|   15:07:40
דלג
  אריק באך  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

איפה ההתנצלות בפני משה לדור?

שבוע לאחר שבעיתון גלובס הוצג פרקליט המדינה משה לדור כמטומטם מחד, ושקרן מאידך, לאחר שדרש להעיד את טלנסקי עדות מוקדמת על בסיס הטענה שיש חשש ממשי שלא יחזור לארץ לתת את עדותו, הודיע פרקליטו של טלנסקי כי באמת טלנסקי לא יגיע יותר לחקירתו, ושלמעשה זו הייתה דווקא פנטזיה לטעון שהוא כן יחזור, חיפשתי מייד רק דבר מתחייב אחד: את מאמר ההתנצלות בעיתון גלובס בפני לדור
15/08/2008  |   אריק באך   |   מאמרים   |   פרשת אולמרט-טלנסקי   |   תגובות
משה לדור [צילום: פלאש 90]

מותר וצריך וראוי להעביר ביקורת ארסית וחריפה ובוטה ביותר כנגד עובדי ציבור המנצלים לרעה את כוחם. אבל באותה הנחרצות יש להביע התנצלות כשמסתבר שהביקורת התבססה על עובדה שגויה. זה ההבדל בין תום לב לעבירה פלילית וממילא עבירה אתית

בעקבות הודעת אולמרט כי הוא החליט שלא להמשיך בהתמודדות לראשות קדימה בפריימריז, יצא העיתון גלובס במאמר חמור, חריף ומבזה, וכלשון כותרת הכתבה עצמה: "מומחים ופרקליטים בכירים בתחום הפלילי מנסחים כתב אישום חריף נגד פרקליט המדינה, משה לדור - הרוח החיה מאחורי עדותו המוקדמת של משה טלנסקי והאיש ש"קבר" את אולמרט בטרם עת".

הכתבה עצמה שזורה עלבונות חריפים, ביקורת ארסית ודה-לגיטימציה חמורה כמגד משה לדור, בשל חטאו להעיד את טלנסקי עדות מוקדמת מחשש שלא ניתן יהיה להעיד אותו בדרך המלך בשל החשש הממשי שלא יחזור למתן עדותו. הביקורת הייתה הן נגד לדור והן נגד בית המשפט שאישר את העדות המוקדמת של טלנסקי.

הנה כמה פנינים מהכתבה:

  • "העדות הזו הביאה לסילוקו של אולמרט, ולא היה לה מקום מבחינה משפטית. ההחלטה הזו הייתה שגויה משפטית, הן מבחינת בית המשפט שאישר אותה והן מבחינת מגיש הבקשה".

  • הכל התחיל בבקשה קצרצרה, בת עמוד וחצי בלבד, שהגיש לדור לבית המשפט המחוזי, לגבות את עדותו המוקדמת של טלנסקי כיוון ש"קיים יסוד סביר להניח שאי אפשר יהיה לגבות את העדות במהלך המשפט, אם יוגש כתב אישום".

  • "הוא בילבל במוח", אומר מומחה לעבירות צווארון לבן, שמכיר את לדור מתקופת כהונתו כפרקליט מחוז ירושלים.

  • מהר מאוד התברר, כי חלק מטיעוני לדור לא היו מדויקים, בלשון המעטה, ואחרים פשוט לא עמדו במבחן המציאות.

  • הדבר הבוטה והצורם ביותר, שהציג את לדור וטיעוניו חוצבי הלהבות באור לא מחמיא, היה העובדה שטלנסקי, שהצהיר למן השלב הראשון כי יגיע לכל דיון שייקבע, באמת הגיע לכולם, כך שגם החשש הזה היה מופרך. טלנסקי יצא מהארץ, חזר, יצא שוב וחזר וחוזר חלילה. להמשך חקירתו הנגדית, ב-31 בחודש, איש כבר לא חושש שלא יגיע. ומי ספג את תוצאות ההערכה השגויה של לדור, שלפיה טלנסקי עשוי להיעלם? ראש הממשלה, אהוד אולמרט, שהתפוטר מתפקידו.

