החופש הגדול כבר כאן, חופש אשר יכול להיות שיעור חינוך משמעותי לחיים מחד ופיגוע חינוכי, ערכי ממשי חלילה, מאידך. בני הנוער, אינם נמצאים במהלך החודשיים הקרובים במסגרות כלשהן, אצל חלקם המסגרת היא החדר הנעול בבית, אצל אחרים עבודה מזדמנת, אצל אחרים בילוי הפוך, היום לילה והלילה יום, אצל אחרים תוכנית התנדבות בשילוב חוויות מעצימות.
אך יש גם את מי שהתוכנית מוכתבת אצלם באי התוכנית. כל יום הישרדות, כל יום יישא בכנפיו את מה שיגיע, לטוב או לרע.
כמבוגרים אחראים, כהורים בוגרי ימי מגיפת הקורונה, חווינו ימים ארוכים אשר היו אמורים להכיננו ולהכשירנו להתמודדות מיטבית לקראת חודשי הקיץ. ניצני השעמום המוביל לבטלה ניבטים במהירות בבתים בהם ההורים בטוחים שהם החברים של ילדיהם, חלק מ"הסחבקיה", נטולת הגבולות, נעדרת הסמכות ההורית. הדרך להימנות על יושבי הקרנות, חוגגי הברזלים, מחבבי הלילות האפלים, או להימנות על העמלים למען החברה, המתוכננים, המשלבים עשייה, עם לוח זמנים מובנה ומתוכנן, תלויה לרוב בנערים ובהוריהם.
שתי דרכים יוצאות מחופש אחד. דרך אחת מובילה להפקרות, להתפרקות, לתרבות רעה, לעולם אפל. הדרך השנייה מובילה לאחריות, לערבות הדדית, לעשייה ולעיצוב הזהות. בכוחנו ובאחריותנו להגן על ילדינו, להעניק להם חוויות טובות, מכווננות, חוויות של טעם טוב, להבטיח מוגנות מלאה לצד ערכיות וחווייתיות, הנאה וכייף. הנערים זקוקים לידנו המכוונת, להצבת גבולות, אין הם זקוקים לנו כחברים, יש להם מספיק חוץ מאיתנו, הנערים זקוקים לסלע עליו ניתן להישען, לתמוך, לדמות אותה ניתן לשתף, לסמוך עליה.
הנערים סומכים עלינו, המבוגרים האחראים, שנסייע להם לתכנן את החודשיים הבאים, שנסייע להם לתכנן את חלוקת עוגת הזמן, שנסייע להם בבניית איזונים, הנאה בילוי וכייף, ערכים, נתינה, תרומה והירתמות למען האחרים, חיזוק הקשר המשפחתי, הרחבת אופקים. כמבוגרים אחראים איננו מנחיתים תוכניות על הנערים, אנו שותפים לבניית התוכנית, מייעצים, מכוונים, מדריכים, מאפשרים דיאלוג לטובת מוגנותו של הנער, בונים יחדיו בראש ובראשונה את המסגרת.
השלב הבא אחרי בניית המסגרת עם האבנים הגדולות של השכמה, ארוחות, כיבוי אורות, תתחיל מלאכת השיבוץ, מלאכת מחשבת של רעיונות, רצונות, שילוב של ערכים בילוי והנאה. נערים החשים את האכפתיות הנושבת מצד ההורים, לומדים להעריך את ההשקעה, את המסירות, את הדאגה, חשים אחראים למימוש התוכנית שנבנתה בשותפות עימם. למותר לציין כי התוכנית הינה גמישה וניתנת לשינוי על-פי הצורך. מותאמת לכל גיל ורגישה לצרכי הנער.
ימי החופש אינם אמורים להיות בהכרח ימי פורענות, ימים אלה הינם הזדמנות מצוינת לחיזוק הקשר המשפחתי, להנאות, להעשרה, ללמידה, להתפתחות אישית, לחינוך לערכים, לערבות הדדית, למילוי מטענים ומצברים בתכנים איכותיים. לצלוח את החופש זו משימה אשר ניתן לעמוד בה בכבוד, אחריותנו לזכור תמיד כי בקצה הרחוב, סכנה, ואנו, המבוגרים האחראים חייבים לעמוד שם על המשמר. בקצה הרחוב, סיכוי.