|   15:07:40
דלג
  אורי מילשטיין  
חוקר מערכות צה"ל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
זאב ולדימיר ז'בוטינסקי
צמיחת הציונות האסטרטגית של ז'בוטינסקי (פרק 9)

תבנית נוף מולדתו - ספרי עלילה והרפתקאות

ביקורת עוד במאה ה-19 על שיטת הלימודים בבתי הספר, הנהוגה עד היום; נער שובב המחפש הרפתקאות; קריאת ספרי עלילה ומלחמות ומסקנה שהציונות תתגבש במלחמות; שאיפה להיות אביר; הושפע מאוד מהרומן "אייבנהו"
12/08/2022  |   אורי מילשטיין   |   תחקירים   |   תגובות


"אמן לא קטן בקללות"

נדודי ילדותו קֵרבו את זאב ז'בוטינסקי לאודיסאוס, שמעלילותיו השׂתכר שנים מעטות אחר כך, וליוצרו, הומרוס, שהיה בעיניו אחד מענקי הרוח בכל הדורות.1 בגיל 31, כשהיה מנהיג בולט בתנועה הציונית ונדד בין קהילות היהודים בכל אירופה, הוא כתב לחברו יונה מחובר: "בכל מקום מקבלים את פני בתשואות ובכבוד, וערים מתקוטטות בגללי, כפי שאירע למשורר היווני הומרוס". ז'בוטינסקי ביקש להיות גיבור פייטן כאבירי ימי הביניים, שהיו מודל למַשְׂאות נפש של יוצרים וקוראים בתקופה הנאו-רומנטית של ילדותו, ששָׂמה דגש על רגשות ושאיפות. האביר הפייטן עבור ז'בוטינסקי היה סיראנו דה ברז'ראק, גיבור מחזהו של המשורר והמחזאי הצרפתי, אדמונד רוסטן.

למרות העוני, ובניגוד לעצות קרובי משפחה אמידים, שלחה האם את שני ילדיה ללמוד בבתי ספר משובחים ויקרים בעיר. גם לשם כך לחמה בגבורה. הוא העיד על עצמו שהיה תלמיד גרוע, הִרבה להתחמק משיעורים ותר אחר הרפתקאות. הוא כתב: "אין לחשוב חלילה כי יושב-בית הייתי בימים ההם: בערבים קראתי, אך כל שעה חופשית עד דמדומי החמה ביליתי בפארק העירוני (הפארק באודסה גודלו כחלק הגון של העיר עצמה) או על חוף הים. וגם ייתכן שיצאתי בבוקר לגימנסיון והנה השמש שוחקת ושיחי-האביבית הקיצו ללבלב – ועזבתי את תרמיל-ספרי אצל החנווני שעל יד ביתנו וברחתי לנמל, לדוג סרטנים מעל אבני-המזח הענקיות, שקורין להן 'מאסיבים'.

בפארק, עם להקת בטלנים כמוני, שיחקתי ב'קוזקים ושודדים' וחזרתי הביתה מתגאה בשריטות וכתמי-תכלת על פני ועל גופי, עקבות מגע של מקל, כדור-גומי או אבן. פעם אחת הרחקנו לשוט בים, אני ועוד שנים מחברי, עד שנבהל המשגיח על צריפי-הרחיצה וצד אותנו בסירה עם משוט-עגלונים בידו. וכמה לילות-ירח ובלי-ירח היינו מבלים בספינת דייגים שכורה (ייתכן שגם ללא-דעתו של הדייג...) הרחק מעבר למגדלור, משוררים שירי-ים רוסיים, או מלחשים סודות עונג באזני צעירות".2
לדברי ז'בוטינסקי הוא היה "שנוא על רוב המורים ואין מספר לשערוריות ולסכסוכים שהיו לי עם פקידי הפדגוגיה הרוסית".3 במאמר שפרסם כשנה וחצי לפני מותו, וארבעה חודשים לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה, הוא ניתח את העוינות והסכסוכים שבין המדינות והשווה אותן לסכסוכים ולקללות בין כנופיות נערים. שם הוא רמז "בגאווה צנועה" שהוא השתייך בנעוריו לכנופייה באודסה והיה "אמן לא קטן בקללות".4

