|   15:07:40
דלג
  אבינדב ויתקון  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

מתנה מהטבע

גשמי הברכה של החורף מילאו את המעיינות והבריכות (הסלמנדרות חוגגות), סייעו לפרחים נדירים (אירוס הביצות זוקף ראש) והציפו את בקעת בית-נטופה בדו-חיים נדירים, וכל זה עוד לפני הפשרת שלגי החרמון. האביב הקרוב יהיה יפהפה - וקצרצר
26/03/2012  |   אבינדב ויתקון   |   חדשות   |   מקור ראשון   |   תגובות
הנחלים שוצפים [צילום: ראובן לייב]

מינים נדירים
"בקעת בית-נטופה היא 'גן חיות' למינים נדירים, הן של בעלי חיים והן של צמחים. כעת, כשהבקעה מוצפת ובעלי החלקות לא יורדים לשטח, מתקיימת רבייה של דו-חיים נדירים כמו חפריות עין-חתול וטריטונים. מדובר ב-60 מינים שונים"

גשמי הברכה הארוכים שירדו החורף פוגשים כבר באביב המידפק. להקות עגורים ראשונות סובבות בשמיים במעגלים אטיים בדרכן צפונה, חזרה מאפריקה, קוראות לפרידה בקול נכאים.

לאחר שנים של יובש, ובשיאן חורף השריפות בשנה שעברה, חוגג הטבע את מלוא עליצותו הירוקה בשרשרת פריחות עשירה - הנוריות, אדומות וצהובות, מחליפות את הכלניות, וגם אותן יחליפו בקרוב הפרגים. הנחלים והמעיינות מלאו מים. אפיקים נשטפו ונוקו היטב בזרימות שיטפון גועשות, ממדבר יהודה ועד הגולן ונחלי החוף. הכנרת הדוויה, שזכתה לשפעת מים, עוד תינק משלגי החרמון.

אף שאין זה "החורף הגדול" של 92' ואף לא זה של 2003, שמילאו את הכנרת עד גדותיה, מעניקים גשמי החורף הנוכחי מתנות טבע חשובות שחסרו מאוד בשנים האחרונות, כמו התמלאותן של בריכות חורף המעניקות הזדמנות חיים למיני יצורים זריזים, המשלימים גלגולי התפתחות בטרם תיבש הבריכה בחום הקופח של הקיץ. מתנה נוספת: חזרת השפיעה במעיינות יבשים שזה כבר הוזרמו מימיהם בצינורות הערים.

מזל שאין ניקוז

אור השמש המרצד בעליצות על חלקות השדה מוצפות המים של בקעת בית-נטופה מבהיר עד כמה היו גשמים אלה מבורכים. מפאתי העיירה עראבה נפרשת הבקעה הגדולה, החרושה לתלמיה, שעל רבות מחלקותיה מבהיקים המים. הבקעה משתרעת על כ-50 אלף דונם בין הרים מוריקי מטעים, ומהווה נקודת מפלט אקולוגית חשובה ביותר.

מבעד לחלקות חורש, עצי פרי וגדרות בקר, משמרת בקעת בית-נטופה חן חקלאי עתיק שמזכיר את עמק שילה בשומרון, ולא בכדי. הגליל התחתון מיושב בצפיפות באוכלוסיה ערבית גדולה בכפרי ענק שמצמיחים מסגדים מפוארים, הנראים מרחוק כעירו של אלאדין. היישובים היהודיים הבודדים המנקדים את ראשי ההרים סביב נראים כמו תפרחת רקפות בשולי חורש ותיק וצפוף.

באופן מעניין, דווקא המציאות הדמוגרפית והפוליטית הזו משמרת מסייעת בשימור ערכי טבע באזור, ובראשם בקעת בית-נטופה. הבקעה, שרובה המכריע בבעלות 5,000 בעלי קרקע ערבים, היא הבקעה האחרונה בישראל שאיננה מנוקזת. מלבד העברת המוביל הארצי על אדמות התושבים שהופקעו, לא התערבה מדינת ישראל בטיפוח השטח החקלאי במקום, מה גם שלאור ריבוי בעלי החלקות, רבים מהם מחזיקים דונמים בודדים בלבד.

