|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
[צילום: אלכסנדר זמליינצ'מנקו, AP]

פוטין מחזיר את רוסיה לדיכוי של ימי סטלין

מאז הפלישה לאוקראינה גדלו בצורה דרמטית תפקידיה וכוחה של משטרת הביטחון, FSB העיתונאים מתנגדי המשטר אנדריי סולדטוב ואירינה בורוגאן טוענים ב-Foreign Affairs שהמודל שאימץ פוטין הוא של הנקו"ד הסטליניסטי
31/07/22  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   מלחמת רוסיה באוקראינה   |   תגובות

מאז אביב 2022 מתפשט כוח מטיל אימה חדש ברחבי החברה הרוסית. מתנגדי "המבצע המיוחד" באוקראינה נעצרים. מי שמקיימים קשרים עם גורמים זרים מושלכים לכלא לפורטובו במוסקבה. מי שמנסים לצאת מרוסיה או להיכנס אליה נחקרים בידי סוכנים מיוחדים בגבולות. קרובי משפחה של מתנגדי משטר המצויים בגלות סובלים הטרדות. משטרת הביטחון פועלת נגד חברות הקונת תוצרת חוץ במקום תוצרת רוסיה. כך מדווחים העיתונאים החוקרים אנדריי סולדטוב ואירינה בורוגאן, במאמר המתפרסם ב-Foreign Affairs.

במקביל למלחמה באוקראינה התחולל שינוי דרמטי בשירותי הביטחון הרוסיים ובמיוחד בסוכנות המקורבת ביותר לוולדימיר פוטין – משטרת הביטחון הפדרלית (FSB), היורשת של הקג"ב. בתחילת המלחמה תכנן הקרמלין להשתמש בה באוקראינה, ככוח מיוחד אשר יוביל את הפלת ממשלו של ולדימיר זלנסקי וישתלט על המדינה.

תוכניות אלו התפוגגו יחד עם התקוות לניצחון מהיר ו-FSB קיבל משימה נרחבת יותר: להיות חוד החנית במאמץ המלחמתי הכולל מבית, לצד הובלת פעולות מודיעין באוקראינה. את הפעולות נגד מתנגדי המשטר מובילים אגף החקירות ואגף המאבק בטרור של FSB, ואילו אגף הכוחות המיוחדים ואגף המודיעין הנגדי הצבאי מובילים את הפעילות באוקראינה. סוכנים אחרים של הסוכנות מוצבים בגבול, ואנשי שירות הביטחון הכלכלי – המחלקה המושחתת ביותר ב-FSB – אוכפים בחוסר רחמים את המדיניות הכלכלית של הקרמלין.

ה-FSB מוביל ביורוקרטיה פרנואידית עד מאוד ונתונה לפיקוח כבד, ומדובר בשינוי בעל משמעויות ניכרות לעצם משטרו של פוטין – טוענים סולדטוב ובורוגאן. בניגוד לסוכנות מוטת המעקב של השנים הקודמות, FSB הפכה כעת לזרוע ארוכה יותר של מדינה חסרת מעצורים. גישתה הנרחבת לחברה המקומית, לנושאי החוץ ולצבא, כבר גרמה לה להידמות לקג"ב. כעת היא מזכירה משהו הרבה יותר מוקדם: את הנקו"ד, המשטרה החשאית של יוסף סטלין, אשר ביצעה את הטיהורים הנרחבים של שנות ה-1930 ואחזה ביד ברזל את החברה הסובייטית עד תחילת המלחמה הקרה.

לא קשה לראות סימנים למדיניות המשתנה, למשל ביחס לעיתונאים ולאנשי אופוזיציה. בעבר הסתפקה FSB בריגול אחריהם ובעידודם לעזוב את המדינה. אבל מאז האביב השנה הסוכנות שינתה את הכיוון. כך למשל, באפריל היא התירה למתנגד המשטר ולדימיר קארה-מורצה להיכנס לרוסיה – ואסרה אותו מיד לאחר מכן בטענה להפצת ידיעות כוזבות על המלחמה. בחודש האחרון נאסרה אילְנה יאשין באותן האשמות; מאז מאסרו של אלכסיי נבלני אשתקד, היא הייתה מנהיגת האופוזיציה הבולטת ביותר. מאז מאי השנה מבקרים סוכני FSB אצל בני משפחותיהם של הגולים ומעבירים את המסר שהללו יתקבלו בברכה אם יחזרו. יש גם דיווחים על אנשי היי-טק שעזבו את רוסיה מאז הפלישה, חזרו וזומנו לחקירה במיוחד על עמיתיהם שנותרו בחו"ל. זוהי הגישה ששררה בתחילת המלחמה הקרה.

