|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מיכי קסטנבאום
חלוק מגבת לילדים
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
קארה, שקד והנדל. יילכו יחדיו? [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]
יומן בחירות

מגש הכסף של איילת שקד

איילת שקד שהתחייבה בעבר לדמוקרטיה במפלגתה מינתה את עצמה ליו"ר. האהדה לזהבה גלאון בסקרים מראה כמיהה למרצ של פעם. יאיא פינק רץ ברשימת העבודה כששלד מאחוריו. מה הדרך לפתור את המחלוקת על הרכב רשימת הציונות הדתית. למה ביידן לוחץ ידיים בניגוד לעצת יועציו טור פוליטי
14/07/2022  |   עידן יוסף   |   יומני בלוגרים   |   בחירות 2022   |   תגובות


אין דמוקרטיה בימינה
שקד. תשנה מסלול?

מפלגת ימינה מתקשה להמריא. נפתלי בנט, שבוחש חזק במפלגה, פינה את מקומו לאיילת שקד, אך זו מתקשה להביא את המפלגה לעבור את אחוז החסימה. שקד קיבלה את ראשות המפלגה על מגש של כסף, וזאת מבלי שאפילו הסיעה תדון בזהות העומד בראשה.

זו אותה שקד, שרצה ברשימת הימין החדש, לא עברה את אחוז החסימה וההרפתקה שלה גרמה לעוד מערכת בחירות מיותרת. זו אותה שקד, שבראיון לגלי צה"ל באפריל 2019, התחייבה לערוך במפלגה בבחירות הבאות התפקדויות ובחירות מקדימות.

"מפלגה עם התפקדות זה נכון ודמוקרטי", ציינה והוסיפה: "אני בעד מפלגות דמוקרטיות". גם זו לא הייתה התחייבות ליבתית, וכיתר ההתחייבויות גם אותה בחרה שקד להפר. נראה שגם איחוד עם "דרך ארץ" של הנדל והאוזר לא יביא לתוצאה המיוחלת, וגם ההבטחה הליבתית למנוע עוד מערכת בחירות צפויה להתנפץ אל סלע המציאות.

בסופו של דבר, מפלגה צריכה דרך וכיוון ברור. אי-אפשר ביד אחת לשאוף ליציבות שלטונית, אך לא להצהיר מראש אם היא בעד נתניהו או בעד לפיד. ממפלגה שממליכה על עצמה מנהיגה על-פי גחמות פוליטיות צרות, גם תמליץ על ראש ממשלה לפי אותם שיקולים - בדיוק כפי שעשתה בבחירות האחרונות.

מתגעגעים לדנ"א של מרצ
רז. ראוי אך לא רוצה [צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]

סקר שערך מכון "מדגם" בראשות מנו גבע מצא שמרצ בראשות זהבה גלאון עשויה לקבל 6 מושבים בכנסת הבאה, וזאת על חשבונה של מפלגת העבודה, שתרד ל-4. מרב מיכאלי מסרבת לאיחוד בין המפלגות, למרות שאת ההבדלים האידיאולוגיים ביניהן ניתן למצוא רק בחיפוש בפינצטה. גלאון מצידה מצהירה כי חזרה לפוליטיקה אינה עומדת על הפרק, ועדיין לא ידוע מי יתמודדו לתפקיד היו"ר. מה שכן, תוצאות הסקר אולי מלמדות על געגוע במרצ לדנ"א של פעם. אם גלאון לא תתמודד, ראוי שהמפלגה תעמיד למבחן את מועמדותם של שאר ותיקיה, אישים הזוכים להערכה בסגנון מוסי רז (שבעצמו אינו מעוניין להתמודד מסיבותיו). בהעדר יושב-ראש שאליו יכול קהל המצביעים הפוטנציאלי של מרצ יתחבר, ספק אם עוד קמפיין געוואלד לכך שמרצ עלולה להימחק מהמפה הפוליטית יצליח.