באופן זה, למעשה, ניצל השטח מכוחה הזוהר של החקלאות המודרנית האינטנסיבית, למעט שטח קטן המעובד בידי אחד הקיבוצים באזור. כך, ללא ניקוז של ממש, מצדיקה הבקעה את שמה הקדום: עם ריבוי הגשמים עולים מי התהום מעלה ומציפים את השדות. בחורפים סוערים במיוחד מוצפת הבקעה כולה, ומפלס המים מגיע עד חצי מטר ואף לכדי מטר.

כעת מוצפת הבקעה חלקית, אך עדיין אין זה דבר של מה בכך. "זו הפעם הראשונה זה שבע שנים שהבקעה מוצפת", אומר שי קורן, פקח רשות הטבע והגנים בגליל התחתון. במדיניות ה'כאילו' הישראלית, מופקד קורן לבדו על פיקוח על שטח עצום: תפיסת ציידים לא חוקיים ומשליכי פסולת, פיקוח על שמורות טבע, גנים לאומיים וערכי טבע, עריכת סקרי חי וצומח, ולעתים אפילו התעסקות עם עיתונאים.

בודד בתוך אוכלוסיה צפופה מאוד, לעתים ממורמרת, ובתוך שפע ערכי טבע והיסטוריה, לקורן יש עבודה רבה מאוד, שלא תמיד מגובה על-ידי המערכת המשפטית או משרדי ממשלה מסוימים. כך או כך, בימים מאושרים אלה של גשם ופריחה, קורן יודע ליהנות ממה שמופקד להשגחתו. בסבך תוכניות הפיתוח של החקלאים המקומיים ומשרדי הממשלה, מקווים ברשות הטבע והגנים לקדם תוכנית חקלאית-תיירותית שתקדם את איכות החקלאות מחד, אבל תותיר ככל הניתן את אופייה המסורתי, בשימת דגש על תיירות ולא על מקסום רווחים מהאדמה.

"עצם חלוקת השטח לחלקות קטנות הוא שמאפשר למקום להיות חשוב כל כך מבחינת הטבע", אומר קורן. "זה טבע שיודע כבר אלפי שנים להתקיים בסביבה חקלאית במלוא כוחו ויופיו".

הערך האקולוגי נמצא בשולי השטח, בקווי הגבול האפרפרים שמסמנים את קצות השדות – הגבולות בין החלקות שאינם מבוערים בידי החקלאים, אותם עצים ושיחים בודדים המעניקים צל לבעלי השטח, או סימן למעבר גבול. "בקעת בית-נטופה היא 'גן חיות' למינים נדירים, הן של בעלי חיים והן של צמחים", מסביר קורן. "כעת, כשהבקעה מוצפת ובעלי החלקות לא יורדים לשטח, מתקיימת רבייה של דו-חיים נדירים כמו חפריות עין-חתול וטריטונים והמון מיני צמחים נדירים, שרובם מתקיים בתפרים הלא מעובדים בין החלקות. מדובר בלא פחות מ-60 מינים".

רגע החסד של הסחלב

מי שעולם הצמחים הנדירים (ה"מוגנים" מימי הילדות) שלו מסתכם בכלניות ונרקיסים, יופתע ודאי לשמוע שבישראל לא פחות מ-414 צמחי בר בסכנת הכחדה, שהם 18% מכלל הצמחים בארץ (35 מהם ייחודיים לישראל לבדה). בימים אלה חל שבוע שמירת הטבע בישראל בסימן הצמחים הנדירים, שבזכות גשמי הברכה זכו לרגע של חסד.

התחדשותן של בִּצות ובריכות מגישה סיוע משמעותי לצמחים הנדירים, לאור העובדה שכ-30% מכלל המינים ה'אדומים' (אלו הנתונים בסכנת הכחדה) הם צמחים מבתי גידול לחים, תלויי מים. הגליל, כמובן, הוא אחד האזורים העשירים בצמחים נדירים, בהם אירוסים למיניהם וסחלבים.

בשוליה של חלקה מוצפת מים נראית פריחתו הירקרקה-צהובה של אירוס הבצות. האירוס, ככל אחיו, הוא מוגן על-פי חוק, ואכן זוקף גבו בשאננות, כמי שבז לעובדה המצערת שבני מינו נעלמו כבר כמעט מכל הארץ למעט אזורים בודדים. בית-נטופה היא אחד המקומות הללו שבהם מוסיף הפרח מוזר-הגוון להתקיים, באופן מרתק.

