|   15:07:40
דלג
  אביתר בן-צדף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
יהיר לפיד [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
הגיגים תשצ"ג

אסתרא בלגינא קיש קיש קריא

עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים והפעם - קולע, חסוי, חמס, הגמוניה לוחמת, התרשלו, מצוֹק ומצוּק, בורות ותארים "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג) הרבה בריאות, נחת, שלווה, שמחה ואושר "הגרמנים לא חזרו למוטב, הם רק נחים" (בן הכט) חודש טוב ושבת שלום
30/06/2022  |   אביתר בן-צדף   |   יומני בלוגרים   |   בחירות 2022   |   תגובות


דיוק

"בית המשפט העליון שייך לנו, השמאלנים", כתב רוגל אלפר בהארץ (27 ביוני 2022), ודייק לחלוטין. דוּז פוּאן, רוגל. הגדרה קולעת יותר קשה מאוד לתת.

שִתקו ושלמו - בפקודה!

הדיון בכנסת על הפנסיות לאנשי הצבא יהיה חסוי, וייסגר לתקשורת, והציבור לא יידע על מה ולמה עליו לשלם לאנשי הקבע גמלאות עודפות. למרות הוויכוח הציבורי על ניפוח הפנסיות וניהול מנגנון השכר בצבא, דיון חברי הכנסת במחלוקת יהיה חסוי - לדרישת הצבא.

מי שסבורים, כמוני, שוועדת הכנסת לחוץ ולביטחון היא חותמת גומי לגחמות צה"ל ומערכת הביטחון, קיבלו חיזוק לעמדתם בשבוע שעבר, כשוועדת-המשנה של ועדת החוץ והביטחון, בראשות ח"כ משה טור-פז (יש עתיד), אמורה הייתה לעסוק, בין היתר, בטענה להעדפת אנשי קבע ותיקים על חשבון קצינים צעירים ובהחלטת צה"ל לשמר כוח-אדם איכותי דווקא באמצעות הטבות פנסיוניות. הוועדה החליטה, כי הדיון יהיה חסוי, למרות שאינו כרוך בחשיפת מידע ביטחוני רגיש, והנו עקרוני. ממילא הציבור ישלם, ואין צורך שיידע על מה, שכן, כידוע, זה צבא העם.

הפקעה

בחוף האון בדרום-מזרח הכינרת הושק בשבוע שעבר אתר קמפינג חדש, שכולל חוף פרטי. כלומר, עוד מישהו מפקיע מאתנו את חופי הכינרת. מעניין מה עושות הרשויות, כדי להחזיר לנו, לציבור, את חופי הכינרת, שנחמסו משך השנים מאתנו?! כנראה, נצטרך להגיע לבג"ץ, כמו תושבי בית-שאן בעניין נחל אסי, כדי לשחרר את חופי הכינרת מידי מי שהפקיעם מאתנו.

חלול

רציתי לכתוב משהו על דברי השטנה של גדי סוקניק, אך החלטתי להימנע. רק אזכיר, כי יהיר לפיד, נערצוֹ, בור, חסר השכלה - ריקא חלול, שניסה לקבל בקומבינה תואר ד"ר באוניברסיטת בר-אילן מבלי שהיה ראוי ללמוד בה לתואר הראשון. נדמה לי, שלבסוף התקבל מתוך רחמים ללימודים לתעודה בחוג לדוּק בגינה ליד מכללת זרנוגה עלית. על יאיר לפיד ועל מעריציו אמרו חכמינו, "אִסְתְּרָא בְּלָגֵינָא קִישׁ קִישׁ קָרְיָא". כלומר, מטבע קטנטנה, שמשקשקת בתוך כד, עושה רעש גדול.

ראוי לדעת, כי ביזוי האויב, או היריב, הנו אך שלב ראשוני לקראת חיסולו בתהליך של רצח חסר רגשות אשמה. השיטה מלווה את השמאל הישראלי עוד מימי מלחמת העולם הראשונה, והניבה רצח יהודים ב"סזון", באירוע "אלטלנה" בהפקרת הרובע היהודי בעיר העתיקה בירושלים, ניצנים ומשמר-הירדן בתש"ח ועוד לפניהם, רק מפני שהפריעו לשמאל לתפוס את ההגמוניה ב"יישוב", או איימו עליה.