ביקורת על שיטת הלימודים

מאמרו הראשון התפרסם כשהיה בכיתה השביעית, חודש לפני יום הולדתו השבע עשרה, בעיתון "יוזני אובזרני". המאמר תקף את שיטת הלימודים בבית הספר. בעוד שלימודים בבתי הספר הם סכולסטיים באופיים, הוא תר אחר לימודי הרפתקה. הוא תקף את שיטת הענקת הציונים, שעודדה תחרות על נושא שולי ודיכאה יצירתיות, בשֵלות נפשית ואינדיבידואליות. בכך התגלה כבר בנעוריו אופיו הביקורתי והמרדני.

הרפתקה מרכזית בילדותו, שהשפיעה רבות על עיצוב אישיותו הביטחונית, הייתה קריאת ספרי הרפתקאות. ב"חדר" ובישיבה לא ביקר. אמו שמרה בביתם על כשרות והקפידה על קבלת שבת. ספרי יהדות לא עניינו אותו. מחברים של ספרי הרפתקאות היו מוריו האמיתיים. מגיל צעיר בלע ספרים, ועוד לפני גיל ארבע עשרה קרא לדבריו את כל כתבי שכספיר בתרגום רוסי. הוא נמשך אל השירה ובייחוד אל העלילה שבהם. התעמקות בתהומות הנפש של הסופרים הרוסיים דחתה אותו עוד מילדותו. מאוחר יותר הוא הסביר באחד ממאמריו כי דוסטויֶבסקי עמום הוא ואפל ולא יסכון לבוני מדינה.5 הוא נמשך לסופרי תעוזה ועלילה: וולטר סקוט, אלכסנדר דיומא האב, תומס מיין ריד ודומיהם. לחקר עיצוב תפיסתו הביטחונית אתמקד במשורר, הסופר והפטריוט הסקוטי וולטר סקוט, שחיבר רומנים היסטוריים, והנחשב לממציא הרומן ההיסטורי כז'אנר ספרותי.

הציונות תתגבש במלחמות

הרומן הידוע ביותר של סקוט, שהשפיע מאוד על ז'בוטינסקי הצעיר היה "אייבנהו". הוא עסק באנגליה במאה ה-12 מנקודת מבטו של אביר אנגלי, ווילפרד אייבנהו, שחזר למולדת משדות הקרב של הצלבנים הנוצרים, במסעם השלישי לארץ הקודש. באנגליה התחוללו אז מאבקים אלימים, בעיקר בין הנורמנים עם ויליאם הכובש, שפלשו מצרפת והשתלטו על הארץ, לבין התושבים הסקסונים הוותיקים. והיו גם מאבקים נוספים: בין יהודים לנוצרים, בין אנשים שיצאו ממסגרת החוק לבין רודפיהם, בין אצילים לפשוטי עם, בין מִסדרים עוינים בכנסיה הקתולית, ובתוך כל אלה. הכל נלחמו בכול, הכל איימו על הכל – אדם לאדם היה אז זאב. נרקמו מזימות נגד המלך הנורמני ריצ'רד לב הארי. אייבנהו שהיה אומנם סקסוני אך נאמן למלך, לחם למענו, כי זה היה לדעתו האינטרס של אנגליה, שהיה חשוב בעיניו יותר מהאינטרס של העדה שאליה השתייך. בסדרת עלילות קרב, שבהם הטובים גברו על הרעים בזכות אחוות לוחמים וכבוד אבירי, סייע אייבנהו לריצ'רד להחזיר את הסדר במדינה על-כנו. כך התגבשה, לפי סקוט, הלאומיות האנגלית המודרנית שליכדה את תושבי האי הבריטי למעצמת-על.

