|   15:07:40
דלג
  איתן אלחדז  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

מתוך עולמות שבורים

פרופסור שמעון שוקק מומחה בעל שם לקבלה ופילוסופיה יהודית הסכים להתראיין בפעם הראשונה לכבוד צאת הרומן הראשון שלו "כעץ שתול". הרומן השואב את דימוייו מעולם הקבלה מתאר דילמות קשות המסעירות את רוחו של גיבור הסיפור המתלבט בין 'עץ הדעת' ל'עץ החיים'. גם בעולם האקדמיה, אומר לי שוקק, ישנם רבים כאלו החיים בצילם של שני העולמות. אותם מכנה שוקק 'המדונות שחיים במגדל השן האקדמי'
09/11/2008  |   איתן אלחדז   |   מאמרים   |   תגובות
כעץ שתול

שוקק גדל והתחנך בירושלים, לימד שם בחוג למחשבת ישראל. נשוי ואב לשניים. והוא משמש כפרופסור לפילוסופיה יהודית וקבלה בשתי אוניברסיטאות בבולטימור בארה"ב. לפני עשרים שנה הוא היגר לארה"ב ומאז הוא מבקר מדי שנה בארץ "אני קשור בטבורי לירושלים ולמשפחתי ישנה היסטוריה ירושלמית מזה דורות". ולא רק זאת, "אני מגיע גם כדי לשאוב השראה מהשורשים שלי שם".

ואכן, ברומן הראשון "כעץ שתול" (הוצ' ידיעות שנה) שהוציא לאור שוקק, ניכר בבירור מתיאור הדמויות והמקום שהן שוקק וגיבור הרומן שלו יחיאל חנוך נטועים עמוק בנבכי ירושלים.

הרומן מתרחש בשכונת נחלת ציון שם נולד וגדל יחיאל חנוך נער חולמני שספסל האבן בפתח ביתו ועץ הערבה שלידו משמשים כמפלט להרהורים מפני תלאות השכונה. עוד כילד, הירבה לחשוב ולדמיין לעצמו עולמות עליונים: "פעם בהיותי בן עשר שנים חלמתי על מבוע מים הניצב בשמים וממנו נאצלות כ"ב האותיות שמהן ברא הקדוש ברוך הוא את עולמו... מאותו יום ידעתי כי עולמי הוא בין עולם המחשבה לעולם הדיבור" (עמ' 230).

יחיאל אומנם נושא את עיני רוחו אל עולם המחשבות והרוח אך המציאות מאלצת אותו כל הזמן להכריע הכרעות בעולם המעשה. כך, בהיותו בגיל שתים-עשרה הוא נקרע משכונתו שכה אהב ומאביו אליו היה קשור. אביו ששירת בתפקיד חשאי נהרג בעת משמרתו וכתוצאה מכך כל משפחתו מיטלטלת. שנים לאחר מכן, זכרונות, מראות וריחות השכונה חוזרים אליו באחת כשהוא שב לשם לאחר גלגולים רבים שהוא עובר: "בכל פעם שדורכות רגליו על המדרגות המוליכות לסמטת רחוב ענתות נפתחים בפניו על שערי הזמנים של ילדותו". כך הוא נזכר בפניו הזעופים של מורדוך הסנדלר, בהליכתו הרצוצה של גבריאל סיטון השיכור, וזכריה השמש שדופק במקלו על חלונות הבתים כשהוא צועק בעגה תימנית: "סליחות, סליחות".

הרומן כתוב ב'שפה תנכ"ית' ואין בכך משום גריעה מההנאה. יחיאל, הדמות הראשית, הינו בעל משפחה למופת, ומשמש וכדוקטור לפילוסופיה וקבלה באוניברסיטה העברית. אך הכל מתערער לפתע כאשר הוא מחליט לאחר שנים שהוא עזב את הדת לבקר בבית הכנסת עם בנו הצעיר בערב יום הכיפורים. ודווקא שם מתערער לו עולמו כאשר לוכדת את תשומת לבו בחורה צעירה, ועיניה הכחולות שלא מרפות ממחשבתו. האישה הצעירה שנכנסת לעולמו תובעת ממנו להגדיר מחדש את תפיסת עולמו ומחדדת באופן שעומד לערער את כל מה שהוא מאמין. דבר שיוצר בו את המתח שבין תפיסות העולם האידיאליות שבהן מאמין ולבין המימוש של זה בחיי היום יום.

כך למשל, הוא מתאר את חיבוטי נפשו כשהוא בא לבקר את יעל האישה שנכנסה ברוח סערה אל חייו: "יחיאל נעמד בין הברכה לקללה. ראה את מסדרון חייו נמשך משתי מציאויות חזקות: זו של האור וזו של החושך... נזכר בדברי התורה הקדושה שלימדוהו רבותיו, וחזר ושינן בלבו: איזהו בעל תשובה? זה אשר נבחן ויצא נקי באותו הפרק ובאותו המקום ובאותה האישה" (עמ' 134).

