|   15:07:40
דלג
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
[צילום: עמוס בן-גרשון, לע"מ]

ישראל גרמה לרעידת אדמה בממסד הביטחוני באירן

המוסד הישראלי הצליח לסכל זמנית את תוכנית הפיגועים של המודיעין האירני בטורקיה ובכך לזעזע את הממסד הביטחוני באירן, דבר שהביא להדחת ראש המודיעין חוסיין אל טאיב. אירן לא ויתרה על כוונותיה לנקום בישראל, המודיעין האירני מתארגן מחדש ובינתיים מחדש את התקפות הסייבר על ישראל כדי לערער את המערכת האזרחית בתקופת הבחירות
27/06/2022  |   יוני בן-מנחם   |   יומני בלוגרים   |   הגרעין האירני   |   תגובות

המוסד הישראלי הצליח בשבועות האחרונים, באמצעות מודיעין איכותי ומדויק, להשיג הישגים מבצעיים חשובים ולסכל את תוכניות הנקם של ראש המודיעין האירני חוסיין אלטאיב שתכנן להוציא לפועל שורה של פיגועי הרג וחטיפה בקרב הישראלים השוהים בטורקיה. זהו ניצחון זמני של המוסד, אבל המשחק עדיין לא הסתיים, על-פי גורמי ביטחון בכירים בישראל, שלוש חוליות טרור אירניות עדיין מנסות לצוד ישראלים באיסטנבול כדי לפגוע בהם, המצוד המשותף של המודיעין הטורקי והמוסד הישראלי אחריהם עדיין נמשך וגם אזהרת המסע שפירסם המל"ל לגבי טורקיה לא תשתנה בינתיים.

על-פי הדיווחים באמצעי התקשורת בטורקיה, המודיעין הטורקי "מיט" עצר כ-10 חשודים בהשתייכות למודיעין האירני, חלקם אירניים והשאר טורקים, כנראה מהעולם התחתון של איסטנבול, שגויסו על-ידי המודיעין האירני תמורת כסף, הם התחזו לאנשי עסקים, תיירים וסטודנטים, עקבו אחרי ישראלים באיסטנבול וניסו לבצע פיגועי ירי וחטיפה. הם נעצרו בידי המודיעין הטורקי לאחר מודיעין מדויק שסיפק המוסד הישראלי וברשותם נתפסו גם כלי נשק. המודיעין הטורקי הפתיע הפעם לטובה וניהל מרדף מקצועי ומהיר אחרי המחבלים האירנים בשיתוף פעולה הדוק עם המוסד הישראלי שהניב תוצאות חיוביות וסיכל את פיגועי הטרור שתיכנן ראש המודיעין האירני חוסיין אלטאיב.

זעזוע במודיעין האירני

החשיפה שיזם המוסד הישראלי באמצעי התקשורת של ישראל כי ראש המודיעין האירני של "משמרות המהפכה" חוסיין אלטאיב הוא שמוביל את תשתית הטרור האירני בטורקיה לביצוע פיגועי נקם, כולל פרסום תמונתו, זעזעה את המודיעין האירני שהבין באיחור כי המוסד עלה על עקבותיו, החל מרוץ נגד הזמן שבו ניצחו המוסד והמודיעין הטורקי שהצליחו ברגע האחרון לסכל את הפיגועים שתוכננו באיסטנבול נגד כמה ישראלים.
עצם פרסום תמונתו של חוסיין אלטאיב באמצעי התקשורת הישראלים והמידע על כוונותיו הלחיץ אותו, הוא עשה טעויות ונתן הוראות חפוזות לאנשיו בשטח שסייעו למודיעין הטורקי לעצור אותם בטרם יבצעו את זממם. במקביל פנתה טורקיה לאירן וביקשה ממנה בצינורות הדיפלומטיים והמודיעיניים שקיימים בין שתי המדינות להפסיק את פעילות הטרור שלה באיסטנבול.

