|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
פוטין וארדואן, סוצ'י [צילום: AP]
על-רקע מלחמת רוסיה באוקראינה

פוטין וארדואן יוצרים שת"פ לצד אינטרסים מנוגדים

נשיאי רוסיה וטורקיה נפגשו בשבוע שעבר, כאשר דווקא על-רקע המלחמה באוקראינה - היחסים בין המדינות חשובים במיוחד לשני הצדדים במקביל, יש להן גישות מנוגדות - בעיקר בנוגע לסוריה טורקיה הופכת להיות צינור עיקרי שדרכו רוסיה עדיין יכולה לקיים קשרים כלכליים מסוימים עם המערב
13/08/2022  |   בת-חן דרויאן-פלדמן, גליה לינדנשטראוס, ארקדי מיל-מן   |   כתבות   |   מלחמת רוסיה באוקראינה   |   תגובות

ב-5 באוגוסט נפגשו נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ונשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, בעיר הנופש סוצ'י שרוסיה. רק לפני שבועות אחדים נפגשו פוטין וארדואן בפסגה משולשת של פורום אסטנה בטהרן, אשר כלל גם את איברהים ראיסי, נשיא אירן. ארדואן צפוי להשתתף בספטמבר במפגש באוזבקיסטן של ארגון שנגחאי לשיתוף פעולה (SCO), בו טורקיה מוגדרת כ"שותפת דיאלוג".

הפגישה הקצרה בטהרן בין נשיאי רוסיה וטורקיה ארכה כשעה, לעומת הפגישה בסוצ'י שנמשכה כארבע שעות. הזמן העיד על מאמציהם של שני הצדדים לשתף פעולה, הגם שקיימים ביניהם ניגודי אינטרסים ניכרים. המשלחת של ארדואן לרוסיה כללה את שרי ההגנה, החוץ, האוצר, האנרגיה והחקלאות, ואת ראש ארגון הביון. בין הנושאים שעסקו בהם היו סחר, אנרגיה, הסכם התבואה עם אוקראינה, כמו גם סוריה והסכסוך בנגורנו-קרבאך.

בה בעת, הפגישה הדגימה את מאמציו של ארדואן לתמרן בין רוסיה לבין המערב, תוך שמירה על אינטרסים טורקיים בזירה החמה של הים השחור. פוטין מצידו מעוניין לחזק את הקשרים עם טורקיה, החברה בנאט"ו, כדי להמשיך ולנסות לתקוע טריז בינה לבין המערב, כפי שבא לידי ביטוי עוד ב-2017, במכירת מערכת ההגנה האווירית S-400 לטורקיה. מהלך זה הוביל לסילוק טורקיה מפרויקט ה-F-35. זאת, אף שהחברות בנאט"ו נותרה רכיב מרכזי בתפיסת הביטחון הטורקית. אנקרה, על-אף התנגדותה הראשונית, אף אפשרה את תחילת צירופן של שבדיה ופינלנד לברית - התפתחות שהיא לצנינים בעיני מוסקבה.

אחד הנושאים על סדר היום בפגישה בסוצ'י היה שיתוף הפעולה בתחום האנרגיה בין רוסיה וטורקיה, נושא בעל חשיבות רבה לשני הצדדים. פרויקט אנרגיה משמעותי הוא טורקסטרים (TurkStream), צינור גז העובר מרוסיה לטורקיה ומהווה חוליה באספקת הגז מרוסיה למזרח ולמרכז אירופה.

הטורקסטרים פועל באופן הרציף ביותר בהשוואה ליתר צינורות הגז המעבירים גז מרוסיה לאירופה (אם כי רוסיה הפסיקה ביוני למשך שבוע את אספקת הגז בטורקסטרים, בטענה של עבודות תחזוקה), ופוטין אף הדגיש, בפגישה בסוצ'י כי אירופה צריכה להיות "אסירת תודה לטורקיה על הבטחת מעבר הגז החלק" דרכה. לארדואן חשוב לשמר את אספקת הגז הרוסית לקראת החורף הקרוב ולמנוע אי-סדירויות. הישג נוסף לפוטין בהקשר זה הוא הסכמת ארדואן לשלם באופן חלקי ברובל עבור אספקת הגז לטורקיה, בניגוד לעמדת רוב מדינות המערב, אשר דחו דרישה זו.

