|   15:07:40
דלג
  מיכאל מירו  
עיתונאי אזרחי וחוקר בתחומי חברה וסביבה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
עולם כמנהגו נוהג [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]

חודו של קול

כשמדברים על דמוקרטיה, יוצאים מהנחה שזהו שלטון העם, העם הבוחר את נציגיו לתקופה מוגבלת, אלא שהדיון לגבי קבלת ההחלטות נותר ללא מענה
14/08/2022  |   מיכאל מירו   |   יומני בלוגרים   |   בחירות 2022   |   תגובות

הדמוקרטיה הישראלית משוועת לאוויר נקי משקרים, מניפולציות ומראית עין. לכאורה הכל עובד בסדר, הנה היו פריימריז במפלגת העבודה. ראשי המפלגה קופצות וקופצים מאושר ש-57.4% מהמתפקדים השתתפו בחגיגה הדמוקרטית של בחירת הנציגות והנציגים לכנסת. ובליכוד, שם יש 140,000 מתפקדים ורק 79,735 מהם טרחו והגיעו לממש את זכותם כחברי מפלגה נאמנים.

למה בעצם אני מספר את כל זה? הרי גם בבחירות כלליות לא משתתפים כולם. אני מעלה את הסוגיה הזו כי מי שהתפקד למפלגה, מרגיש מחויבות אישית, משלם דמי חבר ואם הוא לא מגיע לממש את אחת המשימות העיקריות כחבר אז יש בעיה. קשה להאמין שכולם נסעו לחו"ל או חולים. נכון יותר להניח שיש חוסר שביעות רצון מבעבע, הצבעה ברגליים. במפלגה שבה לא כל המתפקדים משתתפים בתהליך יש בעיה מבעבעת.

כשמדברים על דמוקרטיה, יוצאים מהנחה שזהו שלטון העם, העם הבוחר את נציגיו לתקופה מוגבלת, אלא שהדיון לגבי קבלת ההחלטות נותר ללא מענה. המקובל הוא שגם חודו של קול נחשב ניצחון. כך גם מתקבלות ההחלטות בפרלמנטים כך גם מתקבלים חוקים. מקדשים את חודו של קול ולעיתים בכנסת בתנאים מסוימים 61:59

תאמרו, עולם כמנהגו נוהג ואלה פני הדמוקרטיה. כן, אני מעדיף לשאול שאלות ולתהות האם לא ניתן לחיות אחרת. למשל להגיע להסכמות. אך לפני כן, כשיש פריימריז, יש להבהיר לחברי המפלגה שבהיותם הגוף הבוחר עליהם להתחייב להגיע להצבעה, או לנטוש. אני יודע שמפלגות זקוקות לכסף, אך יותר מכל הן זקוקות לבוחרים ובמקרה של הפריימריז להתחייבות פעילה של חברי הגוף הבוחר.

זה לא עניין טכני זו מהות. ראשי מפלגות רבים מעדיפים לנהל מפלגות שבהן אין מנגנונים דמוקרטיים וכך הם ממנים ומפטרים ככל העולה על רוחם. הפריימריז אפיינו את הליכוד, העבודה, מרצ, ציונות דתית וכו'. מרבית המפלגות הדמוקרטיות הנהיגו גם מינויים בשיריונים. המחשבה היא להעצים את האטרקטיביות של המפלגה בעיני בוחרים. במילים אחרות אין די בגוף הבוחר שעשה את שלו, ראש או ראשי המפלגה רוצים חותמת שלהם. בנקודה זו נזכיר למפלגות שמבצעי התפקדות רצויים בתנאי שבוחרים במתפקדים שיצביעו למפלגה בכנסת. בישראל כמו בישראל כל פרצה מנוצלת, זו רק הערה שחשוב שרשם.