משטר ההיאתולות היה במבוכה רבה, המנהיג העליון עלי' ח'מינאי רתח מזעם והורה להדיח מתפקידו את ראש המודיעין חוסיין אלטאיב למרות שהוא מקורבו. חוסיין אלטאיב נחשב באירן ליד ימינו של מוג'תבא ח'מינאי, בנו של המנהיג העליון, ומעמדו באירן היה חזק יותר ממעמדו של שר הפנים, הוא התמחה בחיסולים של מתנגדי המשטר בקום ובמשהד אולם הכישלונות שלו בפעילות מול המוסד הישראלי היו בעוכריו והביאו להדחתו.

למעשה, חוסיין אלטאיב הודח משתי סיבות עיקריות: ראשית, חוסר יכולתו למנוע את פעולות המוסד החשאיות בתוך אירן עצמה ובמיוחד את חיסולם של בכירים ב"משמרות המהפכה" ומדעני הגרעין והטילים הבליסטיים האירניים, שנית, הכישלון שלו להוציא במהירות, על-פי הנחיות המנהיג העליון ח'מינאי, סדרה של פיגועי נקם בישראלים השוהים בטורקיה. לכך יש להוסיף את היריבות הפנימית בתוך הממסד הביטחוני האירני, אסמעיל חטיב שר המודיעין והגנרל אסמעיל קאא'ני, מפקד כוח "קודס" ויורשו בתפקיד של הגנרל קאסם סולימאני, הם ממתנגדיו החריפים של חוסיין אלטאיב.

מזה זמן רב הם טוענים כי מנגנון המודיעין שבראשו הוא עומד איננו ממלא את משימותיו וחורג מסמכויותיו ובכך גורם נזק כבד לאירן, כולל בתחום הדיפלומטי.
אתר האופוזיציה "אירן אינטרנשיונל" דיווח ב-24 ביוני כי ראש המודיעין האירני חוסיין טאיב הודח מתפקידו לאחר שיריביו שלחו מכתב למנהיג עליון ח'מינאי והתלוננו על "ניהול חובבני". הם טענו שלארגונו אין את הסטנדרטים הבסיסיים ביותר של סיכול פעילות טרור ושהוא עצמו נכשל במשימותיו.

ההדחות הגיעו גם ללשכתו של המנהיג העליון ח'מינאי, אברהים ג'עברי אחראי האבטחה של המנהיג העליון הודח מתפקידו והוחלף במאשראווי פאר. גורמים טורקים מעריכים כי במגעים שהיו בין אנקרה לטהרן, דרשה טורקיה מההנהגה האירנית לרסן את פעילותו של ראש המודיעין האירני חוסיין אלטאיב בתוך שטח טורקיה והזהירה את טהרן שהיא תשא באחריות אם הפיגועים יצאו אל הפועל.

מיהו ראש המודיעין החדש?

חוסיין אלטאיב המכונה "איש המשימות המלוכלכות" של המנהיג העליון ח'מינאי קיבל "בעיטה למעלה" ומונה ליועצו של מפקד "משמרות המהפכה" חוסיין סלאמי ובמקומו מונה לתפקיד מוחמד כאזמי שעליו הוטלה המשימה הדחופה, בעדיפות עליונה, לבלום את כל הפעולות שמתכנן המוסד בתוך אירן בשבועות הקרובים. על-פי מקורות אירניים, מוחמד כאזמי בן ה-65 הינו יליד העיר סמנאן מזרחית לטהרן. הוא הצטרף בשנות ה-80 למשרד המודיעין האירני, התמחה בדיכוי מפגינים ומתנגדים למשטר והיה ראש היחידה לאבטחת מידע ב"משמרות המהפכה". הוא היה האחראי לחטיפתו מטורקיה של העיתונאי האופוזיציונר אירש שועא והיה גם ראש יחידת החקירות נגד הממורמרים ב"משמרות המהפכה".

נראה שהמשטר האירני מנסה לנצל את כישוריו בתחום ביטחון הפניםף גורמים אירניים אחרים טוענים כי מוחמד כאזמי צפוי לבצע גל של הדחות במנגנון המודיעין האירני על-רקע כישלונותיו של חוסיין אלטאיב והוא ינסה להעביר את המלחמה לשטח ישראל ולבצע פיגועים בתוך שטח ישראל עצמה בסיוע חיזבאללה, חמאס והג'יהאד האיסלאמי.

