|   15:07:40
דלג
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
מבצע עלות השחר. מלחמת התשה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

עת ל"הנץ החמה"

הסבבים החוזרים של מערכות טרטור קצרות ואלימות המשבשות את חייהם של מיליוני אזרחים ישראלים, חייבים להיפסק. באין פרטנר לשלום, על ישראל לשנות את הליכי הטיפול באירגוני המפגעים - בשליחות עצמם או בשירות זולתם. השינוי הפשוט והטבעי ביותר הוא אימוץ עקרון ההדדיות לשימוש בכוח: ה"חוק הבינלאומי" הוא הדדי תמיד או אינו קיים כלל!
11/08/2022  |   רפי לאופרט   |   יומני בלוגרים   |   מבצע עלות השחר   |   תגובות

מבצע "עלות השחר" הוכן ונוהל היטב וכפתרון זמני לבעיית חופש הפעולה וביטחון המעש של "הג'יהאד האיסלאמי" נראה שהשיג את מטרתו העיקרית לפחות בטווח הקצר. אנו יודעים מניסיון העבר שמכות צבאיות מוצלחות גם כשהן כואבות לשעתן הן לא יותר מפתרון זמני. סבבי הלחימה החוזרים ונשנים הם אחד הביטויים המובהקים לניהול מלחמת התשה בשלבים של ארגון תת-מדינתי במדינה שלפחות מבחינה צבאית חזקה ממנו עשרות מונים. כאשר ארגון כזה מוצא לו תומך מדינתי או מעצמתי, הופך הוא בידם לכלי נשק יעיל להפעלת לחץ על יריבים גדולים ובינוניים שנוח להיאבק בהם באמצעות "שליחים" מבלי להיחשף למענים ישירים וכואבים או לשחיקה הדדית.

ישראל הסתגלה במשך עשרות שנים להתנהל בין קווי התיחום שקצב לה "העולם"; מבחינה זו העולם ה"נאור" והבלתי-נאור נוהג באותו אופן. באמצעות גיוס כוחות "אידאולוגיים" או אינטרסנטיים מבית, מנע מישראל לשנות את גישתה הבסיסית כך שמבצע "הנץ החמה" נותר מהלך בשרשרת הבלתי נגמרת של מהלכי שחיקה חסרי-תכלית. מלחמת התשה מסתיימת כמלחמה קונבנציונלית כאשר אחד הצדדים מגיע למסקנה שאין הוא מתקרב למטרתו והמשך הלחימה מזיק יותר משהוא מועיל. מי שחיים מניהול מלחמות התשה בזכות הסיוע מהאפוטרופסים שלהם אינם רואים בה מלחמה אלא "תעסוקה מועילה" או הכרחית. במקרים אלה ההנהגות והשכבות העליונות תומכים בלחימה משיקוליי וקרה והישרדות פוליטית ושאר הציבור נסחף אחריהם. מצב זה הופך לנקודת תורפה אצל הארגון המוביל את הלחימה אם הצד האחר יודע לחשוף את "הבלוף" לציבור הרחב והסובל ממנה בדרך כלל. מלחמת התשה טרוריסטית היא תמיד מפלטו של החלש שאינו מסוגל ליותר ואינו יכול להשפיע די הצורך אם אינו עושה שימשו בטרור - כלומר בפגיעה באזרחים חפים מפשע.

העובדה שישראל מתפתה לניהול מלחמות התשה לאורך גבולותיה מול אירגוני טרור פלשתינים כבר עשרות שנים, היא שגיאה אסטרטגית שהופכת חמורה ככל שאנו גוררים רגליים בהחלטה להיפרד ממנה. התמיכה מבית במדיניות זו היא על גבול הבגידה במולדת, משום שלהערכתי תפקידה לשמר "עד להזמנות הפוליטית הבאה" את האפשרות לחזור לתוכנית החלוקה הידועה לשמצה "כתוכנית אוסלו".1

