|   15:07:40
דלג
בנצי גיספאן פובליציסט   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

מדינה של מעלה

דומני שהגיע זמנה של הציונות הדתית להפסיק ולהצטעצע במילים גבוהות ולהחזיר את הפרופורציות הנכונות ביחס בין המדינה כמוסד אזרחי, כלי בלבד, לבין התהליכים שעצם קיומה מבטא
11/05/2006  |     |   מאמרים   |   תגובות

מי שרוצה להבין את עומק המשבר שעובר על הציונות הדתית ביחסה למדינה, מוזמן לעלעל בעיתונות הדתית של חודש אייר ובכלל זה דפי פרשות השבוע לסוגיהם שהופצו בבתי הכנסת.

כמעט כולם עסקו בדיונים בשאלות היחס הראוי למדינה ומוסדותיה לאחר אירועי ההינתקות, היחס לחגיגות העצמאות, אמירת מי שבירך למדינה, הגיוס לצבא המדינה, אמירת ההלל בתפילת העצמאות ועוד ועוד.

נדמה לי שעומק המשבר כמו גם עובדת כישלון המאבק בהינתקות, נובע בחלקו מפרשנות מעוותת של ההשקפה המרכזית שעיצבה את גישת הציונות הדתית למדינה, הלא היא גישת הראי"ה קוק ובעיקר תפיסת בנו הרצי"ה. עיקרה של פרשנות זו הוא בהאלהת המושג "מדינה". אם תורתו של הראי"ה קוק עסקה בעיקר בעולם האידיאות, טרם הקמת המדינה,כשעיקר התייחסותה היה לערך החיובי של הציונות הכללית במובן של המהלכים שהובילה בבחינת עם השב לארצו, וראיית מהלך זה כחלק מפעמי הגאולה, תורת בנו הרצ"יה, השתכללה לראיית מדינת ישראל כשלב מרכזי בגאולה וכתופעה של קידוש השם בעולם. גישה שהובילה לנקיטת קו ממלכתי והפגנת כבוד כלפי הממשלה וראשיה.

אלא שמכאן חל שיבוש בתפיסה והראיה התיאולוגית לא הצטמצמה רק למהלך של עצם הקמת המדינה כמהלך אלוהי, ולרעיון העומד מאחורי עצם קיומה כחלק מפעמי הגאולה. הראיה התיאולוגית נמשכה גם למושג מדינה כמוסד אזרחי. לא עוד משולש עם, ארץ, הקב"ה. אלא משולש משוכלל של עם, מדינה, הקב"ה. ובמשולש זה ממוקמת המדינה כישות אלוהית לא פחות מ -"יסוד כסא כבוד ה' בעולם".

גישה זו המותחת את התיאולוגיה מהתהליכים ומהאידיאות, לישות של המדינה ומוסדותיה, גבתה מחיר יקר, גרמה למשבר אמוני וערכי, ותרמה את תרומתה לכישלון המאבק. אם הישות המוסדית של המדינה נתפסת כ"יסוד כסא ה' בעולם", לא פחות ו"כראשית צמיחת גאולתנו", מה תצפה מציבור אמוני שכזה כאשר "ראשית צמיחת גאולתנו" באה פתאום לגרשו מביתו ולהרוס את יישוביו?

תפיסה אוטופית זו של המדינה בהגות הציונות הדתית, היא אחד הסימפטומים של זווית התייחסותה למדינה. יותר משראתה עצמה חלק מהמדינה, היא עסקה בהזדהות חיצונית איתה, בהגבהת המושג "מדינה" למרומים, בהצטעצעויות מילים שונות תוך התרכזות בסמלים, ובחבישת כיפה למדינה במה שמכונה "צביון יהודי למדינה".

משחר נעוריה ראתה עצמה הציונות הדתית כשלוחה הדתית של הציונות הכללית, מול תנועות העבודה והפועלים של טרום המדינה, היא הציבה את תנועת "הפועל המזרחי". מול הציונות הכללית, היא הציבה את "הציונות הדתית", כנספח שולי לתנועה המרכזית. במקום לנצל את הצלחתה שבאה לביטוי במובילות חברתית בצבא באקדמיה, ובהתיישבות החלוצית, לכניסה למעגל המשפיע והקובע בהנהגה בעיתונות ובתקשורת ובהתמודדות פעילה בעיצוב תכני החברה והמדינה, היא התרכזה בהסתגרות בד' אמותיה הסקטורייאלים ובבניית חברה אוטופית בגבעות יהודה ושומרון.

כך נוצרו להן שתי חברות: החברה הכללית הפורקת מעצמה ערכים ונסחפת אחר מגמות פוסט ציוניות. והחברה הדתית המעמיסה על עצמה ערכים ונוטה להקצנה דתית ואוריינטציה משיחית, תוך התעסקות בחשבונות ובהתחבטות נפש ביחס ל"תפקידה". למעמד שולי זה נלווה הצורך האובססיבי למצוא חן, ולהדגיש את הנאמנות למדינה. רגשי נחיתות אלה הם שעיקרו את המאבק נגד העקירה וההינתקות, כישלון שנבע ראשית כל מהפחד התת מודע מהצלחת המאבק, ובחשש מאיבוד הלגיטימיות של הציבור הדתי לאומי בחברה הכללית. כביכול מדובר בנתין על תנאי, ולא באזרח שווה זכויות במדינה דמוקרטית שזכותו למחות ולהשפיע, ולשנות החלטות הפוגעות בזכות האזרחית היסודית ביותר.

