|   15:07:40
דלג
  איתן קלינסקי  
משורר ומורה לתנ"ך
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
לא ראוי למלוכה [צילום: ציור: קמילו בוקצ'יני]

פניה לשמואל פינקלשטיין מרצה לתנ"ך

המלך דוד - ששוכב עם רעיית קצין גבוה בצבאו ונותן פקודה לפיקוד העליון בצבאו לדאוג, שהקצין ימות בקרב רק כדי שהוא יישא לאישה את אשת הקצין הגבוה, שנלחם בחזית הקשה ביותר - זה עבורי החלום ושברו
24/06/2022  |   איתן קלינסקי   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

מר שמואל פינקלשטיין, הקשבתי ברוב קשב להרצאתך המעניינת בדיור מוגן במגדלי הים התיכון בבת ים על החלום ושברו. הרצאתך התמקדה בחלום, שאנחנו נושאים כלפי דמויות מקראיות ושברו של החלום. תגובתי מתייחסת רק לשתי דמויות שהוזכרו בהרצאה - דוד ובנו שלמה שבנה את בית המקדש. אני מצר, שבהרצאתך לא התייחסת למה שאני רואה חלום ושברו. החלום שלי על דוד ובנו והשבר שלי מהחלום, לצערי, שונים מכל מה שאתה הבלטת בהרצאה, שבהחלט הייתה מעניינת. רק אני מבקש לציין את מה שאני רואה כשברו של החלום.

המלך דוד - ששוכב עם רעיית קצין גבוה בצבאו ונותן פקודה לפיקוד העליון בצבאו לדאוג, שהקצין ימות בקרב רק כדי שהוא יישא לאישה את אשת הקצין הגבוה, שנלחם בחזית הקשה ביותר - זה עבורי החלום ושברו. את הפרט הזה לא הזכרת בהרצאתך. מי ששכב עם אשת איש ונתן הוראה להמית את בעלה אינו היה ראוי להיות מלך בישראל. הוא אינו ראוי שנשיר בהתלהבות שיר הלל - "דוד מלך ישראל חי, חי וקיים, דוד מלך ישראל..." ראוי ששר ההיסטוריה יעמיד את דוד לעמוד הקלון על מתן הוראה לקטוף את חיי הבעל, שהוא חושק באשתו.

שלמה הבן של דוד המלך, שבנה את בית המקדש, למעשה ניהל אורח חיים מופקר. צר לי, שאדם המנהל אורח חיים מופקר זוכה להקים את בית המקדש. את תוצאות אורח החיים המופקר אנחנו מקבלים בדברי בנו "אָבִי יִסַּר אֶתְכֶם בְּשׁוֹטִים, וַאֲנִי (רחבעם בן שלמה) אֲיַסֵּר אֶתְכֶם בְּעַקְרַבִּים" (מלכים א', פרק י"ב, פסוק י"א) - זה עבורי החלום ושברו. השבר של החלום מתבטא בתוצאה החינוכית, שבנו של שלמה מתנשא על עמו ואומר להם "אבי (שלמה) העמיס עליכם עול כבד ואני (רחבעם) אוסיף על-עלכם" התוצאה של המופקרות החינוכית בבית שלמה באה לידי ביטוי, כשבנו רחבעם אומר לעם ישראל - "קטני עבה ממתני אבי" (שם, פסוק י').

הפרטים "הפעוטים", שצוינו לעיל, לא זכו משום מה להתייחסות בהרצאה על החלום ושברו, ועל כך אני מביע את תמיהתי.

העדות המקראית על אורח חיים מופקר למעשה טומנת בחובה את היות שלמה לא ראוי לבנות את בית המקדש - "וְהַמֶּלֶך שְׁלֹמָה אָהַב נָשִׁים נָכְרִיּוֹת רַבּוֹת וְאֶת בַּת פַּרְעֹה, מוֹאָבִיּוֹת, עֲמוֹנִיּוֹת, אֲדוֹמִיּוֹת, צִידוֹנִית וְחִתִּית, מִן הַגּוֹיִים אֲשֶׁר אָמַר-יְהֹוָה אֶל-בְּנֵי יִשְׁרָאֵל לֹא תָּבוֹאוּ בַּהֶם..." (מלכים א', פרק י"א, פסוקים א'-ב').