מלחמות ההתשה הללו מחליפות תומכי-על עם השינויים הגלובליים העוברים על האזור כאשר מקורות כוח הלחימה הזול הם הפליטים הפלשתינים של מלחמות 48' ו-67' או צאצאיהם עד דור רביעי או חמישי (שכבר מזמן אינם פליטים) וחוגים איסלאמיים קיצוניים שכשלון ה"אביב הערבי" מחייב אותם למצוא לעצמם מטרה חלופית "שתפרנס אותם". יציאת ארה"ב מהאזור מציעה ותציע להם עוד יותר בעתיד את ישראל כתחליף. אם תתבססנה כאן מעצמות אחרות דוגמת רוסיה או סין, תהיינה הן האויב הגדול וישראל האויב הקטן כבשני העשורים האחרונים.2 מלחמת ההתשה מאפשרת ליריבי ישראל לנהל נגדה מלחמות "דה-לוקס" בה הסיכון שהם נוטלים על עצמם קטן יחסית ואילו ישראל חיה מאירוע לאירוע מצב שהוא שיבוש חיים משמעותי של ציבורים רחבים במדינה. נזקיה של מלחמת התשה הם חומריים והרבה יותר מכך - מורליים ופסיכולוגיים ולמעשה אין סיבה הגיונית או הצדקה לנהל את הביטחון השוטף באופן שעושה זאת ישראל.

ברור ש"הג'יהאד" ספג מכה צבאית ונזק חומרי ואנושי ממשי, אולם את הנזק האנושי הם יודעים להכיל טוב מאיתנו על שום התרבות המנחה אותם. על הנזק החומרי מפצים הגורמים החיצוניים המפעילים את אירגוני הטרור "כמערכות שיגור חימוש מונחות מרחוק" שגמישותן גדולה בהרבה מזו של המערכות האוטונומיות שאנו מפתחים ומבוהלים מצל-עצמנו בהפעילנו אותן על ההעזה. גם במבצע הנוכחי לא למד ה"ג'יהאד" דבר ברמה האסטרטגית. הפיקוד העליון הצבאי אומנם מתחלף אך "הפיקוד המדיני" נשאר על-כנו והמקורות הכספים, המידע, הידע ובסיסי תשתיות האמל"ח - היו, הווים, ויהיו ואף יתחזקו לאחר זמן מה, אם נמשיך לטפל בהם באותה דרך. שיטת העבודה של ישראל איננה טובה מפני שהיא מנסה לטייב ולמצות באופן מירבי את המערכות הקיימות במקום "להפוך את השולחן" ולנהל משחק אחר...

לטעמי, במיוחד לאחר מה שאנו רואים באוקראינה, טאיוואן ומרכז אסיה (אפגניסטן בעיקר) מתייחסת ישראל ברצינות רבה מדי לזירה הבינלאומית הפורמלית: בתחום ההיענות למה שמכונה "החוק הבינלאומי" - מראית עין של כללים שנכתבו כמעט אך ורק בכדי להגביל את פעולותיהן של ישראל ומדינות קטנות ובינוניות. מעצמות אינן שועות להם, אירגוני הטרור מנצלים אותם לתועלתם והרוב מחליטים בעצמם מה מתאים להם ומה לא. הגיע הזמן לשנות גם את הגישה שלנו ובראש וראשונה כחלק מהשינוי לפרוש מבית הדין הבינלאומי בהאג, או להשעות את חברותנו בו. המבחן האולטימטיבי של ישראל ריבונית חייב להיות הגנה אופטימלית על חיי אזרחיה.