השניות הזו שביחסה של הציונות הדתית למדינה, מחד - הגבהתה עד לכדי "יסוד כסא ה' בעולם", ומאידך - העובדה שהתייחסותה למדינה הגם שהיא עורגת ורומנטית היתה חיצונית, עיצבו שתי תגובות אופייניות לכישלון המאבק.

מחד, תגובת ההתנכרות למדינה. שהרי אם המדינה הפסיקה למלא את התפקיד שיעדנו לה להיות חלק מהישות האלוהית הנגלית בעולם, ראשית צמיחת גאולתנו, נפסיק לשיר לה שיר הלל, ונעמיד בספק את הקשר למדינה ומוסדותיה. תגובה המוחקת את יסודות ההשקפה הציונית הדתית, ומקבלת הלכה למעשה את האידיאולוגיה החרדית.

מאידך- באה תגובת הצדקת הדין, שהרי פועל יוצא מתפיסת המדינה כשלוחה של הקב"ה היא שפעולות המדינה גם הן מיוחסות אליו. גישה זו שגייסה את הקב"ה בכבודו ובעצמו לטובת ההינתקות, הביאה לביטוי את הסכנה שבתפיסת המדינה כשלוחה של הקב"ה, ובד בבד הסבירה את הבלבול שאחז בציבור, בלבול שהוביל לכישלון המאבק. שהרי מתי נדע בדיוק היכן צריך להפסיק לצעוד ולמחות ולהבין כי זה רצון הקב"ה? בכפר מימון? במחסום כיסופים? או שמא בעמונה? עד היכן להרחיק לכת במאבק ובנחישות?

דומני שהגיע זמנה של הציונות הדתית להפסיק ולהצטעצע במילים גבוהות. ולהחזיר את הפרופורציות הנכונות ביחס בין המדינה כמוסד אזרחי, כלי בלבד, לבין התהליכים שעצם קיומה מבטא. למדינה כמוסד אזרחי אין קדושה מצד עצמה. יהיה זה קצת מגוחך למקם את רוחמה אברהם, אולמרט, הירשזון, פרץ ופרס, כחלק מתפאורת "כסא כבוד ה' בעולם".

היהדות לא התרכזה מעולם בסמלים. פרשת קדושים, הפותחת בקריאה המעין סתמית הזו של "קדושים תהיו", ציירה לנו את הממלכה האידיאלית עבור הדור שיכנס לארץ, הפוקוס אינו על הכלי, המוסד. הפוקוס בממלכה האידיאלית הוא על השתתפות בבניית החברה הכללית, חברה של קדושים, חברה ערכית, ש"האני ה'", יראת אלוקים שלה, פרוסה על כל היבטי החיים בכל צעד ושעל, בשדה ובכרם, במערכת המשפט, ביחסי הורים-בנים, בחיי החברה, ביחסי עובד מעביד, אזרח וגר, זו המדינה האידיאלית. זהו האתגר האמיתי של הציונות הדתית.

תאריך:  11/05/2006   |   עודכן:  11/05/2006
בנצי גיספאן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לפי פרטי עסקת ישקר שפורסמו, הרי עולה כי מדינת ישראל תקבל מיליארד דולר מהעסקה, אך תחזיר אותם לוורן באפט בתוך 10 שנים. למעשה, הוא אפילו יזוכה ממס בסכום כולל שיגיע לסך של 2 מיליארד דולר. עסקה כדאית מאד של גאון ההשקעות וורן באפט לרכישת ישקר בסך של פחות מ- 2 מיליארד דולר.
11/05/2006  |  עו"ד ורו"ח רמי אריה  |   מאמרים
שאלת חיובו במס של המשכיר על בניה שבונה השוכר במקרקעין השכורים עולה מדי פעם בהקשרים שונים.
11/05/2006  |  ד"ר אברהם אלתר  |   מאמרים
חוק החינוך החרדי יוציא את החינוך החרדי ממסגרת חוק חינוך חובה, וממסגרת משרד החינוך בכלל, ובמילים אחרות, בכל היבט ציבורי תצא מערכת החינוך החרדי מהמושג חינוך בכלל, ותהפוך לפעילות שבינה ובין חינוך במובנו הציבורי אין כל קשר, שנאמר, הכופר בעיקר מוציא עצמו מן הכלל.
11/05/2006  |  איתן גנור  |   מאמרים
באוצר ובבנק ישראל קיימות משרות בכירות, כגון: "הממונה על שוק ההון", "המפקח על הבנקים", "המפקח על הביטוח" וכדומה, אשר תפקידם של הנושאים בהן לאשר את תעריפי הגופים הנ"ל ולשמור שהציבור לא ייפגע מרשלנותם של אותם גופים. הבכירים הנושאים במשרות אלה נכשלו מידי פעם בתפקידם ושני כישלונות חרוצים שלהם – מפולת הבנקים ופשיטות הרגל בענף הביטוח - הוטלו כרגיל, על גבו של הציבור.
11/05/2006  |  ישראל אמיר  |   מאמרים
חברת הכנסת הגברת שלי יחימוביץ', הידועה בחילוניותה המוצהרת, התבטאה השבוע ברדיו, בתוכניתו של גבי גזית בנושא: פתיחת בתי עסק ועינוגים בשבת.
11/05/2006  |  טל רבינוביץ'  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il