רוסיה מחפשת נתיב עוקף עיצומים
ספינת משא במיצרי בוספורוס [צילום: אמרה גורל, AP]

שיתוף הפעולה בתחום האנרגיה בין המדינות מתבטא גם בבניית תחנת הכוח הגרעינית הראשונה בטורקיה ובתפעולה העתידי על-ידי החברה הממשלתית הרוסית רוסאטום במימון הבנק הרוסי סברסנק, אשר נתון לסנקציות מערביות. לאחרונה החלה הבנייה של היחידה הרביעית והאחרונה בתחנת הכוח והועברו לטורקיה 5 מיליארד דולר, רבע מתקציב הפרויקט. הובטח גם ששתי העברות בהיקף דומה יבוצעו בקרוב, על-מנת להפיג את החששות בטורקיה מכך שהסנקציות על רוסיה יגרמו עיכובים בפרויקט.

תחנת הכוח, האמורה לספק בעתיד 10% מאספקת החשמל בטורקיה, קריטית לאוכלוסייה הגדלה. ארדואן הדגיש את חשיבות סיום הפרויקט בזמן בשנת 2023 (שבה יצוינו 100 שנה לרפובליקה הטורקית וכן צפויות להתקיים בחירות) ללא דחיות ותקלות. הציפיה היא, שב-2023 היחידה הראשונה בתחנת הכוח אכן תחל לפעול.

רוסיה, אשר נתונה תחת לחץ חריף של סנקציות מערביות, מחפשת דרכים חלופיות להקל על הכלכלה שלה ומייעדת לטורקיה תפקיד חשוב בכך. בשנים האחרונות נרשמה עלייה משמעותית בסחר בין שתי המדינות, נתון שפוטין התפאר בו. טורקיה ורוסיה מתכוונות להמשיך ולהאיץ את היחסים הכלכליים ביניהן, בין היתר בתחומי הסחר, בנייה, חקלאות ותיירות.

יתר על כן: רוסיה, שברצונה לעקוף את הסנקציות, יזמה מגעים עם חמישה בנקים טורקיים במטרה להחיל שימוש בכרטיסי אשראי רוסיים דרך מערכת ה-Mir. כדי לקדם מהלך זה התקיימו מגעים בין ראשי הבנקים המרכזיים של שתי המדינות. ביכולתם של מהלכים אלה לחזק את הרובל ולסייע בייצוב הכלכלה הרוסית. בנוסף, טורקיה היא בין המדינות הבודדות המקיימת קשרי תעופה עם רוסיה, והיא מהווה יעד תיירותי ותחנת מעבר חשובה לאזרחי רוסיה, במיוחד לאחר הפלישה לאוקראינה.

עם זאת, לא ברור עדיין האם הידוק היחסים המסחריים עם רוסיה לא יוביל חברות מערביות הפועלות בטורקיה לצמצם ואף להפסיק את פעילותן בה. יש לציין, שפוטין הודיע בתחילת הפגישה, כי הוא מצפה לחתימה על מזכר הבנות בתחום הכלכלי, אך היעד לא הושג, ככל הנראה עקב סירובו של ארדואן לחתום על המסמך.

הישג משמעותי נוסף הוא הסכם התבואה, שנחתם לאחרונה בתיווך של טורקיה והאו"ם בין רוסיה לאוקראינה. ספינות ראשונות כבר עשו את דרכן מאוקראינה לטורקיה. ההסכם אמור לאפשר לאוקראינה לייצא דגנים, וכך לא רק לסייע למצבה הכלכלי שלה, אלא גם לביטחון התזונתי במדינות עולם שלישי רבות ובפרט במזרח התיכון. הסכם זה מאפשר גם לרוסיה לייצא תוצרת חקלאית ודשנים, מענפי הייצוא החשובים למדינה, וכך להקל עליה להתמודד עם הסנקציות. עקב השפעתו החיובית הצפויה מבחינת הורדת מחירי המזון העולמיים, התיווך הטורקי בהקשר של הסכם התבואה התקבל בברכה בבירות מערביות.