הכלל החדש בהפעלת מערכות אוטונומיות חייב להיות: ציות על בסיס של הדדיות! ישראל תכבד את החוקים והתקנות רק כלפי מי שיקפיד לעשות כך כלפיה. אפשר כמובן שעמדה כזו תזכה לביקורת של כל "המופתעים" על ההעזה, אבל מי שמתיימרת להיות מעצמה אזורית, חייבת לנהוג ככזו.3 הואיל ואירגוני טרור מטבעם אינם מצייתים לחוק הבינלאומי ולחוקי המוסר "המערביים" - תראה ישראל עצמה חופשית לפעול מולם לפי האינטרסים הלאומיים שלה וחוקי המוסר שלה. זו הרחבה משמעותית של חופש הפעולה וניחוּת משמעותי של חופש ההאשמה. את הכללים החדשים יש לדברר מול כל האוכלוסיות האזרחיות המכילות-שומרות-מטפחות-מגינות על גורמי טרור, מנהיגיהם ואמצעי הלחימה שלהם. לא עוד חסינות משום מין או סוג.

במקרים אחרים בעלי אופי דומה למבצע הנוכחי, תוביל גישה זו לתהליך חדש ואפקטיבי הרבה יותר של הלחימה בתשתיות הטרור המאוחסנות במרכזי אוכלוסין אזרחיים וחוסות בצילם. לקראת פעילות חיסול של גורמי טרור ואמצעיהם, על ישראל להגדיר ולהכריז על אזורים הכוללים מחסות לטרור על כל שלוחותיו וצורותיו - אזור מלחמה פוטנציאלי מאוים. עליה להודיע פומבית שכל מי שימצא בו אחרי ההכרזה (לרבות אזרחים לא לוחמים ואורחים מכל סוג ומין) חייב לפנותו תוך פרק זמן קצוב וכי לאחריו יותקף האזור צבאית. עד להודעה חדשה מטעם ישראל כל מי שיימצא באזור אחרי המועד הנקוב בהודעה הראשונה ייחשב גורם עויין.

גישה זו תאפשר טיפול שורש בכל תשתיות הטרור מכל סוג באזור הנקוב כאזור מלחמה. תקיפה תעשה ע"י חמ"מים מותאמים ליעד ולהישג הנדרש בעיקר בדרך האויר אבל לא רק. כל ההתראות הדרושות תינתנה מראש לתקופה מוגדרת ללא צורך בתרגילי "הקש בגג", טלפונים מרמזים ודומיהם.

מלחמות התשה "דה לוקס" חייבות לבוא אל קיצן. אם נוקטת ישראל יוזמה מעין זו, יהיה הצד השני נתון לאותם כללי משחק סימטריים ולאותם אילוצים ואי-נוחות הנובעים מיוזמות מלחמתיות נגד אזרחים שלווים וכוחות מזויינים גם יחד. לא עוד קפריזות של אירגוני טרור או מפעיליהם מנגד.

הרחקת אזרחים מאזורי לחימה פוטנציאליים אינה מהווה גירוש אלא מכוונת למניעת פגיעות בנפש מבלתי לוחמים, במציאות בה אירגוני טרור מונעים עזיבה כזו במטרה להפוך את האזרחים למגינים חיים מפני תקיפת האויב. אין להשלים עם התחכמויות אלה. בתום תקופת מעשי האיבה, יוכלו האזרחים לפי שיקול דעתם לחזור למקומותיהם ולהשתקם בהם. מטרות צבאיות תשארנה אובייקט מאוויים כל עוד לא תפורקנה.
באותו הקשר נכון להצביע על עוד שתי חולשות שהסתמנו במבצע הנוכחי:

חולשת גמישות התקיפה מהאוויר (אוטונומית או מוכוונת אדם) של מטרות איכות כגון משגרים מרובי קנים או כבדים הממותקנים לירי באזורי מגורים. יעד ההשמדה בתקיפה מהאוויר של מטרות מסוג זה צריך להיות דומה לזה של "כיפת ברזל" - 95%. ניהול המערכה כאשר רוב המטרות מושמדות מהאוויר או מרחוק באש מדויקת יקצר מאוד את הלחימה ויוזיל את עלותה אם יבוצע תקופתית ובאינטנסיביות הדרושה. בדרך זו ניתן להשמיד בהדרגה ושיטתיות את "ערי המנהרות התת קרקעיות" בעזה רבתי תוך זמן לא רב. הציבור האזרחי העזתי יבין את המשמעות ואפשר שיתעורר לקראת אחד מן השניים: החלפת מקום המגורים (שיצור חופש פעולה לצבא) או התנגדות גוברת לפעילות טרור משטחי המגורים שיגביל את אירגוני הטרור - שתי האפשרויות תהווינה שיפור רב ביחס למצב הקיים.