פרופסור שוקק ממהר להכחיש כל קשר בין העלילה למציאות: "בספר אין יסודות אוטוביוגרפים. אך באופן טבעי כאשר סופר כותב סיפור הוא אינו הולך למחוזות שהוא לא מכיר. הוא הולך למחוזות שהוא מכיר וסביב זה הוא בונה סיפור בדיה. אני כותב על המקומות שאני מכיר - האוניברסיטה ושוק מחנה יהודה. הספרייה וישיבת 'פורת יוסף'".

זהו אם כן, הרומן הראשון שכותב שמעון שוקק. עד כה הוא כתב בעיקר ספרים ומחקרים אקדמיים ואין ספק שזה השפיע על הרומן בסגנון ובציטוטים שהוא בחר לשלב. אך עדיין אין זה לחלוטין טקסט אקדמי. אדרבא ואדרבא, הציטוטים שכה רבים מהם שזורים בעלילת הרומן עושים שירות לעלילה כך שהדילמות שאיתן מתמודד יחיאל הן הדילמות של רבים מאיתנו בהווה והן אותן דילמות שאיתן התמודדו חכמי הקבלה והחסידות מאות שנים לפנינו.

שוקק מסביר לי על הדילוג שהוא עושה בין שני המתרסים של סגנונות הכתיבה: "מבחינתי זהו שינוי תהומי. אני בן 59 וכבר שלושים שנה אני באקדמיה. והגעתי לשלב שבו רציתי להתנסות בכתיבה שבאה מתוכי ולא כתיבה שעוסקת בסיכום מאמרים. ואף על-פי כן אני מזכיר בספר המון מקורות מהמדרש ומהקבלה שדרשו ממני לערוך מחקר. בכל זאת, השוני הוא אדיר. בכתיבה האקדמית אתה נעזר בכתבים שהם לא שלך ונאלץ לעמוד בפני ועדה מדעית, ואילו כאן בספר זוהי כתיבה מתוך הבטן וזה נורא כיף לכתוב כך מבלי שאתה צריך להסתייע במאמרים מדעיים".

הדילמה הכי קשה שאיתה מתמודד יחיאל גיבור הסיפור, ושעוברת כחוט השני לאורך כל העלילה, היא המתח שבין עולם האקדמיה והשכל שדורשת ממך להיות בלתי 'מעורב' בתכנים שאתה מלמד לבין המקום שבו אתה מחזיק 'בעץ החיים' ושדורש ממך מעורבות, עניין, ובעצם את כל כולך.

שוקק מנסה להבהיר לי את העניין: "השאלה גם קשורה לאיזה תחום בחרת ללמוד. אם אתה לומד מתמטיקה, רפואה וכימיה, שאלות מוסריות כבדות משקל אני לא מניח שעולות. אבל כשאתה לומד בחוגים כמו שאני לימדתי בהם, כמו מחשבת ישראל וקבלה, מיד עולה כבר בשבועות הראשונים השאלה מהי נקודת המוצא שלך? האם היא יותר אקדמית או יותר דתית? מובן שהפער הוא עצום. אני רוצה להבהיר שהאוניברסיטה העברית ובכלל, כל מוסד אקדמי, מעולם לא התיימר לחנך. האוניברסיטה נועדה להקנות ידע. ולכן זה באמת 'עץ הדעת'. ובאמת לא מעניין את האוניברסיטה אם אתה לומד את ספר ה'זוהר' או 'מורה נבוכים' ומה אתה עושה עם זה אחר-כך. ואני לא בטוח בכלל שזה צריך לעניין אותה. כי היא מוסד שמקנה ידע ומחקר בקונטקסט ההיסטורי. ומצד שני די ברור שהישיבות, ובעיקר הישיבות האורתודוקסיות מלמדות את תלמידיהן באופן אידיאולוגי. הם מעוניינים שהתלמידים לא רק ילמדו, אלא שזה יהיה אורח החיים שלהם.

