|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
האצ'ינסון בשימוע הערב [צילום: ז'קלין מרטין, AP]

טראמפ תפס את ההגה בניסיון להגיע בכוח לקפיטול

קאסידי האצ'ינסון, שהיה עוזרת לראש הסגל בבית הלבן, בעדות דרמטית: טראמפ השתולל מזעם כאשר השירות החשאי מנע ממנו לנסוע לקפיטול ב-6 בינואר טראמפ ידע שחלק מתומכיו חמושים כאשר עודד אותם לצעוד לקפיטול; ג'וליאני הזכיר את אנשי הימין הקיצוני בהכנות ל-6 בינואר
28/06/22  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   בחירות בארה''ב 2020   |   תגובות

הנשיא דונלד טראמפ התעמת פיזית עם מפקד הליווי שלו, בובי אנגל, בניסיון לאלץ אותו להסיעו לקפיטול אחרי נאומו ב-6 בינואר. כך נחשף (יום ג', 28.6.22) בשימוע שכינסה במפתיע ועדת החקירה של בית הנבחרים. היא גם שמעה עדות על התפרצויות זעם פיזיות של טראמפ, כולל שבירת צלחות בחדר האוכל הצמוד לחדר הסגלגל. עוד עלה, כי טראמפ ידע שחלק מתומכיו - אותם עודד לצעוד לקפיטול - היו חמושים בנשק חם ומצוידים באפודי מגן ומכשירי קשר.

השימוע כולו מוקדש לעדותה של קסידי האצ'ינסון, שהייתה עוזרת לראש הסגל בבית הלבן, מארק מדואוז. האצ'ינסון מילאה מספר משימות חשובות בבית הלבן והייתה בעמדה שאפשרה לה לדעת רבות על המתרחש בו. משרדה של האצ'ינסון היה באגף המערבי, במרחק של עשר שניות הליכה מהחדר הסגלגל.

ב-2 בינואר נפגש רודי ג'וליאני (פרקליטו של טראמפ) עם מדואוז. האצ'ינסון ליוותה אותו החוצה וג'וליאני אמר כמה הוא נרגש לקראת 6 בינואר וש"זה יהיה יום נהדר. אנחנו נלך לקפיטול. זה יהיה נהדר. הנשיא יהיה שם, הוא יהיה חזק מאוד". האצ'ינסון דיווחה על השיחה למדואוז, שהגיב: "הרבה דברים מתרחשים. אני לא יודע, דברים עלולים להיות רעים מאוד ב-6". בימים הקודמים שמעה על הכנות לעצרת ועל צעדה לקפיטול, אבל באותו ערב החלה לפחד מפני מה שעלול להתרחש - העידה.

ריצ'רד דנהיו, שהיה הסגן בפועל של שר המשפטים, קיבל ב-4 בינואר מידע לפיו המפגינים מדברים על "לתפוס בניינים פדרליים, לפלוש לבניין הקפיטול". האצ'ינסון העידה קודם לכן, כי שמעה את שמות הארגונים הימניים הקיצוניים Proud Boys ו-Oath Keepers בשיחות התכנון לאירועי 6 בינואר, במיוחד כאשר ג'וליאני היה בסביבה.

טראמפ דרש להסיר את גלאי המתכות
טראמפ בנאומו ב-6 בינואר [צילום: אוון ווצ'י, AP]

ב-4 בינואר התקשר היועץ לביטחון לאומי, רוברט או'בריאן, להאצ'ינסון וביקש לדבר עם מדואוז על שמועות לגבי אלימות העלולה להתרחש ב-6 בינואר. היא הפנתה אותו לסגנו של מדואוז, טוני אורנטו, שהיה אחראי בין היתר על כל היבטי האבטחה של הנשיא. בעדויותיה הקודמות דיברה האצ'ינסון על מידע נוסף שהגיע לבית הלבן על סכנת אלימות ב-6 בינואר והועבר אל אורנטו.