בכל מקרה, הדחתו של חוסיין אלטאיב מתפקיד ראש המודיעין האירני נזקפת לזכות המוסד הישראלי שהביא באמצעות פעולותיו החשאיות לרעידת אדמה פוליטית וביטחונית בתוך הממסד האירני, עצם ההדחה מעיד על כך שמשטר האירני נאלץ להודות בכישלונותיו וחולשתו בעימות החשאי עם ישראל, כך מפרש זאת הרחוב האירני.

המלחמה החשאית בין ישראל לאירן היא ארוכה ודווקא המכות הקשות שספג המודיעין האירני מידי המוסד הישראלי עלולות להביא לכך שהמנהיג העליון ח'מינאי יורה לארגן את השורות של "משמרות המהפכה" מחדש כדי לגבות מישראל מחיר יקר על פעולותיה, לאירנים יש סבלנות רבה והם לא יוותרו על פעילות הנקמה שלהם בישראל גם אם הדבר ייקח זמן רב.

התקפת סייבר אירנית

אירן במבוכה מחשיפת תוכניותיה החשאיות נגד ישראל וסיכולן, לא נותר לה הרבה לעשות אחרי שנחשפו תוכניותיה החשאיות לנקמה, משרד החוץ האירני פירסם ב-24 ביוני הודעת הכחשה האומרת כי "הטענות הישראליות שסוכלה מזימה אירנית לפגוע בישראלים מגוחכות ונועדו לפגוע ביחסים אירן עם טורקיה". המודיעין האירני המתוסכל מכישלונותיו המבצעיים והמודיעיניים מנסה את הצלחתו בתחום לוחמת הסייבר.

בשבוע שעבר הוא תקף את מערך האזעקה של הרשויות המקומיות בישראל והביא להפעלת אזעקות בירושלים ובאילת. גורמי ביטחון בישראל מעריכים כי ההאקרים של המודיעין האירני מנסים לחדור למערכת ההגנה האווירית הישראלית ולשבש את מערכת "כיפת ברזל". האירנים משתפרים מהר מאוד בתחום לוחמת הסייבר דבר שמדאיג מאוד את מערכת הביטחון הישראלית.

גורמי ביטחון בישראל אומרים כי הפעלת האזעקות בירושלים ואילת על-ידי ההאקרים האירניים הייתה" אקט שנועד להשפיל את ישראל ולאותת לה כי יהיו עוד התקפות סייבר במקומות רגישים יותר". האירנים העבירו בכך מסר כי ביכולתם לשבש את חיי היום יום בישראל, גורמי הביטחון בישראל מעריכים שהתקפות הסייבר האירניות על ישראל יתגברו ולכן ממשלת ישראל תהייה חייבת להעביר תקציבים לרשויות המקומיות כדי להיערך באמצעי הגנה מתאימים לקראת התקפות הסייבר מצד אירן.

ב-2020 פעל המודיעין האירני, באמצעות האקרים נגד מערכת המים בישראל, הוא חדר למחשביה וניסה להרעיל מי שתיה באמצעות הגדלת כמות הכלור במים, רשות הסייבר הישראלית הצליחה לסכל את המתקפה אך האירניים ממשיכים לחפש פרצות במערכות העורף העיקריות של מדינת ישראל כדי לפגוע בהן.

להערכת גורמי הביטחון בישראל, אירן עלולה להגביר את התקפות הסייבר על מערכות שונות בישראל בתקופת הבחירות בניסיון לקצור הישגים כלשהם, זה מעיד על הלחץ שבו נתון המשטר האירני שמחפש הישגים בכל תחום אפשרי עקב הדמורליזציה הגדולה ברחוב האירני שנגרמה מפעילות המוסד הישראלי. לא מן הנמנע שבקרוב נראה התקפות האקרים ישראלים על מערכות משמעותיות בתחום הצבאי והאזרחי באירן כדי להעביר מסר של אזהרה שלא להסלים את מלחמת הסייבר בין שתי המדינות.