"ישנם המון אנשים שבאים לאוניברסיטה ולא אכפת להם. אבל ישנם גם המון אנשים ואת חלקם אני פגשתי אישית אם בין תלמידיי ובין חבריי המרצים שנמצאים בתווך. שמצד אחד מאוד נמשכים אחר התחום האקדמי, המחקרי והמדויק. ומצד שני הם לא באמת מנותקים מהחומר. יש להם איזושהי הזדהות מסוימת עם החומר הנלמד. אפילו במידה מסויימת החומר משפיע עליהם. למשל, מה ההבדל בין אדם דתי מאוד שמלמד תלמוד באוניברסיטה העברית לבין אדם חילוני לחלוטין שמלמד את התלמוד כמו שהוא מלמד קורס בכימיה. ההבדל הוא הבדל עצום. אומנם שניהם מלמדים את ההלכה היהודית, אך בעוד שאחד רק מלמד אותה, השני גם מקפיד ליישם אותה. ויחיאל חנוך בעמם נמצא בתווך. הוא נמשך לדת ומצד שני אל האקדמיה. האוניברסיטה מציעה לו קביעות כאיש אקדמיה, אך מצד שני החוויה שהוא עובר עם אותה יעל שבה הוא מתאהב גורמת לו לחשוב מחדש על חייו, ונפשו ממש מתהפכת בקרבו".

שוקק מדגיש שאין מספר יסודות אוטוביוגרפיים אבל הוא כן מנסה לשרטט לפנינו מצב אנושי שהוא איננו מנותק מן המציאות. ושהוא קיים בין אנשי אקדמיה: "הם עומדים עם רגל אחת בעולם הרוחני ורגל אחת בעולם האקדמי. זהו עולם שסוע בעל סתירה פנימית. איני בא לתקוף את עולמם או לבקר אותו, אלא אני מנסה לשרטט אותו".

ואפשר לראות באותם אלו שחיים לכאורה בעולם הביניים הזה עולם הדמדומים שבין חול לקודש, אנשים שהם בעלי יכולת לראות את כל הקצוות, בעלי יכולת ליצור משהו חדש במיזוג הזה שבין העולמות?

שוקק: "אני מסכים איתך. אני לימדתי ולמדתי עם אנשים באוניברסיטאות שונות בארץ שהם טענו שהם לגמרי חילונים ומלמדים את הדברים רק מנקודת מבט אינטלקטואלית. במשך הזמן ראיתי שאצל רבים מהם ישנו יסוד פנימי דתי. כי אתה לא צריך להיות דתי בעל סממנים כדי לחוות חוויות רוחניות".

שוקק מבחין בכך שישנה התחדשות ועניין רב בלימודי יהדות וקבלה: "חלקם באים כדי ללמוד את ההיסטוריה וללמוד ידע, וחלקם גם באים מנקודת מבט אישית כי אנשים מחפשים את האותנטי". כבר בתחילת הספר כאשר יחיאל נתקל ברבקה, מי שתהיה לימים אשתו הוא משיב לה בתגובה לשאלה: "אדם דתי אתה?" והוא אומר לה: "אדם דתי אני מן המקום החילוני, וחילוני מן המקום הדתי", ואמרה לו: "אם כן, דתי אתה או חילוני?" אמר לה: "מתוך החול ייגלה הקודש" (עמ' 72).

יחיאל טוען לפני רבקה שהמרצים בחוג לקבלה מתחלקים "לאנשי מחקר, ומקובלים", וכשאתה היית מרצה נתקלת באותם 'מקובלים'? אני שואל את פרופ' שוקק.

"אני עומד בהחלט מאחורי הדברים הללו. אני אומר לך שיש פרופסורים שמלמדים קבלה והם בעצמם מקובלים. אלא מה, ישנה בעיה רצינית באקדמיה בארץ. אם פרופסור יאמר באיזה ראיון שהוא 'מקובל', מיד האוניברסיטה תדרוש ממנו את המשרה הבכירה. האוניברסיטה רוצה לדעת שמי שמלמד אצלה אלו הם אנשים שמרחיקים עצמם מן הטקסט. לאוניברסיטה כאן ישנו משחק כפול: היא דורשת שהוא ילמד את הזוהר אבל חס וחלילה אם תלמידיו יתחברו עם השכינה בלילה".

באחד המפגשים בין הרב עזרא מועלם, פעם תלמיד לספרות ופילוסופיה והיום רב ובעל תשובה לבין יחיאל, גיבור הסיפור, מוצגת הדילמה ביתר שאת: "תאר לך (אומר הרב מועלם) שיאמרו עליך (באוניברסיטה) שאתה מזדווג עם השכינה לשם יחוד קודשא בריך הוא. תאר לך שילחשו אחריך שאתה משפיע על העליונים ומתקן עולם במלכות שדי. שיאמרו עליך שאתה נמצא בתיקון, שילחשו אחריך שהנך אוסף את הניצוצות השבויים בתחתית הקליפה, רחמנא ליצלן..." (עמ' 197).

ואיך המצב בארה"ב שם אתה מלמד?