הוועדה מצאה, כי אצל משתתפים שעברו דרך גלאי המתכות בעצרת של טראמפ (בין הבית הלבן לאנדרטת וושינגטון) נתגלו כלי נשק וחלקם לבשו אפודי מגן והיו מצוידים במכשירי קשר. כמה אלפים, שסירבו להיבדק, צפו בעצרת מאזור אנדרטת וושינגטון. שיחות קשר משטרתיות ושל השירות החשאי תיעדו איתור של חמושים בקהל שמחוץ לאזור המאובטח.

ב-6 בינואר בעשר בבוקר השתתפה האצ'ינסון בפגישה עם מדואוז ואורנטו, בה מסר אורנטו שנתגלו כלי נשק, סכינים, גז פלפל ועוד אצל משתתפים בעצרת. מדואוז ישב על הספה וטיפל בטלפון שלו, הוא לא הפסיק גם לשמע הדיווח ולבסוף אמר "עוד משהו?" תוך שהוא ממשיך להסתכל בטלפון. מדואוז שאל האם אורנטו דיווח לטראמפ על הנשק ואורנטו השיב בחיוב.

האצ'ינסון כתבה לאורנטו, כי טראמפ רותח מכעס על הצבת גלאי המתכות, שכן הוא רצה שייכנסו לאזור כמה שיותר אנשים. היא עצמה הייתה מאחורי הבמה בעת נאומו של טראמפ. היא העידה, כי טראמפ היה מודאג מאוד מהצילומים, כי האזור לא היה מלא, וכעס שהשירות החשאי אינו מאפשר לחמושים להיכנס. טראמפ אמר: "הם לא באו לפגוע בי; תרחיקו את גלאי המתכות. הם יכולים לצעוד לקפיטול אחרי העצרת. תרחיקו את גלאי המתכות". היא העידה, כי הבעיה הייתה שמשתתפים בעצרת לא רצו שהנשק שלהם יוחרם, והם רצו לצעוד הישר מן העצרת אל הקפיטול.

לשירות החשאי, לו היו סוכנים בתוך הקהל, התברר במהירות שהגנת הקפיטול לא תהיה מספקת – העידה האצ'ינסון. "היה ברור לנו ולשירות החשאי שמשטרת הקפיטול אינה מסוגלת להגן על הבניין מפני הפורעים". אורנטו ביקש ממנה להודיע על כך למדואוז, היא ניגשה אליו; הוא ישב ברכב מאובטח וניהל שיחת טלפון. היא פתחה את הדלת כדי לעדכן אותו, אך בניגוד להרגלו הוא טרק אותה מיד. היא ניסתה שוב, התוצאה הייתה זהה והם שוחחו רק לאחר 25-20 דקות; מדואוז כמעט ולא הגיב.

צלחות שבורות וכתמים של קטשופ
באר. "הלם בזעם על השולחן" [צילום: פטריק סמנסקי, AP]

האצ'ינסון סיפרה, כי היועץ המשפטי של הבית הלבן, פט סיפולון, פנה אליה ב-3 בינואר ואמר שיש לוודא שטראמפ לא יצעד לקפיטול; "מבחינה משפטית זה רעיון נורא, יהיו לזה השלכות קשות". הוא ביקש מהאצ'ינסון להעביר את המסר למדואוז, שהיה מעורב בתכנון. ב-6 בינואר שב סיפולון וביקש ממנה לוודא שטראמפ לא ילך לקפיטול ושתעמוד איתו בקשר, שכן הדבר עלול להוות עבירה. בימים הקודמים היו דיבורים על כך שזהו שיבוש הליכים או שיבוש הליך האלקטורים, ציינה. סיפולון גם היה מודאג שמא הדבר ייראה כעידוד מהומה בקפיטול. לא היה ברור מה התכוון טראמפ לעשות בקפיטול; בבית הלבן היו דיבורים על נאום בכניסה לבניין או על-כניסה לאולם בית הנבחרים, בו נערכה ספירת הקולות.

כאשר חזרה האצ'ינסון לבית הלבן לאחר העצרת, אותת לה אורנטו להיכנס לחדרו, שם ראתה את אנגל. אורנטו סיפר, כי כאשר טראמפ נכנס למכוניתו, הוא היה תחת הרושם שהוא נוסע לקפיטול, אבל אנגל אמר שזה אינו בטוח ולכן חוזרים לבית הלבן. טראמפ הגיב בזעם ודרש לנסוע לקפיטול, אך אנגל סירב. טראמפ שלח את ידו להגה, אנגל תפס את ידו וטראמפ שלח לעברו את ידו השנייה ועלול היה להכותו.

