|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

העדר מדיניות - הגורם למצוקה בדרום ת"א <br>

הממשלה לא גיבשה מדיניות לטיפול במסתננים אותם החליטה שלא להרחיק, והותירה את תושבי השכונות להתמודד לבדם עם הבעיה ליקויים חמורים בשירותי הרווחה והבריאות ובתעסוקה לזרים שאינם מורחקים
14/05/2014  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   דוח שנתי 2014 (64ג)   |   תגובות
ללא רווחה, ללא בריאות [צילום: פלאש 90]

קטינים מופקרים
החלטת משרד הרווחה על שינוי המדיניות בנוגע לקטינים חסרי מעמד, והרחבת האוכלוסייה המטופלת מקטינים במצבי סכנה בלבד גם לקטינים במצבי סיכון, ראויה לציון כפעולה חשובה ומשמעותית. על משרד הרווחה לפעול לאיתור את כל הקטינים שנמצאים באחריות משמורנים בקהילה, לנהל מעקב סדיר אחר מצבם עד הגיעם לגיל 18, ולהגדיר את המשאבים הדרושים לשם כך.

לעומת זאת, מאז פרסום הדוח הקודם במאי 2013 חלה התקדמות מעטה בלבד בטיפול של משרדי הכלכלה והרווחה בנושא המעונות הפיראטיים בהם מוחזקים ילדי מסתננים. משרד הכלכלה לא יזם פעולות לאיתור מסגרות מסכנות, אלא הסתפק בנקיטת פעולות בעקבות מידע שקיבל, וזאת למרות דחיפות הנושא ולמרות המחיר הכבד שמשלמים פעוטות חסרי ישע בשל הותרת המצב על-כנו. משרד מבקר המדינה רואה זאת בחומרה רבה.



הממשלה לא גיבשה מדיניות לטיפול ברבבות מסתננים אותם החליטה שלא להרחיק. התוצאה היא מצוקה קשה ביותר, במיוחד בדרום תל אביב, הן של הזרים והן של תושבי השכונות. כך קובע (יום ד', 14.5.14) מבקר המדינה, יוסף שפירא.

54,000 מבין הזרים שנכנסו לישראל שלא כחוק עד יוני 2013 אינם בני הרחקה; המבקר בדק את הטיפול באלו מהם שהגיעו מאריתריאה ודרום סודן. מרבית הזרים מתגוררים בחמש שכונות בדרום ת"א (נווה שאנן, פלורנטין, שפירא, קריית שלום והתקווה. בשנת 2011 הגיע מספרם ל-61,000 נפש, שהיוו 61% מאוכלוסיית השכונות ו-13% מתושבי העיר.

המבקר אומר: "מציאות החיים בחמש שכונות דרום ת"א, שבהן גרים חלק ניכר מהזרים בישראל, מורכבת ומרובת קשיים. תמונת המצב עגומה. תושבי השכונות מביעים תחושה קשה של העדר ביטחון אישי עקב מגורי הזרים שם. אין ספק כי איכות חייהם של התושבים המקומיים נפגעה בצורה ניכרת ביותר, ושכונות מגוריהם שינו את פניהן ללא היכר".


תחנת המשטרה בתת-איוש


הגידול הניכר באוכלוסיית שכונות דרום ת"א הגדיל את הביקוש לדירות להשכרה. חלק מביקוש זה קיבל מענה בשתי דרכים: פיצול דירות, ומגורים של זרים רבים בדירה שתוכננה לפחות נפשות. התנאים הפיזיים, הכוללים פיצולי דירות, חיבורים פיראטיים של מתקני גז וחיבורים מסוכנים לרשת החשמל, מובילים לסכנות בטיחותיות ולעתים עד לכדי סכנת חיים ממשית.

מאפייני הפשיעה בקרב הזרים ובחינת הגורמים לפשיעה מובילים למסקנה, כי רק טיפול מערכתי וכלל-ממשלתי, שיתמודד גם עם הגורמים לפשיעה בקרב הזרים, יכול להוביל לשינוי. תחנת המשטרה האחראית על שכונות אלו מאוישת רק ב-70% מהתקנים, ולכן אין היא יכולה לקיים את תוכנית הפעולה שנקבעה לה: כוח מבצעי שיפעל בכל שעות היממה, לרבות בתחום החקירות והמודיעין, ויבצע סיורים רגליים בריכוזי פעילות של זרים לצורך מניעה והרתעה. המשטרה מסרה בתגובה, כי הוסיפה שוטרים רבים לאזור זה וכי היא מפגינה נוכחות ופעילות יזומה.