בשבילי החלום ושברו קשור בדמותה של מיכל בת שאול, שהיה לה חלק בחייו של דוד מלך ישראל. כואב לי שאת חייה ואת נפשה טבחו מעמדים של אלימות קשה מנשוא. ולמעמדים האלימים שהרסו את חייה של מיכל קשור דוד מלך ישראל. כואב לי, שהאלימות האכזרית, שהופעלה כלפי מיכל בת שאול, הייתה אלימות שהופעלה על-ידי מי שהיה אהוב לבה, דויד שהיה גם כן למלך על ישראל. האלימות כלפי מיכל הופעלה על-ידי מי שמיכל נתנה למענו כל מה שהיא יכלה לתת, היא נתנה למענו את חייה.

קשה להשלים עם מהלך פוליטי בלתי מוסרי, שהסתיים בכך שחמשת ילדיה של מיכל בת שאול יהיו מוקעים בהר, הם יהיו נופלים מומתים, כשההוראה לכך ניתנה למעשה על-ידי דוד מלך ישראל, מי שהיה בעלה של מיכל בת שאול. חמישה ילדים שלא עשו מעשה רע מוצאים את מותם, כשדוד המלך נותנם לגבעונים כדי שימיתום, וזאת כשלגבעונים יש "טענות מוצדקות", שהמלך שאול, הסבא של חמשת הילדים, הפר ברית שהייתה להם עם ישראל.

ספר שמואל ב' פרק כ"א פורס בפנינו פשע אכזרי, שביצע דוד מלך ישראל. לאחר שלקח את מיכל בת שאול מפלטיאל בן ליש. דוד המלך מוסר את חמשת הילדים של מיכל שהייתה רעייתו, מוסר את חמשת הילדים, שנולדו לה מנשואיה לפלטיאל, לידי הגבעונים כדי שהם יטבחו את חייהם. על-פי פסוק ו' בפרק כ"א הגבעונים דורשים להמית אנשים ממשפחת שאול "וְהוֹקָעֲנוּם לַיֹהוָה". לבקשת הגבעונים נעתר דוד "וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ: אֲנִי אֵתֵּן". ההדגשה היא על שתי המלים - "אֲנִי אֶתֵּן".

על-פי פסוקים ח' ו-ט' "וַיִּקַּח הַמֶּלֶךְ דָּוִד... אֶת חֲמֵשֶׁת בְּנֵי מִיכַל בַּת-שָׁאוּל, אֲשֶׁר יָלְדָה לעדריאל בן ברזילי (שמו הנוסף של פלטיאל בן ליש) וַיִּתְנֵם בְּיַד הַגִּבְעוֹנִים וַיּוֹקִיעֵם בָּהָר לִפְנֵי יְהֹוָה". כלומר, דוד מלך בישראל נתן לגבעונים לרצוח (!!!) את חמשת ילדי מיכל בת שאול. אין כל הצדקה, שדוד מלך בישראל יהיה זה הנותן את ילדי מיכל רעייתו, שהם יֵרָצְחוּ על-ידי הגבעונים, גם אם שאול המלך פגע בגבעונים. לדעתי, זה מעשה לא מוסרי, שמלך בישראל ינהג כלפי ילדים שנולדו למיכל מנישואיה לאדם אחר. זו פגיעה בערכי קדושת החיים. זו אלימות בוטה וחסרת מעצורים כלפי אישה. האלימות הזו של דוד היא בשבילי החלום ושברו.

לצערי, מסירת חמשת ילדיה של מיכל, מי שהייתה רעייתו של דוד המלך, לידי הגבעונים בידיעה שבכוונתם להורגם, הופכת את דוד מלך ישראל למי שידו הייתה ברצח חמשת ילדי רעייתו. דוד ביקש לחסל אופוזיציה מבית, כי חמשת ילדי מיכל לא רכשו כבוד והערכה למי שפגע באמא שלהם, במי שהייתה בעבר רעייתו. הם אינם רוכשים כבוד למי שהיה גם שותף לרצח שר בצבאו ונושא לאישה את רעיית שר הצבא שנרצח. אני מעריץ את מיכל בת שאול, שחייה נהרסו על-ידי אלימות בוטה וגסה של גבר, שהיה למלך בישראל - דוד מלך ישראל, שלו אנחנו סוגדים עד היום בשיר הלל - דָּוִד מֶלֶך יִשְׁרָאֵל, חַי, חַי וְקַיָּם".