  • פרשת "אולמרט ומעטפות הכסף" העמידה במבחן את לדור (64) פרקליט מדינה חדש יחסית (מונה לתפקיד בנובמבר אשתקד, כשהחליף את ערן שנדר) וחדור מוטיבציה. היותו בעל ניסיון רב במערכת המשפט, לא בהכרח עזרה לו לעמוד במבחן הזה.

  • האם עמד לדור בציפיות או שכשל במבחן האמיתי הראשון שהוצב בפניו, כשהחליט להילחם על גביית עדות מוקדמת, שתוצאותיה הציבוריות-פוליטיות מרחיקות הלכת היו ידועות מראש?. בקהילייה המשפטית מבקרים את שיקול הדעת שהפעיל. רבים טוענים, שאין ולא הייתה הצדקה לגביית העדות המוקדמת.

  • בקשה לעדות מוקדמת נחשבת לחריגה, ומתקבלת כאשר המדינה מוכיחה שמתקיימים שני תנאים בסיסיים: שהעדות חיונית מאוד; ושקיים חשש ממשי שלא ניתן יהיה להעיד את העד מאוחר יותר. לדברי וינשטיין, "מלכתחילה היה די ברור שניתן יהיה להעיד את העד הזה בכל שלב במשפט, ואם היו ספקות בכך, באה המציאות העגומה והסירה אותם. היום מתייחסים אל העד כאילו הוא גר בז'בוטינסקי בתל אביב. הוא מקבל הזמנה למשפט, מגיע לארץ, הולך ושב. הוא אפילו בא יותר ממה שמבקשים ממנו".

  • "גלובס" נודע, שאחד מהבכירים המעורבים בתיק אמר באולם, בשלב מוקדם מאוד של הדיונים בבקשה לגביית העדות המוקדמת, שהסיכוי שטלנסקי לא יגיע להעיד קלוש.

  • לדברי סניגור מנוסה, "לדור פעל באופן טיפשי במקרה הזה..."

  • האם מדובר בשימוש לרעה של לדור בכוח המשרה, או בטעות "תמימה" בהפעלת שיקול הדעת?. "יש שתי אופציות", אומר מומחה לעבירות צווארון לבן. "הראשונה, שמדובר בקונספירציה לעשות ספין לצורכי תקשורת, שבסופו ייווצר מצב של 'מדינת ישראל נגד אהוד אולמרט', והלחץ הציבורי כבר יעשה את שלו. ההשערה הזו מייחסת ללדור תחכום וכוונות מרושעות. אך מהיכרותי עם האיש, ללדור אין לא תחכום ולא כוונות מרושעות. הוא לא אדם שיושב ומטכס מזימות איך מפילים ראשי ממשלות. האופציה השנייה, שיותר מתאימה לאופן שבו לדור עובד, היא, שבאיזשהו שלב הוא קיבל החלטה לא נבונה, ונשבה בקסם שלה".

  • לדברי עורכי דין שמכירים אותו, אצלו מדובר בסוג של עיוורון ודבקות במטרה, בלי לתת לעובדות לבלבל אותו

עד כאן חיצי הרעל שפורסמו כנגד משה לדור בתאריך 7 לאוגוסט 2008.

ממשיכים לסובב את הסכין

ההמנעות מההתנצלות המתחייבת כשברור כיום כבר לכל מעבירי הביקורת הזו כי היא שגויה מבחינה עובדתית, מכתימה את כל מעבירי הביקורת בכתם חמור ביותר עליו כבר נאמר, "המלבין פני חברו ברבים כאילו שופך דמים"

וכמיטב המסורת העיתונאית המזרח תיכונית, מעולם לא די היה בתקיעת סכין בלב האובייקט המבוקר, אלא חייבים לסובב אותה היטב. אז שבוע לאחר מכן, אותה כתבת באותו עיתון, ממשיכה לפרסם ביקורת חריפה כנגד לדור וגם כנגד היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, בכתבה חדשה:

יהושע רזניק, לשעבר המשנה לפרקליטת המדינה: "פרשת קצב הורידה את מזוז לתחתית". "אני חושב שמזוז סומך על לדור, כי הוא אישיות משפטית ובעל יכולת בתחום הפלילי, אבל גם אדם כמו לדור צריך מישהו שיעצור אותו, ואת זה מזוז לא עשה".