מהכנסה מוגברת של כטב"מים תוקפים משוטטים לאזור הלחימה, מתבקש מודיעין מטרות בזמן אמיתי ושימוש בכלים אוטונומיים וסגירת מעגלי אש אוטומטית - כלומר: מערך התקפה-הגנה משולב שיגיב על תקיפת המגזר האזרחי וניסיונות ליירט תוקפים מאויישים ובלתי מאויישים כאחד - תגובה מערכתית מהירה באמצעות אותה מערכת לחימה. מערכות מורכבות ויקרות תכבדנה מאוד על אירגונים תת-מדינתיים לנהל ביעילות הטרדות צבאיות נגד ישראל. המציאות הישראלית אינה דומה לזו שבמדינות אחרות ואל לנו לסייג עצמנו לקונבנציה ההגנתית שלהם. ניהול תהליכי המניעה - מל"מ (מלחמה לפני המלחמה) מתוך חופש פעולה מירבי, יקטין את כדאיות ויעילות השימוש במערכים הרקטיים שיעדם הוא בראש וראשונה שיבוש החיים האזרחיים. כיפת ברזל כיום ובעתיד מערכי יירוט-תקיפה לייזריים, רק מצדיקים שינוי בגישה היישומית.

הערות

1. על-רקע העובדה שדעת הקהל בישראל זזה ימינה ולפחות רוב הציבור היהודי אינו רואה בתוכנית אסלו תוכנית מדינית קבילה, שעה שהערבים אינם מוכנים לוותר על חזרה לגבולות 67'. המשך גרירת הרגליים תוך קיום ויכוחי-סרק חסרי תכלית, בשאלה מהי מדינה יהודית והיכן הם גבולות ריבונותה, מותירה סיכוי למלחמות התשה מתמשכות, שוחקות את הציבור וגורמות לישראל נזקים כלכליים ללא שום הצדקה.
2. מסוכן הרבה יותר יהיה אם מעצמות אלה תשתמשנה בטרור האיסלאמי על מוצאיו ושלוחותיו השונים כמנגנו ייצוב או העצה של חדירתם לאזור ע"ח ישראל, כפי שהיה ערב מלחמת יום הכיפורים.
3. ובין היתר להעביר מחאה חריפה אך הפעם שקטה לסעודיה על הגינוי שפרסמה נגד פעילות ישראל במבצע. לא יהיה שת"פ עם סעודיה אם תסטה לכיוון זה, ומוטב שתדע זאת כבר עכשיו.

