|   15:07:40
  יפעת גדות  
עיתונאית עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
לפני החלפה [צילום: גיל גוזני קבוצת אור מכוון]

קרן אור באפלה

כיצד לאפשר תאורה לתשתיות חיוניות, בשטחים הפתוחים, מבלי לפגוע בסביבה, ואף לחסוך כסף ופליטות פחמן? המשרד להגנת הסביבה, החברה להגנת הטבע ורשות הטבע והגנים, מפרסמים מדריך חדש, לתאורה ידידותית לסביבה, של תשתיות, הנמצאות בשטחים הפתוחים
04/07/2022  |   יפעת גדות   |   כתבות   |   תגובות

תאורה, היא חלק כמעט בלתי נפרד מתשתיות בשטחים הפתוחים. אולם לתאורה כזו, יש מחיר סביבתי כבד: שינוי דרמטי של המערכות האקולוגיות ופליטה של גזי חממה. גם בנו, בני האדם, התאורה יכולה לפגוע - גם בריאותית (חשיפה לתאורה מוגזמת, או בגוון שגוי) וגם בחוויה של צפייה בשמי לילה זרועי כוכבים. מצד שני, מדובר על תחום שנתפס כהנדסי ועמוס בפרטים טכניים, ואינו נגיש בדרך כלל לאנשי המקצוע המכהנים כנציגים במוסדות התכנון, ולגורמי הרישוי והבקרה של התשתיות.

מדריך חדש, מטעם המשרד להגנת הסביבה, החברה להגנת הטבע ורשות הטבע והגנים, בשם "קוד אקולוגי - תאורה ידידותית לסביבה", מציע הנחיות וכללים למתכנן, בנושא שמירה על חשכת הלילה בשטחים הפתוחים, תאורה ידידותית לסביבה מניעת ומזעור זיהום אור בתכנון תשתיות. מדובר על פרויקט משותף של שלושת הגופים, שרוכז על-ידי חברת AVIV AMCG, במסגרת מיזם "טבעביז - עסקים שומרים על המגוון הביולוגי". המדריך נותן הנחיות סביבתיות, עבור מניעת זיהום אור בתשתיות, משלב התכנון ועד לשלב הביצוע ומאפשר ארגז כלים מפורט, עבור המתכנן והמבצע, לכל אחד משלבי התהליך.

במשרד להגנת הסביבה, ברשות הטבע והגנים ובחברה להגנת הטבע, מסבירים כי תופעת "זיהום אור", היא מכלול ההשפעות השליליות, של תאורת חוץ מלאכותית, בשעות החשיכה. אלו כוללות הארה במקום, בזמן, בגוון ובעוצמה, שאינם נדרשים, ובכך גורמים לפגיעה אקולוגית, בעקבות הפרעה לדפוסי התאורה הטבעיים, לבזבוז אנרגטי, לפגיעה בריאותית באדם, ולפגיעה ביכולת לצפות בשמי הלילה החשוכים.

המדריך מטפל במזעור השפעות של הארה מלאכותית על מערכות אקולוגיות, והרגישות לשינויים בדפוסי האור הטבעיים. שלושת הגופים מציינים כי מטרתו העיקרית של מדריך זה, היא לתרום לצמצום זיהום האור בשטחים הפתוחים, זאת באמצעות הנגשת כלים פרקטיים, עבור מתכננים ומקבלי ההחלטות, כיצד לצמצם בהארה ולתכנן תאורת חוץ, אשר אינה מזיקה לסביבה. המדריך יתרום ליישום ולהטמעה במשרדי הממשלה, במערכת התכנון ובגופי התשתית, לאיחוד ולעידכון ההנחיות הקיימות ובעיקר לפישוט והנגשת התחום ההנדסי של תאורת החוץ והשפעותיו, לעולם האדריכלים, מתכנני הערים, יועצי הסביבה והאקולוגים.