אז מה המסקנה? שאל מול הרצון להגיע להסכמות, אנחנו בני האדם רוצים שמישהו יוביל אותנו. למה להתאמץ אם בלאו הכי יש שריונים. אולי מה שמונע מרבים להשתתף בבחירות הכלליות הוא שמדובר ב-20 אחוזים. לסיום, אציע לעשות חישוב מסלול מחדש. אם החלטנו להתפקד למפלגה בואו נהיה רציניים ונשתתף בתהליך ביושר ובהגינות. אם נבחרנו לכנסת, לא נעדר מדיונים והצבעות ונשתתף בכל הצבעה באשר היא. כן, זה גם יגרום לח"כים לצמצם את הכמויות והעודפים. במילים אחרות, נפרד מהאמירה הרוב קובע, נשתתף בעשיה ונלחץ להגיע להסכמות והבנות.

תאריך:  14/08/2022   |   עודכן:  14/08/2022
מיכאל מירו
+איזנקוט קיבל התחייבות לדמוקרטיזציה בתוך חצי שנה במחנה הממלכתי
23:05 14/08/22  |  עידן יוסף
סעיף שאפשר את צירופו של גדי איזנקוט למחנה הממלכתי מבטיח לייצר דמוקרטיזציה של המפלגה המאוחדת. לפיד הביע נכונות, אבל ברגעי ההחלטה המכריעים גנץ שלף מסמך מפורט שניסח המושך בחוטים מטעמו עו״ד רונן אביאני שקובע שבתוך חצי שנה מהקמת ממשלה, ועדה בראשות איזנקוט, יחד עם שופט עליון ופרופסור מומחה בתחום, תגבש מנגנון לקיום בחירות מקדימות לרשימה לכנסת ה-26. ההתחייבות הזאת תרמה לא מעט להחלטה הסופית של איזנקוט (חדשות 13), שככל הנראה קיבל עצה זו מחבר הכנסת לשעבר עפר שלח.