ההתחסדות של יאיא
פינק. היהדות שלו [צילום: גילי יערי/פלאש 90]

יאיר פינק, המוכר יותר בכינויו יאיא פינק, הודיע על כוונתו להתמודד בבחירות המקדימות של מפלגת העבודה. "בשביל להצליח אני צריך שתתפקדו, חצי דקה, 75 שקלים ואני ח"כ", כתב לעוקביו ברשתות החברתיות. פינק, דתי המחזיק בעמדות שמאל, ידוע בנוהגו לסווג את העולם לשניים - "היהדות שלי" ו"לא היהדות שלי".

העיתוי שבו בחר פינק לבקש מהציבור להוציא מכספו כדי לסדר לעצמו כיסא בכנסת, הגיע דווקא ביום שבו מבקר המדינה פרסם שמפלגת עצמאות שבה התמודד פינק לא השיבה לאוצר המדינה יתרות הלוואות בסך של כ-2.7 מיליון ש"ח! עצמאות הייתה חלק מאותן מפלגות טהרניות שהרכיבו את המחנה הדמוקרטי וכללו אישים כגון אהוד ברק וסתיו שפיר. מי שהיום לא מחזירים חובות של כסף ששולם לו על-ידי הציבור חזקה עליו שלא ישמור על הקופה הציבורית אם ייבחרו לח"כים. אבל זו היהדות של פינק.

במפלגת העבודה דהיום לא "מתים" במיוחד על דתיים, אלא אם כן מדובר ברפורמים. בפרט לא אוהבים דתיים כמו פינק שיוזמים אחרי הבחירות תחקיר הפקת לקחים ומפרסמים דוח. בפעם הקודמת שבה התקיימו בעבודה בחירות מקדימות הראו מתפקדי העבודה לפינק את הדרך החוצה, עכשיו הוא מבקש לחזור לחיקה של המפלגה, למרות שמסקנות הדוח שחיבר לא יושמו.

מה גורם לו לחשוב שהפעם זה יהיה שונה? אולי הטקטיקה החדשה שאימץ - לחבוט ביריביו הפוליטיים. השבוע צייץ פינק בטוויטר: "בפעם הבאה שנשיא ארצות הברית ינחת כאן הוא יכול לפגוש את סמוטריץ' כשר המשפטים, את בן-גביר כשר לביטחון פנים ואת אבי מעוז כשר הדתות. יש עוד מישהו שחושב לא לצאת ולהצביע?". ככה זה כשהמרכולת שלו ריקה - בוחר פינק להלך אימים, לעשות דה-הומניזציה ולחפש את השלילי באחרים ולעסוק בהשחרה, במקום לדבר על החיובי שהוא מציע - זו היהדות שלו.

המקדימות של סמוטריץ'
בן-גביר. הרבנים יכריעו? [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

מי שעקב אחרי התנהלות סיעת הציונות הדתית בכנסת החולפת יכול היה להתרשם משיתוף הפעולה הפורה בין חבריה, וזאת למרות היותה מורכבת משלוש מפלגות שונות - הציונות הדתית של בצלאל סמוטריץ', עוצמה יהודית של איתמר בן-גביר ונעם של אבי מעוז.

אבל עם הישמע פעמי הבחירות, מתחיל מאבק של כיפופי ידיים ביניהן. בעוד סמוטריץ' מבקש לצאת לבחירות מקדימות הפתוחות לכל הציבור הדתי לאומי, מסרבים בן-גביר ומעוז להשתתף במשחק ודורשים להישאר בשיטת השריונים הישנה.

בהעדר הסכמה בין הפוליטיקאים, יוכלו להכריע בעניין רבני שלוש המפלגות. אבל כל עוד ניתן למצוא פשרה שמצד אחד תאפשר ריצה משותפת ומצד שני תאפשר לשמור על הייחודיות של כל מפלגה רצוי שהעניין ייסגר בין הפוליטיקאים עצמם.