מכאן יכול היה ז'בוטינסקי להסיק שהלאומיות היהודית המודרנית – הציונות – עשויה להתגבש במהלך מלחמות ומאבקים, ולהתגבר על איומים חיצוניים ותככים פנימיים. הוא גם ספג את קוד האבירות שהורה להילחם למען האידיאל, להתנהג באצילות, להגן על חלשים, לדבר תמיד אמת, אף כשהדבר מנוגד לאינטרס האישי. דמות מרכזית בספר היא יהודייה גאה, גיבורה, יפה ונדיבה, רבקה הרופאה, שהצילה את חיי אייבנהו לאחר פציעתו, והועמדה למשפט בעוון כישוף, בטירתם של טמפלרים קנאים. רוב הדמויות בספר שונאות את היהודים על שהם עם קשה עורף המסרב להתנצר. כאמו של ז'בוטינסקי, התמודדה רבקה בקור רוח מול סכנות ויכלה להן. היא הייתה מוכנה למות על קידוש השם ובלבד שלא תמיר את דתה. אף שהייתה אשה, חייתה כאחד האבירים שאותם העריץ ז'בוטינסקי. נראה שהרומן שהתפרסם בשיא עידן הרומנטיקה הלאומית באירופה, ב-1819, כאשר באודסה תססה הלאומיות היוונית, עשוי היה להוביל את ז'בוטינסקי הצעיר למסקנה שאין מקומם של יהודים, כמיעוט לאומי, בארצם הלאומית של אחרים, אלא בארץ משלהם, היא ארץ ישראל. גבורתה של רבקה במלחמתה על שמירת יהדותה הניעה אותו לראות את ה"הכיעור שבהתכחשות העצמית".6

רומן אבירים זה הרשים מאוד את ז'בוטינסקי.7 הוא סיפר: "כבן שבע הייתי אז, או גם פחות, ושאלתיה [את אמו] 'הגם לנו ליהודים תהיה בעתיד מלוכה?' והוא ענתה, 'כמובן, תהיה – טיפש שכמותך!' מאז ועד עתה לא שאלתי יותר, ודי לי".8 ספר זה וספרים אחרים של סקוט הרשימו לא רק את ז'בוטינסקי. לפי הסופר האמריקני, מארק טווין, תיאוריו הרומנטיים של סקוט על האבירים והאבירות עיצבו את אופיין של מדינות דרום ארצות הברית. בספרו: "חיים על המיסיסיפי" האשים טווין את סקוט שבהשפעתו פרצה מלחמת האזרחים האמריקנית.

לא נטולת משמעות העובדה ש"אייבנהו" תורגם לראשונה לעברית ויצא לאור ב-1916 באודסה, שהרי רומן אבירים זה היה מנוע לגיבוש לאומי ולגבורה לאומית שאליהם שאפו "חכמי אודסה".9

ז'בוטינסקי לא רק העריץ גיבורים, אלא ביקש להיות גיבור בעצמו, ושם דגש בתורת הביטחון שלו על דוגמה אישית: בהיותו בן אחת עשרה וחצי הוא שיחק עם חבריו בחצר. קצין רוסי גער בהם על שהוא וחבריו הרעישו. לחיזוק גערתו הוא סטר על לחיו של ז'בוטינסקי. אחד מחבריו, אליהו רבניצקי, שנכח במקום, כתב בזיכרונותיו ש"הנער שעוד לא מלאו לו אז שתים-עשרה, הסתער על תוקפו וניסה להחזיר לו מכה תחת מכה".10
_______________

בשבוע הבא: תנ"ך, לא חז"ל! סינתזה בין אבירות לתנ"ך; השפעת התנ"ך על התרבות האנושית; "דברי אלוהים" בתנ"ך מבטאים חוויות רוחניות שלל עם ישראל; מהותו שלל עם ישראל שהוא משפר את מה שיצר אלוהים; מרכזיות המלחמה במציאות באשר היא; התנגדות ליהדות הגלותיות שכונן רבן יוחנן בן זכאי; הצורך לפתח תיאוריה צבאית ולא להסתפק בניסיון ובמיתוסים של מורשת קרב.