בשבילי החלום ושברו מקבל ביטוי בהוראה של דוד לקחת את שני ילדי רצפה בת איה, מי שהייתה במעמד של שפחה של שאול ולמוסרם לגבעונים. שני הילדים הם גם בני שאול המלך. אינני יכול לקבל הסבר, שיצדיק את נטילת חיי שני ילדי רצפה בת איה וחמשת ילדי מיכל שלא פשעו, ומסירתם לידי הגבעונים כדי שיטלו את חייהם. צר לי לסיים את המאמר, שהדוגמאות המעטות, שהבאתי הן לא רק בבחינת החלום ושברו, אלא הן מצביעות על מעשי פשע ואורח חיים לא מוסרי של המלך דוד ובנו שלמה. לעומת זאת כל מה שאמר כבוד המרצה על משה, אדון הנביאים, בהחלט מקובל עלי.

בְּחַדְרָהּ שֶל מִיכַל בַּת שָׁאוּל
הַזְּמַן לא הֵאֵט מֵרוּצוֹ בְּמוֹרָד.

בְּחַדְרָהּ שֶל מִיכַל בַּת שָׁאוּל
הַזְּמַן צוֹרֵר בְּלוּאֶיהָ
מְסַמֵּר נָשִׁיּוּתָהּ
מַזְחִילָהּ עַל גְּחוֹנָהּ
מֵהַיּוֹם שֶׁדָּוִד נְטָלָהּ מֵאִישָׁהּ
מֵעִם פָּאלְטִיאֵל בֶּן לַיִש1
שֶׁהָלַך אַחֲרֶיהָ וּבָכָה
עַד עִיר בָּחוּרִים מִדָּרוֹם לְגַלִּים
וּבְמִצְוַת הַשְּׂרָרָה
שָׁב אֶל בֵּיתוֹ הַבּוֹכֶה .

מֵחַלּוֹן חַדְרָהּ בְּכִלְאָהּ
צוֹפָה מִיכַל בַּת שָׁאוּל
בַּחֲמֵשֶׁת יְלָדֶיהָ מוּקָעִים בָּהָר
נוֹפְלִים מוּמָתִים
בֵּין בָּשָׁר מְאֻבָּן וְדַם מְבֻרְזָל
שֶׁסֻּתַּת וְהֻתַּך בְּלִבּוֹ שֶל דָּוִד בֶּן יִשַׁי
וּבֵין וָאסָל בְּמַמְלֶכֶת גִּבְעוֹן
בְּשָׁלְחָם יַחְדָּיו אֶת יְלָדֶיהָ
אֶל מוֹתָם בָּהָר לִפְנֵי אֲדוֹנַי.

מֵחַלּוֹן חַדְרָהּ בְּכִלְאָהּ
צוֹפָה מִיכַל בַּת שָׁאוּל
בְּרִצְפָּה בַּת אַיָּה
נִלְחֶמֶת כִּלְבִיאָה בְּשַׁקָּהּ
לא לָתֵת
לְעוֹף הַשָּׁמַיִם בַּיּוֹם
וּלְחַיַּת הַשָּׁדֶה בַּלַּיְלָה
לָנוּחַ עַל גְּוִיּוֹת
שִׁבְעָה יְלָדִים -
חֲמֵשֶׁת יַלְדֵי מִיכַל
וּשְׁנֵי יַלְדֵי רִצְפָּה
מִתְּחִלַת קָצִיר בַּשְׂעוֹרִים
עַד נִתַּך מַיִם עַל הָאָרֶץ.

עַל אֶדֶן חַלּוֹן חַדְרָהּ שֶל מִיכַל בְּכִלְאָהּ
מִתְמַתֵּחַ לְאִטּוֹ כְּאֵבָהּ
פָּרוּס עַל פְּנֵי גִּדְרוֹת זְמַן חָלוּד
מָתוּחַ עַד אֹפֶק נָעוּל
שֶׁאָסָף לְחֵיקוֹ אֶת כָּל בֵּית אֲבִיָּהּ -
בֵּיתוֹ שֶל אִישׁ יְמִינִי
בָּחוּר טוֹב
וְאֵין אִיש בְּיִשְׁרָאֵל
טוֹב מִמֶּנּוּ,
מִשְּׁכְמוֹ וָמַעֲלָה גָּבוֹהּ מִכָּל הָעָם
וְעַתָּה מִשְּכְמוֹ וָמַטָּה
מְדַדֶּה בְּתַחְתִּיּוֹת שְׁאוֹל דְּמוּעוֹת.