תקנון הבחירות המקדימות כבר קובע רף כניסה של מועמדים שאינם מאמינים בערכי הציונות הדתית. גלעד קריב הרפורמי אמר בראיון לערוץ כנסת שהוא רואה את עצמו חלק מהציונות הדתית, כמוהו יש כל מיני אישים שרואים עצמם משויכים לקבוצה חברתית זו ובהם אלעזר שטרן, זאב אלקין, יאיא פינק, נפתלי בנט ואחרים. אך הסטייה ממצע הסיעה אינה מאפשרת להם התמודדות לרשימת הציונות הדתית, שמציגה ערכי ליבה שונים בתכלית הן בתחום המדיני והן ביחסי דת ומדינה. בכך כבר הוסרה המשוכה הראשונה שעלולה להרתיע את עוצמה וונעם. גם מתן האפשרות למתפקדי שתי מפלגות אלה להצביע יש בה כדי להפיג את החשש שלא ייבחרו.

לכן דרך המלך היא לאפשר בבחירות המקדימות שתי דרכי התמודדות - האחת, התמודדות עצמאית שלא במסגרת פוליטית; השנייה התמודדות במסגרת פוליטית, שבה ליד שמו של כל מועמד שייתמך ע"י אחת משלוש המפלגות (ואולי יותר אם נוסיף את מפלגת הבית היהודי שחברה בבחירות האחרונות לימינה) יופיע שם המפלגה מטעמה הוא מתמודד.

הדבר יאפשר למדוד באופן מדויק את כוחה של כל מפלגה, וזאת ללא צורך במחקר עומק כפי שמציע בן-גביר. לסוג כזה של התמודדות יש כמה יתרונות - ככל שיוחלט על שריון (לאישה למשל), תוצב במקום זה לאו-דווקא האישה שקיבלה את מספר הקולות הגבוה ביותר אלא האישה מטעם המפלגה שמתמודדיה קיבלו את מספר הקולות הגבוה ביותר. יתרון נוסף - ככל שיוחלט לאחר הבחירות להצטרף לקואליציה, תיעשה חלוקת "השלל הפוליטי" של התפקידים והמשרות תוך התחשבות במשקלה האמיתי של כל מפלגה בהתאם לשקלול הכולל גם את מספר המצביעים במקדימות למועמדים שלא ייכנסו לכנסת.

הציבור הדתי לאומי סולד ממחלוקות פנימיות וכל התכתשות במלחמות פנימיות מיותרות שיכולות להיפתר בקלות רק מזכירה לציבור המצביעים הפוטנציאלי את ההתנהלות העסקנית של מפלגות המפד"ל/הבית היהודי, וגורמת לבריחת מצביעים.

אישית לוחצת
דיין וביידן. קידה במקום לחיצה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

"דאגתי להודיע מספר פעמים לכל מי שרק אפשר מטעם בית הנשיא שאני שומרת נגיעה. לא הייתה לי חלילה כל כוונה לפגוע, אלא אך ורק לייצג את המדינה שלנו בכבוד ולהשאר נאמנה לערכים שלי כדתייה", הבהירה יובל דיין, לאחר שנמנעה מללחוץ את ידו של נשיא ארה"ב ביידן מטעמים דתיים של שמירת נגיעה.

באירוע זה עבר בשקט לנוכח סבר הפנים היפות, הלבביות והקידה האלגנטית שהפגינה דיין כלפי ביידן, ואיש לא נלחץ - תרתי משמע. אבל כרגיל במקומותינו - הפולמוס שהתפתח אחרי האירוע, היה יצרי וטעון במיוחד. היו שטענו כי מדובר בקידוש השם, והיו שאמרו שמדובר בנימוס בסיסי, ושלנוכח גילו הרם של האורח היה עליה לנהוג כדעות המקלות וללחוץ עת היד - בדיוק כפי שנהגה בזמנה סגנית שר החוץ והשגרירה בהווה ציפי חוטובלי.

ביידן הגיע לארץ מצויד מראש בעצה שלא ללחוץ את ידיהם של עמיתיו הישראלים, אם בשל עצת רופאו להיזהר מקורונה ואם בשל עצת יועציו המדיניים שלחיצות שכאלה עלולות לגהביא בטעות גם לחיצה למחומד בן סלמאן הסעודי, שמואשם בידי ארה"ב ברצח ג'מאל חאשוקג'י. לו רק היה שועה ביידן לעצה, גם המיני-תקרית הנוכחית יכולה הייתה להימנע.

