תוכנית חינוכית חדשה "סודקות את תקרת הזכוכית" מסייעת למאות תלמידות לסיים בגרות מדעית באמצעות חיבורן לנשות קריירה ומדעניות מצליחות. התוכנית הזוכה לשבחים היא ביוזמת כי"ח ובשיתוף עם מפעלי היי-טק.
מה משותף לפרופסור גבריאלה גפני לשעבר השגרירה שלנו בוועדה לאנרגיה אטומית, חמוטל מרידור-יזמת הי טק צעירה והבת של
דן מרידור, טקלה שששיטו – תלמידה מצטיינת מאולפנת נווה שרה הרצוג בפרדס כץ, לבייב מירי מתיכון רמות בת ים וספיר כהן מירוחם? כולן חלק מתוכנית חינוכית מצליחה ומתפתחת של "כל ישראל חברים" בשם "סודקות את תקרת הזכוכית" הפועלת למען קידום נערות לתעודת בגרות מדעית איכותית.
בעוד הפערים בחינוך בישראל הולכים ומעמיקים, קיבלה כי"ח החלטה לקדם למדעים נערות מצטיינות שאינן גרות בישובים המבוססים בישראל ואינן בהכרח מהעשירונים העליונים במדינה.אלישרא, אל-אופ, להב-תעשיה אוירית, מרכז המחקר הגרעיני בשורק, , אמדוקס, סיסקו, גוגל, וויקס ו
מיקרוסופט נרתמו לעזרה ומדעניות, ונשות הי-טק מצליחות מעניקות לתלמידות השראה ומודל לחיקוי בתוכנית זו שצברה תנופה גדולה, שבחים, וחשוב מכל גידול משמעותי במספר המשתתפות. התוכנית, ביוזמת "כל ישראל חברים" מגיעה בשנת הלימודים הנוכחית לכ 450 נערות מכיתות ח'-י"א בבתי ספר ברחבי הארץ ובהם בת ים, ירוחם, פרדס כץ ומקווה ישראל.
רציונאל התוכנית מבוסס על כך שבתי-ספר באזורים שאינם בהכרח מבוססים כלכלית מתקשים להתמודד עם הקשיים הרבים של תלמידיהם, ובנוסף נאלצים להתמודד עם מחסור בתקציבים. התלמידות בבתי ספר אלה צריכות לצלוח בו-זמנית גם את מחסום הקשיים האלו וגם את המחסום המגדרי. השדר שהן מקבלות פעמים רבות מסביבתן הוא כזה שאינו מעודד אותן בהכרח לשאוף להשכלה גבוהה ופיתוח קריירה. חוסר במודלים קרובים של מדעניות, חוקרות ונשות הי-טק בעלות קרירה בסביבתן גורם להן לעיתים לצמצם עד מאד את שאיפותיהן. התוכנית "סודקות את תקרת הזכוכית" נבנתה על-מנת להביא לשינוי במצב זה. לתוכנית ארבעה מרכיבים עיקריים: העשרה מדעית, אימון אישי בקבוצה בדגש מגדרי, תגבורים לימודיים על-ידי המורים ועל-ידי מתנדבים מחברת ארנסט ויאנג ואלישרא והחשוב מכל: במסגרת התוכנית מאומץ כל בית ספר על-ידי חברת הי-טק או מכון מחקר יוקרתי ומדעניות מובילות נפגשות עם התלמידות, מארחות אותן במתקני המחקר, מעבירות הרצאות לתלמידות והופכות לדמויות לחיקוי והשראה.
בראש התוכנית עומדת ועדת היגוי של אנשים ונשים שהחליטו לרתום את עצמם למען מטרה חשובה זו הפועלת לצמצום פערים כלכליים ומגדריים גם יחד, ובמיוחד פועלת לקידום מצוינות. בראש הוועדה עומדת פרופסור גריאלה גפני ולצידה ד"ר זלינה בן גרשון המייצגת את המדינה בועדות לאתיקה רפואית באירופה, ד"ר גלית זילברשטיין- מהנדסת בכירה באל-אופ, צביקה אריכא- מפקח ארצי במשרד החינוך על תחום הפיסיקה, אורנה בן יעקב-ראש מינהל אויונאוטיקה בלהב-תעשיה אוירית, אייל בן יעקב-שותף בכיר בחברת ארנסט ויאנג, חמוטל מרידור שבימים אלה עולה לאוויר הסטארט-אפ השני שלה, ד"ר ירון להבי ממכללת דוד ילין ועוד חברים וחברות הפותחים דלתות, מתנדבים ומקדישים זמן רב לחשיבה ועשייה בתוכנית.
ד"ר נעמה אזולאי, סמנכ"ל חינוך בכי"ח מדגישה כי מטרת התוכנית מבחינת המשתתפות כוללת פיתוח מצוינות, פתיחת אופקי ידע חדשים והצבת אתגרים בפני תלמידות התוכנית תוך חיזוק הדימוי העצמי והאמונה ביכולת של כל תלמידה לסיים את ביה"ס התיכון עם בגרות איכותית שתאפשר לה להמשיך ללימודים גבוהים בכל תחום שתבחר כולל המקצועות המדעיים וההנדסיים.
אודיאה דורי, מנהלת התוכנית מספרת על הממצאים המדהימים של מחקר הערכה שנערך על-ידי ד"ר רונית קרק מאוניברסיטת בר-אילן: 97.7% מהנערות שהחלו את התוכנית בחטיבת הביניים בחרו במגמה מדעית, 59.6% אף בחרו 2 מקצועות מדעיים מוגברים. 93.2% מהנערות סיימו בהצלחה את כיתה י במתמטיקה מוגבר (שנה בה הנשירה גבוהה במיוחד). בסולם של 1-7 נתנו הנערות ציון ממוצע של 6.18 לשאלות עד כמה עזרה התוכנית למוטיבציה שלהן ולפיתוח השאיפות שלהן בתחומי מדע והי-טק.
"כל ישראל חברים" הוא ארגון חינוכי –חברתי מהמובילים והחשובים בישראל ופועל לקידום חברה ערכית ושוויונית בשני צירים מרכזיים: חינוך יהודי-חברתי ומצוינות חינוכית לתלמידים. כי"ח הוא הנציג בישראל של ארגון אליאנס העולמי שנוסד ב-1860 כארגון צרפתי שחרת על דגלו סולידריות ודאגה לזכויות היהודים והענקת חינוך איכותי לכל. בראש הארגון בישראל עומד איש העסקים והפילנתרופ סמואל פינטו. הארגון פועל כיום בלמעלה מ – 50 בתי ספר מהזרם הממלכתי והממלכתי דתי בכל רחבי הארץ בקרב כ-27,000 תלמידים.