האצ'ינסון העידה, כי טראמפ הגיב בזעם דומה ב-1.12.20, לאחר ששר המשפטים, ויליאם באר, אמר בראיון שאין כל ראיה להונאת בחירות. טראמפ השתולל והטיח את ארוחת הצהריים שלו על הקיר בחדר האוכל שליד החדר הסגלגל. היא עצמה ראתה את הצלחות השבורות וכתמים של קטשופ. היא העידה, כי היו עוד מקרים בהם טראמפ שבר צלחות או משך את מפת השולחן כך שכל תכולתו עפה לרצפה. באר העיד, כי כאשר התפטר בסוף דצמבר 2020, טראמפ הלם בזעם על השולחן ואמר: "התפטרותך התקבלה".


"לתלות את פנס" - "זה מגיע לו"
פנס מפונה לאתר מאובטח סודי בקפיטול [צילום: AP]

ב-14:00 נכנסה האצ'ינסון למשרדו של מדואוז, כאשר תחושתה הייתה ש"ראיתי תאונת דרכים שעומדת להתרחש ואתה לא יכול לעצור אותה אבל אתה רוצה לעצור אותה". לאחר זמן קצר היא ראתה את סיפולון שועט לעבר משרדם, הוא נכנס למדואוז ואמר: "אנחנו צריכים לראות את הנשיא, עכשיו!". מדואוז השיב: "הוא לא רוצה לעשות כלום, פט". סיפולון: "חייבים לעשות משהו, כי אנשים ימותו שם והדם יהיה על הידיים שלך" – והם הלכו לחדר הסגלגל.

לאחר כמה דקות התקשר חבר בית הנבחרים ג'ים ג'ורדן, מתומכיו הבולטים ביותר של טראמפ, איתו ביקש מדואוז לדבר. האצ'ינסון נכנסה לחדר האוכל של טראמפ, משכה את תשומת ליבו ונתנה לו את הטלפון כדי שידבר עם ג'ורדן. היא שמעה שבחדר האוכל מדברים על הקריאות "לתלות את מייק פנס". לאחר כמה דקות חזרו מדואוז וסיפולון למשרדו של הראשון, והאצ'ינסון העידה על שיחתם. סיפולון: "מארק, אנחנו צריכים לעשות יותר. הם אומרים לתלות את סגן הנשיא". מדואוז: "שמעת אותו. הוא לא חושב שהם עושים משהו פסול, זה מגיע לו".

ב-14:24 צייץ טראמפ, כי לפנס "לא היה האומץ לעשות את הדרוש". בקול רועד תיארה האצ'ינסון את תחושתה כאשר קראה את הציוץ: "כאשת סגל חשתי מתוסכלת, מאוכזבת. זה היה אישי. הייתי ממש עצובה. כאמריקנית חשתי גועל. זה היה אנטי פטריוטי. זה היה אנטי אמריקני. אתה ראית שהקונגרס מותקף בגלל שקר. אני עדיין מתמודדת עם הרגשות הללו".

לדברי האצ'ינסון, שורה של בכירים בבית הלבן הפצירו בטראמפ לפעול בתקיפות, ובהם סיפולון, עורכי הדין האחרים ואיוונקה טראמפ. קבוצה אחרת סברה שיש לעשות משהו, אבל לא לגנות את המתפרעים. קבוצה שלישית סברה שיש להאשים אחרים בהתפרעות; מדואוז היה בקבוצה זו, אך מאוחר יותר נקט עמדה יותר ניטראלית. אפילו תומכיו הקרובים ביותר של טראמפ דחקו בו לקרוא לתומכיו לעזוב את הקפיטול – כמו למשל בנו הבכור, דונלד טראמפ ג'וניור, אשר פנה למדואוז. מנהיג המיעוט הרפובליקני בבית הנבחרים, קווין מק'ארתי, קרא לו בשידור חי לעשות זאת. הוא עשה זאת רק לאחר כמה שעות ובחוסר רצון בולט, העידה האצ'ינסון.