מבחינה יהודית, מאורי האומה כבר הכירו את המורכבות בנושא, שגורמת להתנגשות בין שתי מידות טובות - מידת דרך-ארץ ומידת הצניעות. הרב אברהם יצחק הכהן קוק כבר הכריע שהמידה האחרונה, הייחודית לעם ישראל, גוברת, וכלשונו: "מידת הצניעות גורמת טובות רבות בעולם, ומתוך כך היא זוכה לדחות מפניה דברים שהיו טובים מצד עצמם, אבל כיון שמפני יצר האדם וכחו החלש, יגרמו (אותם דברים טובים) לפרוץ במידת הצניעות, שהיא קיומו של העולם הרוחני והחומרי. מידת האהבה והידידות... הייתה ראויה להיות שוה בין המינים, אבל מפני יקרת ערך הצניעות נדחית מידת דרך ארץ ממקומה" (מידות הראיה - מידת הצניעות).

הרב מרדכי אליהו, שעשרות שנים אחרי הרב קוק נהיה לרב הראשי, הזדמן לאנגליה, והוזמן למפגש עם הוד מלכותה. בעת המפגש, המלכה הושיטה לו את ידה ללחיצה, אך הוא לא החזיר את ידו...

ככלל, כללי הטקס של בית המלוכה הבריטי מוקפדים ואינם מאפשרים שבירת דיסטנס. באופן כללי נמנעים בני המלוכה מלחיצות ידיים ובטח מטפיחות סחבקיות על השכם. המתן להושטת יד מצד בן משפחת המלוכה לפני שתגיש את ידך אליו, וגם אז תזכה ללחיצה רכה המורכבת משתיים-שלוש "שאיבות" כשאגודלי הלוחץ כלפי מטה.

באותו ערב הגיעה לרב אליהו התנצלות כתובה מבית המלוכה. נאמר שם שנבדק בתקנון המלכותי והתברר שכתוב שם: "המלכה לא תושיט את ידה לרב יהודי. אנו מתנצלים בפני הרב על הפגיעה בכבודו".