המדריך מתמקד בהארת תשתיות ומתקנים הנדסיים, בסמוך לשטחים הפתוחים. תשתיות אלו, כוללות מתקנים לאספקת מים, מתקנים לטיהור שפכים, תחנות משנה ברשת החשמל, מתקני אנרגיה, כגון מתקני הולכה, חוות מיכלי דלק, מתקני הפחתת לחץ לגז, תחנות כוח, מתקני אנרגיה מתחדשת, כגון מתקנים פוטו-וולטאים, מתקני אגירה, ותשתיות אורכיות, כגון דרכים ומסילות וצירים תחבורתיים אחרים.

על-פי המדריך החדש, תאורה מלאכותית, יכולה לספק בטיחות, נוחות, פרודוקטיביות ותחושת ביטחון לאדם בשעות בהן אין אור טבעי. לפעמים, הארה זו היא כורח המציאות, אך פעמים רבות, היא מיותרת, או מוגזמת. בכדי להגן על הסביבה הלילית, פרקי המדריך מנחים כיצד לשפוט האם התקנת תאורה חיצונית מוצדקת ותקפה.

נוסף על כך, הם מציגים התפתחות טכנולוגית של מערכות אבטחה וניהול ההארה, המאפשרות מגוון פתרונות דלות הארה, בעלות השפעה מינימלית על הסביבה. המדריך מנחה, למשל, שכאשר נדרשת תאורת חוץ לילית, להבטחת הביטחון, הבטיחות והתפעול - ניתן לעצבה בחוכמה - כך שהאור יגיע רק למקום שהוא נדרש, בגוון הנדרש, בעוצמה הנדרשת ובשעות הנדרשות, וכך למזער בזבוז אנרגטי, פגיעה סביבתית ופגיעה נופית. המדריך מפרט כיצד תהליך תכנוני מיטבי של תשתיות, יכול לסייע במזעור ההשפעות הסביבתיות של הארה לילית, ואף במניעתן לחלוטין.
מדריך למתכנן שמירה על חשכת הלילה בשטחים הפתוחים / מדריך
המדריך מתמקד בהארת תשתיות ומתקנים הנדסיים בסמוך לשטחים הפתוחים. תשתיות אלו כוללות מתקנים לאספקת מים, מתקנים לטיהור שפכים, תחנות משנה ברשת החשמל, מתקני אנרגיה כגון מתקני הולכה, חוות מיכלי דלק, מתקני הפחתת לחץ לגז, תחנות כוח, מתקני אנרגיה מתחדשת כגון מתקנים פוטו-וולטאים, מתקני אגירה, ותשתיות אורכיות כגון דרכים ומסילות וצירים תחבורתיים אחרים. מניעת זיהום האור מובאת כשיקול תכנוני בעת הדיון על אישור תכנית למתקן מואר בשטח רגיש אקולוגית, בהתאם לכך מובאים קריטריונים לבחינת רגישות המרחב לתאורה לילית וכלים למזעור ההשפעה. (99 עמ')

אחרי החלפה [צילום: גיל גוזני קבוצת אור מכוון]


עקרונות התכנון המפורטים במדריך החדש:

1. יש לקבוע את רמת הרגישות האקולוגית של המרחב לזיהום אור, ובמידת הצורך, לבחון חלופות מיקום לתוכנית.

2. יש לבחון האם הארת המתקן הכרחית בשגרה - נקודת המוצא היא שמירה על חשכת הלילה. תאורת חוץ במתקני תשתית, צריכה להיות מוצדקת למטרות ספציפיות של בטיחות, ביטחון או תפעול.

3. יש לנתח את הרגישות האקולוגית המקומית של החלופה הנבחרת לזיהום אור.

4. יש להגדיר את מטרות ההארה ומשך הזמן הנדרש, בהתאם לשימושים השונים בתוכנית.

5. יש לתכנן את מיקום השימושים בתוכנית בהתייחס לרגישות המרחב לתאורה, ולקבע תאי שטח לשמירה כחשוכים.

6. יש להיוועץ עם מומחים לתאורה, אקולוגים ואנשי מקצוע, עם ניסיון בנושא.

7. ניהול משך ושעות ההארה - דרוש תכנון תאורה הכולל מערכות מתקדמות לניהול המערכת - התאמו את שעות ההארה לצורכי התאורה.