תאריך:  11/08/2022   |   עודכן:  11/08/2022
רפי לאופרט
+"עלות השחר" - קריאת השכמה!
13:38 11/08/22  |  יורם אטינגר   |   לרשימה המלאה
מבצע "עלות השחר" מהווה קריאת השכמה למעצבי מדיניות ודעת קהל הנוקטים במדיניות המבוססת על דיפלומטיה ותקווה ל"סדר עולמי חדש" ול"מזרח תיכון חדש"
[צילום: פאטימה שבאייר, AP]
+כי בתחבולות תעשה לך מלחמה
09:49 11/08/22  |  דב גולדפלם   |   לרשימה המלאה
הערמה והטעיית האויב היא טקטיקה ('תחבולה') צבאית עתיקת יומין וכל חובבי היסטוריה יכולים להצביע על מקרים כאלו
מפתיעים את האויב [צילום: רם לחובר/לע"מ]
+במזרח תיכון מטורף החמאס ארגון אחראי
08:51 11/08/22  |  איתן קלינסקי   |   לרשימה המלאה
אני רוצה להביע מלים טובות למי שהיה בעבר ראש ממשלה בנימין נתניהו, שבימיו הסתמנה לראשונה המגמה להתייחס אחרת לחמאס, כי המאס הוא אויב של הג'יהאד, כך שישראל והחמאס הם אויב משותף לג'יהאד
ארגון אחראי [צילום: עטיה מוחמד/פלאש 90]
+החלטת חמאס שלא להשתתף בלחימה
08:22 11/08/22  |  יוני בן-מנחם   |   לרשימה המלאה
לארגון חמאס היה מגוון של שיקולים מדוע לא להשתתף במערכה נגד ישראל לצד הג'יהאד האיסלאמי. חמאס פועל על-פי האינטרסים שלו ומקפיד על עצמאות ההחלטה שלו למרות שגם הוא מקורב לאירן
שיגור רקטות לשטח ישראל מהרצועה [צילום: עבד רחים חטיב/פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבצע עלות השחר
אפרים גנור 1 שב ומוכיח שלמד בבי"ס עממי והוא בקי בפעולות הכפל והחילוק במספרים עד שתי ספרות. ללא קושי רב הצליח לחבר את כל המפלגות שנותרו בקואליציה הנוכחית עם כמעט כל מי שלא נמצא בה ולאחר שהוסיף לרשימה את איזנקוט המתלבט עם שני מנדטים "פרטיים" משלו שטרם נולדו, את "הציונות החדשה" ואת עבאס ("רע"ם") עם 2 המחבלים ממפלגתו שקטלו את שלימות הקואליציה הקודמת - הוא בוחר את הסקר הנוח ביותר מבין הסקרים האחרונים ומסכם את החבילה שהרכיב ל-61 מנדטים. זה רציני?! - בעיני לא.
10/08/2022  |  רפי לאופרט  |   יומני בלוגרים
מבצע "עלות השחר", הסתיים. גם העיתונות תסיים בקרוב את עיסוקה, במריטת הנוצות ההדדית, המחנה האחד ממחנהו של היריב, ולהפך. עם ישראל שוב יחזור לשכון לבטח בביצה הרדודה של ביטחון לכאורה, עד לקרב/מלחמה הבאים. ומה עם הקרב על התודעה? האם הפסדנו בקרב החשוב מכל?
10/08/2022  |  מרדכי ליפמן  |   יומני בלוגרים
יאיר לפיד ובני גנץ ואביב כוכבי ונפתלי בנט, ונושאים עימם באחריות ובמחמאות כל שרי הממשלה, ניהלו את מבצע "עלות השחר" למופת. בלי היהירות של בנימין נתניהו ובלי התבהלה שלו, לעילא ולעילא. נכון כותבת היום סימה קדמון בידיעות אחרונות כי הצלחת מבצע צבאי אינה מותנית בהצבת גנרל בראש הממשלה.
10/08/2022  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
חלק חמישי בסדרת שיחות עומק, "מסע בנתיבות החיים", עם האלוף (מיל') יוסי בכר, שהוא במילואים סגן מפקד פיקוד הדרום מאז 2018. בשיחה זאת הוא מתאר מן החפ"ק את מבצע "עלות השחר", משווה אותו למבצעים קודמים בעזה ומעריך את ההתפתחויות בעתיד. לדבריו, מפקד החמאס סינואר השתחרר מן הכלא בעסקת שליט והתחייב לשחרר באותו אופן את חבריו. לכן כמעט שאין סיכוי שהוא יחזיר את גופות הלוחמים הישראלים מבלי שנשחרר מן הכלא רוצחים עם דם על הידיים, וזה לא יקרה.
10/08/2022  |  אורי מילשטיין  |   פודקאסטים
השנקל שלי בדיון על היציאה למבצע "עלות השחר" ללא דיון בקבינט המדיני-ביטחוני:
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il