המדינה הציגה לבג"ץ הסדר שיינקט עד פתיחתו של מרכז שהייה לזרים שאינם בני הרחקה, לפיו לא יוענקו אישורי עבודה לזרים, ובשלב זה לא יינקטו פעולות כנגד מעסיקיהם. את המענה הזה הציגה המדינה כפתרון ביניים לשישה חודשים, עד פתיחתו של מרכז השהייה. בפועל, הוא הפך להסדר קבוע. במועד סיום הביקורת (שנתיים וחצי לאחר שתמו אותם שישה חודשים), עדיין תלויה אפשרות הזרים להתקיים בכבוד ולספק את צורכיהם המינימליים רק ביכולתם להשיג עבודה. בפתרון זה ככל שהוא מתמשך, יש אף משום פגיעה בעקרונות יסוד של שלטון החוק, שכן הוא יוצר מצב שבו הדין עמום ונסתר, והרשויות מנציחות שגרה של אי-כיבוד החוק על-ידי אי-אכיפתו.


לא עומד בחוק היסוד


"המציאות הקיימת מחייבת התמודדות עם השאלה כיצד אפשר להבטיח קיום מינימלי בכבוד לזרים שמחוץ למרכז השהייה, שאינם מסוגלים לעבוד למחייתם, והמדינה אינה מספקת להם תנאים בסיסיים, כמו אנשים שסובלים מנכויות או ממחלות. שאלה זו כלל לא עלתה לדיון, וברי שלא נמצא פתרון להגשמת זכותם של זרים לקיום בסיסי", אומר המבקר.

ככלל נדרשים מוסדות הבריאות להעניק לזרים טיפול רפואי במקרי חרום בלבד, אולם זרים פונים לבתי החולים לקבל טיפול גם במקרים להם ניתן מענה בקהילה. הטיפול הרפואי בזרים בקהילה חלקי, חסר ומוגבל בעיקר לאזור המרכז. מערכת הבריאות נאלצת להתמודד עם צורכי הזרים, ללא גיבוי תקציבי מתאים. העדר מקורות תקציביים עלול לפגוע באיתנות הכלכלית של בתי החולים.

מדיניות משרד הרווחה גורסת, כי לא יוענקו שירותי רווחה לזרים, למעט במקרים שבהם נשקפת סכנה מיידית לשלומם. ספק אם ביכולתם של שירותי הרווחה לזהות זרים שנשקפת סכנה לשלומם, שכן נגישות הזרים לשירותי הרווחה מוגבלת ביותר. במצב זה נותרים מחוץ למעגל המטופלים נשים מוכות, זרים שעונו בדרכם לישראל וקורבנות סחר בבני אדם. המענה הניתן לקבוצות אלו אינו עומד בהוראות חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, אינו מבטיח שמירה מפגיעה בגופו או בכבודו של הנמנה עם קבוצות אלו, ואינו שומר על זכותו לביטחון סוציאלי בסיסי.


לא היה מענה קונקרטי


מדיניות הממשלה להגבלת ההסתננות חסרה נדבך חשוב של מתן מענה בתחום הטיפול וסיפוק צורכיהם הבסיסים של זרים המתגוררים בארץ, שהרי רובם המכריע אינם מוחזקים במרכזים שהוקמו: במרכז השהייה ובמתקן המשמורת שהוקמו יש מקומות לאכלוס 9,000 זרים, פחות מ-20% ממספרם. עד מועד סיום הביקורת ניסיונות הממשלה להרחיק זרים למדינה שלישית, שהחלו עוד ב-2008, לא הגיעו לכלל מימוש.

במשך יותר מחמש שנים שבו ופנו גורמים שונים, בהם שרים וחברי כנסת לראש הממשלה, למשרד רה"מ, למשרד הפנים ואף ליועץ המשפטי לממשלה ולאגף התקציבים במשרד האוצר, בבקשה שתוגדר מדיניות שתכלול היבטים הנוגעים לטיפול בזרים השוהים בארץ, מחוץ למתקני המשמורת, ויוקצו משאבים ליישומה. התשובות לפניות הללו עסקו במרכיבי המדיניות שהממשלה גיבשה, אולם לא היה בהן מענה קונקרטי לדרישה לקבוע מדיניות ממשלתית בדבר הטיפול בזרים ששוהים בארץ ואינם במתקני משמורת או במרכז שהייה.

המבקר מדגיש: גם אם יתממשו הפתרונות שאימצה הממשלה להרחקת מסתננים, בשנים הבאות עדיין ישהו בישראל עשרות אלפי זרים, מחוץ למתקני משמורת ולמרכז השהייה. בכך נותרים משרדי ממשלה, רשויות מקומיות ותושבי דרום ת"א במציאות קשה ומורכבת עימה הם נדרשים להתמודד לבדם.