"פרקליט המדינה, משה לדור, ואנשים אחרים מהפרקליטות לא מספיק מרוסנים. הם רואים קייס כזה (פרשת אולמרט והמעטפות, א' ל'-ו') ושועטים קדימה, הסוסים רצים לעבר היעד. מישהו צריך לרסן אותם. מזוז לא שימש כגורם מרסן, אלא נתן לפרקליטות לרוץ קדימה".

לאחרונה נשמעה ביקורת קשה בקרב סנגורים ומשפטנים על כך שההחלטה להעיד את טלנסקי עדות מוקדמת הייתה שגויה מבחינה משפטית, הן מצד בית המשפט שאישר אותה והן מצד מגיש הבקשה. חלקם אמרו ל"גלובס", כי לדור הוא "האדם שעומד מאחורי הדחת ראש הממשלה המכהן", וכי עשה טעות חמורה בשיקול דעת. לדור חוטף כעת מקלחת צוננת גם מחברו הקרוב, רזניק, שחלק עימו במשך שנים חדר בפרקליטות מחוז ירושלים: "בקשת המדינה להעיד עדות מוקדמת את טלנסקי הייתה צעד פזיז מאוד. זו הייתה פזיזות לבוא לבית המשפט, גם למחוזי וגם לעליון, ולשכנע אותם שיש חובה לגבות מטלנסקי עדות מוקדמת בגלל הסכנה שהוא לא יחזור".

ומי אשם?, מזוז, שנתן ללדור יד חופשית. "הייחוד במערכת הוא, שירסנו אותך מלמעלה, ואז תגיד 'רגע, בוא נחשוב שנייה, אולי לא חשבנו גם על הנקודה הזאת'. במקרה הזה לא עשו חושבים, ולא היה גורם מרסן".

לדברי רזניק, היה ברור שטלנסקי ישוב לארץ. "זו הייתה פנטזיה לחשוב שהוא לא יחזור...".

- את הדברים הנ"ל פרסם העיתון גלובס בבוקר יום ה 14 לאוגוסט.

ה-הודעה: טלנסקי לא יתייצב להמשך חקירתו

צחוק הגורל הוא שבאותו יום ממש, בהפרש של כמה שעות בלבד, אותו עו"ד יהושוע רזניק שפסק כי "זו הייתה פנטזיה שהוא לא יחזור", שיגר מכתב בהול למשה לדור שבו הוא בעצמו מצהיר את ההיפך:

"עו"ד יהושע רזניק הודיע לפרקליטות שטלנסקי אינו מתכוון להתייצב בישראל להמשך עדותו, שנקבעה ל-31 באוגוסט זאת, מחשש שיאמר בה דברים שיפלילו עצמו בחקירה המתנהלת נגדו בארה"ב". כך פרסם באותו יום ממש, העיתון גלובס.

אז טלנסקי עצמו הודיע שהוא לא מתכוון להגיע לעדותו, אלא אם כן הפרקליטות תעניק לו חסינות מפני העמדה לדין ב... ארה"ב. זוהי כמובן זכותו של טלנסקי ואולי אף חובתו.

איפה ההתנצלות?

אבל לאחר ההודעה החד-משמעית הזו של טלנסקי, צורמת מאוד היעדרה של התנצלות גורפת וחד-משמעית מצד העיתון גלובס, מצד הכתבת אלה לוי-וינריב, ומצד כל אותם שורה של "פרקליטי צמרת בכירים" שהציגו את פרקליט המדינה כמטומטם וכשקרן ואת היועץ המשפטי לממשלה כאידיוט שנגרר אחרי ה"טעויות" של לדור על עיוור, ואת בית המשפט המחוזי והעליון שאישר את העדות המוקדמת כבית משפט שאישר מהלך שגוי משפטית ולא מבוסס עובדתית.

