תקציב פרויקט מערכת המיחשוב "קידמה" של שירות בתי הסוהר הגיע בשנת 2012 ל-144 מיליון שקל, לעומת 43 מיליון שקל בלבד במקור. כך מגלה (יום ד', 17.7.13)
מבקר המדינה,
יוסף שפירא. במקביל, לא עמד השב"ס בלוח הזמנים לפרויקט: מה שאמור היה להימשך 23 חודשים, כבר נמשך חמש שנים וטרם הסתיים.
באוגוסט 2006 פרסם השב"ס מכרז להקמת מערכת "קידמה", שנועדה להחליף את מערכות המידע ששימשו אותו, ובאוקטובר 2007 חתם על חוזה עם חברה א' לפיתוח המערכת. במערכת המתוכננת נכללו בתחילה שלוש תת-מערכות - משאבי אנוש, אסירים וניהול בתי הסוהר - ואחר כך נוספה לה גם תת-מערכת מודיעין.
בנספחים שעליהם חתם השב"ס במועדים שונים לאחר החתימה על החוזה (ו', ז' וח'), הוא הזמין תת-מערכת חדשה, שיפורים ושינויים ועוד. בנספח ח' ויתר השב"ס על הנחה של 15% על ההזמנה שעשה בנספח ו', ומשום כך התחייב לשלם לחברה סכום של 1.7 מיליון שקל שלא היה עליו לשלם.
ויתר ושילם יותר
השב"ס ויתר על פיתוח כמחצית מהתכולה של תת-מערכת משאבי אנוש שהתחייבה חברה א' בחוזה לפתח, אך הוא לא אמד את עלות התכולה שוויתר עליה ולא קיזז מהתשלומים לחברה את העלויות שנחסכו ממנה עקב כך. כמו-כן, על-אף צמצום התכולה ועל-אף העלויות הנוספות שיישא בהן השב"ס בשל התארכות הפרויקט, עלויות שהסתכמו על-פי אומדנו ב-2.4 מיליון שקל, הוא התחייב לשלם לחברה ב' (שרכשה את חברה א') עוד 2.23 מיליון שקל.
בשני נספחים שחתם עליהם השב"ס הוא ויתר על קנסות שהיה על החברה לשלם לו בשל אי-עמידתה, לטענת השב"ס, בלוח הזמנים. זאת ועוד: בנספח אחר הסכים השב"ס לדחות ביותר משנה את המועד שנקבע לביצוע ההתחייבויות שסוכמו בנספח קודם.
השב"ס הניח תשתית לתהליך ניהול השינוי - הוקם ענף קליטה והטמעה, שובצו קצינים וניתן תקציב - אך תהליך זה היה חלקי, מטרותיו לא הוגדרו כראוי, ולא היה פיקוח עליו. פעילותו העיקרית של ענף קליטה והטמעה התמקדה בסיוע לעובדי חברה א' בפיתוח המערכת ולא בניהול השינוי אצל המשתמשים.
ועדת ההיגוי שהקים נציב השב"ס בראשותו בפברואר 2010 לא פיקחה על ניהול הפרויקט ברציפות, והמינהלה שבראשה עמד סגן הנציב פעלה כשנה בלבד - ממרס 2010 עד אפריל 2011. כמו-כן, מנהל הפרויקט הארגוני מונה לזמן קצר ולא במתכונת שקבע הנציב. השב"ס השקיע משאבים רבים בקבלת ייעוץ משתי חברות, אך יותר משנתיים וחצי לאחר שהגישה החברה השנייה את המלצותיה, לא השתנה מצב הפרויקט באופן מהותי - לא הוכנה תוכנית עבודה מפורטת לביצועו, ולא מונה מנהל פרויקט ארגוני במשרה מלאה.
לקבוע לו"ז מחייב
שפירא מסכם: "ממצאיו של דוח ביקורת זה מלמדים על משבר של ממש שאליו נקלע הפרויקט, שעל עומקו ניתן ללמוד מניתוח שלושת המשתנים העיקריים של הפרויקט - לוח הזמנים לביצועו, תקציבו ותכולותיו: הדוח מצביע על פער גדול בין לוח הזמנים שנקבע לביצוע הפרויקט ובין התקדמותו בפועל; על חריגה ניכרת מהתקציב שתוכנן ואושר לפרויקט מלכתחילה; ועל כך שתכולותיו של הפרויקט במועד סיום הביקורת אין בהן כדי לתת את המענה הדרוש לניהול המערכים התפקודיים של השב"ס.
"...מכיוון שהשב"ס והחברה החליטו באוגוסט 2012 לסיים את ההתקשרות ביניהם, ומכיוון שיש צורך של ממש בפיתוח מערכת מידע חדשה בשב"ס לניהול האסירים ובתי הסוהר, מן הראוי שהשב"ס, המשרד לביטחון הפנים והממונה על התקשוב הממשלתי יעשו עבודת מטה יסודית לשם בחירת החלופה המיטבית להשלמת פיתוח תת-המערכות אסירים ובתי הסוהר. כמו-כן יש לקבוע לוח זמנים מחייב לסיום הפרויקט, וכן למנות גורם בכיר בשב"ס שינהל את הפרויקט ויפקח פיקוח אפקטיבי על ביצועו ועל העמידה ביעדים שנקבעו לו".