בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
|
הרצל ובלפור חקק עם א.ב. יהושע, שנת 2015 [צילום: ראובן שבת]
|
|
|
שליחותו של סופר בחברה הישראלית
|
יש לא"ב יהושע דרך להאיר באדם כוחות שונים שיש בו, מרכיבים שונים של זהות שיש בנו, ותוך כדי העלילה הוא יודע לבודד מצבים קיומיים ראשונים
|
|
[צילום: הרצל חקק]
|
|
|
|
|
א"ב יהושע נולד ב-1936 למשפחה ירושלמית שורשית, 5 דורות בארץ. אביו יעקב יהושע היה ידוע כמזרחן ובעיקר כסופר וחוקר של היישוב היהודי בירושלים. קובץ הכרכים של אביו רווי בקטעים נוסטלגיים על שכונות ירושלים, ולי, כילד שגדל בירושלים של שנות החמישים, היו הדפים האלה מקור בלתי נדלה של זיכרונות ילדות. א"ב יהושע חושף את הרובד הזה של אישיותו בספריו המאוחרים "מר מאני", "מולכו", ו"מסע אל תום האלף". לפני שלושת ספרים אלה פגשנו אותו ושאלנו אותו מדוע אינו כותב על הזיכרונות שלו מן השכונה בירושלים, הצד ה'ספרדי' בחייו. שאלנו אותו, אם ספריו של אביו יעקב יהושע על חיי השכונות בירושלים אינם משפיעים עליו. כבר אז הבטיח לנו, שזה עוד יבוא. וזה אכן הגיע בהמשך. הפגישה המעניינת עם הסופר הייתה ניסיון לחשוף מה עומד מאחורי כתיבתו, האם הגוונים המשתנים בספריו מעידים על רצון לחשוף יותר את בית אביו, את החברה הישראלית. מעל לכול ניסיתי להבין" מה צופנת בחובה שליחות הסופר. השנה הייתה שנת 2005. הרומן שכתב אז נתן לי סיבה להבין מה מקומו של הסופר בהוויה הגועשת כאן סביבנו. "שליחותו של הממונה על משאבי אנוש", נראה מפתח להבנת צד זה באישיות של הסופר. מדובר בספר עם ראייה מעמיקה על החברה הישראלית - שליחות של איש הרוח, הבוחר במעורבות. אין זה ספר קל. על מה מספר הספר? ממונה על משאבי אנוש במפעל לייצור נייר ולחם, יוצא למסע טעון מאד, מורכב מאד. מטרת המסע: קבורתה של עובדת זרה, יוליה רגאייב בכפר הולדתה. העובדת הזרה נהרגה בפיגוע טרור, וסיפור, שהוא לכאורה סיפור אפור, שכרוך בדמויות שיש להן מניעים שונים, הופך להיות מעין מסע רוחני אחר האמת והצדק. אפרוש ברשימה זו ראיון שערכתי עמו בעקבות הרומן 'שליחותו של הממונה על משאבי אנוש' ואנסה לאחר מכן לומר כמה מילים על יצירה שכתב כעבור כמה שנים - 'ניצֶבת' - שוב סיפור על דמות נשית מיוחדת. נסו נא למצוא את החוטים המקשרים בין הראיון לבין הרשימה - סיפורן של שתי נשים, דרכּו של סופר גדול לעצב דרמות אנושיות. שנת 2005 - הסופר עדיין היה תושב חיפה. הגעתי לביתו של א"ב יהושע במרומי הכרמל. השמים הכחולים, הצמחייה, הים, היו הרקע לשיחתנו. בסיפור 'הממונה על משאבי אנוש' אתה מציג סיפור', שיש בו זווית אנושית של המציאות הסוערת כאן, החיים בצל הטרור והפיגועים. כשאתה מתראייןבכלי התקשורת אתה מציג