אולי נובע הביזוי הנוכחי מפחד קיומי של המיעוט האחוס"לי (אשכנזי, חלוצי, ותיק, סוציאליסטי ולאומי) המתמעט, שאוחז בהגמוניה בשארית כוחותיו, כדי לינוק עוד ועוד מעטיני המדינה, וספינתו טובעת לנגד עיניו. סדרות הביזוי, שמדיפות ריח כבד של גזענות ושל אנטישמיות (עיינו בערכים יאיר גולן, אביגדור ליברמן, יהיר לפיד, עודד קוטלר ועוד כמה), הנן כמו שריקה של מי, שהולך בחשיכה - נובעת מפחד, ונועדה אך ורק לחזק את רוחו - כמו רוכב אופניים, שדורך כלפי מטה, וכפוף כלפי מעלה.

מקווה, שהליכוד למד משנת האסון של ממשלת הזדון, הכחש והמרמה, ויידע סוף-סוף לשלוט כיאות, ויעמיד את המיעוט האלים והשבע מדי על חשבון שאר האומה על מקומו. המיעוט הזה עשה לו סמינר מרוכז בן שנה בשיטות שלטון ובעזות-מצח, והליכוד ושותפיו חייבים לדעת עכשיו, שלהגנת הדמוקרטיה הישראלית, עליו לגמול למיעוט מנה אחת אפיים, בהתאם לשיטות הנבזיות, שהמיעוט הפעיל בשנה האחרונה.

לא ביקרו כראוי

בעודנו מתכוננים למערכת הבחירות הקרבה, כדאי לזכור, כי, בניגוד לטיפשות הבוטה, הרווחת במקומותינו, למרות שעלותן יקרה, בחירות חיוניות לדמוקרטיה. לכן, כדי להבטיח, שארצות-הברית תישאר דמוקרטיה, רצו אבותיה המייסדים לקיים בחירות כל שנה. לבסוף, כידוע, התפשרו על בחירות לנשיא כל ארבע שנים, ועל בחירות-משנה כל שנתיים, שבהן נבחרים שליש מחברי הסנאט וכל חברי בית הנבחרים.

במסגרת ההכנות למערכת הבחירות, כדאי לשים לב לדוח מבקר המדינה על ועדת הבחירות המרכזית, שפורסם לפני כמה חודשים. המבקר מצא, כי הוצאות מערך הפיקוח על טוהר הבחירות זינקו פי שלושה בבחירות האחרונות, והוא גדל מאוד, אבל בקלפיות הרגישות בהגדרת הוועדה (שמונה-עשר אחוזים מכלל הקלפיות) לא היו מפקחים.

המבקר מצא עוד, כי המידע במערכות הממוחשבות של ועדת הבחירות בנוגע לטיפול בחשדות לפגיעה בטוהר הבחירות היה חסר. בין היתר, התגלו חוסרים בכרבע מהדיווחים, שהטיפול בהם הסתיים בנוגע לבחירות לכנסת ה-22, בכשליש מהדיווחים, שנסגרו בנוגע לבחירות לכנסת ה-23, וכמעט בארבעים אחוזים מהדיווחים, שנסגרו בנוגע לבחירות לכנסת ה-24.

ועל כך נאמר בתלמוד "לאו עכברא גונבא אלא חורא גנב". כלומר, לא העכבר גנב, אלא החור, שנותר פעור ללא שמירה. מי שהתרשלו בפיקוח על טוהר הבחירות בקלפיות חשודות, ידם בזיופי הבחירות, אם היו שם. ועוד משהו קטן הוסיף מבקר המדינה השבוע בכנס באוניברסיטת תל אביב - ועדת הבחירות יָשנה בשמירה, ולא התכוננה להגנת סייבר על טוהר הבחירות.

מצוקה

פרסום של האקדמיה ללשון העברית פתר לי מצוקה. כותבת האקדמיה, "מָצוֹק בחולם משמעו מְצוּקָה: 'צַר וּמָצוֹק מְצָאוּנִי' (תהלים קי"ט, פסוק קמ"ג), והוא קשור לפועל הֵצִיק ... [הגזור] מהשורש צו"ק - אחיו של השורש עו"ק, שממנו המילים מֵעִיק, מוּעָקָה, תְּעוּקָה ועָקָה (stress).