השינוי הבולט ביותר - באוקראינה
מטה FSB. חקירות נגד מרפאות [מיכאיל קירקוסיאן, AP]

דרמטית באותה מידה היא המתקפה של הסוכנות על מדענים, עורכי דין ורוסים אחרים המעורבים בפעילות שכעת נראות חשודות בעיני המשטר. הפעולות נגד מדענים המשתפים פעולה עם עמיתים זרים אינן חדשות, אך FSB נעשה תוקפני יותר מאז החלה המלחמה. בסוף יוני היא עצרה את דמיטרי קולקר, מדענן קוונטים בכיר, באשמת העברת מידע לסין – לאחר שנשא בה הרצאות מדעיות גלויות; הוא נלקח מבית החולים, בו אושפז בשל סרטן מתקדם, הושלך לכלא ומת בו לאחר שלושה ימים. זו לא הייתה תקרית מבודדת, טוענים סולדטוב ובורוגאן.

אפילו אישים מהזרם המרכזי במשק הרוסי נתונים תחת לחץ מצד FSB. מאז יוני מצויות מרפאות ברחבי המדינה תחת חקירה של FSB וסוכנות המעקב הפיננסית, בחשד לשימוש בתרופות מערביות. המסע הוצג לציבור כ"מתקפה על מזימות של חברות תרופות זרות המוכרות את תרופותיהן דרך רופאים רוסים". הקרמלין הורה ל-FSB לחקור גם פקידים אשר "כשלו" בהחלפת מוצרים מערביים, כמו טכנולוגיות מידע, במוצרים רוסיים.

הפשיטות של FSB החלו להגיע גם לאליטה הרוסית, כולל אנשי ביטחון. בחודש יולי נעצרו שלושה גנרלים בכירים במשרד הפנים בהאשמות מפוברקות, ובמה שנתפס כמסר לאנשי המשרד להישמר לנפשם. קורבנות אחרים היו אולג מיטוול, לשעבר הממונה על מחוז מוסקבה, ו-ולדימיר מאו, נשיא האקדמיה לכלכלה לאומית ומינהל ציבורי, המכון המוביל להכשרת פקידי הממשל. מיטוול נשלח לכלא בעוד מאו הושם במעצר בית.

השינוי הבולט ביותר מתחולל באוקראינה. תפקידה המרכזי של FSB לפני המלחמה היה לגייס פוליטיקאים מקומיים; כיום היא מנהלת מבצע מקיף של מעצר והגליה לרוסיה. המטרה המרכזית אינה לחשוף מחבלים, כפי שטוענת הסוכנות, אלא "לעבד" מספר גדול של אוקראינים, לגייס מודיעים ולשגר אותם בחזרה לאוקראינה. הסוכנות גם אינה מזניחה את המצוד אחרי אנשי מודיעין אוקראינים ואחרי מי שהגנו על מפעלי הברזל אזובסטל ב-82 ימי המצור הרוסי. יחד עם רוסים המואשמים בבגידה, כל אלו נשלחים לכלא לפטרטובו.

הנקו"ד היה מפלצתי
פוטין היום. זכרונות מהקג"ב [דמיטרי לובצקי, AP]

התפקיד המקיף החדש של FSB מעלה שאלות נרחבות יותר בנוגע למשטר פוטין, טוענים סולדטוב ובורוגאן. במשך שנים היה ידוע שפוטין מעצב חלקית את שירותי הביטחון שלו בהתאם למודל הסובייטי, כולל הקג"ב בו שירת 16 שנים. ב-15 שנותיו הראשונות בשלטון הסתמך פוטין על FSB ככוח תגובה מהירה לפתרון בעיות פוליטיות ברוסיה ומחוצה לה. אבל לאחר שהסוכנות אכזבה אותו שוב ושוב ולא התריעה על ההפגנות במוסקבה ועל המהפכה באוקראינה, פוטין שינה את הכללים. הוא שינה את התפקיד שלה למשהו קרוב יותר לקג"ב: מכשיר לאספקת יציבות פוליטית באמצעות הטרדת הרוסים, כולל האליטות. כעת הוא שוב משנה את החוקים וחוזר לנקו"ד הסטליניסטי.

הנקו"ד היה מפלצתי. סטלין עיצב אותו במכוון כדי לפקח על חלקים בבריה"מ ולדכא אותם – החל ממערכת הרכבות וכלה בתוכנית הגרעין – ואף לרצוח את מתנגדיו בחו"ל. הנקו"ד פיקח על המשטרה, מבצעי ריגול, דיכוי פוליטי והגולאגים, כמו גם על ענף הבנייה ותשתיות ציבוריות. הוא בנה מערכת של מודיעים בכל רחבי המדינה וביורוקרטיה עצומה שניהלה את פעילותו.

הנקו"ד גם עבר מיליטריזציה מרחיקת לכת. לא זו בלבד שאנשיו לבדו מדי צבא ונשאו דרגות צבאיות, אלא גם היו לארגון יחידות צבאיות משלו אשר צוידו בטנקים ומטוסים. כאשר פרצה מלחמת העולם השנייה, הקים הנקו"ד מחנות בפולין ובמדינות הבלטיות הכבושות (לפני הפלישה הגרמנית) כדי לאתר עושי צרות ולגייס מודיעים. הוא גם היה הממונה על הקמפיינים להשבת רוסים לארצם לאחר המלחמה – והם מצאו את עצמם במחנות של סטלין. הנקו"ד עוצב לצרכיו של משטר שהיה תמיד במלחמה: נגד יריביו הפוליטיים, נגד חבריו לשעבר ונגד המערב. ומה שהפך את הנקו"ד לחזק כל כך ומטיל מורא כל כך, היה העובדה שהיה חייב דין וחשבון לסטלין לבדו.