בהסכם בין הצדדים נכתב: "קבוצת איזנקוט מתחייבת שלא להתפצל מהסיעה". איזנקוט מצטרף ויהיה רשום על חוסן לישראל ולא רושם מפלגה עצמאית. על פתק הבחירות יהיה כתוב המחנה הממלכתי בראשות בני גנץ. אין הנהגה משותפת, יש מנהיג אחד. אומנם לפי החוק, איזנקוט רשאי להתפצל כשליש סיעה, אבל יש להסכם משמעות של הצהרת כוונות ומשמעות ציבורית אם יופר (ישראל היום).
+שי גלילי עותר בטענה לזיופים במקדימות בליכוד
22:59 14/08/22  |  עידן יוסף
שי גלילי, מבקר הליכוד שהפסיד במשבצת מחוז חוף, עותר וטוען לזיופים בשורה ארוכה של קלפיות שמנעו ממנו את הניצחון (חדשות 12).
+נתניהו סירב לשריין בליכוד נציג של הציונות הדתית
22:56 14/08/22  |  עידן יוסף
סמוטריץ׳ ביקש מנתניהו לשריין בליכוד נציג של הציונות הדתית כדי להקל על המו״מ עם בן-גביר, אך נתניהו סירב. במקביל סמוטריץ׳ נערך גם לאפשרות שהמו״מ עם בן-גביר יכשל ומקיים מגעים עם עמיחי שיקלי על ריצה יחד כגוש טכני. העדיפות הראשונה של כל המעורבים נותרה ריצה של בן-גביר וסמוטריץ'.
+איזנקוט מסרב להתחייב שלא יישב תחת נתניהו
22:18 14/08/22  |  עידן יוסף
גדי איזנקוט נשאל במהלך ההכרזה על הקמת המחנה הממלכתי האם יסכים לשבת תחת בנימין נתניהו כראש הממשלה, אך התחמק מתשובה ואמר: "איש ציבור, לא משנה אם הוא במועצה אזורית או בממשלת ישראל, לא יכול להתמודד לתפקיד ציבורי עם כתבי אישום. זה לא הנורמות שאנו רוצים לעצמנו כמדינה דמוקרטית שומרת חוק".
+ממוצע סקרי הטלוויזיה: 13 מושבים בלבד למחנה הממלכתי
21:54 14/08/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
מפלגתם של גנץ, סער ואיזנקוט נמצאת בפער של 10-9 מושבים מיש עתיד  ▪  בכל הסקרים הרוח הציונית אינה עוברת את אחוז החסימה  ▪  מקצת המפלגות בגוש לפיד מגרדות את אחוז החסימה מלמעלה
גדעון סער, בני גנץ, גדי איזנקוט [צילום: תומר נויברג/פלאש 90]
+סקר: פיצול בציונות הדתית יגדיל כוחה אך יבוא על-חשבון הליכוד
21:33 14/08/22  |  עידן יוסף
סקר חדשות 12: הכוח של הימין הדתי בפיצול עשוי לעלות מ-10 מושבים ל-13, אך הדבר עשוי להמעיט את כוחו של הליכוד ל-31 מושבים. על-פי הסקר, עוצמה יהודית מקבלת 8 והציונות הדתית 5.
+איזנקוט: "המדינה חייבת להבטיח שוויון מלא לכל אזרחיה"
21:05 14/08/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
הרמטכ"ל לשעבר בהתבטאות ראשונה מאז שנכנס לזירה הפוליטית: "גמלה בליבי ההחלטה שלא לשבת מהצד אלא לעשות מעשה"  ▪  "צריכים לחתור לשלום מתוך עוצמה"
גדעון סער וגדי איזנקוט [צילום: תומר נויברג/פלאש 90]
+הליכוד: מפלגה שמחרימה חצי עם לא תוכל להקים ממשלה
20:50 14/08/22  |  עידן יוסף
הליכוד בתגובה להכרזה על הקמת רשימת המחנה הממלכתי: "גדי איזנקוט הצטרף למפלגה שלא יכולה להקים ממשלה, מחרימה חצי עם ותוביל אותנו לבחירות שישיות".
+בן-גביר: אין שום מו"מ מול הציונות הדתית
20:16 14/08/22  |  עידן יוסף
ח"כ איתמר בן-גביר לערוץ 14: "אני לא איש בשורות. הצד השני מספר שיש מו"מ - אך אין שום מו"מ. כשמציעים לנו שני מקומות מתוך שמונה - כנראה שלא רוצים לרוץ איתנו".
+סילמן, והכיעור הפוליטי
14:36 14/08/22  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה
אין לדעת מה יחליטו שופטי בג"ץ  ▪  צריך לקוות כי לא ירך לבבם מפני הליכוד, שצמרתו עויינת את שלטון החוק ומערכת המשפט, ושוחקת את מפעל האור של הפרופסור אהרן ברק
סילמן. לא ראויה [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+הממשלה אישרה את מינוי מזוז ליו"ר הוועדה למינוי בכירים
13:48 14/08/22  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
המינוי אושר ע"י היועמ"שית בשל ה"צורך הדחוף" בהמשלמת הליך מינוי הרמטכ"ל  ▪  תקופת כהונתו של מזוז נקבעה ל-8 שנים  ▪  מזוז יחליף את יו"ר הוועדה הקודם גולדברג, שנפטר במארס  ▪  קודם למינוי סירב בנט לבקשת שקד להטיל וטו על המינוי
מזוז. תקופת כהונה בת 8 שנים [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+אחרי איזנקוט: מתן כהנא מצטרף לרשימה של גנץ, סער ואיזנקוט
12:34 14/08/22  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
שר הדתות לשעבר מתן כהנא יצטרף ל"מחנה הממלכתי" של בני גנץ, גדעון סער, וגדי איזנקוט, ויוצב במקום התשיעי ברשימה  ▪  כהנא: "המחנה הממלכתי יהיה ביתם גם של רבבות אנשי הציבור הדתי לאומי"  ▪  שקד על הצטרפות כהנא ואיזנקוט: ”שמאל ממלכתי”
מתן כהנא. למחנה הממלכתי [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]
+לקראת ההתמודדות בבחירות: איזנקוט התפטר מהמכון למחקרי ביטחון לאומי
11:08 14/08/22  |  איציק וולף
הרמטכ"ל לשעבר, גדי איזנקוט, הודיע הבוקר לראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, הפרופ' מנואל טרכטנברג, על סיום תפקידו במכון ועל החלטתו להתמודד במערכת הבחירות הקרובה.