לעומת זאת, מָצוּק בשורוק הוא סלע זקוף וגבוה, ומקור המילה בספר שמואל א'. בשירת חנה נאמר: 'כִּי לַה' מְצֻקֵי אֶרֶץ וַיָּשֶׁת עֲלֵיהֶם תֵּבֵל" (פרק ב', פסוק ח'). 'מצוקי ארץ' הם עמודי הארץ, היסודות שהארץ עומדת עליהם ... המילה מָצוּק נזכרת גם בסיפור על יונתן בן שאול ונערו, שטיפסו אל עבר חיילי פלשתים: 'ּבֵין הַמַּעְבְּרוֹת אֲשֶׁר בִּקֵּשׁ יוֹנָתָן לַעֲבֹר עַל מַצַּב פְּלִשְׁתִּים שֵׁן הַסֶּלַע מֵהָעֵבֶר מִזֶּה וְשֵׁן הַסֶּלַע מֵהָעֵבֶר מִזֶּה ... הַשֵּׁן הָאֶחָד מָצוּק מִצָּפוֹן מוּל מִכְמָשׂ וְהָאֶחָד מִנֶּגֶב מוּל גָּבַע" (שמואל א' י"ד, פסוקים ד'-ה'). יש הרואים במילה מָצוּק כאן שם תואר שפירושו 'עומד', 'מוצק', ואילו לדעת אחרים גם כאן מָצוּק הוא עמוד: שן הסלע ניצבת כעמוד ...

בלשוננו היום המילים צוּק ומָצוּק קרובות מאוד במשמען. נראה שמקובל הן בציבור הן בקרב אנשי המקצוע להשתמש במילה צוּק לציון סלע מבודד הבולט מעל פני השטח, ואילו המילה מָצוּק מציינת קיר אנכי בעל חזית רחבה, המצוי בעיקר בחופי ימים, נהרות או אוקיינוסים וכן במדבריות (אך יש המשתמשים במילים בהיפוך המשמעויות) ...".

מתי?

כשראש הממשלה החליפי - וחס וחלילה, ראש ממשלת המעבר - בור ועם-הארץ, אין פלא, שבאפליקציה להכנה לבית-הספר לקצינים בצבאנו המופלא מופיעה השאלה המדהימה, "מתי עלה אלכסנדר מוקדון לשלטון באימפריה הרומית"? ותודה לשאי אבידן, שהעלה זאת לטוויטר.

זילות

כ-81 אלף סטודנטים קיבלו תארים אקדמיים מהמוסדות להשכלה גבוהה בישראל בשנת הלימודים האקדמית תשפ"א (2020/21): 39,100 - מהאוניברסיטאות, 31,400 - מהמכללות האקדמיות, 10,500 - מהמכללות האקדמיות לחינוך, כך דיווחה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס).

כמחצית ממקבלי התואר הראשון למדו במדעי הרוח והחברה (48.3 אחוזים), 13.9 אחוזים - בהנדסה ובאדריכלות ושלושה-עשר אחוזים - בעסקים ובמדעי הניהול. להשוואה, בשנת תש"ן (1989/90) היה שיעור מקבלי תואר במדעי הרוח והחברה - 53.8 אחוזים, בהנדסה ובאדריכלות - 15.8 אחוזים ובעסקים ומדעי הניהול - 4.8 אחוזים.

כמות מקבלי התואר השני גדלה ב-9.4 אחוזים, לעומת שנת תש"ף, ו-1,600 קיבלו תואר שלישי באוניברסיטאות. עם זאת, החלק היחסי של מקבלי התואר השני מהאוניברסיטאות (57.9 אחוזים) קטן בכארבעה אחוזים מחלקם היחסי בתש"ף.

זילות התואר האקדמאי ניכר מאוד מנתוני הלמ"ס. התואר הראשון משמש, בעיקר, כדי שמועסקים יקבלו תוספות שכר, וערכו נחות. לכן, רבים אינם מסתפקים בו, ולומדים לתואר השני. זאת, בצד תופעה מעניינת, שגרמה תעשיית ההיי-טק - אין צורך בתואר אקדמאי כדי להתקבל, להצטיין, ולקבל משכורות עתק בה.