8. עוצמה - יש להשתמש בתאורה בעוצמה הנמוכה ביותר המתאימה לצורך שהוגדר.

9. זליגת אור - סיכוך, יש להימנע מזליגת אור, על-ידי שימוש בגופים עם פיזור אלומת אור מוגבלת ותכנון מדויק. 10. גוון אור - יש להשתמש בגופי תאורה עם גוון "חם", בהתאם לרמת רגישות השטח לזיהום אור.

תמר רביב, מנהלת אגף מגוון ביולוגי ושטחים פתוחים, במשרד להגנת הסביבה: "עם השנים, עלתה המודעות לבעיית זיהום האור, כתופעה שפוגעת לא רק בבריאות האדם, אלא גם במגוון הביולוגי ובתפקודן של המערכות האקולוגיות בכללותן. לצד המודעות הגוברת לבעיה, הלך וגדל הידע והתרחבו הכלים לצמצום התופעה ולמניעת זיהום אור, במיוחד בשטחים רגישים אקולוגית. לחצי הפיתוח המתגברים בישראל והאיומים על המגוון הביולוגי מייצרים עבורנו לא רק אתגרים חדשים, אלא גם פתרונות. המדריך החדש שלנו מרכז את המידע העדכני ביותר בתחום ומייצג כלים פרקטיים שבעזרתם אפשר להשיג תועלות מצטברות: תכנון תאורה בטיחותי ויעיל שאינו פוגע בסביבה, תוך חסכון אנרגטי משמעותי. אנחנו מקווים שהמדריך יתרום ליישום ולהטמעה במשרדי הממשלה - למשל בתהליכי רכש - במערכת התכנון ובגופי התשתית וברשויות המקומיות וייסיע גם לאנשי מקצוע בתחום כגון אדריכלים ועוד".

נעם לידר מנהל אגף אקולוגיה חטיבת מדע ברשות הטבע והגנים: "המדריך החדש, שבו ריכוז הנחיות וכללים למתכנן בנושא שמירה על חשכת הלילה בשטחים הפתוחים, תאורה ידידותית לסביבה, מניעת ומזעור זיהום אור בתכנון תשתיות הוא הבשלה מבורכת של עבודה ארוכת שנים של התמודדות עם הנושא מצד רט"ג יחד עם הגופים השותפים. ההכרה בשנים האחרונות בהשלכות האקולוגיות החמורות של "זיהום אור". כלומר, שינוי משטרי התאורה הטבעיים בלילה על-ידי תאורה מלאכותית, על תפקודן של מערכות ביולוגיות בטבע ועל בריאות האדם והסביבה, מציב איום זה כקריטי כבר כיום ובודאי בראייה עתידית, לאור קצב הגידול האנושי. לשמחתי, הטיפול בזיהום אור הוא פשוט יחסית, שכן בבסיסו מודעות ובעקבותיו תכנון נכון, באמצעים פשוטים יחסית, תוך שימוש במגוון הכלים המוצעים במדריך. גורמי תשתית רבים בישראל כבר מיישמים כלים דומים על-מנת לייעל את הצורך בהארת תשתיות, וזאת תוך מזעור הפגיעה בטבע סביב, כמו חברת נתיבי ישראל. אין לי ספק שמדריך זה יסייע בהגדלת הידע והשימוש המושכל בתאורת לילה מלאכותית גם עי גופים נוספים, כמו מנהל התכנון ומערכת הביטחון".

ליהי ברקן, רכזת עסקים ומגוון ביולוגי, בחברה להגנת הטבע: "בשנים האחרונות, צברנו ניסיון בפרויקטים משותפים עם גופי תשתית, והצלחנו, בשיתוף פעולה, לקדם מניעה של זיהום אור, באמצעות הנחיות טכניות, אשר שומרות על בטיחות וביטחון, ומונעות תאורה עודפת לטבע ולשמיים. התוצאה, היא חיסכון אנרגטי, תועלת סביבתית ובריאותית, ושביעות רצון של מנהלי התשתית וגורמי הביטחון. פרויקטים כאלה, מיושמים כיום בהחלפת כלל גופי התאורה של כבישי ישראל, על-ידי חברת נתיבי ישראל, מניעת זיהום אור, על-ידי החשכת עשרות מתקנים, של חברת מקורות ושדרוג התאורה לסביבתית, בעשרות מתקנים נוספים, שדרוג התאורה במתקני חברת תש"ן, בפארק תמנע, ועוד. המדריך החדש, מביא את מיטב הידע שנצבר, אל המתכננים ויאפשר להם להטמיע הנחיות חדשניות ופשוטות, עבור תשתיות, בכל רחבי ישראל".