האצ'ינסון אמרה עוד, כי מיד לאחר 6 בינואר שמעה דיבורים על הפעלת התיקון ה-25 לחוקה – המאפשר לרוב של הקבינט להכריז שהנשיא אינו כשיר ולמנות במקומו את סגנו. כמו-כן, התנהלו דיונים על כך שטראמפ צריך לשאת נאום לאומה ב-7 בינואר, לשכת היועץ המשפטי הכינה טיוטה – אך טראמפ סירב. הוא במיוחד סירב לגנות את הפורעים, שכן הוא סבר שלא עשה משהו פסול וחשב להעניק להם חנינות; לדעתו, מי שפעל שלא כשורה היה פנס.

תאריך:  28/06/22   |   עודכן:  28/06/22
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
טראמפ תפס את ההגה בניסיון להגיע בכוח לקפיטול
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
פייזר אל-חיסוני
28/06/22 22:43
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות בארה''ב 2020
פרקליטים לשעבר ומומחים אחרים מסכימים, כי המכשול הגדול ביותר בפני העמדתו לדין של דונלד טראמפ על אירועי 6 בינואר הוא להוכיח כוונה פלילית: שהוא פעל ביודעין או ברשלנות לבצע עבירה פלילית. אם ניתן יהיה להוכיח שטראמפ ידע שאין אמת בטענותיו של גזילת הבחירות, יהיה זה צעד גדול בהוכחת הכוונה הפלילית.
28/06/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
המילה "חוצפה" נכנסה לשפה האנגלית דרך האידיש, וקיבלה משמעות שאיננה בהכרח שלילית, אלא גם של אומץ לב - במיוחד בעולם העסקים אנחנו נישאר במשמעות המקורית שלה ונציג כמה מן החוצפנים הבולטים של השבוע האחרון
24/06/2022  |  איתמר לוין  |   כתבות
נשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ, בדק בדצמבר 2020 את האפשרות להדיח את שר המשפטים בפועל, ג'ף רוזן, ולמנות במקומו את ג'ף קלארק - שהיה חסר כל כישורים לתפקיד - ואשר הסכים לשתף פעולה עם שקריו בנוגע לבחירות. כך עלה (יום ה'/ו', 23/24.6.22) בשימוע של ועדת 6 בינואר בבית הנבחרים.
24/06/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
מיד לאחר 6 בינואר הקפיאו מאות חברות את תרומותיהן למחוקקים רפובליקנים שהצביעו נגד אשרור נצחונו של ג'ו ביידן. אבל אצל רבות מהן היה זה צעד קצר טווח. אחת מהן הייתה טויוטה – אך כעבור פחות משנה היא החלה להזרים מחדש את הכסף, בנימוק שהיא תורמת בצורה שווה לשתי המפלגות. נשמע טוב – מגיב ניו-יורק טיימס – אבל מה אם חלק הולך וגדל באחת המפלגות אינו מחויב לשלטון החוק ולהעברת השלטון בדרכי שלום?
22/06/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
אנשיו של דונלד טראמפ שיגרו ללשכתו של סגן הנשיא מייק פנס הצבעות מזויפות של אלקטורים במדינות ויסקונסין ושיקאגו, לאחר שכינסו כאלה בשורה של מדינות מפתח בניסיון לזייף את תוצאות הבחירות. כך חשפה (21.6.22) ועדת החקירה של בית הנבחרים לאירועי 6 בינואר, על בסיס עדויות של אנשי הקמפיין, הבית הלבן והמפלגה הרפובליקנית. השימוע גם עסק בהטרדות ובאיומים הקשים שהיו מנת חלקם של מי שסירבו לשתף פעולה עם טראמפ.
22/06/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
במקרה שלנו התמונה המדומיינת הפוכה: ישראל היא האריה, המותקף משום-מה על-ידי עדר זברות מתייהרות    היוכלו החיות המפוספסות, עטויות כפיות וסרטים ירוקים למצחם ללביא הבודד?
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il