כמי שהיה מעורב בקבלת האישור לפתוח את המכללות האקדמאיות, אני סבור, שהאקדמיה הישראלית צריכה לעבור בהקדם שינוי נועז, שיגביר את המצוינות של בוגריה. את התלמידים לתואר הראשון במדעי החברה והרוח יש למיין, ולהקצות למעט המצטיינים את מיטב המרצים בכתות קטנות באוניברסיטאות המחקר. השאר - ילמדו במסגרת אחרת, המונית, שתנפיק להם לבסוף את התוספת האקדמאית לשכרם. כיום מתבזבזים המרצים (שאינם בחופשות ממינים שונים בחו"ל) בהוראה ברמה גבוהה למי שמעוניינים, בעיקר, בתעודה, ולא בידע.

אותו הדבר בפקולטות למשפטים. כידוע, בארצנו לא היה נחוץ תואר אקדמי כדי להיות עורך-דין. לפי השיטה הבריטית, די היה במעבר בחינות הסמכה ללשכת עורכי-הדין. הפקולטות למשפטים צריכות להתמקד בהוראה למי שפניהם למחקר ולא לעריכת-דין.

תאריך:  30/06/2022   |   עודכן:  30/06/2022
אביתר בן-צדף
+ברוך שפטרנו, ברוכים הבאים
18:00 30/06/22  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה
ודם כל יאיר לפיד  ▪  אני מתרגל בהתרגשות אוהדת, נזכר באביו יוסף (טומי) לפיד  ▪  מה היה אומר הלילה בשבתו לצדי ב"פוליטיקה" על המינוי החדש? לא יודע
לפיד. היה מזיל דמעה [צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ]
+בנט בטקס העברת המקל: "מעביר לך את מקל השליחים המקודש"
15:27 30/06/22  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
הוסיף: "התפקיד המאוד מיוחד הזה והמדינה הזאת לא שייכים לאדם אחד, אלא לכל עם ישראל"  ▪  לפיד שביח את בנט: "אתה איש טוב וראש ממשלה מצוין, ואתה חבר טוב. זה לא טקס פרידה"
טקס העברת המקל במשרד רה"מ [צילום: חיים צח/ לע"מ]
+בנט, המעידה
14:26 30/06/22  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה
החזרת את הכלכלה למסלול ההתנעה; העזת לעודד רפורמות ביחסי המדינה עם כלליה הדתיים; רחקת מן הבריונות המילולית של תומכי ח"כ ביבי אל התרבות המתבקשת בדמוקרטיה נאורה
בנט. ראוי [צילום: אולביה פיטוסי/פלאש 90]
+החרדים מאותתים: לא נתאבד שוב באופוזיציה
12:59 30/06/22  |  מנחם רהט   |   לרשימה המלאה
לא ידוע מי ירכיב את הממשלה הבאה מה שידוע הוא, שהפעם החרדים לא יתאבדו בחוץ  ▪  "גם כאשר אדם רואה כיצד התכונות שלו גורמות לו נזקים אישיים כבדים, הוא מתקשה לגבור על היצרים הפנימיים הפועלים כמעט מעצמם, בלא ריסון"