טורקיה מתמרנת - וגם תשלם מחיר
המל"ט הטורקי ביירקטאר TB2 [צילום: AP]

הסוגיה הסורית גם היא נידונה בסוצ'י. בסוריה, כמו גם בלוב ובנגורנו-קרבאך, האינטרסים של רוסיה וטורקיה מנוגדים. מבחינת ארדואן, מבצע צבאי נוסף בצפון סוריה הוא לא רק אינטרס ביטחוני ראשון במעלה, אלא גם חשוב מבחינת הזירה הפנימית, לקראת הבחירות ב-2023. ההשפעה הרוסית בסוריה, כמו גם האירנית, בפרט במחוז אידליב ומול הכורדים, מחייבת אותו לזהירות ולתיאום ולו מוגבל עם מוסקבה.

לפני ביקורו של ארדואן, קרא דוברו של פוטין לטורקיה להימנע מצעדים העלולים להביא לחוסר יציבות בסוריה ולהעמיד בסכנה את "שלמותה הטריטוריאלית והפוליטית". עם זאת, רוסיה הדגישה שהיא מתייחסת בהבנה לדאגותיה של טורקיה בקשר לשיקולי הביטחון שלה. ארדואן ופוטין סיכמו לפעול בשיתוף פעולה על-מנת להילחם בארגוני הטרור השונים (אף כי ברור שלשתי המדינות סדרי עדיפות הפוכים לגבי הארגונים הבעייתיים), והסכימו שחשוב לקדם פתרון מדיני בסוריה. זאת, למרות שבטווח הנראה לעין קשה לדמיין מצב שבו טורקיה תסכים לסגת מהשטחים בהם היא שולטת בצפון סוריה.

הפגישה בסוצ'י מסמלת את הרצון הרוסי והטורקי להעמיק את שיתופי הפעולה בין המדינות, המתקיימים במקביל לניגודי אינטרסים רבים ביניהן. אחד הבולטים שבהם הוא מכירת נשק טורקי לאוקראינה, ובייחוד כטב"ם ביירקטאר TB2, אשר הסב נזק משמעותי לכוחות הרוסיים באוקראינה. טורקיה גם אינה מעוניינת להגיע למצב בו הים השחור הוא בדומיננטיות רוסית. מבחינתה, היחסים עם קייב לא רק סייעו בעבר לאזן את ההשפעה הרוסית בים השחור, אלא היה בהם גם רכיב של שיתוף פעולה ביטחוני.

עם זאת, בזכות הקשרים עם אנקרה, רוסיה יכולה להקל את המצב הכלכלי המורכב שהיא נתונה בו, ואילו טורקיה מרוויחה מבחינה כלכלית וגם ממקמת את עצמה כמתווכת - לא רק בין רוסיה לאוקראינה, אלא במידה מסוימת גם בין רוסיה למערב. טורקיה הופכת להיות צינור עיקרי שדרכו רוסיה עדיין יכולה לקיים קשרים כלכליים מסוימים עם המערב, וארדואן מצליח להלך בין הטיפות תוך כדי שמירה על האינטרסים של טורקיה.

עם זאת, אין להקיש בירושלים ממרחב התמרון שמאפשר המערב לטורקיה ביחסיה עם רוסיה, שכך תנהג וושינגטון מול ישראל אם תרכך עמדות מול רוסיה. היחס לאנקרה מושפע בראש ובראשונה מהיות טורקיה חברה בנאט"ו וממיקומה המרכזי בזירת הים השחור. בנוסף, אין להמעיט ממשמעות המחירים שטורקיה כבר משלמת וצפויה עוד לשלם בעתיד בגין הניווט בין מוסקבה למערב, הן בהקשר של מגבלות על רכש ביטחוני מהמערב, והן בהקשר ההיסוס של חברות מערביות לגבי המשך הפעילות הכלכלית בה.

