מרכז האופוזיציה, ח"כ יריב לוין במליאה: "מוציאים את ישראל לדרך חדשה. מהשנאה אל האהבה"  ▪  ח"כ טופורובסקי: "האופוזיציה מעמידה תנאים מושחתים בשביל להגיע לתאריך מוסכם"
[צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת]
+האופוזיציה: תמיכה בחוקים מותנית בביטול הפרשת שיקלי
11:19 22/06/22  |  עידן יוסף
פיצוץ בין הקואליציה לאופוזיציה. הקואליציה מעוניינת לקדם הסכמה חבילת חוקים כגון חוק המטרו, והפיצויים לעצמאים (אומיקרון), אך האופוזיציה מסרבת עד שתבוטל הפרשתו של ח"כ עמיחי שיקלי מימינה (חדשות 12). שיקלי עתר השבוע לבג"ץ בדרישה לבטל את הפרשתו.

גורמים בקואליציה הגיבו: "אנחנו מקדמים חקיקת הנאשם כי הליכוד אמר שאם אין ביטול הפרשת שיקלי לא נקדם שום חקיקה".


+בן-גביר: "לפיד האחרון שיכול להטיף מוסר"
11:06 22/06/22  |  מירב ארד
יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר מסר בתגובה לדברי לפיד: "תראו מי שמדבר! לפיד שמינה ליו"ר ועדת הפנים את וליד טאהא, שרוצה לזרוק להט"בים מהגגות ולרצוח חיילי צה״ל, ומי שמנסה מהמקפצה לבסס את הקואליציה שלו על תומכי הטרור טיבי ועודה, הוא האחרון שיכול להטיף מוסר.

האיש הזה, שמכר את המדינה לתומכי הטרור, שאין מילה לבוחר שהוא לא עבר עליה - ממשלת 18 שרים, חוק נורבגי, שר בלי תיק, ראש ממשלה חליפי, כספים קואליציונים, ג׳ובים למקורבים, בזבוז כספי ציבור, העלאת מיסים, יוקר המחיה, ביטחון אישי, סחטנות פוליטית, לא יצליח לעבוד על הבוחר הישראלי שוב".
+לפיד: האיש החזק באופוזיציה הוא בן-גביר לא ביבי
10:48 22/06/22  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
הסביר: "נתניהו יודע שהוא לא יכול לבטל את המשפט שלו ולכן הוא תלוי בבן-גביר"  ▪  "המסר של בן-גביר פשוט ואלים. הוא אומר: לא מדינה דמוקרטית, לא ערכים ליברלים, לא מתינות, לא שלטון חוק - רק לאומנות גזענית"  ▪  הדגיש: "ננצח את הקיצוניים גם בסיבוב הבא"
לפיד. "לחזור לרעיון של אחדות ישראלית" [צילום: אוליבר פיטוסי/פלאש 90]
+היועץ המשפטי למערכת הביטחון יבדוק מינוי הרמטכ"ל
09:22 22/06/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
מיארה הורתה לאיתי אופיר לבחון בדחיפות האם חיוני למנות בתקופת הבחירות את מחליפו של כוכבי, כפי שמתכנן גנץ  ▪  גנץ השיב: "המינוי הוא צורך חיוני אסטרטגי, ביטחוני וארגוני ראשון במעלה. אתייעץ עם נתניהו"
גנץ וכוכבי. מסיים בינואר [צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת]
+חגיגה לדמוקרטיה - ויום גדול לתיאוקרטיה
08:45 22/06/22  |  ערן גרף   |   לרשימה המלאה

+יציאה מהמבוך היא בהישג יד
07:20 22/06/22  |  יעקב קורי   |   לרשימה המלאה
למרות שכולם מקטרים המצב נוח להם והם מעדיפים את הסטטוס-קוו על פני שינויים דרסטיים, רק לא לעשות גלים כשאנו צפים בביצה המעופשת
[צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2022
היועץ המשפטי למערכת הביטחון, איתי אופיר, יבדוק האם חיוני למנות כעת את הרמטכ"ל הבא ועל בסיס חוות דעתו תקבע היועצת המשפטית לממשלה, גלי מיארה, האם ניתן לבצע את המינוי בתקופת הבחירות. כך מוסר (22.6.22) משרד המשפטים.
22/06/2022  |  איתמר לוין  |   חדשות
כ"ב סיון תשפ"ב; June 21, 20
22/06/2022  |  ערן גרף  |   שירים
מה שמבדיל חכם מטיפש הוא לא שחכם לא עושה טעויות וטיפש עושה. גם החכמים הכי גדולים עושים טעויות, אך הם לעולם לא יעשו את אותה טעות פעמיים. לעומת זאת, הטיפשים יחזרו עוד ועוד על אותן טעויות ויאמינו שהתוצאות יהיו שונות. מספרים על עלמה חסודה שמאוד לקחה ללב את גורלה של אנה קרנינה בסרטה האלמותי של גרטה גרבו משנת 1935. לכן, ראתה את הסרט תריסר פעמים בתקווה שבאחת הפעמים היא לא תתאבד. כך, אנו הטיפשים מקווים שאם יהיו עוד ועוד בחירות, בפעם ה-5 וה-10 תקום סוף-סוף ממשלה יציבה בישראל. אלא שכל עוד שיטת הממשל לא משתנה זה לא יקרה והממשל לא יכול להשתנות כל עוד השיטה קיימת. אוקסימורון!
22/06/2022  |  יעקב קורי  |   יומני בלוגרים
ח"כ בנימין נתניהו היה אמש זחוח. זה האיש. עליות וירידות במצב הרוח. איני רוצה לאבחן מי הוא המנהיג של מחנה איתמר בן-גביר, שהתמורות במצב רוחו מדלגות ככה משיא לשפל. כבר כתבו חכמים כי אי-אפשר להבין אומה זו. כשעולה - עולה עד לכוכבים. כשיורדת - יורדת עד עפר. ממרחק של כ-2000 שנים תואם את הופעת ביבי בפוליטיקה הישראלית.
21/06/2022  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
אתמול היה יום מר ונמהר בתולדות מדינת ישראל. ממשלת השינוי הגיעה לסוף דרכה מוקדם מדי. ממשלה הזו שהייתה ממשלת טלאים ושעטנז, שהורכבה טלאי על טלאי, ממרכיבים בעלי השקפות עולם מנוגדות, השכילה לתקן בשנה אחת מחדלים, טעויות ועוותים שהשתרשו במדינה משך שנות שלטונם של ביבי, שרה ויאיר נתניהו. הללו בחרו את השקר, הפרת התחייבויות והחזקה בשלטון בכל מחיר כדרך חיים. את המחיר שילמנו אנו, אזרחי ישראל.
21/06/2022  |  יוסף אליעז  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il