ניתוח רציונלי וקר רוח. איך חיים עם השניות הזאת? א"ב יהושע: "תמיד האמנתי שבאדם יש מרכיבים שונים, מרכיבים שונים של זהות. המציאות מורכבת. מרגע שהתחלתי לכתוב, אימנתי עצמי, השתדלתי לבדוק יסודות מופשטים באדם. לבודד מצבים קיומיים ראשוניים, לבודד פרודות של הקיום האנושי. מעבר לניתוח הסוציולוגי, החברתי, ההיסטורי, יש בפרודות של הקיום האנושי יסוד מטפיזי. וזה נשאר גם ביצירה הלכאורה-חברתית, שקשורה לזמן ולמקום. כשכותבים על פיגוע יש בוודאי חשש ראשוני לגעת בזה. לטפל בזוועה. האמנות אמורה לעדֵן הכול, לתת לכול מסגרת אסתטית. כיצד הצלחת לחיות עם הסתירה הזו? הסופר גוזר קטע מחייו של אדם, יוצר מציאות מסוימת, ובמציאות החדשה שהוא בונה, הוא יוצר אינטגרציה בין מרכיבים שונים. על-ידי כך הוא נותן משמעות סמיכה למה שקורה, מעלה את האירועים לרובד האנושי, לרובד מטפיזי. הסיפור אינו סיפור של פיגוע. הפיגועים והטרור נמצאים ברקע. עד האינתיפאדה הזו היינו מאוד מאומנים באֵבל על חיילים שנפלו. הפעם רוב הקורבנות היו אזרחים שנפגעו לתומם. באוטובוס, בבתי קפה. הקורבנות האלה לא מתו בקרב, בגבול, מתו ללא כל הרואיות. לא כאלה שמתו בשבילנו. כל אחד מאתנו יכול היה למות כמוהם. פיגוע רדף פיגוע. נוצרה קשיחות כלפי המוות הזה. לא ידענו איך למַסד אותו מבחינת השכוֹל. בבוקר היה פיגוע, בערב כבר חזרו החיים למסלולם וצפינו בתוכניות בידור. התפיסה שרווחה הייתה: חוזרים לשגרה. הרחובות חזרו למצבם הקודם, שרידי האוטובוס או שברי הזכוכיות נוקו מהר מהשטח. לקחו הכל הצדה ואת המתים שלחו לאבו כביר. אני עדיין תוהה: איך זה שעדיין אנו קוראים למכון הפתולוגי בשם הזה. אנו בדרך כלל מעַברתים שמות של מקומות, וכאן ממשיכים לקרוא למקום בשמו הערבי. אולי זה מצלצל כמו 'אללה ואכבר'. השם הזה נשאר 58 שנה. מבחינתנו יש תחושה, כאילו רק מלה ערבית יכולה לתאר את הזוועה. והסיפור שלך ניסה להיכנס לתוך האטימות הזו ולשנות משהו? לחשוף מציאות אחרת? זו טרגדיה ישראלית, ואתה בחרת בעובדת זרה... א"ב יהושע: "ניסיתי להיכנס מתחת לפלסטיק השחור שעטף את הגופות, לעורר רגשות באיש הביורוקרטי ביותר, במקום המנוכר ביותר. קורבן הפיגוע, אותה עובדת זרה, רחוקה מאתנו, היא נוצרייה, שבאה לכאן משאיפות דתיות, אנונימית. בינינו לבינה יש ניכור רב. ניסיתי לפרוץ את המעטפת הזו ולעורר אמפתיה כלפי אותו קורבן. הממונה משיל מעליו את הניכור הזה ולאורך המסע, לאורך הפסיון, הוא מתקרב למתה, הוא מתאהב באשה הזרה, מתה שמעולם לא ראה". הספרים הראשונים שלך היו מנותקים כליל מן המציאות הירושלמית הצבעונית והשורשית שאביך צייר בספריו. רק מאוחר יותר הגעת לחומרים האלה? היה קשה לגעת בחומרי הילדות, במורשת של אבא? א"ב יהושע: "משפחתי נמצאת בארץ כמה דורות. משפחתי גרה בשכונת טלביה, בחברה שברובה הייתה חברה אשכנזית. בבית דיברו עברית וצרפתית. אמי באה ממשפחה מרוקנית שהגיעה בשנות השלושים. בתנועת הנוער הייתי מעורה בהוויה הארצישראלית. לא ספגתי בילדותי את כל ההווי של היישוב הספרדי הישן, את המתחים בין העדות. בראשית כתיבתי טיפלתי בחומרים כלליים, אוניברסאליים. ברומן "מר מאני" הגעתי לאותם חומרים ספרדיים ומשפחתיים, שאבי כתב עליהם". בכתיבתך מורגש, ששילוב היסוד המזרחי אינו עניין של פולקלור. "בדיוק. תיאור הדמויות הספרדיות והמציאות המיוחדת הזו מציג תמונת עולם מורכבת יותר. מֵעין ניסיון לבחון את המיתוס הזה שאילו ההיסטוריה הציונית הייתה מובלת על-ידי מזרחיים, הכל היה נראה אחרת. הסיפור מנסה לתאר מציאות מורכבת, להציג אופציה אחרת. הדרך שבה אני מתאר את מר מאני, למשל, אינה דרך סיפור עדתי. דמותו של מאני מתוארת באמצעות הדים מהמאה ה-19, בכלים ספרותיים, לא כקוריוז פולקלורי, אלא בתוך הטוטאליות של העם היהודי. אבי היה חוקר, מתַעד. בספריו יש לקט של חומרי גֶלם מירושלים הישנה, מן ההווי הספרדי. החומרים האלה חלחלו ליצירה שלי". אפשר לומר, שאתה בעצם ממשפחה ספרדית שונה מן המשפחות הספרדיות שחיו במתח עדתי, שהגיעו בעליות ההמוניות "אני שייך למשפחה, שלא הגיעה לכאן בגלל אנטישמיות או מצוקה או רדיפות. הם באו לכאן כדי לחוש תחושת בית טבעית. אני חש גאווה להיות חלק ממשפחה זו. מאותה מוטיבציה מיוחדת, אותה תחושת בית היא גֵן נדיר". אחרי 7 רומנים, קובצי סיפורים, מאמרים. האם אין בך תחושה של עייפות החומר. שתבוא איזו שתיקה, כמו שקרה לביאליק? "הכתיבה נותנת לי סיפוק עמוק. יש בי דחף לספּר סיפור. החיים ממשיכים לספק לי נושאים, ובארץ הזו לא חסרים נושאים. בכל ספר חדש אני מתחיל הכל מההתחלה. אני נשפט עליו ולא על הישגי העבר. ההתרגשות והאתגר קיימים כל הזמן". מרבים לומר היום, שחלף עידן המכתבים, עידן המלה הכתובה, שהעולם צועד לעבר עידן דיגיטלי יותר, מה דעתך? "ימשיכו לכתוב מכתבים, ימשיכו לכתוב ספרים. תראה כמה סדנאות כתיבה יש, כמה ספרים יוצאים כל שנה. באמצעות המלה הכתובה אנו מביעים רגשות, יוצרים גשר בין בני אדם". שאלה לסיום: האם ההצלחה של עמוס עוז בביוגרפיה שלו "סיפור של אהבה וחושך" יוצרת בך רצון לכתוב את הביוגרפיה שלך? "בסיפור של עמוס עוז יש תיאור של טראומה ממשית. לביוגרפיה שלו יש גרעין חזק, ההתאבדות של האם. כדי לכתוב אוטוביוגרפיה צריך, שתהיה בקורות החיים איזו ליבה של סיפור, טראומה. צריך שתהיה לך תחושה של חשיבות לסיפור החיים שלך. לי אין בקורות חיי טראומה כזאת. אמשיך לכתוב עלנושאים אח רים, והתחושה, שיש בארץ קהל גדול של קוראי ספרות מניעה אותי להמשיך ליצור".