הכותבים הם עוזרת מחקר וחוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  13/08/2022   |   עודכן:  13/08/2022
בת-חן דרויאן-פלדמן, גליה לינדנשטראוס, ארקדי מיל-מן
+הפיקוד הבכיר של צבא רוסיה עזב את חרסון
20:52 13/08/22  |  עידן יוסף
דיווח באוקראינה: הפיקוד הבכיר של צבא רוסיה באזור חרסון עזב את העיר, ככל הנראה ברקע התגברות התקיפות האוקראיניות באזור וניתוק הגשרים וצירי האספקה אליה בשבועות האחרונים.
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 ארמגדון 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פוטין וארדואן יוצרים שת"פ לצד אינטרסים מנוגדים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חשדנית
13/08/22 17:42
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמת רוסיה באוקראינה
הלילה נהרגו שלושה בני אדם (בהם נערה בת 13) ותשעה נפצעו בהפגזה רוסית על אזור מגורים בעיר ניקופול בדרום אוקראינה. ע"פ הרשויות באזור כ-40 בתים ניזוקו בהפגזות. הלילה התייחס הנשיא זלנסקי לפגיעה הקשה בבסיס האווירי הרוסי בחצי האי קרים ואמר בין השאר: "ביום אחד בלבד איבדו הכובשים עשרה מטוסי קרב - תשעה בקרים ועוד אחד לכיוון זפוריז'יה. הכובשים סובלים גם מאבידות חדשות של כלי רכב משוריינים, מחסנים עם תחמושת ונתיבים לוגיסטיים".
11/08/2022  |  יאיר נבות  |   יומני בלוגרים
מדינות ה-G7 מגנות (יום ד', 10.8.22) את הכיבוש של רוסיה בתחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה וקוראות למוסקבה "להחזיר מיד את השליטה המלאה" לאוקראינה.
10/08/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
"מבחינתי משמעות המילה 'בלתי אפשרי' היא 'אפשרי בעתיד'", אומר שר ההגנה האוקראיני, אלכסיי רזניקוב. ויש לו סיבה טובה, מעיר אקונומיסט. בשנת 2014, כאשר רוסיה פלשה לחצי-האי קרים, סירבה ארה"ב להעניק לאוקראינה טילי נ"ט "ג'אוולין"; היא החלה לשלוח אותם ב-2017 ושוב בכמויות גדולות החל מפברואר השנה. טילי נ"מ "סטינגר", שלא נשלחו אף הם באותה עת, החלו להגיע במרס השנה. מטוסי אף-16 עשויים להביא בהמשך.
10/08/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
ליל דמים במחוז דניפרופטרובסק בדרום מזרח אוקראינה - מושל המחוז וולנטין רזניצ׳נקו מסר ש-21 בני אדם נהרגו הלילה בהפגזות רוסיות במחוז. 11 בני אדם נהרגו ו-13 נפצעו באזור העיר ניקופול, צפונית לנהר ה"דנייפר" ועשרה נוספים נהרגו מעט מזרחה משם בעיירה מרהאנץ.
10/08/2022  |  יאיר נבות  |   פודקאסטים
הצבא האוקראיני טוען כי תקף בסיס אווירי גדול בעומק חצי האי קרים הכבוש. לפחות 12 פיצוצים התרחשו בבסיס האווירי "סאקי" של חיל-הים הרוסי, וגרמו לתמרת עשן ענקית.
09/08/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
זלמן שובל
זלמן שובל
ראשת ממשלת איטליה ג'ורגיה מלוני החליטה לשים קץ לעשרות שנים של שלטון בלתי יציב ורעוע ולעתים מושחת שמנע מאיטליה למצות בצורה אופטימלית את הפוטנציאל שטמון בה
שמחה סיאני
שמחה סיאני
איך נפלת גיבור? איך נפלת עידו, אך לא בידיים ריקות    השארת אחריך ידיים מלאות במורשת קרב ואהבה למולדת, עם הטוב והפחות טוב שבה    בית חם הותרת אחריך אישה וצאצאים שיאהבו את הבריות ואת ה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il