ובעוד בבקעה עצמה מצויים נרקיסי הבצות החיווריינים זעיר כאן וזעיר שם, הרי שעל גדות המוביל הארצי החוצה את הבקעה נראים אירוסים רבים. חברת 'מקורות', המנהלת את המוביל, מסייעת לפרויקט שימור האירוסים, שהשנה צפויים לפרוח במשנה תוקף.

האירוסים מצויים במקבצים גדולים לצד כלניות ורודות, סגולות ואדומות, בתוך צמחייה דשנת-משקעים וזוהרת בירקותה על גדות תעלת המים של המוביל הארצי. ההסבר לתופעה זו נעוץ ככל הנראה בכך ששולי המוביל אינם מעובדים כלל, בעוד שבשטחי הבקעה על האירוסים להתמודד עם השטחים המעובדים.

לבניית קטנה פוסעת מהורהרת בשדהו של חקלאי שכבר לא האמין שהבקעה עוד תוצף אי פעם ונטע בו שתילי זיתים. הללו ודאי יירקבו מההשריה הבלתי צפויה, אך בעבור האנפות והברווזים, שכבר זיהו את הבקעה המוצפת והחלו להסתובב בשדה, תקופה זו היא ודאי עונג צרוף.

הסלמנדרה משריצה בנחת

שי קורן, פקח רשות הטבע והגנים:
"לא הצלחנו להבין מדוע במעיין אחד יש ראשני סלמנדרות ובשני אין בכלל. התברר שמישהו זרק למים מהאקווריום שלו דגים שונים – משפמנונים וקרפיון שחור ועד ציקלידים טרופיים. הם פשוט אכלו את הראשנים"

ברשות הטבע והגנים חל מהפך בשנים האחרונות: במקום לצלם בטלפון הנייד, חמושים הפקחים במצלמה איכותית יחסית; ובמקום מחברות, הם מסתובבים בשטח עם אוסף נתונים אלקטרוני שמזין ישירות ל-GPS כל מקבץ פרחים נדיר בשטח. למרבה הפתעתו, מגלה הפקח קורן מקבץ אירוסי ביצה שחמק ממנו בסיורים קודמים. הוא מזין את מיקומו המדויק למפה, ומסמן נקודה נוספת של חן שיש לשמור עליה בימי הקיץ, כאשר איש לא מנחש שתחת העשב היבש טמונים קני השורש של האירוסים הנכחדים.

כמו אקורדיון ענק ירוק, עשוי הגליל התחתון רכסים-רכסים וביניהם בקעות צבועות בשלל גוונים. פריחתו הלבנה של העוזרר, זר צח לא טבעי כמעט בלובנו החד, מבהיקה לצד פריחתה הצהובה-חרדלית של הקידה השעירה, הממלאת את האוויר ריח כבד ומשכר של אביב.

בשמורת הר עצמון מעטרות הרקפות, ורודות ולבנות, את מצע עלי האלון והבלוטים היבשים, והעלים האפרפרים של שערות-השולמית פרושים כמסך המשתלב עם הטפטוף העדין של מעיינות השמורה. סחלב פרפרני ורוד ועליז פורח בשולי דרך העפר אל מעיין אל-קזיזה. בגומת סלע זו מתקיימת קהילת הסלמנדרות הגדולה ביותר בגליל התחתון.

דו-חי דמוי לטאה זה, המוכר בצבעו השחור-צהוב, מתקיים בישראל בקושי הולך וגובר. כמו דו-חיים אחרים הוא הולך ונדחק, מאבד את מקורות המים ואת שטחי המחיה הקרירים והמוגנים. מאות סלמנדרות מתקיימות עדיין בפינה זו של הר עצמון המיוער, בשלושת המעיינות השקטים. הסלמנדרות משריצות ראשנים חיים, והללו שוקקים בנחת בבריכות, לראשונה זה שנים.

באופן הפוך לכל האמור לעיל, דווקא ייבושו של מעיין אל-קזיזה, לפני שלוש שנים, אִפשר את השתקמות הסלמנדרות. "בתחילה ראינו שראשני הסלמנדרות סובלים מזנבות מכורסמים, והבנו שלזה אחראיים דגי הגמבוזיה שמישהו שם במי המעיין כדי שיאכלו את זחלי היתושים". מסביר קורן, "אבל לא הייתה לנו שום הבנה מדוע במעיין אחד יש ראשני סלמנדרות ובשני אין בכלל. לאחר בדיקה התברר שמישהו הכניס דגים שונים למים – משפמנונים וקרפיון שחור ועד ציקלידים טרופיים, שנזרקו מהאקווריום הביתי. הם פשוט אכלו את הראשנים".