תאריך:  14/07/2022   |   עודכן:  14/07/2022
עידן יוסף
+גנץ וסער צפויים להתגרש
23:40 14/07/22  |  טובה ספרא   |   לרשימה המלאה
השיתוף בין כחול לבן לתקווה חדשה מושפע כנראה משדכן חיצוני. מפת הכוכבים של החיבור מראה ברית אינטרסים מאולצת וחסרת מחויבות הדדית. במבחן התוצאה הפערים והחשדנות בינהם יביאו לפירוק של החבילה
גנץ וסער. חיבור רופף [צילום: תומר נויברג/פלאש 90]
+ארדן: אמשיך באו"ם ולא אתמודד לכנסת
21:07 14/07/22  |  עידן יוסף
בלשכת השגריר ארדן מבהירים כי השגריר לא יתמודד בבחירות הקרובות לכנסת וכי ימשיך לכהן כשגריר ישראל באו״ם וכסגן נשיא העצרת הכללית, ולרתום את נסיונו ויכולותיו להגנה על מדינת ישראל ועמדותיה בזירה הבינלאומית.
+גדי איזנקוט וגדעון סער נפגשו היום
20:30 14/07/22  |  עידן יוסף
גדי איזנקוט וגדעון סער נפגשו היום. פגישה ראשונה מזה זמן רב, וימים אחדים אחרי איחוד סער-גנץ ששניהם מקווים מאוד שאיזנקוט יצטרף אליו. לפגישה קדמו מספר שיחות שנערכו השבוע בין איזנקוט לגנץ, שבסביבת שר הביטחון מגדירים כ"מועילות וחיוביות מאוד". בימים הקרובים צפויות שיחות נוספות בין השלושה.
+גלאון שוקלת חזרה לחיים הפוליטיים
20:26 14/07/22  |  עידן יוסף
זהבה גלאון נוטה לחזור לחיים הפוליטיים ולהתמודד על ראשות מרצ (חדשות 13). קדם לכך סקר המחמיא למרצ בהנהגתה. טל שלו: המקדימות במרצ יהיו ב-23 באוגוסט.
+מיארה: גנץ יכול למנות כעת את הרמטכ"ל
19:38 14/07/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
קובעת שאמנם קיימים קשיים משפטיים משמעותיים במינוי בזמן הבחירות, אך אין מניעה משפטית  ▪  הנימוקים העיקריים: התמודדות עם אתגרים אסטרטגיים, העובדה שמדובר במינוי מקצועי וכוונת גנץ להתייעץ עם נתניהו  ▪  ההכרעה עשויה להיות בידי בג"ץ
גנץ וכוכבי. גם הארכת הכהונה בעייתית [צילום: אריאל חרמוני]
+מדינת היהודים
16:38 14/07/22  |  אפרים הלפרין   |   לרשימה המלאה
יאיר לפיד ואיווט ליברמן ניצחו בקרב אך הפסידו במלחמה  ▪  אנו מדינה יהודית, ומעדיפים לתלות את יציבות הממשלה ביהודים מאשר בערבים
לפיד. לא יוביל [צילום: מרק ישראל סלם]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2022
לאור אי-ההתקדמות במו"מ בין הנדל לשקד, בימים האחרונים עלתה יוזמה לפיה סגני השר אביר קארה ומתן כהנא יחברו להנדל ולהאוזר למפלגה חדשה, אולי תחת רשימת 'דרך ארץ', בין היתר בשביל להפעיל מנוף לחץ על איילת שקד. מלשכת השר הנדל וסגן השר כהנא לא נמסרה תגובה, מקורביו של סגן השר קארה מסרו כי הוא מחויב לימינה ושקד, כך היה וכך יהיה (עכשיו 14).
13/07/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
סקר דיירקט פלוס עבור ערוץ עכשיו 14, בשאלה אילו הבחירות היו נערכות היום: הליכוד 36; יש עתיד 20; כלת"ח 20; הציונות הדתית, שס 9; יהדות התורה 7; ישראל ביתנו 6; העבודה, הרשימה המשותפת, רע"ם 5; מרצ (בינתיים ללא יו"ר) 4; ימינה 0. גוש נתניהו מקבל 61 וגוש השמאל-מרכז 54.
13/07/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
מתקיימים מגעים מתקדמים על צירופו של מתן כהנא למפלגתו של אביגדור ליברמן - כך דיווח (יום ד', 13.7.22) העיתנואי אמנון אברמוביץ' מחדשות12.
13/07/2022  |  מירב ארד  |   חדשות
ליבסקינד צודק בקביעתו שיש בליכוד קבוצה חריגה של חברים ואוהדים שהתנהגותם, שיחם הבוטה והאלים והאיבה הפורצת משני אלה לעבר כל מי שאינו "שפוט" שלהם חריגים בחריפותם ובחוסר דרך-ארץ המאפיין את רובם המכריע. קבוצה זו מאידך אינה שורפת את המחנה משום שאינה שולטת בו, ומי שמבקש לראות בחריגים את בבואת המחנה כולו - איננו "ידיד נפש"... . נזקה הגדול של קבוצת החריגים - שכשלעצמה היא מיעוט במחנה הימין - הוא פגיעה במטרות-העל שלו בדחקה החוצה או הצידה (לפסיביזם שגוי) חלקים מהמחנה הגדול ובהחלישה את כוחו הפוליטי.
13/07/2022  |  רפי לאופרט  |   יומני בלוגרים
בֶּנִּי גָנְץ, אִישׁ יָשָׁר וְאָהוּד
13/07/2022  |  ערן גרף  |   שירים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
במקרה שלנו התמונה המדומיינת הפוכה: ישראל היא האריה, המותקף משום-מה על-ידי עדר זברות מתייהרות    היוכלו החיות המפוספסות, עטויות כפיות וסרטים ירוקים למצחם ללביא הבודד?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il