|
|
|
א.ב. יהושע [צילום: הרצל חקק]
|
|
א"ב יהושע מחזיר את ציבור הקוראים והכותבים להגדרתו של הוראציוס את הספרות ב"איגרת אל הפיזונים": "מי שמערבב את המועיל עם הנעים ומהנה את הקורא בו בזמן שהוא מלמד אותו - הוא הזוכה בכל העולמות"
|
▪ ▪ ▪ |
הספרות ניצבת - ותמיד מאירה רבדים נוספים כעבור שנים לאחר הראיון הזמנתי אותו כיושב-ראש אגודת הסופרים העברים לספר על רומן חדש שלו, 'ניצבת' - והנה מבחר מן הדברים שאמרתי עליו: ככל שקראתי באותו רומן - על משאבי אנוש - הבינותי, שיש לא"ב יהושע דרך להאיר באדם כוחות שונים שיש בו, מרכיבים שונים של זהות שיש בנו, ותוך כדי העלילה הוא יודע לבודד מצבים קיומיים ראשונים. חלפו עשר שנים מאז, אבל קלטתי תוך כדי הקריאה שהייתה מעבר לעלילה מציאות על שחיברה הכול, שהעניקה משמעות לקורה, שהאירה לנו שבילים נסתרים בין טוב לרע, בין אור לחושך. כדי להבין את הזרוּת והקִרבה בין הדמויות בסיפור 'ניצבת' - לכו רגע לאותה דרך שבה הצליח א"ב יהושע לפרוץ את המרחק בין אותו ממונה על משאבי אנוש לאותה עובדת זרה. הניכור הולך ומתמוסס, ויש תהליך של התקרבות, וכאן אני רוצה לטוות עוד קשר בין הספר החדש לבין קובץ אחר של א"ב יהושע: ב-1998 פרסם א"ב יהושע ספר מסות בשם "כוחה הנורא של אשמה קטנה" - וכאשר אתה קורא את הספר החדש "ניצבת" ומנסה לקשור אותו לספרים קודמים, נדמה לך שיש איזה חוט מקשר בין יצירותיו של א"ב יהושע, יש חוטים מקשרים, יש בריח סמוי שקשור בין קיום אנושי שנע בין חוסר אונים לבין לבטים ומכאן להתפרצות או לדרך להתיר הכול. גם כשאנו מגיעים לפתרון, יש לנו הרגשה שהסיפור עדיין לא נגמר. מעבר לסיפור הסמוי שמחכה מעבר לרובד הגלוי, יש בסיפור 'ניצבת' דיון ברבדים של התנהגויות, בניסיון להאיר את העלילה באמצעות אנלוגיות בין סמלים והתרחשויות, מתח בין יצרים לרובד הרציונאלי. כוחה הנורא של האשמה הקטנה מרחף כעננה על הכול. "לכן, הקריאה המוסרית אינה מיועדת רק לפרשנים ולקוראים, אלא גם לידידי הסופרים, וביניהם לי עצמי, להשתדל לנסות לייצג ולהטמיע בסיפורים שלנו לא רק מה שמרגש ומפליא אותנו, אלא גם מה שנראה לנו כטוב וכרע". א"ב יהושע מחזיר את ציבור הקוראים והכותבים להגדרתו של הוראציוס את הספרות ב"איגרת אל הפיזונים": "מי שמערבב את המועיל עם הנעים ומהנה את הקורא בו בזמן שהוא מלמד אותו - הוא הזוכה בכל העולמות". ידועה אמירתו של רבי נחמן מברסלב - "כל העולם כולו גשר צר מאוד, והעיקר לא לפחד כלל". האמירה הזאת, לדעתי, מייצגת בתמציתיות היבט מאוד מהותי בקיום האנושי. בבסיס אמירתו של רבי נחמן עומדת ההבנה, כי אצל כל בן-אדם יש לפחות שני כוחות מרכזיים שפועלים באישיותו והם כוחות האור וכוחות החושך. מי שקורא את היצירה 'ניצבת' תוך הבנה של הרבדים הסותרים באישיות המספרת נפעם מן ההֶארה של הרבדים הנסתרים. יש פלָנטות המאירות זו את זו, מערכת הקשרים של הורי הגיבורה לבין מערכת היחסים שלה עם בן זוגה - ומֵעבר לכל זה אותה פסיחה על הסעיפּים, בין טוב לרע, והצֵל הכבד שאינו מרפה: אותו משקע מייסר של אותה 'אשמה קטנה'. הכתיבה סוחפת אותנו בדרך הספרותית המרתקת: פריזמה מטלטלת שיודעת להאיר מצבים, להַתיר קשרים, ובלי להסתיר את הכּאב, את האפילה. זו עוצמתו של סיפור טוב. אנו נסחפים עמו, אחריו - והוא יודע להוביל אותנו אל שביל ההתָרה, אל התחושה שיֵש תקווה. מחבר ספר קוהלת בחוכמתו העמוקה ידע לחשוף אמיתות קשות על מהות הקיום, טלטֵלה של ספקות. אבל, רגע לפני חתימת ספרו הוא מתמלא תחושת אחריות כלפי קוראיו ומוסיף: "סוף דבר הכל נשמע... כי זה כָּל האדם" (קהלת, י"ב, י"ג). כלומר, לאחר שהגבּהנו עם שלמה המלך למרומֵי ההתבוננות על החיים, הוא מנחית אותנו ברכּוּת על הקרקע ומסכּם בדברים הבסיסיים ביותר, שבּלעדיהם לא ניתן להמשיך לחיות: יש מובן מחבֵּר לכול, יש משמעות שמאגֶדת את כל החוטים הפּרומים. הכל נשזר לפקעת אחת. מֵעבר לכל יצירותיו של א"ב יהושע יש רוח שמקשֶרת בין הדמויות, בין העלילות, ניסיון להעניק לנו מובן למשמעות החיים: אותה אמת, אותה אחדות רוחנית, אותה מהות -- היא היא הניצבת תמיד ביצירותיו של א"ב יהושע.
|
|
תאריך:
|
27/06/2022
|
|
|
עודכן:
|
27/06/2022
|
|
הרצל חקק
|
שליחותו של סופר בחברה הישראלית
|
|
מאז יולי 2021, אני כותבת שמדינת ישראל תהיה באי-שקט לאורך זמן. המצב נמצא "באחריות" כוכב פלוטו ירחי (הנמצא על ציר 4 במפת המדינה), ומביא איתו מתחים וחשדנות שישפיעו על המערכת החברתית המורכבת אצלנו. השפעה זו תגיע לכל המישורים המהווים את הבסיס של המדינה שלנו ובלי לזרוע אשליות! המתח גם מבעבע מסביב, על גבולות המדינה.
|
|
|
יום אחד ארכימדס ישב באמבט
|
|
|
מה שקורה כל שנה בתחילת שנה קורה השנה בסוף השנה. סוף העונה כל השנה. עם כל השגעון של השבוע החולף, עם מערכת פוליטית שאולי הולכת לבחירות נוספות ואולי לא. עם הניסיונות להבין מה אנחנו עושים בחופש הגדול הזה עם בית הספר של החופש הגדול ואז קייטנה לשבועיים, ושוב סבב קייטנות לשבועיים ואז שבועיים שאנחנו נשארים בבית עם הילדים, יפה בן דוד מכניסה את כולם לשגעון הנוסף של שביתות ועיצומים. שרת החינוך גוררת רגלים ולא מוציאה צו מניעה בבית המשפט, אבל כן מגיעה לרקוד בחתונה של הבן של יפה. היא רוקדת ואנחנו בוכים. כאילו לא חסר לנו כאן יותר מזה. מתחילים עם שביתה של שעתיים בכל יום באזור אחר, ואז שביתה כוללת בכל הארץ ששלחו אותנו ההורים שוב למסע האין סופי של פתרונות לילדים, מול הניסיון להמשיך לעבוד מבלי לגרום יותר מידי נזקים.
|
|
|
ביקורות קצרות על ספרי שירה (קבוצה ז'): "אהבה בסי מינור" מאת אורית וולף, "אשליה של שקט בענן" מאת דליס, "ובכל זאת מתלקח האור" מאת צפורה הלר-אלאור, "מפֻיסת עם החיים" מאת אסתי בר, "עץ התות כבר לא שם", מאת חני מירון
|
|
|
במחוזות השמאל/תקשורת רווח המושג "פשע שנאה", אבל הוא משמש רק להגדרת מעשים מגונים, ואפילו הם שוליים ביותר, של יהודים כנגד ערבים. מעולם לא נעשה שימוש בצמד מלים זה נגד פיגועים, ואפילו הנוראים שבהם. האם רצח באמצעות גרזן תואר על-ידי מישהו כפשע שנאה?
|
|
|
|