אייכלר. הסכימו איתו בחשאי [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+בין חוקי ההלכה לשוויון מגדרי
12:08 30/06/22  |  יעקב קורי   |   לרשימה המלאה
בבחירות הבאות אם תקום קואליציית ימין-משיחיים-חרדים יבוא הקץ לשוויון נשים וידיחו אתכן אפילו מראשות הרשות השופטת, יבטלו את חוקי ההפלות והשוויון המגדרי ויחזירו עטרה ליושנה לתפקיד האישה בקסבה ובשטעטעל!
אין לכן מקום [צילום: אולביה פיטוסי/פלאש 90]
+חוק הבחירות אושר: פטור ממכרז עד 150 אלף שקל
12:04 30/06/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
בשל לוח הזמנים הצפוף לקראת הבחירות הצפויות ב-1 בנובמבר ובשל המחסור העולמי במוצרים אישרו חברי הכנסת לעצמם גמישות בדיני המכרזים ושילשו את רף סכום ההתקשרות הפטור ממכרז  ▪  הקלות ברישום מפלגות חדשות כדי לאפשר למפלגות חדשות להתמודד
97 תומכים, ללא מתנגדים [צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90]
+הכנסת פוזרה; לפיד ימונה בחצות לראש ממשלה
11:07 30/06/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
92 חברי כנסת תמכו בהתפזרות הכנסת ה-24, ללא מתנגדים  ▪  טקס חילופי התפקידים בין בנט ללפיד יתקיים היום בצהריים במשרד ראש הממשלה  ▪  בחצות יהפוך לפיד לראש הממשלה ה-14 של ישראל
לפיד ובנט, רגע קצר לאחר אישור פיזור הכנסת [צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90]
+הכנסת אינה שומרת על כספו של הציבור
10:25 30/06/22  |  איתן קלינסקי   |   לרשימה המלאה
תמוה מדוע זקוק חבר כנסת לסכום של מעל מיליון שקל לחבר לתקופה קצרה של כ-4 חודשים כדי לשווק את מרכולתו האישית והאידיאולוגית
מכירים בעל-פה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+נתניהו לפני התפזרות הכנסת: הבטיחו ניסוי, הוא נכשל
09:49 30/06/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
ראש האופוזיציה חתם את הדיון האחרון לפני ההצבעה על התפזרות הכנסת ה-24  ▪  "הבטיחו שינוי, דיברו על ריפוי, עשו ניסוי - והניסוי נכשל. זה מה שקורה כשלוקחים פייק-ימין עם שמאל קיצוני, מערבבים עם האחים המוסלמים והרשימה המשותפת"
נתניהו במליאה. החלה ההצבעה בקריאה שנייה ושלישית [צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90]
+חוק הבחירות: שקיפות בתגוביות ופרסום נתוני הצבעה אזוריים
04:06 30/06/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
בתום דיון מרתוני אישרה ועדת החוקה פה אחד לקריאה שנייה ושלישית את חוק הבחירות  ▪  נוכח לוח הזמנים והימשכות הקורונה ומחסור עולמי במוצרים, מוצע לאפשר גמישות רבה יותר בדיני מכרזים  ▪  קלפי תוצב רק במקבצי דיור שבהם לפחות 75 דיירים
דיון מרתוני [צילום: דוברות הכנסת]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2022
ועדת החוקה אישרה לפנות בוקר (יום ה', 30.6.22) ובתום דיון ממושך, את הצעת חוק הבחירות לכנסת ה-25 (הוראות מיוחדות ותיקוני חקיקה) לקריאות שנייה ושלישית. הצעת החוק מטעם הוועדה קובעת הוראות מיוחדות לבקשת ועדת הבחירות המרכזית, הדרושות להיערכות לקיום הבחירות לכנסת ה-25 כהלכתן, תוך התמודדות, בין היתר, עם המשך התפשטות נגיף הקורונה, וכן מעגנת תובנות של ועדת הבחירות המרכזית לאחר הבחירות לכנסת ה-24.
30/06/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
ההצבעה על התפזרות הכנסת בקריאה שנייה ושלישית צפויה להתקיים בבוקר. זאת, לאחר שמפלגת ישראל ביתנו הודיעה כי לא תסיר את כל ההסתייגויות שהגישה על חוק התפזרות הכנסת.
ההסכמות בין המפלגות התפוגגו, ובכנסת מתקיימת (יום ד', 29.6.22) מלחמת איש באחיו. עיקר המחלוקת נסוב סביב מועד הבחירות וסנדול חוק המטרו.
29/06/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
נשיא המדינה יצחק הרצוג נועד (יום ד', 29.6.22) עם ראש הממשלה נפתלי בנט, בבית הנשיא בירושלים. הנשיא הודה לבנט על שיתוף הפעולה ההדוק למען ביטחון מדינת ישראל, והוסיף כי עבודתם המשותפת הייתה תמיד באווירה טובה, חברות והערכה הדדית.
29/06/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
מליאת הכנסת אישרה (יום ד', 29.6.22) בקריאה ראשונה את הצעת חוק התפזרות הכנסת העשרים וארבע ומימון מפלגות, התשפ"ב-2022 של ח"כ יואב קיש. 74 חברי כנסת תמכו מול 5 שהתנגדו, וההצעה תועבר לוועדת הכנסת.
29/06/2022  |  מירב ארד  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il