תאריך:  27/06/2022   |   עודכן:  27/06/2022
יוני בן-מנחם
+‏אירן: נגיב בהתאם על חברותה של ישראל בסנטקום
18:33 27/06/22  |  עידן יוסף
‏אירן: "חברותה של ישראל בסנטקום (הפיקוד הצבאי האמריקני האיזורי) מהווה איום על האזור, לא נסבול זאת ונגיב בהתאם".
+מתקפת סייבר בוצעה נגד קווי ייצור של מפעלי הפלדה הגדולים באירן
15:04 27/06/22  |  עידן יוסף
‏האירנים שילמו היום מחיר כבד מאוד על תקיפת מערך הצופרים של עיריית ירושלים לפני ארבעה ימים. מתקפת סייבר בוצעה נגד קווי ייצור של מפעלי הפלדה הגדולים באירן (ידיעות אחרונות).
+על-רקע חידוש המו"מ: אירן שיגרה רקטה לחלל
07:09 27/06/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
רקטה המסוגלת לשאת לווינים שוגרה מצפון אירן  ▪  מטרת השיגור - איסוף מידע במהלך שיוט במסלול נמוך סביב כדור-הארץ  ▪  הבית הלבן: "צעד לא מועיל, ומפר את היציבות"
רגע שיגור הרקטה האירנית [צילום: AP]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ישראל גרמה לרעידת אדמה בממסד הביטחוני באירן
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
אירן הודיעה כי הצליחה לשגר לחלל רקטה. הודעה על כך נמסרה (יום א', 26.6.22) בטלוויזיה האירנית זמן קצר לאחר שפורסם כי אירן ומדינות המערב צפויות לחדש את המשא-ומתן על הסכם הגרעין. הטלוויזיה האירנית פרסמה צילומים של השיגור.
27/06/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
המשא-ומתן בין אירן לארצות הברית על חידוש הסכם הגרעין צפוי להתחדש בקרוב. כך הודיע (שבת, 25.6.22) שר החוץ של אירן, חוסיין אמירבדולאניאן. על השולחן נמצאות שתי סוגיות ששנויות במחלוקת - ובהן אחת העוסקת בעיצומים הכלכליים שהוטלו על אירן.
25/06/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
בית המשפט באירן חייב את ממשלת ארצות הברית לשלם 4 מיליארד דולר למשפחות של מדעני גרעין אירנים שחוסלו בהתקפות ממוקדות בשנים האחרונות. כך דיווחו כלי התקשורת באירן. פסק הדין ניתן באירן ביום 23.06.22.
25/06/2022  |  יואב יצחק  |   חדשות
הנשיא ג'ו ביידן יבקר בישראל, ברש"פ ובסעודיה ב-13 וב-14 ביולי, כך מסר הבית הלבן. גורמים אמריקנים וערביים העריכו כי הנשיא האמריקני, שהורה על הנסיגה האמריקנית מאפגניסטן ורצה להתרחק מהמזרח התיכון, נאלץ כעת לחזור אליו נוכח משבר האנרגיה בארה"ב ורצונו העז להוריד את מחירי הנפט שזינקו בגלל המלחמה באוקראינה, כל זאת בגלל "בחירות האמצע" לקונגרס במחצית נובמבר, ורצונו להתמודד בבחירות לנשיאות פעם נוספת. ביידן מבין היטב שאזרחי ארה"ב מצפים להורדת מחירי הדלק בעוד האינפלציה בארה"ב הגיעה כבר ל-8 אחוזים.
כלי תקשורת בטורקיה דיווחו (יום ה', 23.6.22) כיעל חוליה אירנית שנעצרה בחשד שתכננה לחטוף את שגריר ישראלי לשעבר ואשתו ולפגוע בהם. על-פי הדיווח, המודיעין הטורקי הצליח לסכל את ניסיון הפיגוע באיסטנבול ביום שישי האחרון, והמעצרים נערכו לאחר שהקבל מידע ממדינה זרה.
23/06/2022  |  מירב ארד  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il