מטיל משימות על השרים


בפרק ההמלצות אומר המבקר: "במצב זה ולנוכח המציאות האנושית והחברתית הקשה שתוארה בדוח, נדרשת הממשלה להשלים את מדיניותה לאלתר, על סמך תוכניות שיגבשו השרים הרלוונטיים, באופן שיבטיח טיפול הולם בזרים ובעיקר באלו הנמנים על הנזקקים והחלשים ביותר שביניהם. בד-בבד, נדרשת הממשלה לעסוק גם בהיבטים הנוגעים לתושבים, בעיקר בתל אביב".

על השרים גדעון סער, סילבן שלום ויאיר לפיד לוודא, שיהיו בידי משרדי הממשלה ובידי עיריית ת"א האמצעים הנחוצים להתמודדות עם בעיות אלו. משימה זו רחבה ומורכבת, אולם לנוכח מצוקתם הקשה של תושבי דרום תל אביב והסכנה לשלומם ולבריאותם, יש לעשותה ללא שיהוי. על השר יצחק אהרונוביץ לוודא שיעמדו לרשות תחנת המשטרה בדרום ת"א משאבי כוח האדם הדרושים להתמודדות עם הצרכים הייחודיים בשכונות דרום ת"א ולשם שיפור תחושת הביטחון האישי של התושבים בהן.

על סער וציפי לבני לגבש יחד בהקדם האפשרי הצעת החלטה עקרונית שיישומה יבטיח קיום מינימלי בכבוד של כלל הזרים שאינם בני הרחקה ולוודא שהיא תעמוד בדרישות הדין. עליהם להביא את ההצעה לדיון בממשלה לשם גיבוש החלטה ונקיטת הפעולות הנדרשות לביצועה. יעל גרמן נדרשת להבטיח שתגובש מדיניות בריאות לזרים שאינם בני הרחקה, ואם נדרש - להעמיד לצורך זה משאבים סבירים. מאיר כהן נדרש לעשות את השינויים הנדרשים במדיניות הרווחה כדי לוודא שהיא תעמוד בדרישות הדין בכל הנוגע לקבוצות מסוימות של זרים, ובמידת הצורך - להעמיד לצורך זה משאבים סבירים.
מבקר המדינה: דוח שנתי 64ג (2014) / זרים שאינם בני הרחקה מישראל
דוח מבקר המדינה על הטיפול ב-54,000 זרים שהוחלט שלא להרחיקם מישראל - הן לגבי הזרים עצמם והן בהשלכות לגבי דרום תל אביב
מבקר המדינה: דוח שנתי 64ג (2014) / הטיפול בקטינים חסרי מעמד אזרחי בישראל
דוח מעקב של מבקר המדינה על הטיפול בילדיהם של מהגרים

תאריך:  14/05/2014   |   עודכן:  14/05/2014
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
העדר מדיניות - הגורם למצוקה בדרום ת"א
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מהגרים
מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק הכניסה לישראל (תיקון מס' 25), התשע"ד-2014. ההצעה נידונה בוועדת הפנים בראשות ח"כ מירי רגב (הליכוד ביתנו).
20/03/2014  |  הדר פרבר  |   חדשות
על בית המשפט להקל בנושא האגרה, כאשר מדובר במי שטוען שאין ביכולתו לשלם אותה בהליך הנוגע לזכויות אדם בסיסיות. כך קובע (יום ד', 19.3.14) בית המשפט העליון.
20/03/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
מבקר המדינה, יוסף שפירא, דחה פנייה של משרד ראש הממשלה להטיל חיסיון על דוח ביקורת שכותרתו "זרים שאינם בני הרחקה מישראל" - דהיינו: בעיית המסתננים. כך הודיע (יום א', 16.3.14) בצורה נדירה משרד המבקר.
16/03/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
איום ההסתתנות לישראל עודנו ממשי, "ובכוחו לשנות באופן מהותי את צביונה ואופיה של המדינה, ולהמשיך את הפגיעה בחוסנה החברתי והכלכלי". כך טוענת המדינה (יום ג', 11.3.14) בתשובתה לעתירות לבג"ץ נגד חוק המסתננים המתוקן.
11/03/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
תחת הכותרת "מגרשים ברצון" עסק (6.3.14) העיתון לאנשים שחושבים שהם חושבים בנושא גירוש המסתננים, שהם קודם כל עבריינים, מישראל, והתייצב בריש גלי לצד העבריינים. יש לומר מייד: אין מדובר בפליטים. מרגע שאנשים אלה הגיעו מסודן ומאריתריאה למצרים, חייהם אינם בסכנה והם אינם פליטים. אבל יש בינינו מי שנעמד לצידם כאמצעי נוסף להחליש את ישראל.
09/03/2014  |  ד"ר רון בריימן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il