זה נחמד מאוד לראות את אחד העיתונים המכובדים במדינה, צולף במילים חריפות ביותר את פרקליט המדינה ללא מורא, ושם קצוץ על החוק הפלילי הבלתי חוקתי בעליל של "העלבת עובד ציבור", שהוא חוק פסול בעליל, המאפיין במובהק רק דיקטטורות חשוכות ומערכות שלטון חוק מושחתות ביותר, העושות שימוש שפסול ולרעה בכוח החוק כדי לחפות על שחיתויות ומושחתים מהשירות הציבורי.

זה אפילו לגיטימי - גם אם מאוד לא הוגן - להיות חכם בדיעבד ולהגיד שבגלל שטלנסקי הופיע בסופו של דבר לעדות, לא היה חשד סביר מלכתחילה שיש מספיק יסוד לחשד שהוא לא יגיע לעדותו.

אבל כשמסתבר שהמציאות מוכיחה כי הביקורת הארסית הזו היא מופרכת, וכי כל כולה קרסה אל מול המציאות שבה טלנסקי פשוט הוכיח כי משה לדור צדק כשהביע חשש שהוא לא יופיע לעדותו במועד שיקבע בית המשפט ולכן יש להעידו עדות מוקדמת עוד לפני שיעזוב את הארץ וכל עוד ניתן לכפות עליו את העדות הזו - זה מחייב התנצלות.

ההתנצלות הזו בפני משה לדור לא פורסמה בגלובס, וגם לא באף כלי תקשורת אחר.

הביקורת החריפה, מאבדת מהלגיטימציה שלה, ברגע שמוכח כי גם כשידוע לכל מי שהעביר אותה כי היא התבססה על מצע עובדתי שגוי (וזה קורה, ולא נורא בכלל) הם נמנעים לתקן, לחזור בהם, להתנצל, ולהסיר את הביקורת המכתימה והחמורה הזו, וגם את הכובע בפני הפרקליט שפעם נוספת - כבר השלישית בקריירה שלו (משפט הבנקאים והמשפט נגד אלי הורוביץ וחברת טבע) - הוכיח כי בכירי הצמרת המשפטית של עורכי הדין ועולם הסניגוריה יכולים לחבור כולם מול עובד מדינה אחד, שמקבל עבור עבודתו אלפית מהסכומים שמקבל כל אחד מהם, וכולם להפסיד מולו, ולצאת בעצם מטומטמים גדולים, ורמאים קטנים.

כי לא הביקורת כשלעצמה היא הבעייתית, חריפה וארסית ובוטה ככל שתהיה. אבל ההמנעות מההתנצלות המתחייבת כשברור כיום כבר לכל מעבירי הביקורת הזו כי היא שגויה מבחינה עובדתית, מכתימה את כל מעבירי הביקורת בכתם חמור ביותר עליו כבר נאמר, "המלבין פני חברו ברבים כאילו שופך דמים" (בבא מציעא נח ע"ב).

ובניגוד לפרשנותו של רבי אלעזר המודעי, הקובע כי "המלבין חברו ברבים - אין לו חלק בעולם הבא", אני סבור כי אלה שלא התנצלו ולא יתנצלו גם לאחר הדברים שכתבתי, אין להם חלק גם בעולם הזה, ומן הראוי היה שהם יניחו את רשיון עריכת הדין (או/ותעודת העיתונאי) שלהם בפח הזבל הסמוך.