למדריך המלא
תאריך:  04/07/2022   |   עודכן:  04/07/2022
יפעת גדות
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"צלילי חליל אל החולות של המדבר היה שולח" - ברוח החופש הגדול שרק שהתחיל, השרב והחום של יולי-אוגוסט יצאנו דרומה ושמנו פעמינו אל הנגב, לסופ"ש שכולו קסם מדברי. טיולנו, נשמנו, אכלנו והרחנו את טעמו של המדבר הישראלי. ההמלצות והרשמים - לפניכם.
03/07/2022  |  מירב ארד  |   כתבות
כל כלי התקשורת האירניים, אתרי אינטרנט רשמיים ורשמיים למחצה, ערוצי רשתות חברתיות ובפרט הטלגרם ואישים שונים קיבלו בברכה את נפילת ממשלת ישראל. הם כינו אותה "התפרקות נוספת מבפנים" וראו בה ניצחון נוסף של "ציר ההתנגדות" – אירן, חיזבאללה, חמאס והג’יהאד האיסלאמי - אל מול "נציג האימפריאליזם באזור". רק קולות בודדים הזהירו, כי מדיניות ישראל ביחס לאירן לא תשתנה עקב התמורות הפוליטיות, ובכל מקרה אירן עלולה להמשיך לשלם מחיר, בפרט בשל הקיפאון בשיחות הגרעין.
02/07/2022  |  בני סבטי  |   כתבות
הביטוי המוחשי ביותר לשינוי הבולט שעברו היחסים בין סין לרוסיה מאיבה מופגנת בימי המלחמה הקרה ועד לשותפות נגד המערב כיום, הוא בחמימות שהתפתחה בין ראשי המדינות, ולדימיר פוטין ושי ג'ינפינג. פוטין ביקר את "חברו הטוב ביותר" בבייג’ינג בתחילת פברואר. הפסגה הוכתרה בהצהרה משותפת שקבעה ש"הידידות בין שתי המדינות היא ללא גבולות ושיתוף הפעולה הינו ללא תנאי", וביטאה סלידה משותפת כלפי ארה"ב ונאט"ו. שלושה שבועות לאחר מכן פלש פוטין לאוקראינה.
הנשיא ג'ו ביידן יבקר ב-13–16 ביולי במזרח התיכון. הוא יבקר בישראל וברשות הפלשתינית, ולאחר מכן יטוס לג'דה שבסעודיה לפגישות עם ההנהגה הסעודית וישתתף בפסגה של מנהיגי מדינות המפרץ (GCC), אליהם יצטרפו מנהיגי מצרים, ירדן ועירק.
02/07/2022  |  תמיר הימן, אלדד שביט  |   כתבות
"נולדתי בטהרן, באירן, להוריי אליהו ומירה מופזז-קאר", אומר שאול מופז (72) מי שהיה רמטכ"ל ושר ביטחון. "אבא שלי נולד למשפחה שהתמחתה בציפויי זהב ויצירת 'חתאם' - אמנות מוזאיקה מיניאטורית מעץ - אלא שהוא בחר ללמוד גם מקצוע אקדמי: חקלאות והנדסת יערות. במקביל היה פעיל נלהב בתנועת הנוער הציונית 'החלוץ', שהכשירה נוער לעלייה ארצה. לימים התחתן עם אִמי, בחתונה שהייתה שמחה כפולה: גם אח של אבא שלי התחתן באותו אירוע עם אחות של אימא שלי.
01/07/2022  |  דוד חרמץ  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il