פרופ' טרכטנברג הודה לאיזנקוט על תרומתו המשמעותית למכון למחקרי ביטחון לאומי. איזנקוט ציין כי תקופת שהותו במכון הייתה מבחינתו חוויה מעשירה ומלמדת, לצד חוקרים בעלי ניסיון ומשקל רב, והוא מודה לראש המכון וצוות החוקרים על התקופה המשותפת.
+איזנקוט הודיע: מצטרף לרשימת גנץ וסער
08:58 14/08/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
יוצב במקום השלישי ברשימת כחול לבן-תקווה חדשה שתיקרא 'המחנה הממלכתי'  ▪  בהסכם שנחתם אמש נקבע כי מייד לאחר הבחירות תקים המפלגה מוסדות רשמיים ותקיים בחירות פנימיות לקראת הבחירות לכנסת ה-26  ▪  השר מתן כהנא ישובץ במקום התשיעי ברשימה
איזנקוט, גנץ וסער חותמים על ההסכם ביניהם בבית שר הביטחון [צילום: דוברות כחול לבן]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2022
הרמטכ"ל לשעבר, גדי איזנקוט, הודיע (יום א', 14.8.22) כי הוא מצטרף לרשימתם המשותפת של בני גנץ וגדעון סער בבחירות לכנסת ה-25. על-פי ההודעה שפרסם, רשימת כחול לבן-תקווה חדשה תיקרא 'המחנה הממלכתי' והוא יוצב במקום השלישי שלה, אחרי גנץ ואחרי סער. כמו-כן, צפוי איזנקוט לצרף לרשימה מועמדים נוספים מטעמו - בהם השר מתן כהנא ממפלגת ימינה שישובץ במקום התשיעי ברשימה.
14/08/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
אם לא אמונה לשר לאחר הבחירות, לא אמשיך הרבה זמן בליכוד - נשמע ח"כ יולי אדלשטיין אומר בשיחה סגורה. אדלשטיין, שצנח למקום ה-18 ברשימת הליכוד, מכחיש את הדיווח בעניין בכאן חדשות, אך למרות הכחשותיו אני נוטה יותר להאמין לדיווח.
12/08/2022  |  עידן יוסף  |   יומני בלוגרים
נתחיל בשורה התחתונה: היינו קרובים בהערכת המשקל היחסי שיקבל כל מועמד מהדילים, אך טעינו בהערכת המשקל של כלל הדילים בהצבעה.
12/08/2022  |  שלמה פילבר  |   יומני בלוגרים
סקר פאנלס פוליטיקס עבור מעריב, בשאלה למי תצביע אילו הבחירות היו נערכות היום, נותן את התוצאות הבאות: הליכוד 33; יש עתיד 25; כחול לבן התקווה החדשה, הציונות הדתית 10; שס 9; יהדות התורה, העבודה 7; הרשימה המשותפת 6; ישראל ביתנו 5; רע"ם, הרוח הציונית 4.
12/08/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
היום (יום ה', 11.8.22) הושלמה ההעברה הרשמית של ראשות מפלגת ימינה מראש הממשלה לשעבר, נפתלי בנט, לידי שרת הפנים, איילת שקד. מן המפלגה נמסר כי בכך, הסתיים הקשר בין בנט לבין המפלגה וכלל הסמכויות הנוגעות אליה הועברו לאיילת שקד.
11/08/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il