תאריך:  15/08/2008   |   עודכן:  15/08/2008
אריק באך
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
איפה ההתנצלות בפני משה לדור?
תגובות  [ 28 ] מוצגות   [ 28 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ישמעאל
15/08/08 12:49
2
בעז שדמות
15/08/08 13:31
3
אורוול
15/08/08 13:38
 
אריק
15/08/08 15:47
4
י.ש
15/08/08 14:17
 
אריק
15/08/08 15:32
 
באך אל תיתמם
15/08/08 18:38
 
י.ש
15/08/08 18:50
 
להתנצל
15/08/08 23:13
5
ימיני
15/08/08 14:21
6
ע. סובול
15/08/08 15:01
 
י.ש
15/08/08 18:37
 
לא ס.
16/08/08 00:46
 
אילן חטאב
15/08/08 21:04
 
הנ"ל
15/08/08 21:56
7
הגזבר
15/08/08 17:51
8
זלומפעק משה
15/08/08 18:11
9
Understatement
15/08/08 18:54
10
גם לדור עובד שכיר
15/08/08 22:28
11
שיייקה
15/08/08 23:49
12
עבדאללה
16/08/08 03:44
13
__ קשת __
16/08/08 06:55
14
א.י.ל.
16/08/08 07:38
15
שם משתמש לא חוקי
16/08/08 08:35
 
בעיניך בלבד
17/08/08 14:45
16
ר.יוחאי
16/08/08 19:32
17
ש.הכנעני
17/08/08 11:19
18
בן בן
17/08/08 20:02
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ביום שישי, בתאריך 15.08 השמש מול כוכב נפטון וכוכב מרקורי בריקוד עם הסאטורן, המצב הזה מעיד על יום בעל השפעה רבה, מצד אחד קיים צורך לקבל תמונה מדויקת, אלא שהשמש עם הנפטון גורמת לכך שהדברים יהיו פחות מעשיים ומביאה לפעולות שאופיין יותר אשלייה הגורמת ל"בריחה" (escapism). יש השראה רוחנית ועם הירח במזל דלי יש גם חשיבה "פתוחה" יותר. אל תלחצו לקדם תוכניות בכל הכוח (המרקורי והסאטורן במזל בתולה) והעדיפו להקפיד על יושר אישי.
15/08/2008  |  טובה ספרא  |   מאמרים
ט"ו באב נותן לנו סיבה מוצדקת לעסוק בנושא האהבה, או נכון יותר לשאול איך ניתן לחוות ביתר עוצמה את אותה אהבה מדוברת? החל משירה וספרות רומנטית, דרך סרטי אהבה הוליוודיים וכלה באינספור טורים באינטרנט ומדריכי ה"זוגיות בגרוש" - כולם כאחד מנסים לספק לנו את נוסחת הקסם לזוגיות המושלמת. לפעמים הטיפים עובדים, האהבה פורחת והקשר מרגיש כמו הדבר הכי טוב עלי אדמות, אבל לפעמים משהו מקלקל לנו וגורם לכך שהיחסים, איך לומר, לא בדיוק משקפים את מה שרואים בסרטים... וכאן, בדיוק כאן, טמון המפתח לזוגיות המושלמת והאוהבת. אם נגלה מה מפריע לנו להסתדר עם בחיר/ת לבנו, נוכל למנוע את הסכסוך הבא ולהפוך את הזוגיות למה שתמיד חלמנו עליו.
15/08/2008  |  אלי וינוקור  |   מאמרים
מייקל פלפס אינו היחיד המפגין בימים אלו יכולת חסרת תקדים בשבירת שיאים. גם אהוד אולמרט (סליחה, מקורביו של אהוד אולמרט) מפגין ביצועים שיכלו בקלות לזכות אותו במדליית זהב, אילו היו הפוליטיקאים של העולם מתאחדים לאולימפיאדה משלהם. אך בעוד פלפס עושה זאת במים הצלולים בבייג'ינג, אולמרט עושה זאת במים העכורים בירושלים.
15/08/2008  |  איתמר לוין  |   מאמרים
ראש הממשלה אשר הצהיר על אהבתו לטלנסקי בשיחת ווידאו, והקשר רב השנים ביניהם, מעיד על סוג "ההבנות" אשר התקיימו ביניהם.
15/08/2008  |  רות פורסטר  |   מאמרים
פקיד ממשלה המעיד בפני ועדת חקירה אמור להתכונן לחקירה, עליו להבין מראש את נושאי החקירה כדי שיבין מראש את תהליכי החקירה, האם לקצר או להאריך, איך לדבר, כללי נימוס וכו'.
15/08/2008  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il