"בארצות הברית ישנו תהליך 'ספירטואליזציה' של כל העוסקים במדעי היהדות. יש שם מה שנקרא 'ספירטואל - מנטור' הם לא רק מלמדים ועוסקים במחקר, אלא הם משמשים כמנהיגים רוחניים. רבים מבין הפרופסורים שם הם בכלל רבנים. אין ספק שבארה"ב ישנה יותר פתיחות לעניין. בארץ ישנה היום יותר ויותר פתיחות ובזמני חס ושלום שהיית מגדיר עצמך כאיש רוחני או ספיריטואליסט. תזכור רק שהאוניברסיטאות בארץ והמחלקות למדעי היהדות נוסדו על-ידי יהודים יוצאי גרמניה. חילונים בעלי תפיסת עולם מחקרית בלבד. אתה חוקר בתחום הקבלה אז תעבוד רק על-פי כללי המחקר הקפדניים והיבשים. והיום אני יכול לומר לך שבקרב האוניברסיטאות בארץ ישנם מלא 'מדונה' ואלו הם 'מדונות' שיש להם דוקטורטים ופרופסורה ולא רק בחוגים לקבלה. והם מקפידים מסיבותיהם שלהם ואני לא אומר זאת בנימה ביקורתית".

איך אתה מתייחס למגמת הפופולריזציה של הקבלה? זה לא גורם לדיון רדוד? אולי להיפך?

פרופ' שוקק: "ישנו תהליך מאוד מעניין שאנו עדים לו בזמנים אלו. ניתן לומר שבעשרים השנים האחרונות חלה מהפכה ואם לפני כן המגמה בחוגי הקבלה ומדעי היהדות הייתה מגמה מחקרית יבשה. אנו עדים לכך שהקבלה דוחקת את הבודהיזם. בארה"ב זה בלי ספק כך. שם המון יהודים שאינם דתיים ושלא היו מחוברים לשורשים היהודיים שלהם, והם היו נוסעים להודו כדי לתור אחר תורות חיצוניות. היום הם חוזרים חזרה אל השורשים שלהם. בארה"ב כל הזמן מתפרסמים מחקרים על הקבלה. מחקרים שדורשים ידע ויכולת ניתוח והשוואה בין תרבויות ובין דתות ואני שמח על כך. וכן ישנה מגמה של רוחניות, ואני רואה זאת גם בקרב התלמידים שלי. ואני רואה זאת בקרב חבריי. ישנה התרחקות מסויימת מן הגישה הייקית אבל לא נטישה שלה".

תאריך:  09/11/2008   |   עודכן:  09/11/2008
איתן אלחדז
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דן מרידור הוא במקצועו עורך דין, וחבר מקורב לשופטים בבג"צ ובכלל.
09/11/2008  |  רות פורסטר  |   מאמרים
כאשר מדינת ישראל נכנסת למערכת בחירות ועיני הציבור והעולם מופנות לעבר כוכבי סרט זה, נשמעת תמיד המילה קיצוניות, שמשתמש בה בעיקר צד שמאל של המפה הפוליטית, בגיבוי רוח גבית של מסקרים מערכה זו. האם מישהו שאל פעם אחת, מדוע ביקורת זו היא חד-סטרית? אולי הקיצוניות נובעת ומקורה בשמאל, אשר בקיצוניות, כפה מהלכים היסטוריים על ישראל ללא בשורות של ממש.
09/11/2008  |  איוב קרא  |   מאמרים
אין אדריכלות בלי פוליטיקה; אין פוליטיקה בלי אדריכלות, אדריכלות שמכניסה מסרים פוליטיים למבנים שלה, לגיאומטריה ולאופייה. המבנים הדמוקרטים פתוחים לשינוי, פורצים מוסכמות, חותכים ומשנים. לעומתם, הרפובליקנים חוסמים, מלאים במסרים היסטוריים ונעולים בעקרונות העבר.
09/11/2008  |  יוסי מטלון  |   מאמרים
פעם אחת ראיתי אישית את מר דן מרידור. למיטב זכרוני זה היה בקיץ 1994, שהיתי עם אשתי בקיבוץ הגושרים ובאותו הזמן שהו בבית הארחה בקיבוץ דן מרידור עם משפחתו וכן נשיאת העליון (אז פרקליטת המדינה) דורית ביניש עם משפחתה ושתי המשפחות בילו כל העת יחדיו. לא הייתי שם לב במיוחד לעובדה משנית זו, אלמלא זכרתי היטב כי היה זה דן מרידור שפעל ללא לאות ב-1989 לקדם מינוי גברת ביניש לתפקיד פרקליטת המדינה.
09/11/2008  |  עו"ד משה גולדבלט  |   מאמרים
ניר ברקת הוא מועמד טוב לראשות עיריית ירושלים. אדם צעיר שבנה את עצמו בתחום ההייטק, ולמרות מצבו הכלכלי הטוב הוא מגלה מעורבות ואיכפתיות ציבורית בלתי אופייניים ומנסה לתרום לעיר.
09/11/2008  |  בעז העצני  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il