לאחר שמי המעיין נשאבו והדגים הוצאו, התמלאה שוב הבריכה והסלמנדרות שבו למים. הראשנים המוארכים רובצים במים הקרים באדישות, מחכים להתחממות הצפויה שתחזירם לחיים. בקרוב יבואו ימים חמים, אפילו לוהטים, שיחזירו את הסלמנדרות לסדקי הסלע, שם יבשילו עוברי הראשנים בבטן אמותיהם.

האירוסים והסחלבים, הכלניות והרקפות, הנרקיסים והנוריות – כל אלה ייבשו ויקמלו, ייעלמו מעל פני האדמה. קנים של עשב יבש יהיו כל שיישאר מהצמחים, גם הנדירים, שיסיימו את פריחתם העונתית. בבקעת בית-נטופה יעבדו הטרקטורים, הציידים יצאו לשטח, גם המטיילים. השמים יהיו נקיים מענן, ואף עגור או חסידה לא יעברו במחוג או יצפרו לשלום. קצר פה כל כך, האביב.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  26/03/2012   |   עודכן:  26/03/2012
אבינדב ויתקון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מתנה מהטבע
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ברוך שטיין
29/03/12 11:06
2
ראיס-פוטין בן מדב
30/03/12 22:17
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מינהל מקרקעי ישראל ישווק בקרוב את שלושת המגרשים האחרונים בפרויקט דרום הקריה בתל אביב, ובהם מגדלים של 30 עד 43 קומות, בני כ-130 אלף מ"ר ו-324 דירות. כיום נמצאים על המגרשים מבני רשות השידור, העומדים לעבור לעיר אחרת. במקביל, הניח (יום א', 25.3.12) היזם דוד עזריאלי את אבן הפינה למגדל הגבוה מכולם, מגדל עזריאלי בן 42 קומות, 126 אלף מ"ר ברוטו, שיבנה במתחם.
26/03/2012  |  אלעזר לוין  |   חדשות

פרשיה חדשה צצה הערב (ראשון) בהפועל ת"א, ודווקא לאחר משחקה של היריבה המרה בית"ר ירושלים (1:3 על מכבי פ"ת). בעלי הפועל, אלי טביב, שנכח באיצטדיון רמת גן, הצטלם עם אוהדי בית"ר כשהוא עוטה על עצמו צעיף צהוב-שחור. פרסום התמונה העלה את חמתם של האוהדים האדומים, שראו בצעד זה כצעד מתריס, ובהמשך הערב נרשמה מיני-תקרית מול ביתו של טביב.


בשכונת שמואל הנביא בירושלים היכו שני צעירים, ככל הנראה ערבים, חייל מפיקוד העורף שצעד ברחוב ופצעו אותו פצעים קלים. השניים נמלטו והמשטרה מחפשת אחריהם. החייל פונה לבית החולים שערי צדק.
25/03/2012  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות

זהו, הגיעה לסיומה העונה הסדירה בליגת לוטו בכדורסל. כעת, על פי חוקי הליגה העונה מתחלקות הקבוצות לשני בתים: תחתון ועליון. בעליון ישחקו 6 קבוצות ואליו בתחתון 5. כל הקבוצות בכל בית יתמודדו פעם אחת במאבקים ישירים ביניהן. לאחר מכן, יחל הפלייאוף. 6 הקבוצות בעליון כבר הבטיחו את השתתפותן, שתי הראשונות בתחתון יעלו גם הן. עשינו לכם סדר, וזהו סדר המשחקים המלא.   


גיבור ישראל, בן ציון לייטנר, נפטר הערב (יום א', 25.3.12). בן 85 היה במותו. לייטנר נולד בשנת 1927 באודסה שבאוקראינה. בתקופת מלחמת העולם השנייה הצטרף לשורות הפרטיזנים, עמם ביצע פעולות הגנה ומתקפה רבות כנגד הגרמנים.
25/03/2012  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
יין הגיבורים נמזג בטיולי טבע, בחניוני לילה, על גשרים תלויים, בתוככי הכותל המערבי, בסמטאות ובשבילי צפת העתיקה, בשערי ירושלים על רובעיה, בשביל ישראל, בפסגת הר מירון ובמרומי המצדה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il