הערות

1. במאמרו הנ"ל: "זאב ז'בוטינסקי, מין לורנס איש-ערב עברי", כתב עמינדב דיקמן: "מין לורנס איש-ערב עברי. בנקל אפשר לצייר בדמיון את האוקספורדאי האנגלי מתערסל לקצב הקסמטרים הומריים על דבשת גמל, בואכה עקבה, בעודו מריק לפרוזה אנגלית רבת-חן את ה'אודיסיאה', עת באוזני עמיתו העברי מצטלצלים הטרוכאים הקצביים של 'העורב' (בנוסח עברי מתוקן), בצליל טפיפות פרסותיה של אחת הפרדות בגדודו המפורסם בגליפולי".
2. סיפור יָמַי.
3. שם, שם.
4. זאב ז'בוטינסקי, המלחמה הבאה, המשקיף, 7 באפריל 1939, מכון ז'בוטינסקי.
5. במאמרו של דן מירון על הרומן "שמשון" של ז'בוטינסקי (הארץ 22 בספטמבר 2010), הוא כתב: "תפישתו של ז'בוטינסקי כמספר הושתתה על ההנחה שמשמעות החיים מתגלה בפראקסיס האנושיות ולא במצבים הנפשיים המוליכים אליה או המסבירים אותה".
6. זאב ז'בוטינסקי, מגילת הגדוד, פרויקט בן יהודה.
7. כמו שהרומן "אייבנהו" של וולטר סקוט השפיע על ז'בוטינסקי וממילא על הציונות, כך הרומן "דניאל דֶרונדה" של ג'ורג' אליוט השפיע על אליעזר בן-יהודה שקריאת התרגום הרוסי שלו עוררה אותו לעלות לארץ ישראל. (משה דור, "ג'ורג' אליוט: האישה שקראה תגר על החברה וניצחה", מעריב, 9 ביוני 1970).
8. סיפור יָמַי.
9. דן מירון כתב מסה "על 'חכמי אודסה'", בספר "זמן יהודי חדש – תרבות יהודית בעידן חילוני", כרך שלישי, כתר, 2007.
10. יוסף ב. שכטמן, זאב ז'בוטינסקי, פרשת חייו, הוצאת קרני, תשט"ז, עמ' 17.

תאריך:  12/08/2022   |   עודכן:  12/08/2022
אורי מילשטיין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תבנית נוף מולדתו - ספרי עלילה והרפתקאות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שורשי משפחתו המעולים של ז'בוטינסקי; ינקותו המאושרת שנקטעה; מחלתו הסופנית של אביו; הדרדרות מאיגרא רמא לבירא עמיקתא; שלוש הנשים בחייו; הרומן "חמישתם"; יתרונן של הנשים על הגברים ברוב התחומים ובעיקר בתחום הארגון והממשל
05/08/2022  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
באודסה התפתחה מאוד הלאומיות היוונית והשאיפה להשתחרר משלטונה של טורקיה; הקצינים הרוסיים-יווניים ממשפחת איפסילנטי; מלחמת העצמאות היוונית והשפעתה על ז'בוטינסקי; תפיסת הביטחון של זאב ז'בוטינסקי ותלמידו הגדול - דוד בן-גוריון, בניגוד לתפיסת מייסדי הפלמ"ח - יצחק שדה, יגאל אלון ויצחק רבין
29/07/2022  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
העקרונות ההיסטוריים של האסטרטגיה הרוסית מאז איוואן "האיום" במאה השש-עשרה ועד פוטין היום; תבונתו האסטרטגית של ז'בוטינסקי; ההיסטוריה הצבאית של אודסה; אופיה של אודסה שהשפיע על ז'בוטינסקי והשקפת עולמו; אהבתו של ז'בוטינסקי את אודסה
22/07/2022  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
מפלגת "דתי לאומי, ישראלי למען כלל ישראל" שבכמה דיווחים נטען כי מאחוריה עומדים אנשי מפלגת בית היהודי, מסרה לרשם המפלגות בעת רישום המפלגה שמות של כעשרה חיילים, הנמנים על מייסדיה וזאת בניגוד לאיסור הפומבי על חיילי צה"ל לעסוק בפעילות פוליטית. כך נודע ל-News1. את הרשימה הגיש לרשם המפלגות עו"ד חגי אדורם.
18/07/2022  |  עידן יוסף  |   תחקירים
לאומיות ופוסט-לאומיות; אבולוציה לאומית; אין חלופה לצבאיות; צבאיות והומניזם; המשורר הלאומי ההונגרי שנדור פטופי; שימוש בכוח למטרות צודקות; אודסה כשטח כבוש; המודל של אודיסאוס; מי יכול לחולל את המהפכה העברית?
15/07/2022  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il