הערות

1. שמואל א, כ"ה 44.

מתוך ספר שירים בכתובים - "אני משוחח עם התנ"ך"
תאריך:  24/06/2022   |   עודכן:  23/06/2022
איתן קלינסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פניה לשמואל פינקלשטיין מרצה לתנ"ך
תגובות  [ 15 ] מוצגות   [ 15 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מגיבה למאמר
24/06/22 09:34
2
מגיב ותיק
24/06/22 09:45
 
למגיב הוותיק מאד
25/06/22 12:00
 
הפשע של דוד המלך
30/06/22 08:31
3
פלא יועץ
24/06/22 10:38
 
לפלא יועץ..
24/06/22 12:59
4
לשמואל בוקי
24/06/22 15:32
5
עוד סתם אזרח
24/06/22 17:26
 
לעוד סתם אזרח
24/06/22 20:22
 
ע.סתם אזרח(כ.ואח.
25/06/22 21:59
6
איתן בוקס
24/06/22 19:59
7
אריקיס
25/06/22 06:28
8
נגה ק
25/06/22 07:58
9
התיחסות יפה
28/06/22 12:39
10
מאחלת יום טוב..
29/06/22 09:09
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אמנם, אנחנו נכנסים למציאות של מערכת בחירות, ושרת החינוך תקדיש כנראה חלק משמעותי מזמנה למערכת הבחירות, אך למרות הכל אני מצפה, שתמצא אוזן קשבת לפנייתי. אני מקווה, שהשרה תפעיל את המשרד, שהיא עומדת בראשותו, להעמיד בדחיפות ובנמרצות על סדר היום את הטיפול בנושאים הכלולים בפנייתי.
כבר סיפרתי, לפני שנים רבות הלכתי לשוחח עם בנימין נתניהו בהיותו ראש האופוזיציה בסיבוב הראשון. בצאתי ממשרדו במצודת זאב בקומה ה-13 ניגשה אליי עובדת לשכתו וביקשה להסביר לי מדוע הבוס שלה חייב להיות ראש הממשלה. עד אז ביקרתי באין-ספור לשכות של ראשי ממשלה ושרים בכירים, ואיש מעובדיהם ועוזריהם לא דיבר עמי ביוזמתו על התפקיד הבא של מנהיגו. התרשמתי מהתנהלותה העצמאית של הפקידה.
23/06/2022  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
החמור הלבן מדדה בשביל העולה לכנסת ישראל ועליו המצביא התורן הנישא על גבי אדי האהדה לגנרלים. אני מנסה מעת לעת לפענח את חידת הגנרלים הפושטים מדיהם ולובשים בגדי פוליטיקאים, מתרסקים אל קרקע המציאות וממשיכים, רגע אחרי הפרישה מהצבא, לרוץ אל עבר תהומות פוליטיים. מה גורם למצביאים להאמין שהעם ממתין בנשימה עצורה, בדום מתוח, בזרועות פרושים לקבלת המנהיג החדש שיעלה חיוך על פני האזרחים המודאגים, שיעבוד בשביל האזרחים, שיבטיח שישראל לפני הכל, ושיפריח עוד סיסמאות המאבדות מאמינותן רגע לפני שהן עולות לאוויר.
אם יש צדק פואטי בדרמה הפוליטית המתחוללת לנגד עינינו, בכיכובם של ח"כים ציניים בקואליציה, בא הדבר לידי ביטוי נשגב בעובדה, שהח"כים שתקעו מקלות בגלגלי הקואליציה והביאו לקריסתה, בתום 375 ימיה, יוכלו לראות את אולמי הכנסת וּועדותיה לאחר הבחירות הבאות, רק בערוץ הכנסת בטלוויזיה, או מיציע האורחים. התקווה לשיריון, שדחפה אותם לתעלולים הפוליטיים המשונים, הלכה פארש. משתתפים בצערכם.
23/06/2022  |  מנחם רהט  |   יומני בלוגרים
הערת שוליים בהקשר לתמלילי הראיון של אדולף אייכמן: בשנותיי הראשונות בהארץ החל ב-1964 הבאתי סיפור ייחודי. המשטרה העבירה באורח אנונימי את כתב ידו לגרפולוג נודע (שכחתי מה שמו. הוא התגורר סמוך להיכל התרבות בתל אביב).
23/06/2022  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il