מאז החלה המלחמה באוקראינה, מדינת המשטרה של פוטין גדלה במהירות ומתקרבת יותר ויותר לקודמתה הסטלינסטית – מזהירים סולדטוב ובורוגאן. המיליטריזציה של FSB, המחנות החדשים לגיוס סוכנים והשיטות הברוטליות שהוא נוקט בגלוי – כל אלו מלמדים שפוטין מחפש מודל קרוב יותר לזה של נקו"ד. הייתה זו סוכנות שנוצרה בידי מדינה טוטליטרית השרויה במלחמה, והקרמלין הנוכחי מכין את המדינה למלחמה ממושכת.

תאריך:  31/07/22   |   עודכן:  31/07/22
איתמר לוין
+מתיחות שיא בין סרביה לקוסובו; אזעקות עולות ויורדות
23:23 31/07/22  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה
הנשיא אלכסנדר ווצ'יץ' טוען כי צבא קוסובו עלול לנסות ולתקוף הלילה את סרביה  ▪  השאלה הגדולה היא האם סרביה מתכוונת, בעידודה ובדחיפתה של פטרוניתה רוסיה, לתקוף את קוסובו, שמעמדה הבינלאומי שנוי במחלוקת, ולסבך מאוד את המציאות הפנים-אירופית וכמובן הבלקנית
אלכסנדר ווצ'יץ' [צילום: דארקו וויג'ינוביץ'/AP]
+יצואן תבואה אוקראיני בכיר נהרג במתקפת טילים
16:14 31/07/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
אולכסי ודטורסקי, הבעלים של אחת מיצואניות התבואה המשמעותיות באוקראינה, נהרג הבוקר יחד עם אשתו במתקפת טילים שפגעה גם בביתם  ▪  זלנסקי: אובדן עבור כל אוקראינה
האם התקרית תשבש את חידוש ייצוא התבואה מאוקראינה [צילום: דיויד גולדמן, AP]
+רוסיה קראה לאו"ם ולצלב האדום לחקור את מות השבויים
11:41 31/07/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
משרד ההגנה הרוסי הודיע כי מוסקבה מזמינה את הארגונים הבינלאומיים לבצע חקירה אובייקטיבית של ההפצצה שבה נהרגו 50 שבויי מלחמה אוקראינים וטוען שההתקפה בוצעה על-ידי צבא אוקראינה תוך שימוש בנשק אמריקני
אוקראינה מכחישה את טענות הרוסים [צילום: AP]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 ארמגדון 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פוטין מחזיר את רוסיה לדיכוי של ימי סטלין
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמת רוסיה באוקראינה
אחד מיצואני התבואה הגדולים ביותר באוקראינה נהרג (יום א', 31.7.22) בהפגזה רוסית כבדה על עיר הנמל הדרומית מיקולאייב. 12 טילים פגעו בבתים ובמתקנים המשמשים את מערכת החינוך בעיר.
31/07/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
רוסיה הזמינה (יום א', 31.7.22) את האו"ם ואת הצלב האדום לבחון את האתר שבו מתו עשרות שבויי מלחמה אוקראינים בהפגזה. עשרות השבויים נהרגו בשבוע שעבר כשהאתר שבו הוחזקו, במזרח אוקראינה, הופצץ. רוסיה האשימה את אוקראינה בהפצצה ואוקראינה טענה מצידה כי מדובר בפרובוקציה רוסית.
31/07/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
עוד בטרם חלף חודש מאז הפך יאיר לפיד לראש ממשלת ישראל, וכבר נראה שעיקר כוחו הוא במחנה "רק לא נתניהו", משם הוא שואב את התמיכה מצד אחד ואת הנכונות להתעלם משגיאותיו מצד שני. בימים האחרונים נוספה דוגמה בולטת לכך שהתפקיד גדול על האיש, ושלא כל אחד יכול להיות ראש ממשלה בכלל, ובישראל בפרט.
31/07/2022  |  רון בריימן  |   יומני בלוגרים
נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי, הודיע (שבת, 30.7.22) על פינוי מנדטורי של מאות אלפי בני אדם ממחוז דוניצק שבמזרח המדינה, שבו מתנהלת לחימה קשה בין רוסיה לאוקראינה.
31/07/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
שגרירת ארה"ב באו"ם לינדה תומאס-גרינפילד אמרה (יום ו', 29.7.22) כי "אין עוד ספק לכך שרוסיה מתכוונת לפרק את אוקראינה ולמוסס אותה לחלוטין ממפת העולם".
30/07/2022  |  מירב ארד  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il